Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Volvos torkare inte gjorda för vintern?

Bilfrågan: Volvos torkare inte gjorda för vintern?

Bilfrågan

"Jag har en Volvo V70 som är utmärkt – men vem ansvarar för vindrutetorkarna? Den vänstra går ju inte att fälla upp när torkarbladen står i viloläge." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volvo V70 2.0F -09 som är en alldeles utmärkt bil. Men vem har ansvaret för konstruktionen av vindrutetorkarna?

Den vänstra (framför föraren) går ju inte att fälla upp när torkarbladen står i viloläge utan att stöta emot motorhuven!

En vanlig åtgärd på vintern är att jag brukar fälla upp torkarbladen när jag förväntar mig snöfall eller frost på morgonen när jag ska ha bilen. För att detta ska fungera på V70 2.0F så måste man stanna torkarna (motorn) i ett läge mitt på vindrutan för att kunna fälla upp båda torkarna utan att de tar i motorhuven.

Och vad gör man när man kommer ut på morgonen och bilen är nedsnöad eller nedisad? Jo, man startar bilen medan man sopar av snön eller skrapar bort isen. Torkarna startar och då tar vänster torkare i motorhuven! Har ingen motorjournalist upptäckt detta?

Och ännu mer oroväckande, tydligen ingen på Volvo heller. Eller har jag totalt missuppfattat något?

John-Åke Johansson, Fors

SVAR:
Visserligen är Volvo tillverkad i Sverige men snö och is är ett problem som bara förekommer på några få marknader.

Volvo är inte ensamt om placeringen av vindrutetorkare under huvens kantlinje, vilket har gjorts för att förbättra aerodynamiken och därigenom sänka bränsleförbrukningen.

Ofta är detta kombinerat med elektrisk uppvärmning av området i vindrutan där torkaren parkeras. Tydligen är det inte fallet på din Volvo.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-10-13 09:12

Trodde de flesta använde sig av elektrisk uppvärmning av torkarna nuförtiden. Till och med KIA använder sig av denna lösning. Volvo måste helt enkelt glömt att ta upp frågeställningen vid konstruktionsarbetet.

#2
mctar
2010-10-13 09:45

Ställ torkarna i "serviceläge". Då ställer sig torkarna rakt upp och man kan fälla dessa som man vill. Det finns information om detta i instruktionsboken. Har för mig att det var någon som skrev om något liknanmde för något år sedan. På VAG drar man ned torkarspaken när man stängt av bilen så åker torkarna vackert upp i serviceläge.

#3
DeN
2010-10-13 10:14

Nu brukar inte elektrisk uppvärmning räcka för att tina isblock blixtsnabbt på morgonen...plus att behöva komma ihåg att ställa torkarna i "serviceläge" känns ju rätt larvigt...
Synd att Volvo inte fattat detta, då de huserar i ett "vinterland".

#4
mctar
2010-10-13 10:50

Jag tycker faktiskt att det fungerar utmärkt. De flesta har kupevärmare och när man ställer torkarna i serviceläge kommer dessa högre upp på rutan vilken resulterar i att torkarna tinar ganska snabbt när värmen sprider sig i kupen. Iaf mycket snabbar än när de ligger i nederkant av rutan dit nästan ingen värme kommer.

#5
Oscar11
2010-10-13 11:37

Det roliga är att även med dieselvärmare så tinar inte torkarna på min v50. Varmluften från utblåsen når inte nederdelen av rutan. Komiskt pinsamt av en volvo.

#6
2010-10-13 12:42

Konstigt om inte en ny Volvo har uppvärmning av vindrutetorkarna/framrutan då både min Lexus-02:a har detta standard och min tjejs gammla Toyota Carina2-från 1988(!) har eluppvärmd framruta som tinar vindrutetorkarna...

#7
Jonas C
2010-10-13 15:26

Efter att du stängt av bilen, men har nyckeln kvar i panelen, så håller du vindrutetorkarspaken uppåt i någon sekund så ställer sig torkarna upp på rutan.

#8
Bo Larsen
2010-10-13 16:13

Självklart går det att fälla upp vindrutetorkarna. Det framgår av bilens instruktionsbok hur man gör.
Med vänlig hälsning
Bo Larsen
Presschef Volvopersonbilar Sverige

#9
Lulen
2010-10-13 16:38

Volvo har sådan enorm värme som std att dom inte behöver några eltillsatser på framrutan. -35 och det går att sitta i T-shirt. //Lulen

#10
RTFM
2010-10-13 19:04

RTFM

Undrar varför man överhuvudtaget bryr sig om att producerar och skicka med en instruktionsbok

#11
Alpina
2010-10-13 19:09

Fascinerande... Trots att BMW inte gjort detta på sina modeller, så drar de i alla fall betydligt mindre än motsvarande Volvo...

#12
Jägaren
2010-10-13 21:00

1) Är det verkligen möjligt att den är "den" Bo Larsen som skriver ett inlåägg på Vi Bilägare?
2) John-Åke Johansson, Fors: Du vet väl att det är normalt är förbjudet att köra motorn på tomgång mer än max en (1) minut? I vissa fall är det helt förbjudet. I ditt fall kan det vara så att du bor ute på vischan och då kan du naturligtvis bortse från detta inlägg.
3) Vem var det egentligen som svarade på frågan?
4) Om det är som "Bo Larsen" säger att det står i instruktionsboken är det inte ett dugg förvånande att bilägarna inte vet hur man skall göra eftersom nästan ingen läser i den. Alla garantier borde upphöra att gälla om kunden kan beslås med att ha struntat i att läsa i instruktionsboken. Dessutom borde alla som tar ut en helt ny bil tvingas skriva under ett papper i vilket de lovar att läsa instruktionsboken från pärm till pärm - och gör de det inte och det kan bevisas - tja, bye bye garanti.

#13
Qvist
2010-10-14 08:32

Ja, som andra också påpekat. LÄS INSTRUKTIONSBOKEN!!!!!!!
Sätt er och läs instruktionsboken från pärm till pärm, åtminstone en gång när ni köpt bilen, så ska ni se att ni inte behöver skriva till tidningar varje gång ni funderar på hur bilen fungerar. Ni kommer säkerligen dessutom att upptäcka finesser som ni inte hade en aning om!

#14
2010-10-14 10:58

Vad jag förstått det så finns det visst en lag om att de ska ligga under motorhuvens kant för att skadorna på personer man kör på ska bli mindre. eller så kanske det bara är ett sätt att få bättre poäng i euro ncap fotgängarskydd.

#15
jarno trullä'
2010-10-14 14:47

lägg på filt på runtan och lägg torkarna vilandes på då, de funkar bra så länge de inte är snö för då slipper man igenfrostad ruta.

#16
Andrè
2010-10-14 17:07

Jag orkar inte läsa alla kommentarer, kanske är jag inte den första med detta svar ????????
Min Skoda Octavia har "dolda torkare under huvkanten". Det finns inga problem att få torkarna i vertikal-läge så att man bekvämt kan byta torkarblad.Man behöver bara läsa instruktionsboken. Skoda tillhandahåller en utförlig instruktionsbok, hur det är med Volvo vet jag inte ???????????

#17
2010-10-15 18:31

Fjädern som trycker torkarbladet mot rutan förstörs om man har torkararmen utfälld under en längre tid. Beroende på bilmodell kan det bli riktigt dyrt att köpa nya torkararmar. Om fjädern ger för låg kraft blir rengöringen sämre med dåliga fjädrar än med slitna torkarblad.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.