Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar över batteriindikatorn i Toyotas hybrider.

Bilfrågan: Visar batteriindikatorn rätt?

Bilfrågan

”Fick till svar att batteriindikatorn mest är en plojgrej och att om alla staplar ska tändas så får man bara köra i nerförsbacke. Kan det vara så?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi köpte en Toyota hybrid -15 för ett par månader sedan. Batteriindikatorn som ska visa hybridbatteriets status visar aldrig fulladdat, fast vi kört cirka 20 mil på motorväg. De två sista staplarna tänds aldrig. Jag frågade på Toyota i Borås och fick till svar att batteriindikatorn mest är en plojgrej och att om alla staplar ska tändas så får man bara köra i nerförsbacke. Kan det vara så?
Bengt Larsson
 
Svar:
Indikatorn är definitivt ingen ploj utan har flera viktiga funktioner. Den ska dels informera om laddningsnivån i hydridbatteriet vilket lagrar retardationsenergi (bromsenergi) som sedan kan användas vid belastning (gaspådrag eller vid högre hastighet). Men den ska också fungera som en påminnelse och en indikator på hur man kan köra mer energisnålt för att sänka bränslekostnader och miljöpåverkan.
På samma sätt som det är nära nog omöjligt att köra slut på hybridbatteriet (de nedre staplarna ändrar färg till lila) är det ovanligt att alla ”staplarna” är fyllda. För att dra full nytta av hybridsystemets alla fördelar när det gäller att sänka bränsleförbrukning och avgasutsläpp väljer systemet att arbeta med en laddning i hydridbatteriet (ska inte blandas ihop med bilens 12-voltsbatteri) på 40–80 procent. Systemet är konstruerat att hålla den lagrade energinivån inom detta område, inte att i första hand ladda batteriet fullt. Det är en av orsakerna till att batteriet har lika lång livslängd som bilen i övrigt. När det gäller livslängden på hydridbatteriet skiljer sig Toyotas hybrider från de flesta batteridrivna elbilar som behöver belasta batteriet på ett helt annat sätt vilket påverkar livslängden.
Vid motorvägsfart kommer batteriet i våra hybrider att laddas och belastas om vartannat beroende på flera faktorer som till exempel hastighet, med- och motlut. Men överskottsenergin når inte en sådan nivå att alla staplarna kommer att fyllas.
Att döma av frågeställarens beskrivning fungerar hybridsystemet och indikatorn som den ska.
Bengt Dalström, Toyota Sweden
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2016-10-20 11:12

Mkt bra svar från Toyota Sweden här i artikeln. Men sanslöst dåligt svar (om det nu stämmer) från Toyota handlaren i Borås.
Är inte förvånad dock, är det något som sänker många bilmärken så är det just säljares nonchalans, okunnighet och ovilja att förstå och sätta sig in i produkterna som säljer.
Skulle varit intressant och höra vad säljaren tror han uppnår av en sådan oseriös kommentar.

#2
2016-10-20 11:41

En verkstad som inte orkade bry sig

#3
2016-10-20 12:16

Någon på Toyota i Borås behöver jobba lite inne på lagret ett tag.
Egna åsikter och sin egen okunskap ska man akta sig för som säljare/kundtjänst.

#4
2016-10-20 12:21

Man misstänker lite fusk här med förbrukning av elenergi. Ha ha ni trodde att fusk finns bara med fossildrivna bilar? NEEEEEEJ!
Verkstad har ingenting att göra med detta! (men de vet sanningen ;-)

Jag har ingen hybrid men kanske tillverkaren har programmerat "konservativt" algoritmen för indikeringsfunktion. Det är bättre att visa för lite laddning än faktisk finns i batteri. För 100% elbil förare ska inte hamna i situation med helt urladdat batteri, men för hybrid kanske man vill förlänga batteriliv och laddning från t.ex 99% till 100% är mycket långsamt? Annars det är fel eller fusk eller båda och. Grattis miljö fanatiker! :-D

#5
2016-10-20 13:14

Att ligga och ladda ett lithiumbatteri fullt hela tiden skadar batteriet. Så Toyotas svar är korrekt. Även telefoner jobbar så. Har du laddat upp till 100% så ligger den inte och trycker på laddning så fort det går ner till 99% utan den låter spänningen sjunka lite innan den börjar ladda igen.

#6
2016-10-20 20:18

Roger Skagerström: Nä. Det är en myt. Laddning är inte samma som överladdning. Däremot är det inte energieffektivt att ladda 100% eftersom float-charge (boost-charge måste man avbryta i tid, annars blåser man batteriet) närmar sig batteriets spänning asymptotiskt. Med asymptotiskt närmande så eldas större delar av förluster i spänningskonverteringar och liknande. Man laddar mellan 40-80% för att batteriet har sin linjäraste energiupptagning där (minst förluster).

#7
2016-10-20 21:04

Fast jag har för mig att Prius MY2015 kör med NIMH batterier. Men det kanske spelar mindre roll.

#8
2016-10-21 06:32

Reverend Benny: NiMH batterier ska i princip aldrig köras slut på. Hög kontiunuerlig float charge eller motsvarigheten till trickle-charge skadar sådana. Annars gäller samma sak. Bästa linjära energiupptagningsförmågan ligger antagligen där Toyota beskriver sitt batteripack. Mellan 40 och 80%. Resten är energislöseri. Antagligen kan du ladda fullt i eluttag, men inte via motorn, för det vore slöseri med soppa.

#9
2016-10-21 12:52

Fast laddar man aldrig upp batteriet till dess fulla potential så borde ju den mätare som föraren ser anpassas till detta kan man tycka - alltså i HSD-drivlinor där man aldrig laddar "från väggen". Annars skapar man ju bara frågor som denna.
Talar vi sen om elbilar eller laddhybrider så är jag tämligen övertygad om att laddningen "från väggen" sker till i stort sett 100 %. Sen brukar man generellt säga att man inte skall dra ur Li-baserade batterier till högre grad än ca: 80 % för att så långt som möjligt behålla en lång livslängd - men den urladdningsnivån borde då i bilens mätare anges som att batteriet är urladdat till 100 % om man aldrig överstiger det uttaget ur batteriet via de skyddssystem som finns. F ö så brukar laddningsprincipen för Li-baserade batterier enkelt sett vara konstant ström upp till cellernas maximala spänning uppnåtts (normalt 4.10 eller 4,20 V/cell beroende på typ av Li-batteri) , sen hålls spänningen konstant på den nivån och då minskar strömmen successivt för att vid lämpligt låg ström avbryta laddningen. Det innebär att det går relativt sett fortare att "fylla" batteriet i början än på slutet så om man avbryter laddningen lite innan batteriet är 100 % "fyllt" så kan man tjäna en hel del laddnings-tid.

#10
2016-10-22 14:31

Normalläget som bilen strävar efter är 6 av 8 pluppar.
Detta för att kunna indikera när bilen tar upp energi vid bromsning annars skulle man inte veta det.
Alltså helt som det ska.
Inte ens när alla 8 är tända är batteriet laddat till 100%

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.