Nästa artikel
Bilfrågan: Vill inte Kia hjälpa med Picanto?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vill inte Kia hjälpa med Picanto?

Publicerad 8 maj 2015 (uppdaterad 8 maj 2015)
Kia Picanto fick styrväxeln utsliten i förtid.
”Min dotter har en Kia Picanto med utsliten styrväxeln efter 3 214 mil. Kia-verkstaden ville inte gå med på goodwillreparation, nu har jag skrivit till Kia men inte hört något.” Vi Bilägare ger svar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
 
Fråga:
Min dotter har en Kia Picanto 2010, som hon besiktigade hos Besikta i december 2014. Det blev anmärkning på höger inre styrled och det var gränsfall att bilen blev belagd med körförbud. Hon lovade att inte köra mer förrän bilen var reparerad.
 
På verkstaden upptäcktes det var styrväxeln som var helt utsliten. Bilen hade vid tillfället gått 3 214 mil och det är ju inte normalt att styrväxeln är totalt slut vid så kort körsträcka.
 
Försökte få goodwillreparation, eftersom garantin gått ut i oktober, men Kia ville inte gå med på det, då min dotter missat den senaste servicen. Jag tycker felet är så allvarligt att jag skrev till Kia före jul 2014, men ingen har behagat att svara på brevet. 
Sven Westdahl
 
Svar:
Det visar sig att det aktuella ärendet hade ”ramlat mellan stolarna” vilket vi ber väldigt mycket om ursäkt för! Våra bilägare ska självklart få svar så snart det bara går.
 
Samtidigt med vår ursäkt för det sena svaret erbjuder vi en kostnadsfri service hos auktoriserad Kia-verkstad.
 
Några problem med styrväxlarna på Picanto har vi inte haft.
Cecilia Gustafsson, Kia Motors
 
 
Diskutera: Har du varit med om något liknande?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-05-08 16:10
ENTJ1

Har ägaren missat servicar får han väl skylla sig själv.
KIA skall väl inte reparera om serviceprogrammet ej följts?

#9 • Uppdaterat: 2015-05-08 18:41
Focus

Jo det är ju ett bra skäl för Kia att slingra sig från alla garantireparationer. Frågan är om man tjänar på denna njugghet. Inte köper jag en Kia när man hör sånt. Hade bilen rullat ca 10.000 mil eller mer hade det varit en annan sak.

#a • Uppdaterat: 2015-05-08 19:13
Pi

Men nu ordnade det sig antagligen ändå. Sen är det nog inte så ovanligt att kunderna dels inte följer serviceplanen, dels inte engagerar sig tillräckligt när det väl blir fel och då kan det gå så här. Tror inte att våra klassiska s k premium-märken är så frikostiga heller vid reklamation om man inte följt serviceplanen. Sen är det ju som flera redan sagt inte normalt med detta fel efter så få år och mil så det borde nog ändå gjort att verkstan borde agerat annorlunda.