Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vilket drivmedel är bäst?

Bilfrågan: Vilket drivmedel är bäst?

Bilfrågan

"Vad ska jag välja som är hållbart över tid, bensin eller diesel?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är snart 70 år och går i bilbytartankar, men vilket drivmedel ska jag välja som är hållbart över tid, bensin eller diesel?
Tord

Svar:
Jag skulle egentligen behöva veta mer om hur du använder bilen och var du bor, för att kunna svara på vad som är bäst för dig. Som du vet pågår en omställning som innebär att bilindustrin satsar allt mer på del- eller helelektiska bilar. Elbilar betraktas generellt som den bästa lösningen miljömässigt. Men då måste man också ha möjlighet att ladda. Bilar som kan köra på förnybara bränslen kan också vara ett bra alternativ. Annars är det en bil med så låga CO2-utsläpp som möjligt, som gäller. En liten bensindriven elhybrid kan vara ett bra alternativ – som det ser ut för närvarande. Storstadsbor kanske kan hyra bil, åka taxi eller gå med i en bilpool, om man inte måste köra bil varje dag.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-11-18 07:47

Vätgas

.

#2
2019-11-18 08:24

Biogas

#3
2019-11-18 08:30

Eldrivet är det enda som är framtidssäkert.

#4
2019-11-18 09:44

Bensin eller diesel känns som det kvittar ur ett hållbarhetsperspektiv..

#5
2019-11-18 10:55

El i första hand, annars en ladd-hybrid och i sista hand en bensin hybrid (typ Corolla). Köp inte större bil än man behöver och kolla helst upp verklig förbrukning på typ http://www.spritmonitor.de
innan man köper..

#6
2019-11-18 10:57

Okay, bensin och diesel framställt från uppumpade dinosaurier är definitivt fel. Bensin och diesel framställt av skogsråvara kan rent av vara det bästa för klimatet jämfört med vätgas, biogas, elektricitet osv.

Största miljöpåverkan, oavsett energibärare, är dock tillverkningen av bilen. Ju längre en bil används, gäller samma för alla varor, ju bättre för miljön. Så det ideala vore att frågeställaren använde sin bil tills den tog slut istället för att byta för att det är kul eller att man tröttnat. I Finland och Frankrike har man kommit långt med att konvertera bensinbilar till etanoldrift. Dessa bilar har därmed minsta miljöpåverkan eftersom de redan är tillverkade och kan köras på ett mer klimathållbart bränsle. I viss mån skulle även konvertering av en befintlig bil till ren eldrift kunna vara en väg att gå. Något som sker i liten skala i Norge samt i större omfattning i Kalifornien. Dock är tyvärr batterier det sämsta ur klimatperspektivet. Tillverkingen av dessa är inte hållbart alls. Och även framställning av elektricitet till dem kan också vara icke hållbart.

Vore våra s.k. politiker seriöst intresserade av att minska klimatpåverkan så skulle de se till att våra saker användes så länge som möjligt. Befintliga bensinbilar skulle lätt och billigt (ett par tusenlappar) kunna konverteras till etanoldrift. Etanolen skulle vi kunna producera lokalt i Sverige.

För övriga produkter borde politikerna stiffta lagar om minsta hållbarhet. Alltså att tillverkaren måste ta tillbaka den och återbetala inköpspriset om produkten inte håller. T.ex. en mobiltelefon måste hålla minst 5 år. En tvättmaskin minst 20 år osv. Med sådana lagar skulle tillverkarna bli tvungna att se till att produkterna håller och inte som idag att de har inbyggda funktioner för att sluta fungera så snart garantin upphört. Detta skulle även vara intressant ur en bils rostskydd t.ex. Finns det en lag att en bil skall hålla i minst 30 år, skulle biltillverkaren tvingas bygga bättre bilar som faktiskt håller utan att rosta bort eller på annat sätt slutar fungera.

Sakerna, inklusive bilar, måste i större utsträckning repareras. Därmed måste de vara konstruerade från början att kunna repareras.

#7
2019-11-18 11:02

K_Klabbe pekar på det faktum att vill man använda bensin får man också diesel/brännolja per automatik. Vid raffinering av råolja produceras ungefär ut hälften så mycket diesel/brännolja som bensin. Man kan inte utesluta det ena om man vill använda det andra. Tror man att diesel är en sån miljöbov att det ska förbjudas i fordon kommer dieseln i högre grad eldas för värme, köra dieselgeneratorer för el eller dylikt. Alternativet att lagra den för evigt eller hälla ut den i naturen är i praktiken effekten av miljötalibanernas önskan om ett dieselförbud.

#8
2019-11-18 12:18

Kanske, redan efter typ 10K mil så går du plus miljömässigt för en tillverkad elbil.

#9
2019-11-18 15:04

Vi är inte där än, men vätgasen kommer att bli den dominerande energikällan tillsammans med solenergi och vindkraft. I Danmark står vindkraften redan nu för över hälften av landets energibehov.

#10
2019-11-18 19:01

@intelligentes. Precis lika lite som andra så kan du sia om framtiden. Du har ingen aning om vätgas kommer att bli den dominerande ENERGIBÄRAREN (det är inte en energikälla).

#11
2019-11-18 19:24

Men är det då ingen som läser Tords fråga?
Vad som är ett hållbart bränsle över tid måste väl ändå gälla honom och den tid han kommer att fortsätta att köra bil.
Det bästa i realtid är ju att köra på biogas, det är bättre än något annat ur miljösynpunkt batteribilar inräknat, men det förutsätter en närbelägen tankstation.
Elbilar har ju ett högt inköpspris och andrahandsvärdet vet man inte mycket om över en längre tid, men det kanske är ett sekundärt problem.
Kör man inte alltför mycket och inte har så stora krav kan man kanske nöja sig med en Toyota hybrid, de går relativt snålt och har ett mycket driftsäkert hybridsystem.
Men Tord borde kanske kosta på sig en Mustang eller en Supra?
Varför tänka på vad som är hållbart över tid?

#13
2019-11-18 22:11

Saabnisse: Läser man ditt sista inlägg så kan man tro att det är etanol du förespråkar! :-)

#14
2019-11-19 00:38

70 bast, rekommenderar busskort.

#15
2019-11-19 13:47

Saabnisse skrev.

"Kör man inte alltför mycket och inte har så stora krav kan man kanske nöja sig med en Toyota hybrid" utveckla gärna påståendet om "inte har så stora krav"!? Hittills har ca 13 miljoner haft det kravet som hybriderna uppfyller runt om i världen, just saying......så man borde har bra argument på vilket vis man har stora krav med ett sådant påstående.

#16
2019-11-19 18:47

Vilket? Det som får din bil att fungera...?

#17
2019-11-19 20:21

Varken bensin eller diesel (med fossilt ursprung) är hållbart över tid, men din dieselbil kan du redan idag tanka till stor del med förnyelsebar diesel. Bästa valet redan här och nu och utan förbehåll, tycker jag är bilar som drivs med fordonsgas, alltså natur- och biogas. Det mest klockrena är att tanka 100 % lokalt framställd biogas (jo, det går på en del platser i Sverige).

#18
2019-11-20 09:45

Har han en bränslesnål dieselbil med en blandad förbrukning på max ca 0.55 l/mil, vilket är många inte bara småbilar som klarar, och dessutom tankar svenskproducerad miljödiesel finns det ingen ur miljöperspektiv anledning att köpa en elhybrid som går max 4-5 mil på el och därefter på det sämsta bränslet av alla d.v.s. bensin.Då får man ha en körcykel som passar elhybriden särskilt bra. Själv kör jag en dieselbil enl. ovan och kör ofta sträckor på ca 10- 25 mil i vardera riktningen och skulle definitivt vara en större miljöbov med en elhybrid. Dessutom har jag en husvagn som kräver ca 0.8-0.9 l/mil och rullar ca 50-100 mil per säsong. Totalt kör jag ca 1800 mil om året. Hur frågeställarens körmönster ser ut framgår inte men det ska mycket till för att det ska vara bättre att byta till en elhybrid. En ren elbil är inte bra för miljön, jag vägrar skriva för klimatet, men har nu ändå gjort det.

#19
2019-11-20 17:17

Nya skatter, så konvertera eller kör på HVO100?

https://www.bytbil.com/nyheter/skattesmockan-etanolpriset-hojs-med-over-...

Vätgas blir en parentes vad jag tror, för stora förluster där......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.