Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken motor ska jag välja i Ford?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken motor ska jag välja i Ford?

Publicerad 11 juni 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Vilken bensinmotor fungerar bäst tillsammans med automatlåda?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att köpa en Ford Focus kombi automat och undrar vilken bensinmotor som fungerar bäst tillsammans med automatlåda? 
Ni testade Ford Focus 1.5 Ecoboost 150 automat i nr 18/2018 och ni har ju en Focus 1.0 Ecoboost 125 automat i långtestet 2019. 
Räcker 1.0-motorn eller fungerar 1.5-motorn bättre med automatlåda? I testet skrev ni att automatlådan växlade lite ojämnt. Är det även så med er långtest-Focus 1.0 Ecoboost 125?
TG

Svar:
Jag tycker nog att 1.0-liters-motorn i Focus gör ett bra jobb i kombination med automatlådan. Men man ska vara medveten om att trots att det handlar om en vanlig, i och för sig modern, automat med momentomvandlare, är den programmerad för att hålla ned bränsleförbrukningen. I vissa lägen kan den därför växla något hårt och inte så mjukt som man kanske förväntar sig.
Jag körde Vi Bilägares Ford med 1.0-litersmotorn hem från vårt däcktest i Arvidsjaur i februari. Med en person och lätt last är långkörning inga problem. Möjligtvis känns en viss brist på effekt vid en snabb omkörning, men det är relativt, beroende på vad man förväntar sig. 
1.5-litersmotorn med automat har samma tendens och kan ibland växla aningen långsamt. Men jag tycker ändå att en kombi mår bra av lite mer styrka. Vår testbil ST-Line hade dessutom en mycket spänstig och ändå följsam hjulupphängning som jag uppskattade. 
Så på en kombi förordar jag 1,5-litersmotorn.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-06-11 08:43
mso 1000

Jag kör trecylindrig Octavia kombi med 115hk 1,0 tsi och 7 växlad dsg automat och det räcker alldeles ypperligt både i fart och acceleration och även med last och dessutom går den snålt.
Om man pratar den motorn tycker jag att man underskattar trecylindrigt.

Men jag tror som Erik skriver att om du alltid kör med full last eller ofta drar tung släp eller kanske husvagn då bör du välja 150hk motorn.
Men jag tycker att köparen skall låna hem bilarna ifråga och köra några timmar och utvärdera behovet riktigt utifrån sin körning och kanske jämföra fördatorerna på typ 10 mil likadan körning med farthållaren på.
Skillnaden visar sig nog mest vid en full bil vid en omkörning i ett antal extra sekunder.
Som sagt skit i tester och ut o prova och utvärdera efter det egna behovet och jag tror Ford motorerna blivit snålare sista året.

#2 • Uppdaterat: 2019-06-11 09:38
Svenne60

1-, eller 1,5-litersmotor? Frågan är svår att svara på, men det vet vi om några år. En annan fråga som berör saken; Kan en 1-litersmotor hålla lika bra och länge som en 2-liters utan turbo men med samma effekt och vridmoment? Minns Volvo 940 med 2,3 litersmotor som gav samma effekt som VW/Skoda 1-liters trepip idag. Den höll i evighet.

#3 • Uppdaterat: 2019-06-11 11:26
PHME

Svenne60 och GRP, det finns alltid en och annan som känner till enstaka exemplar som gått hur långt som helst. Volvo har mycket riktigt tillverkat ett antal motorer som bara går och går - men det finns också en person på jobbet som genast då kontrar med saabar som gått 100000 mil. Även om sådana finns har historiskt sett Volvo och Mercedes gått längre än andra, generellt sett. Rimligen borde ännu - sett till exv Volvos VEA - lugnare körd T3 slitas mindre än en T8 som nyttjas maximalt.

#4 • Uppdaterat: 2019-06-11 13:33
1storstark

80.000 mil med en 1l trepip! Är det en av de "moderna" trepiparna så kan det bara vara en kallstart på den, när den var ny. Sedan kar den nog körts kontinuerligt, för att hinna de milen.

#5 • Uppdaterat: 2019-06-11 13:45
mso 1000

Nja 80000 mil redan på en ford trepip!!
Låter som en lögn om man ska vara ärlig.

Facit på små turbo motorer lär vara många år bort och 20000 eller 40000 mil vet ingen.
Tror det handlar om dimensionering vid konstruktionen.
Det jag ser är att min 1,0 tsi varvar ca 1000 varv mindre än många 2 liters sugmotorer vid 110km/h vilket borde generera ett mindre slitage med 30% lägre varv och så vidare om allt är rätt dimensio erat.

#6 • Uppdaterat: 2019-06-11 17:53
Herr Professor

Självklart ska man köpa största möjliga motor. De centilitrar man möjligen sparar på några tusen mils körning med en symaskin är en piss i Atlanten jämfört med värderaset. Jag skriver möjligen, då en liten motor får jobba hårdare och skillnaden i förbrukning jämfört med en större maskin sannolikt är försumbar. Dessutom är den lilla motorn surrigare och svagare, vilket saboterar långresorna.

#7 • Uppdaterat: 2019-06-11 18:38
Axa

Professorn
Värdeminskning, tänker du procent eller i faktiska kronor?
En bil med större motor kostar ju mer. Frågan är om tex V8:or inte rasar en hel del för första ägaren, numera särskilt pga den dyrare skatten.
Visst, en större motor kan ju ge mer i komfort men ekonomiskt vinner nästan alltid en mindre motor.

#8 • Uppdaterat: 2019-06-11 20:26
njo415

Tycker att 1.5:an är underbar....förvånansvärt pigg för motorstorleken ....
Kör den lika snålt som min förra Mondeo 2.0 diesel...(Mondeon är större men ändå...)
Tror att dom kan gå långt men servicen bör man va noga med....för egen del kommer jag serva den oftare än 2år/3000mil vilket jag tycker är i längsta laget...

#9 • Uppdaterat: 2019-06-11 20:33
mso 1000

Herr professorn tillhör minoritetet som använder motorn tror jag.
8 av 10 kör ändå som fikusar fast dom har 199 hk och utnytjar maximalt 79 hk.
50 mil på E4 då inser man det.
Jag tycker man ska prova och ge det en ärlig chans istället för att lyssna på dom som inte vet.

#a • Uppdaterat: 2019-06-11 21:13
njo415

mso 1000
Vet inte vilka du åsyftar men jag vet vad jag talar om eftersom jag äger en själv...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.