Nästa artikel
Bilfrågan: Vilken diesel geggar inte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vilken diesel geggar inte?

Publicerad 26 november 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
En nybliven Forester-ägare har många frågor till Subaru.
"Vilket dieselmärke ska man tanka? Varför blir motoroljan så fort svart? Och varför TPMS via ventiler och inte via ABS?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har på försommaren sålt min Saab 9-3 Vector uttagen 2007. Det har varit den bästa bil jag haft och jag skulle gärna köpt en ny Saab om tillverkningen varit igång. Nu fick det istället bli en ny Subaru Forester 2,0D CVT. Jag har aldrig haft en dieselbil tidigare och vill därför ställa några frågor:
1. Jag har läst om igensatt bränslefilter och dessutom "gegga" i tanken på dieselbilar. Vilket dieselmärke ska man tanka för att undvika problem?
2. Varför blir motoroljan så fort svart i en dieselmotor till skillnad mot bensinmotor? Bör man byta motoroljan oftare på en diesel det vill säga mellan servicetillfällena?
 3. Varför väljer Subaru TPMS via ventiler i däcken? En bättre lösning är väl att styra däcktrycksövervakning via ABS-systemet? Då behövs ju inget verkstadsbesök för programmering vid byte sommar/vinterdäck.
Mångårig prenumerant 
 
Svar:
Bakteriepåväxt i tanken, igensatta filter och spridare har Subaru inte haft några problem med. (Det verkar huvudsakligen drabba dem som tankar ur en så kallad farmartank.) Subarus motorer behöver inga additiv och bilen sköter reningen av partikelfiltret automatiskt. Det är fritt att välja dieselfabrikat och tanka på den mack som ligger bäst till.
Att oljan blir fortare svart i en dieselmotor beror på förbränningen och de partiklar som bildas. Det är dock viktigt att man inte slarvar med servicen. När bilen lämnas till en auktoriserad verkstad nollställs alla värden och det gör att motorn ”vet” när det är dags att regenerera partikelfiltret.
Subaru har valt att övervaka det faktiska däckstrycket, vilket bara kan göras med ventiler i däcken. ABS-systemet kan enbart notera skillnader i varvtal mellan hjulen, vilket rent praktiskt betyder att bilen inte varnar om man till exempel skulle ha för lågt tryck i alla däck.
Thomas Possling, Subaru Nordic

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-11-26 07:43
bgl

Om det osannolika inträffar att trycket sjunker lika mycket och lika snabbt i alla fyra hjulen av annat skäl än en planerad trycksänkning på stillastående bil, vid vilken tryckdifferens varnar i så fall Subarus TMPS?

#2 • Uppdaterat: 2015-11-26 10:07
Johanhagg

Det är faktiskt så att indirekta TPMS-system (det som ovan kallas ABS-system) sedan länge klarar av att detektera fyrhjulsdiffusion. Alltså, de indirekta systemen klarar att känna av tryckförlust i alla fyra hjul samtidigt, som iofs är osannolikt, men som kan inträffa. Därför uppfyller även de indirekta systemen lagstiftningskraven runt om i världen och man slipper kostnaderna för nya sensorer i varje nytt däck.

#3 • Uppdaterat: 2015-11-26 11:11
erikivan72

Bakterier i diesel påverkar mest stora tankar, där bränslet blir stående länge - alldeles som svaret säger.
När det gäller svart olja, behöver man komma ihåg att färgen på oljan inte säger så mycket om hur bra den smörjer.
Om däcktrycksövervakning:
Min Mercedes har det genom ABS-systemet. Fördelen är att man inte behöver åka in till verkstad.
Nackdelen är att det inte alltid varnar. Fick en framhjulspunka förra året, och bilen sade inte ett knyst om det.
Däremot anser jag att det borde gå att lösa övervakning via ventiler så att man slipper åka in till verkstad. Jag menar, du kan gå in och köpa en hörsnäcka till din telefon av vilket märke som helst och ha den uppkopplad på 2 minuter. En standard i uppkopplingen borde inte vara omöjligt, om biltillverkarna bara var intresserade av det.

#4 • Uppdaterat: 2015-11-26 17:34
OpelZafira

Är inne på min tredje dieselbil och har endast tankat på Preem sedan 2008 och aldrig haft några problem med deras diesel. Men då den station jag oftast tankar på har stor omsättning på diesel så det är "fräsch" diesel i tankarna som inte legat länge, kan vara därav jag aldrig haft några problem. Vet en bekant som tankade på en Qstar station som fick 30kubik levererat var 3e vecka, där fick han igensatt filter, när han sedan bytte till "min" Preem station så har problemet aldrig kommit tillbaka plus att hans förbrukning gått ner.

#5 • Uppdaterat: 2015-11-26 21:36
rutan

bakteriepåväxt slipper ni om ni kör på den gröna kraftigare dieseln,ca 15% mer effekt, prismässigt ligger dom ganska lika,har fått rekommendation av dieselutkörarna,som kan sin sak bättre än alla andra förståsigpåare.Har tankat grön diesel över 10 år Mvh Lasse Å

#6 • Uppdaterat: 2015-11-27 15:12
S-E S

Problemfri diesel = Marindiesel.

#7 • Uppdaterat: 2015-11-27 16:03
Peugeote-Pär

Håller med, tankar man med den röda finska "Polto" dieseln så märker man absolut att bilen går bättre med bland annat högre energi... Sen märker man det i hur långt man kör, tanken räcken mycket längre med fuldiesel

#8 • Uppdaterat: 2015-11-26 09:48
milkylainen

Hade en 9-3 diesel 08. Bästa bilen jag ägt. Sen dess har jag en VW Passat MY12 (jävla skräp) och en ny BMW 520d som jag tycker är hyfsat ok än så länge. Båda nya bilarna är klart törstigare, mindre kul att köra och mycket sämre vinterbilar än SAAB:en.

Japsen: Jag saknar min 9-3:a. :(

Vad gäller ABS vs TPMS så har jag min fasta åsikt att TPMS (BMW:n) är ett otyg. De kostar nästan 1000kr st, varnar inte tidigare än ABS och måste bytas efter 5-7 års användning. Exploderar däcket så spelar det ingen roll vilket system du har.. får du pyspunka på något däck så duger båda systemen utmärkt. Häller du gegga i ett TPMS-system för att laga punkan så pajjar man det. Det finns nästan bara nackdelar med TPMS.. mer obalanserad vikt, dyrt, måste ersättas, lätt att skada.. osv. Den enda fördelen är om du faktiskt skulle få lika mycket pyspunka på alla fyra däcken samtidigt.. hur troligt är det? Känns som att man har lätt större chans att vinna på lotto.

Vad gäller bränsle... personligen tycker jag statoils diesel är bäst. De verkar ha mest centaltalsförhöjare så bilen går lite mjukare när den är kall. Om jag får välja något annat så tar jag ingo(föredetta jet). No frills, funkis billig diesel. OKQ8 och Preem undviker jag.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-26 10:05
milkylainen

c k: Din erfarenhet av OKQ8 delas inte av alla vilket är bevisligen så. OKQ8:as diesel har satt igen flest filter. Alldeles för mycket förnybara komponenter och för lite tillsatser som inte slammar igen. Nu kanske de har korrigerat den, men jag har undvikt det långt innan det blev ett problem "i pressen". Jag kommer inte att gå tillbaka till OKQ8. Deras nonchalans när problemet uppträdde (ungefär som VW) gör att jag inte tar i dem med tång. Det krävdes en massa trassel för många bilister innan de korrigerade sin diesel.

#a • Uppdaterat: 2015-11-27 10:42
milkylainen

Gäsp:
Dumheter. Det är en myt att eldningsolja 1 (som du kan köra på i din bil) innehåller 10% högre energiinnehåll.

eldningsolja 6 (EO6) är ca 10% mer. Men eldningsolja 6 kan du inte köra i din bil ifall du inte vill förstöra den.
Möjligen kan du köra eldningsolja 1 (EO1) med normal svavelhalt eller med låg svavelhalt. Men skillnaden mellan EO1 och MK1 för din bil är ca 1-2% rent energiinnehållsmässigt.

Till det får du högre svavelhalt vilket är mindre optimalt för din bil i det långa loppet. Svavlet sotar mer och sotar igen din bil (EGR-ventil, EGR-kylare, Partikelfilter, mm.).

Så ge fan i att köra EO1 i moderna bilar. Det tillför inget för bilen. Möjligen går det bra i en häck som är 10-15 år gammal eller mer. Men inte i en modern bil under svenska förhållanden. Det är bara dumt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.