Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så känslig ruta?

Bilfrågan: Varför så känslig ruta?

Bilfrågan

"Efter varje vinter måste vindrutan bytas på grund av sprickor efter stenskott. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Bilfrågan är tillbaka efter sommaruppehållet. Här svarar Vi Bilägare varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en VW Golf TDI som blev tre år i maj i år. Efter varje vinter måste vindrutan bytas på grund av sprickor efter stenskott. Dessutom sprack rutan när bilen var inne för ett smärre plåtjobb förra sommaren. När lacken skulle härdas i värme så hade rutan ånyo spruckit.

Verkstan tvingade mig att ta det på min försäkring och de betalade självrisken. Ändå kom de billigt undan! När sandningssäsongen var över behövde jag alltså punga ut med 1 700 kr i självrisk igen och är därmed uppe i totalt 5 100 kr för nya vindrutor på en tre år gammal bil!

Jag har inte bytt vindruta på någon av mina tidigare bilar och jag kör på samma vägar som tidigare. Är detta rimligt? Varför håller vindrutan till VW Golf så dålig kvalitet?

Ove Persson, Norrtälje

SVAR:
Framrutan, som limmas fast, är en del av den kraftupptagande konstruktionen och hjälper till att göra karossen vridstyv. Detta för att förbättra bilens väghållning och krocksäkerhetsegenskaper.

Dessvärre betyder detta också att konstruktionen är känslig för stenskott eftersom dessa kan orsaka en lokal försvagning i rutan. Denna försvagning ger i sin tur upphov till sprickbildning om bilen körs på ojämna vägar eller utsätts för snabba temperaturväxlingar.

Detta gäller dock de flesta bilar, inte bara Golf.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Leif Larsson
2012-08-23 10:42

Frågeställaren säger att han inte behövt byta ruta pån tidigare bilar han har haft, och kört samma vägar med . Tycker att han har svaret själv med sitt konstaterande. Svaret på frågan är : Byt bil.

#2
2012-08-23 12:42

@Leif Larsson, han kanske inte haft limmad ruta på sina tidigare bilar?

#3
2012-08-23 14:01

Det är allmänt känt att dagens moderna bilar är byggda av komponenter med sämre kvalitet än förr.
Profiten från både nybilsförsäljning och eftermarknad skall ökas för varje år som går. Vilket leder till sämre och sämre kvalitet på fordonens ingående komponenter.
Allt för att maximera intäckten från varje bilägare.

Mitt råd är att byta till en något äldre bil, vilket kommer leda till lägre reservdelskostnader i längden.
Varför inte en Volvo 240 före årsmodell 1987, vilken klarar de flesta kriterier som ställs på en "modern" bil.
- Komfortabel. (Betydligt komfortablare än dagens stötiga moderna bilar)
- Relativt god bränsleekonomi (Med rätt justerad förgasare kan man vid långkörning utan större ansträngning komma ner i 0,7L/mil)
- Dokumenterat god säkerhet.
- Före årsmodell 1987 ingen katalysator. Vilken är en dyr reservdel som dessutom försämrar motorns effekt och bränsleekonomi.
- Goda utrymmen. Betydligt större kupeutrymmen än de flesta av dagens moderna mellanklass bilar.
- Prisvärda reservdelar. Inga ockerpriser.
- Omvittnat god driftsäkerhet.

Det är beklämmande att bilindustrin inte utvecklats någonting till bilägarnas fördel de senaste decennierna, och att en 25 år gammal bilmodell har högre kvalitet och driftsäkerhet än moderna bilar.

Allt handlar numer enbart om profit. Vilket förklarar bilindustrings förfall de senaste årtiondena.
Och vilka som bär skulden till detta, ja det tror jag vi alla med lätthet kan räkna ut.

#4
2012-08-23 16:15

Herre gud Gösta det finns då ingen ände på dina hjärnspökerier! ;)

#5
2012-08-23 17:05

Jag har hört att vissa glasmästare sätter in piratrutor som är tunnare än orginalet!

#6
2012-08-23 17:06

Skulle prova att byta glasfirma nästa gång, kvarstår felet så byt bil.

Misstänker att L:et i Gösta_L står för Lilltroll :)

#7
2012-08-23 17:09

Eller Lobotomerad!!

#8
2012-08-23 17:25

Helt underbart forum... man får skratta så man gråter emellanåt :))))))

Helt seriöst så kan det även finnas viss inverkan på hur trafiken ser ut på de vägar man brukar köra. Möjligen har det hållits på med något vägbygge de senaste tre åren i närheten. Har själv upplevt mycket stenskott vissa sträckor där så varit fallet. Lastbilar kommer upp på stora vägen och accelerar och då släpper stenarna de har med sig i sina grova däck från grusområdet de kommer ifrån. Ligger man då bakom så smäller det i rutan.

#9
2012-08-23 18:36

Nej, jag tror VW har en egen vindrutefabrik där man tillverkar rutor med tidsinställd sprickbildning.
Jag har läst Shogun, Hanzzon och en del andra kvalitétesvetares faktaspäckade sanningar till den milda grad att jag helt enkelt är övertygad om att, vissa tyska, franska, italienska och inte minst svenska fabrikat tillverkar en del komponenter enbart för att jävlas med folk.

#10
2012-08-23 18:42

Själv har jag aldrig behövt byta ruta men lagat små sprickor ett par gånger.
Däremot min syster som har just en VW Golf TDI Bluemotion har fått byta två gånger under de två år de ägt bilen (köptes ny), så kanske kanske det skiljer i glaskvalitet men jag tror på slumpen...

#11
2012-08-23 19:15

Min förra bil Skoda Octavia 2007 hade otroligt lättrepade rutor. Fast jag inte åker på dåliga vägar så såg man som i en stjärnhimmel efter ett par år av alla mikrostenskott. Bakrutan repades av en vanlig isskrapa och efter biltvätt på OS kunde längsgående minirepor skönjas. Av alla bilar jag haft har jag aldrig sett detta. Glaset var klart sämre på den bilen i alla fall.

#13
2012-08-23 21:07

Självklart vill VW hålla sina kompisar, bilglasmästare om ryggen Crister.
Jag antar att Toyota har agenter här som smutsar ner strålkastare så Hanzzon får putsa några sådana ibland.

#14
2012-08-23 21:22

Christer_1: Stämmer ang. glödlamporna. Enl. en tv-dokumentär som gick för någon månad sedan bildades en kartell i USA på 20-30-talet för att sänka kvaliten på glödlampor. Kartellen har bytt namn några ggr sedan dess men hela tiden funnits kvar. mkt intressant dokumentär.

Är det möjligen så att Golfen har låg vridstyvhet i karossen så att spänningarna i rutan blir större än liknande bilar? Även Junkers hade ju bekanta med Golf och rutproblem.

#15
2012-08-23 22:00

Inte bara VW får svarta pengar från glasmästarförbundet. Även MB, Ford och Honda är inblandade i denna smutsiga byk. F.ö. åkte jag taxi i en Prius förra veckan. Eftersom vindrutan var spräckt, så är man även inblandad i detta ofog.

http://www.begkopguiden.se/node/786 och http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/tva-stenskott-pa-nagra-kilometer-36334?page=2

#16
2012-08-23 22:17

Det är bara MYT att rutor spricker pga att de är delar av karossen.
Rutor spricker P.G.A att karossen inte är tillräckligt vridstyv, vilket ger rörelser i rutan som leder till sprickor.

Har någon någonsin sett ett fönster i lgh/hus spricka i massa bitar pga "tempraturväxlingar?"

Jag körde min första 9-5:a. 27000 mil. Rutan såg ut som skit som någon hade kört över den med sandpapper, mängder av feta stenskott överallt. Inte en enda spricka.
Körde min 9-3:a 16000 mil. Samma sak.

I våras tog jag ut en ny Passat, körde 600 mil, bilen stod parkerad och rutan sprack av sig själv. VW hävdade att det var ett stenskott, och mycket riktigt, någonstans högst upp i sprickan var ett stenskott som säljaren fick känna efter med bläckpenna. För stenskottet gick knappt att se med blotta ögat.
Att jämföra med mina två tidigare bilar hade nog minst en handfull stenskott som såg ut som de skulle gått igenom rutan... vilket pissigt VW skit.

Såhär är det. Bilar som har pissig kaross/A-ram spräcker rutor.
Bilar som är vridstyva och/eller har starka A-ramar spräcker inte sina rutor.

Allt annat är lögn. Rör sig rutan så spricker den.

#17
2012-08-23 22:50

Även Saab var med i denna kartell! Men nu klagar glasmästarna på att man p.g.a. att Saab är i konkurs inte får några mer stålar under bordet. Så nu har vindrutorna på alla Saabar slutat spricka!

Eller så kan man Googla: spricka vindruta 9-5

#18
2012-08-23 23:11

VW är och förblir ett stor bedrägeri, det enda de ägnar sig åt är att tillverka dåliga billiga bilar med usel konstruktion och dålig kvalitet som de med hjälp av mördande reklam, ångvältsmunväder, Pladder, pladder, pladder snick snack och Vrom, Vrom hjärntvättar människor att tro är världens bästa, mest perfekta, högteknologiska, mest överlägsna underverk som mänskligheten lyckats frambringa på 5000 år. – minst.

Dessa stackars människor blir sedan fast i den fruktade och ökända VAG-sekten, samhällets fiende nr1.

#19
2012-08-23 23:40

För en gångs skull tror jag Yes har rätt! kl18:36 Du behöver inte tvivla på att det är sant!

Själv har jag aldrig behövt byta ruta pga spricka. Man kanske får akta sig för att köpa en VW Golf trots allt,de ska tjäna pengar på dessa bilar genom byte av delar alltså.

Undrar om de någonsin kommer att bli störst i världen,isåfall får de börja bygga kvalitetsbilar. Men det blir nog svårt för när ingenjörerna får en uppgift av sin arbetsgivare så slutar dom. En Toyota flexar inte i karossen så rutorna spricker,där är allt bergfast. Kvalitet lönar sig i längden,och då blir man till slut störst i världen per automatik. Inte genom att köpa upp andra bilföretag,det är fusk.

#20
2012-08-24 08:03

Jag åkte Taxi igår, två ggr. Reagerade på att nästa alltid så har taxibilar dåliga framrutor, båda resorna var miljötaxi i olika Toyota Prius med sprickor mitt i siktfältet.

#21
2012-08-24 08:56

Jag har aldrig behövt byta ruta på någon av mina privatbilar jag ägt, och då har jag ändå haft två Toyotor.

#22
2012-08-24 14:58

Vi hade 9 st Passat som taxi i vår flotta, av dom så sprack rutan på 4-5 st. Det var tydligt att sprickan började i kanten och letade sig inåt. Fine! Konstruktionsfel kan alla göra men VW,s huvudkontor hävdade stenskott och vägrade byta på garantin, det tycker jag mest illa om.

Ändå går jag och funderar på en Polo/Ibiza som ny privatbil. Jag har inte hittat någon annan tillverkare som kan erbjuda modern automat, klimat, xenon, glaslucka i den storleksklassen.

#23
2012-08-24 15:30

Här går många Passater Axel ... i stort sett lika många som Volvo V70's. Alltså väldigt många.
Här är problemet inte bekant .. så man måste nog fråga; Hur bär du dej åt?

#24
2012-08-24 17:53

Det beror på att VWs ingenjörer när de får ett uppdrag (som Phaeton) så säger de upp sig för det är en omöjlig ekvation.Och ingenjörerna fick ju rätt, Phaeton blev en flopp!

Likaså när de konstruerar bilarna de flexar för mycket i karossen så rutorna spricker. Det är veka konstruktioner. Hur det blir med nya Golf VII som är 100kg lättare än förra generationen Golf VI kanske blir ännu värre med.

VVHK

#25
2012-08-24 20:32

Jes_
Man får tänka på att en taxi går 7 ggr mer än en privatbil så ev fel och brister uppstår fortare.

#26
2012-08-29 10:21

Axel61 - Alfa MiTo finns med modern automat (Alfa TCT - Twin Clutch Transmission, motsvarighet till VW DSG men bättre konstruerad då den är en dry clutch istället för våt, och därmed fungerar med start & stopp-system på ett enkelt sätt), finns med xenon och taklucka och ligger i storleksklassen strax under en Polo / Ibiza.

#27
2012-08-30 07:28

Raphael du har nog lite fel där. VW har också en torrkoppling (DSG7) i sina småbilar med ca 250nm. DSG 6 är en våtkoppling och är mycket bättre än torrkopplingen. Alla bilar hos vw med lite mera vrid har DSG 6.

Fick stenskott på min golf gti efter 3-4 dagar efter nybilsköp. Men det kan vara en slump bara.

#28
2012-08-30 20:50

Stört nog så fick jag ett stenskott igår som växte till en 4 dm lång spricka, kanske dags att dom börjar sopa på E4;an till södertälje.

Men till min fråga, om man nu använder sig av Carglass eller Ryds glas, hur stor chans är det att man får en Orginalruta, och spelar det någon roll tror ni?
Eller ska man masa sig till en Seat ÅF och lämna in den där, ska ändå göra service så man kanske kan slå 2 flugor i en smäll?
Känns spontant som de större firmorna som byter rutor bör ha mer koll på rutbyte än en verkstad som gör det någon gång i månaden.

//Pastor Benny

#29
2013-01-24 09:59

Kan inte annat än hålla med om att det inte är så lyckat att ha vindrutan som en stabiliserande del av karossen.

Har aldrig behövt byta en ruta på mina tidigare bilar, men på min nuvarande BMW X1 så är det nu dags för den 5 rutan sedan jag köpte bilen 2010.

Har fått totalt fått 5 stenskott och samtliga har fått till följd att rutan spruckit, trots försök att reparera stenskottet så fort det uppkommit. Har testat olika firmor, men med samma resultat.

#30
2015-09-05 15:21

"Axel61 2012-08-24 14:58
Vi hade 9 st Passat som taxi i vår flotta, av dom så sprack rutan på 4-5 st. Det var tydligt att sprickan började i kanten och letade sig inåt. Fine! Konstruktionsfel kan alla göra men VW,s huvudkontor hävdade stenskott och vägrade byta på garantin, det tycker jag mest illa om.

Ändå går jag och funderar på en Polo/Ibiza som ny privatbil. Jag har inte hittat någon annan tillverkare som kan erbjuda modern automat, klimat, xenon, glaslucka i den storleksklassen."

Det där sammanfattar företeelsen VW på ett enastående träffande sätt.
Usel kvalitet som man kompenserar genom att erbjuda praktiska karosser och massor av utrustning och kombinationer av utrustning som få andra.

Människor faller för ytligt krimskrams (som ser snyggt ut vid köptillfället...) och VW utnyttjar det hänsynslöst till sista droppen.

#31
2016-02-07 11:31

Hej Ove Persson, Norrtälje, Kanske problemet är dieselmotorn som vibrerar på tomgång ;)

Alias, Ben Sin

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.