Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så högt varv?

Publicerad 17 mars 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om det är normalt med höga varvtal på sin Mazda 3 från 2007.
”När jag kör i 100 km/tim så ligger den på 3 000 varv och när jag kör 120 km/tim så ligger den nästan på 4 000 varv. Är det normalt att ligga så högt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Mazda 3 från -07 har 8 000 varv på varvmätaren. När jag kör i 100 km/tim så ligger den på 3 000 varv och när jag kör 120 km/tim så ligger den nästan på 4 000 varv. Är det normalt att ligga så högt?
Jag har även upptäck ytlig ljusbrun rost på balkarna och lite på avgassystemet, kan jag göra något åt detta eller är det bara tvätta och sköta om?
Kenneth
 
Svar:
Det är inte ovanligt att så gamla bilar har förhållandevis låg utväxling och gör strax över 30 km/tim per 1 000 v/min på högsta växeln. Bästa vridmomentet i din motor ligger så högt som vid 4 000 v/min och maxeffekten utvecklas vid 6 000 v/min.
Vilka balkar som är rostiga skriver du inte, men är det ytliga angrepp kan du slipa och täcka med rostskyddsmedel. Avgassystemet är nog svårare att göra något åt utöver att hålla rent. Vill du veta mer om bilens roststatus kan du vända dig till en rostskyddsfirma som kan gå in och titta inuti dörrarna och balksystemet under bilen.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du några ytterligare råd att ge till frågeställaren om varvmätare och rost?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-03-17 07:46
1storstark

För länge sedan uppgav man hastighet per 1000 rpm vid tester i motortidningar. Det ser man inte numera. Jag saknar det. Här i Norrbotten finns det f.ö. inga rostiga -07:or. Här är det 90-talarna som börjar bli rostiga.

#2 • 2016-03-17 08:30
VW Polo 2012

Min VW Golf7 GT DSG 2014 varvar prick 2000 varv i 110km. Frugans "standard" Golf7 DSG 2016 varvar prick 2300 varv i 110 km. Båda bilarna har max vridmoment enligt VW-fakta , 200 i vrid mellan 1400-4000 varv
Båda verkar förbruka lika mycket bensin vid blandad körning kollat över lång lång tid. ca 0,62 liter milen. Vi byter bilarna titt som tätt med varandra.

#3 • 2016-03-17 09:57
Roger Skagerström

Vill minnas att Mazda var mer för tillgänglig acceleration än lågt varv. Man har rätt låga hastighetsgränser i Japan med, så man var nog lite hemmablind. Tex så hade min 6-växlade 6'a från 2008 nästan samma utväxling på 6'an som den gamla femväxlade hade på 5'an. De hade gjort nån undersökning som visade att folk hellre hade omkörningsprestanda utan att växla ner än lågt varvtal. Knas.

Men så kunde man lägga i 6'an i 30 och ta sig hela vägen upp till 220 på samma växel ;)

#4 • 2016-03-17 09:58
Granlundii

Min gamla Avensis (1.6l från 1998) ligger också kring 3000 varv vid 100km/h. Känns nog lite klent, den skulle knappast trivas så bra på autobahn... Annars en toppenbil :)

#5 • 2016-03-17 10:44
Vidstige

Skulle tro att Mazada 3 numera har en sjätte växel som varvar mycket lägre. Höga varv innebär ju högre förbrukning så klart under 3000 varv på motorväg ska det vara för en grönare profil.

#6 • 2016-03-17 11:22
Pi

Fast trots relativt högt varv på lite äldre bilar så gick det ju faktiskt att köra hyfsat snålt även med dessa. Vår gamla Mazda 323 var inte speciellt svår på soppa men vår nya Mazda 3:a är i o f s ännu snålare men skit vore det väl annars. Fast nån brutal skillnad på förbrukning är det inte trots mycket lägre varvtal vid landsvägs-fart. Det som ligger modernare bilar lite i fatet är väl att dom ofta är tyngre beroende på säkerhetsutrustningen.

#7 • 2016-03-17 14:01
Vidstige

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mazda3-16f-touring-12133

"Mazda3 har 12 års rostskyddsgaranti, men får sannolikt svårt att leva upp till det åtagandet. "

Eller så är det sannolikt att rosttestet betyg underkänt får svårt att leva upp till bedömning.

Om nu inte denna Mazda 3 från 2007 rostar ihop fullständigt dom närmsta 3 åren, kan bli spännande detta...

#8 • 2016-03-17 14:54
Evasion

Höga varv är inte lika med hög förbrukning, det handlar om på vilka varv motorn har högst verkningsgrad alltså minst bränsle i förhållande till effektuttag.

#9 • Uppdaterat: 2016-03-17 22:36
Björnove

Om bilen gör 100 km/h vid 3000 rpm så måste den väl göra drygt 133 km/h vid 4000 rpm. Eller?

#a • 2016-03-17 22:40
duccedriver

Det är ju inte säkert att motorn går snålare för att den har högre utväxling, den orkar kanske helt enkelt inte.....
Volvo v40 2,0 tex, varvar ungefär som denna.
Ändå hyfsat snål, och under 2000 varv är den stendöd, flexibel som ett järnspett.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.