Nästa artikel
Bilfrågan: Varför kylfläkt i kall bil?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför kylfläkt i kall bil?

Publicerad 6 mars 2012 (uppdaterad 6 mars 2012)
"Trots kallt väder går kylarfläkten när bilen startas. Fläkten borde ju vara termostatreglerad och slå på när motorn är varm?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har köpt en ny Volvo V50 D2 Classic Momentum. Trots kallt väder går kylarfläkten när bilen startas. Enligt Volvo har det med AC att göra. Fläkten borde ju vara termostatreglerad och slå på när motorn är varm? Jag tycker det inte stämmer.

Bo Larsson

SVAR:
Bilen är utrustad med ett klimatkontrollsystem som reglerar temperatur och luftfuktighet. Systemet är alltid aktivt. För detta krävs att kompressorn är igång och då krävs också att värmeväxlarens fläkt aktiveras. Det är alltså inte motorns kylare som fläkten arbetar för utan luftkonditioneringens och dessa är sammanbyggda.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-06 11:31
lubos

Man skulle även kunna tänka som att det är bra att säkerställa fläktens funktion innan motorn eller AC:n behöver fläktens funktion med varm motor och i tät stadstrafik eller liknande, där det vore illa att upptäcka att fläkten inte fungerar!

#2 • Uppdaterat: 2012-03-06 13:36
1storstark

Med klimatanläggning är kylkompressorn alltid aktiv. Men i kall väderlek går den inte, gränsen brukar vara vid några plusgrader. Över det slår den till och från efter behov. Står kompressorn stilla och motorn är kall ska kylfläkten inte gå. Det är i så fall slöseri och måste vara något fel.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-06 14:53
snabb95

På V70 140 2001 styrs fläkten dels av kylvätsketemperaturen i kylarens nedre del och dels av trycket på kylmediet i torkfiltret = (trycket i kompressor och kondensor). Vilket innebär att på de 23000 mil som bilen rullat har fläkten endast startat i bilköer en sommar när var i Frankrike.

I Sverige har det för vår del aldrig hänt att fläkten startat (har inte heller stått i någon bilkö med klimatanläggningen i gång). Så länge bilen är i rörelse finns inget behov av fläkt och då är det mycket onödigt att fläkten går med slitage och strömförbrukning som följd.

Många andra bilar har den typ av fläktstyrning som beskrivs i bilfrågan. T.o.m. på Dieslar som ändå har svårt för att få upp motortemperaturen inom rimlig tid, även sommartid.

#4 • Uppdaterat: 2012-03-07 13:18
dogdex

Stäng av klimatanläggningen så går inte fläkten igång för den har något samband när det är kallt ute så kan man stänga av klimatanläggningen förr då spar man bränsle och det blir mindre slitage på klimatanläggningen.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-07 13:54
FLAC

Nu anses det ju vara bättre för klimatanläggningen att vara på hela tiden, istället för att vara avstängd halva året med risk för torkade packningar och läckage som följd...? Eller vet dogdex något annat?

#6 • Uppdaterat: 2012-03-07 21:00
snabb95

FLAC har rätt i att det är bra att köra att kylkompressorn några minuter minst en gång per månad. Men om man bor i norrland så går det inte med mindre än att man har varmgarage, för kompressorn går inte vid minus grader.

#7 • Uppdaterat: 2012-03-11 11:17
N-iklas

Att kylfläkten kyler en kall bil är Logiskt.

Det är ju en Volvo!

#8 • Uppdaterat: 2012-03-11 11:25
trasten

Vad är kallt väder i detta sammanhang? Ligger det runt 6-8 grader kan AC starta för att genom defrostern få bort ev imma från vindrutan. Kall luft är torrare än varm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.