Nästa artikel
Bilfrågan: Varför kan Subaru inte svenska?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför kan Subaru inte svenska?

Publicerad 11 oktober 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Röststyrningsfunktionen i frågeställarens nyinköpta Subaru Outback fungerar inte på svenska.
”Nu har jag begärt prisreduktion för felet men bilfirman har avvisat kravet. Kan det inte sägas vara en brist?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Subaru Outback köptes i september och säljaren visade stolt voice-funktionen som ska styra radio, telefon och lite annat.
Efter att ha reklamerat och haft bilen på verkstad tre gånger eftersom jag hela tiden fått meddelande att funktionen inte fungerar på valt språk (svenska) informerar bilfirman att det är en felskrivning i instruktionsboken. Funktionen fungerar inte på svenska trots att svenska kommandon står i instruktionsboken. Om jag ställer om till engelska blir allting i bilen på engelska, det vill säga inte bara voice-funktionen.
Nu har jag begärt prisreduktion för felet men bilfirman har avvisat kravet. Kan det inte sägas vara en brist?
Christer Thörn
 
Svar:
Röstigenkänning fungerar inte på svenska. Att vi inte tydligare angett detta i instruktionsboken är naturligtvis en miss, likaså att vi ändå översatt alla kommandon till svenska.
I instruktionsboken finns en ”friskrivning” när det gäller innehåll som ger fabriken rätt att ändra specifikationer. Initialt fick vi besked om att Voice Command skulle fungera på fler språk, men detta ändrades – tyvärr efter att instruktionsboken till Outback gått i tryck.
Att ”Voice Guide” inte accepterar svenska är ett exempel på en ändring fabriken gjort och som medfört att beskriven utrustning inte finns i den aktuella modellen.
Systemet berättar dock tydligt för bilägaren att alla funktioner inte är tillgängliga när man byter till svenska som systemspråk. Den informationen ska också accepteras innan språket kan ställas om. Vi har gjort ändringar i de instruktionsböcker som varit aktuella för omtryck, men det finns fortfarande utgåvor som har felaktigt översatta kommandon.
Kunden har fått systemet genomgånget hos säljaren, vilket han själv berättar. Denna genomgång kan av förklarliga skäl inte ha genomförts med svenska som systemspråk.
Med hänsyn till ovanstående anser vi inte att det vare sig föreligger brist hos eller fel på varan.
Thomas Possling, Subaru Nordic
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-10-11 08:03
bgl

Enligt konsumentköplagen har köparen i de flesta fall rätt till en bruksanvisning på svenska!
Frågan som bör prövas är om denna regel är tillämplig i detta fall.

#2 • Uppdaterat: 2016-10-11 08:51
hixx

Oj, vilket kundvänligt svar! Vad bra att nu utförligt svarar hur ni ändå friskriver er från ansvar - typ "det var otur att du kom på oss men vi har ju en friskrivningsklausul"

#3 • Uppdaterat: 2016-10-11 10:07
Henrik-Andersson

Här var det minsann ett jäkla slirande på sanningen !

Först skriver de "Att vi inte tydligare angett detta i instruktionsboken är naturligtvis en miss, likaså att vi ändå översatt alla kommandon till svenska."

"Initialt fick vi besked om att Voice Command skulle fungera på fler språk, men detta ändrades – tyvärr efter att instruktionsboken till Outback gått i tryck." - KLARTEXT.....Det skulle fungerat, men gick inte att få till. Alltså är produkten sämre för en svensk kund vilket berättigar prisavdrag.

Jag blir mer och mer förbannad på de där flashiga 7" panelerna i bilen med GPS och allt - På alla 1000 kronors mobiltelefoner funkar det utmärkt, det skickas uppdateringar på både kartuppdateringar och programvara över WiFi helt gratis och ALLA MENYER ÄR PÅ SVENSKA.

Sedan kommer man till bilarna - Kostar skjortan, blir snabbt omodern då de bara "kan" uppdateras på servicestället (Bullshit för att låsa in kunder), menyer som inte är på svenska etc etc.

PINSAMT !!!

#4 • Uppdaterat: 2016-10-11 10:42
Mattse

Oj vad detta kommer att slå tillbaka mot Subaru Nordic. Istället för att skicka på bilägaren 5-10 000 kr i kompensation och låta problemet dö ut, får de nu istället massor av dålig publicitet med artikel i Sveriges största biltidning och mängder av sura kommentarer. Knappast någon som är sugen på att köpa en Subaru med det bemötande som Thomas Possling visar upp. Undra ifall Subarus huvudkontor är glada nu med den negativa publicitet som märket får.

Subaru Nordic bör nog göra en pudel och kompensera kunden innan ännu mer skada sker.

#5 • Uppdaterat: 2016-10-11 11:04
Forsyth

Detta bör kunden ta vidare till ARN. Friskrivningsklausuler i manualer är inte värda papperet de är tryckta på då detta kan anses vara av väsentlig betydelse för kunden och sådan info ska ges innan köpet. Det torde knappast vara uppfyllt här då köpehandlingen antagligen skrevs på innan kunden fick tillgång till manualen. Det som är intressant är hur en demo kunde göras av systemet och på vilket språk och vad säljaren sa om vilka språk systemet stödjer. Eftersom att kunden genomförde köpet så är det nog rätt stor sannolikhet att säljaren sa samma som manualen, dvs att systemet stödjer svenska som språk.

Vore jag säljaren så skulle jag nog försöka erbjuda en extern navigator med stöd för röststyrning (på svenska) som tex Garmin nüvi 2797LMT + ett presentkort på annat tillbehör hos säljaren.

#6 • Uppdaterat: 2016-10-11 11:14
Simon no1

Riktigt dåligt men de är ju inte ensamma om att ha så dålig multimedia i sina bilar, det finns ju fler bilmärken som inte har svenska som språk

#7 • Uppdaterat: 2016-10-11 20:23
Focus

Ingår detta i reklamen där ägaren svarar "Skiter björnen i skogen".

#8 • Uppdaterat: 2016-10-12 09:54
Roger Skagerström

Att kräva att biltillverkare ska ha vårat minimala språk inlagd är lite magstarkt. Sen är röststyrning tämligen värdelöst. Finns ju ofta en knapp för motsvarande funktion inom 20 cm från ratten typ.

#9 • Uppdaterat: 2016-10-14 17:22
benny karlsson

Har aldrig känt behov av att prata med min bil. Det räcker med reglagen.

#a • Uppdaterat: 2016-10-14 18:41
Henrik-Andersson

Tycker du Roger Skagerström ?!?

Mina andra grejor snackar ju svenska (och de kostar bara en bråkdel av en ny bil) - Datorn,mobilen, tv:n, Playstationet, Canaldigitalboxen och den bärbara GPS:en från netonnet för 1200 kr har svenska menyer..........................och samtliga dessa enheter (t.o.m tv:n) uppdaterar sig helt gratis via Wifi ......Men så kommer vi till bilen som man betalt 2-300 000 kr för - Ojojoj så krångligt - Här MÅSTE man både betala och åka in till en auktoriserad verkstad för att uppdatera en jäkla GPS, menyer är så OERHÖRT svåra att få att prata svenska etc etc etc och det är, tja...konstigt (milt uttryckt)!

Men vi vet ju alla att det finns en tanke bakom - För att få oss att tro att datorn/tekniken i en bils GPS/mediaanläggning är så snuskigt avancerad att vi ska betala dyrt för att låta någon specialutbildad supertekniker trycka på knappen "update". Helt otroligt att jag lyckas använda och uppdatera min smartphone - Superteknik komprimerad till 120 gram, på de futtiga grammen har jag GPS, 5,5 tums skärm, kamera, bluetooth, filmkamera, musikspelare... och så mycket mer att man knappt fattar det Kostar 2-3000 kr ....svenska förstår den också.....och så kan man ringa med den.

Men på en bil är denna GPS/mediaspelare uppenbarligen "superavancerad" extrautrustning som man får betala 20-25 000 kr för........och så funkar det SÄMRE än på vilken sketen smartphone som helst !!! är det rimligt ?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.