Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför ingen tempmätare i Volvo?

Bilfrågan

"Misstänker att motorn inte kommer upp i rätt drifttemperatur. Ska jag verkligen behöva åka till en verkstad och betala för att få reda på det" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Varför kan inte Volvo ha en temperaturmätare för motorn som alla andra märken har? Det finns visserligen en varningslampa som ska tändas ifall motorn blir för varm. Men jag upplever det som att värmen i kupén är lägre än tidigare. Jag misstänker därför att motorn inte kommer upp i rätt drifttemperatur. Jag har varit i kontakt med Volvo som säger att jag ska boka in en tid på verkstad.
Ska jag verkligen behöva åka till en verkstad och betala för att få reda på om motorn håller rätt temperatur eller inte? Det borde man väl enkelt kunna se genom att bara gå in i menyn på den annars så väl fungerande och logiska centerdisplayen?
Volvo V90 CC D5

Svar:
Det är lite svårt att svara på hur denna kund upplever värmen i sin bil, det är en individuell känsla. Det är förståeligt om man inte vill betala för någon kontroll, men i och med att bilen har garanti så kan bilen lämnas felsökning eftersom frågeställaren hävdar att bilen har försämrats under hans tid som ägare. Vi har inga generella klagomål kring värmen i våra bilar.
Dagens moderna dieselbilar regleras inte enbart genom motorns termostat utan regleras kontinuerligt via styrsystem som styr jalusi för kylare, övervakning av pumpar med mera. Vet kunden om parkeringsvärmaren fungerar? Eller har kanske någon som kör bilen stängt av tillskottsvärmaren i bilens meny? Hur man stänger av och på den framgår av instruktionsboken. 
Annika Bjerstaf, Volvo Sverige

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Kommentarer

#1
2019-07-06 07:58

Bilen är ju premium och håller alltid rätt temperatur.

#2
2019-07-06 07:59

Märkligt att man tagit bort den funktionen. Det känns ganska självklart att alla bilar ska ha en synlig temperaturmätare. Motorn bör ju ha uppnått rätt arbetstemp när den ska belastas hårt. Det är ju inte heller helt ovanligt att termostaten havererar och behöver bytas.

#3
2019-07-06 08:58

Tempmätare behövs inte eftersom styrsystemen reglerar motor och värme för effektivast funktion. Jag har ingen mätare i min bil, jag har en lampa. Den lyser blått när motorn är kall, och den lyser orange när motorn är för varm. När den inte lyser så har motorn rätt temperatur. Det räcker så. Jag behöver inte veta det exakta gradantalet.

#4
2019-07-06 09:10

Alla bilar har verkligen inte tempmätare. Dessutom, de få som har fysiska mätare brukar bara vara vattentemp, helt poänglöst för motorn. Oljetempen är den viktiga. Oljetemp släpar efter vattentemp.

Dessutom är det helt osannolikt att motorn gör att du upplever bilen som svalare. Mer troligt är själva AC systemet isf. Mest troligt är de allmänna variationer kroppen upplever är orsaken. 10 grader på sommaren känns kallt. 10 grader på vintern känns tokvarmt. Fortfarande 10 grader och hjärnan som upplever det annorlunda.

#5
2019-07-06 09:13

Köp ett ODBC verktyg som du kopplar till datorn . I de vanligaste programmen som följer med kan man utläsa de vanligaste ( temp,varvtal osv när bilen är igång ) billigare än att lämna in bilen till service . Visar temperaturen fel ( för lågt ) så är det bara att åka in till Volvo ,

#6
2019-07-06 09:15

Farbror Blå: Vad för tempratur? Olja? Vatten? Har ägt bil i 20 år, kört över 50000 mil. Aldrig sett något annat än nominella temperaturer på olja och kylvätska.

För mig räcker det gott att informationen finns i färddatorn någonstans ifall jag är intresserad. Separata mätare är bortkastat.

#7
2019-07-06 09:18

Här tror jag man vill veta kylarvädskans arbetstemperatur , kommer motorn aldrig upp i rätt arbetstemperatur så kan det ha med termostaten att göra. Är den trasig så kan kylarvattnet bli för kallt och det medföra att kupén i bilen är blir varm nog. Men det kan finnas flera olika fel såklart på detta . Temperatursenorn i kupén kan vara trasig också och på det sättet " skicka ut fel temperatur till kupén

#8
2019-07-06 09:20

Tänk att ett av så många i dessa spalter hatat märke som VW har både vatten- och oljetemp-mätare. Gäller antagligen alla märken inom VAG-koncernen.

#9
2019-07-06 09:33

Tekniska frågor kan inte och skall inte bedömas utifrån div. slumpartade personliga åsikter.

Om Volvos tekniker anser att de inte klarar av att ta fram ett system som visar vare sig motorns eller kylvätskans temperatur, eller för den delen heller oljans så är det tydligen så.
Hur bär sig i så fall verkstaden åt om motorn saknar teknik för att tala om det?
Mer troligt är det väl så att tekniken finns, men man har inte orkat ta farm en funktion så att bilägaren själv kan se det.

För inte så länge sedan var det en massiv kritik mot att Opel hade möjlighet att visa oljetemperatur.

När Astra 2004 blev av med tempmätaren kunde man fortfarande gå in i en "informations funktion" på skärmen för att få veta det inklusive en hel del till.
Oengagerat att en "lyxbil" 15 år senare saknar den möjligheten.

#10
2019-07-06 09:42

Någonstans ska det sparas.
Känns budget; (

#11
2019-07-06 10:16

Märk väl att en analog mätare kan visa väldigt mycket fel. Via OBD-mätning får man ett tillförlitligare värde.

#12
2019-07-06 10:39

N-iklas, självfallet vet Volvos styrsystem temperaturen. Annars skulle de inte ha en lampa för det. Och min bil vet också temperaturen. Men bilföraren behöver inte veta exakt gradtal. Det bilföraren behöver veta är om motorn är kall, för varm eller normal. Det räcker så. En massa mätare är så 70-tal och 80-tal. Det stör bara föraren med en massa onödig information

#13
2019-07-06 10:46

Stämmer Pi, jag har både vatten och oljetemperaturmätare på min Fabia. Oljetempen når man via färddatorn.

#14
2019-07-06 10:47

När jag i januari 2013 bytte min S60 2.4 -07 mot en ny V70 T4 så kände jag genast att värmen var sämre i denna V70. Vid -10 eller lägre så fanns ett kallras framifrån. Jag undrade också om bilen fick upp rätt arbetstemperatur, men även den saknade möjlighet att kontrollera det. Fanns bara en lampa som tändes vid för hög temperatur, men inget som visade om den var för låg. Någon sådan information fanns heller inte i färddatorn. Håller med Mb600 om att det känns budget.

Sa naturligtvis till om detta, men inget fel hittades. Mjukvaran uppdaterades, vid varje besök, och rådet var att vid sträng kyla höja tempreglaget till max vad som gick för att kompensera för att bilen inte klarade hålla inställd innertemperatur... Verkar av frågan som att denna "egenskap" finns kvar på nya V90.

#15
2019-07-06 11:20

@lwest, du har inte tänkt på att det är samma givare som levererar temperaturen? Det man vill veta är ju om motorn håller normal arbetstemp. om det är 87 grader eller 87.5 är inte intressant, även om det är 92 grader är det ointressant. Man vill se om motorn ligger stabilt och i "rätt" område. Gör den det, då är det något annat som är problemet. Men som i Volvos fall är det en utmärkt idé att koppla in sig via OBD och avläsa kylvattentemp. Sedan ställer jag mig till skaran som tycker det är dumt/snålt att inte ha en kyltempmätare, den levererar en trygghet i att visa om motorn alltid landar på sin arbetstemp. samt att när den inte gör det (kortkörning på vintern) bjuder in till en längre tur då och då för att få motorn riktigt varm.

#16
2019-07-06 11:30

Det intressanta här är att på V90 med den lilla förardisplayen på 8" så är det en tempmätare längst ut till höger, medan med den stora 12" displayen finns ingen sådan information...

#17
2019-07-06 11:36

Nu har jag inte granskat granskat V90 i detalj, men både min XC70 och min frus V60 visar temperaturen på det digitala kombiinstrumentet, till vänster i hastighetsmätaren i det röda sportläget. Dessutom visas all information om man kör service diagnostik via Volvo On call appen. Borde ju finnas mer info på den nya plattformen?

#18
2019-07-06 12:00

Ähum, i min icke-premium Seat kan jag lätt se temp för både olja och kylarvatten. Och ja, jag har faktiskt använt mig av båda, oftast oljetemp.

#19
2019-07-06 12:16

Helt sanslöst att inte ha tempmätare.
Förr eller senare blir en termostat diffus och man kanske kör omkring med en motor temp som är lite för låg och orsakar onödigt motorslitage.
Det var väl fransmännen och japanerna som började ta bort mätaren.

Vad är vitsen med en diffus lampa som släcks vid 40 grader när man kan ha en visuell mätare.

Som intresserad vill man ha lite koll trots att bilen har sina underliggande säkerhets system på kylvattnet.

Och visst jag kan också se oljetemp i menyn vilket kan vara lite ”kul” att se att oljekylaren /värmaren ger avsedd effekt

#20
2019-07-06 16:27

@skarj För några år sen: Min Octavia -06 orkade knappt över 70 grader vintertid fastän den analoga läraren sen länge stod stadigt på 90 grader. Sommartid kanske 83 grader. Gegga på oljepåfyllningslocket. Jag bad verkstaden byta termostat, dom var skeptiska men jag stod på mig. Bilen blev som ny, snabbare varm och geggan försvann. Nu orkar temperaturen upp till 90 även vintertid och max 93 sommartid. Jag behöver inte veta temperaturen på tiondedelar men när analoga läraren diffar på 15-20 grader från tempen mätt via OBD så borde man börja fundera lite...

Edit: Läraren ska förstås vara mätaren... :)

#21
2019-07-06 13:25

Jag hade ingen tempmätare i min kvalitetsbudgetbil från Vag-koncernen, en Seat Ibiza. I Golfen kan jag se allt möjligt konstigt, olja, vatten, lutning, laddtryck, effekt..vet inte vad man ska med allt till.

I min gamla (2018) Volvo kan jag se vattentemp, men jag måste bläddra i färddatorn för att kolla oljenivån.

Jag tror såhär, utan att ha fördomar, 95% av alla som åker Volvo V90 saknar nog inte en tempmätare för dom skulle aldrig titta på den ändå. Idag är nog problemet med kokande bilar ganska ovanligt, så av den anledningen har man rationaliserat bort funktionen. Man bygger in allt i färddatorn istället. Blir motorn för varm så säger färddatorn till, svårare är det inte.
Vem minns inte när man kunde köpa voltmätare, oljetrycksmätare osv. till gamla 240 som passade i mittpanelen. Idag behöver man inte sånt, färddatorn säger till om något blir fel.

Men visst, sedan finns det ju vi som inte är rätt vaccinerade som vill kunna se allt. Då köper man en liten obd-grunka som skickar infon via BT eller Wifi till telefonen så kan man se det mesta för att uppfylla sina fantasier.

#22
2019-07-06 13:48

FXX. Nä bilar som tillverkas och till 95% körs i medelhavs klimat då är tempmätare onödig då driftstempen är uppe på en minut och vad det gäller kokning så är det allvarligt värre så då har dagens bilar både övertydligt varning på display och en hög varningssignal som ingen kan missa och då är det motor av per omg som gäller.

Minns när flickvännen körde gamla granadan kokande i tre mil utan vatten och fattade ingenting.
Den startade aldrig mera.

Dette syndrom är nog omöjligt i dagens bilar.

#23
2019-07-06 15:12

Min Octavia har digital temp för oljan, och analog gör motor..

#24
2019-07-06 15:22

Det var väl rätt länge sedan Volvo dumpade allt vad mätare heter. Svaret till mig var att många kunder blev rädda, och klagade, när motorn visade tillfälligt hög temperatur (100*c), kökörning under sommaren etc.

Samtidigt ska man vara miljöfrämjarnazi och köra som en fis i vinden tills arbetstemperaturen uppnås. Hur ska det gå till då, Volvo? Hmm? Nä, precis går ju inte då.

#25
2019-07-07 00:14

2018-06-19 Bilfrågan: Vad förorsakar geggamojan?

L West 2018-06-19 18:05 #11
Snabb95 @ Jo det är nog fejkmätare även på min bil. Och inte så lite heller, diffar som mest ca 20 grader vintertid.
Edit: När den verkliga motortemperaturen passerar 70 grader visar mätaren redan nära 90.

Snabb95
Det är inte av ekonomiska skäl som Volvo tagit bort vattentemperaturmätaren och efter klagomål numera monterar en mätare som ser helt normal ut men som visar fel temp. Volvo vågar helt enkelt inte visa kunden den verkliga temperaturen som ofta inte når upp rätt arbetstemperatur.
#12
Verkar som om bilindustrin numera tycker att det är helt normalt att fuska och lura sina kunder så mycket som möjligt!
Det är en skrämmande utveckling och något som biljournalisterna inte borde acceptera.
Om Du inte skaffat OBD databoxen (hur många promille av bilägarna gör det) så har Du fortfarande helt i onödan kört med den felaktiga termostaten, dålig miljö, kupévärme, och igensatt partikelfilter som följd. (Bränslevärmaren kan omöjligt kompensera en felaktig termostat).
Skrämmande utveckling! Låt inte detta passera utan protester Marianne Sterner och Erik Rönnblom.

#26
2019-07-07 01:12

Eftersom det är helt normalt att driftstempen kan variera plus/minus 10 grader har man ofta valt att systemet skall visa tex 90 grader så att folk inte skall bli nippriga och nervösa i onödan.
En pendlande vattentemperatur vid olika temporära belastningar av motorn och reglersystemet med termostat och fläktar som jobbar är helt normalt.

Och en motor som aldrig går upp på driftstemp på vintern get onödigt kondensvatten i oljan som ofta ger en vit oljesmet i motorn.

#27
2019-07-07 11:07

Tycker ändå att det känns tryggt att kunna kasta ett öga på temp.mätaren när men t ex har belastat motorn eller när det är extremt varmt väder etc.

#28
2019-07-07 11:32

"Det stör bara föraren med en massa onödig information"

Jo, att "vissa" förare och bilägare har förfärliga bekymmer med att intellektuellt processa information, det är då sant och visst...

#29
2019-07-07 13:23

mso1000 @ Det stämmer inte att temperaturen normalt varierar beroende på belastning eller utomhustemperatur. På våra V70N den ena bensin och den andra diesel står mätaren exakt rakt upp på 90 grader oavsett belastning (och utan hjälp av bränslevärmare) och det är helt vanliga mätare som visar den VERKLIGA temperaturen. I cirka 100 år har man haft vanliga rättvisande temperaturmätare på alla motorer utan problem, så det är verkligen sorgligt att man sedan några år börjat med dessa fejkmätare som visar 90 oavsett om temperaturen är 70 eller 90 grader.

När temperaturen på bensinbilen för några år sedan sjönk från 90 till 75 bytte jag termostat och genast blev det 90 grader igen. N-iklas kan Du förklara hur jag skulle kunnat veta att termostaten blivit felaktig om bilen varit utrustad med en fejkmätare.

#30
2019-07-07 13:59

Dagens tempvisare ligger ju alltid exakt i mitten även om tempen varierar en del. På en Alfa jag hade var det annorlunda, där åkte visaren fram och tillbala beroende på belastning.

#31
2019-07-07 14:38

Jag skulle inte ha nåt emot att tempvisaren följde den verkliga motortemperaturen OM den skulle variera säg 10 grader upp och ner men med ett välfungerande termostat varierar ju inte tempen mer än någon enstaka grad. Vill minnas att när jag på 70-talet började köra bil var tempmätarna betydligt mera rörliga och "rättvisande".

#32
2019-07-07 14:39

Dubbelpost.

#33
2019-07-07 16:17

Volvo verkar gå från klarhet till klarhet. Bilar som bromsar sig själva utan anledning och ingen temp-mätare på en bil för flera 100 KKR. Någon frågade sig "vad fan får jag för pengarna" om svenska skatten. Kanske dags att fråga samma sak om Volvo?

#34
2019-07-07 22:26

GRP @ Hur vet Du att temperaturen är någon annan än den mätaren visar? Det är inte någon regel ens i dag. Det är bara Volvo och WV, kanske någon mer där konstruktörerna varit så kreativa och bedrägliga att man tillverkat en fejkmätare!

Se t.ex. L West inlägg #20 där hans Octavia diffar 15-20 grader mot verkligheten. Om han inte själv mätt temperaturen via OBD-uttaget så har han aldrig kommit på att termostaten var felaktig och bytt ut denna.
Orsaken till att L West då fått köra vidare med den felaktiga termostaten är enbart den kreativa FUSK konstruktörens fel.

#35
2019-07-08 06:52

boka in en tid på verkstad ... för varje årsmodell kan du se/göra mindre och mindre själv, allt handlar om att bilindustrin vill skinna dig på dina sista kronor!
Konsumenten kan göra ett val vid köp, gnäll inte efteråt!

#36
2019-07-08 09:29

"Konsumenten kan göra ett val vid köp, gnäll inte efteråt!"

Nja...?
Som bekant avgör ju människor via sin "personliga åsikt" huruvida de har all nödvändigt information och kunskap om bilen de tänker köpa, och den informationen och kunskapen är ju som de själva säger långt från fullständig eftersom de inte har tid eller orkar lära sig allt eller ta reda på allt, eller för den delen ens "tycker" det är viktigt att veta allt.

Så med hänsyn till det, är det omöjligt att undvika de negativa överraskningar som många upplever efter en tid.

Så i brist på tillräcklig information kan man inte göra ett medvetet val.
Visst det "tror" ju alla att de gjort, men den tron håller bara så länge den inte visar sig ha varit fel.

#37
2019-07-08 09:39

"N-iklas kan Du förklara hur jag skulle kunnat veta att termostaten blivit felaktig om bilen varit utrustad med en fejkmätare."

Det är verkligen ett oerhört märkligt och absurt problem, bekymrets orsak ligger väl i bilköparnas ointresse för bilen och beredvillighet att acceptera vad som helst så länge man får komfort, låg ljudnivå och den utrustning man vill ha, hur det är med resten av bilen är det väl ingen som bryr sig ett skvatt om och då får det självklart konsekvenser när biltillverkaren upptäcker denna attityd.

Så finns det verkligen falska mätare, så sitter de där därför att bilköparna agerat på ett sådant sätt att den utvecklingen var oundviklig.

#38
2019-07-08 18:02

milkylainen
Jag kan glädja dig med att min nuvarande bil har både vatten- och oljetempmätare..
Och det är en helt vanlig standardbil...

#39
2019-07-08 19:58

Att man inte har "några generella klagomål" betyder inte att produkterna är 100% felfria. En termostat _kan_ faktiskt småläcka på ett sådant sätt att kupén inte får varmt kylarvatten i den inre radiatorn. Hur mycket/litet beror på hur kylsystemets kretsar är uppbyggt. Naturligtvis finns motortemperaturen bland alla "signaler" som snurrar runt i Motor-CAN-bussen. Volvo PV har i något skede bedömt att det är onödigt att plocka upp den bland andra och låta föraren se den. Tempmätaren kan göras absolut eller fås att visa ett värde som kunden sedan skall godta. Det finns också andra sätt att larma exvis att efter en viss tid med alltför kall motor sätta en felkod + tända "Check-Engine" och då få kunden (att mot en ofta dryg avgift få en överbelastad märkesverskstad att koppla in en felkodsläsare). På sin tid tyckte inte Volvo PV heller att det där med att låta FM-radions RDS automatsjustera klockan var något som kunden ville ha - Ingen hade ju frågat efter det. Det hade varit enkelt att utforma instrumentklustrets funktioner så att man enkelt kunde bläddra fram temp, oljetryck, etc, men som sagt har Volvo PV valt en annan väg. Jag som valt ett annat märke kunde se att min termostat inte var frisk på en av mina tidigare bilar.

Det finns emellertid ett enkelt sätt att kolla: Kallstarta bilen och kör en liten runda. När man kommit någon km iväg, stanna bilen i en P-ficka, Öppna motorhuven och känn med handen runt den övre kylarslangan. Om motorn fortfarande är ljummen skall slangen kännas kall. Är den småvarm är termostaten möjligtvis tjyvöppen.

Att Volvo PV inte vill låta en orolig förare se sådant som har betydelse för bränsleekonomi (kall motor drar med soppa) anser jag vara riktigt riktigt riktigt dumsnålt.

#40
2019-07-08 22:47

"På sin tid tyckte inte Volvo PV heller att det där med att låta FM-radions RDS automatsjustera klockan var något som kunden ville ha - Ingen hade ju frågat efter det."

Bilar som måste få klockan justerad manuellt är irriterande, Opel införde radiojusterad klocka hösten 1995 och hur kan någon säga nej till det?

#41
2019-07-09 20:11

Volvo sparar förmodligen 20 kr per bil på att inte ha tempmätare. Dessutom är rostskyddet bevisligen sämre på Kinavagnarna än på tidigare generationer. Och kvaliteten på motorfästena är minst sagt ett frågetecken efter XC60:s haveri i Top Gear. Utslaget på förmodat antal tillverkade 60- och 90-vagnar snackar vi besparingar på tiotals miljoner kronor.

#42
2019-07-09 20:11

Volvo sparar förmodligen 20 kr per bil på att inte ha tempmätare. Dessutom är rostskyddet bevisligen sämre på Kinavagnarna än på tidigare generationer. Och kvaliteten på motorfästena är minst sagt ett frågetecken efter XC60:s haveri i Top Gear. Utslaget på förmodat antal tillverkade 60- och 90-vagnar snackar vi besparingar på tiotals miljoner kronor.

#43
2019-07-09 23:40

N-iklas skriver i #37: "Så finns det verkligen falska mätare, så sitter de där därför att bilköparna agerat på ett sådant sätt att den utvecklingen var oundviklig."

Det tycker jag är en helt felaktig kommentar.
Det finns ingen bilägare som efterfrågat en falsk mätare på 100 år.
Det är enbart några få biltillverkaren som nu kommit på den idiotiska idén att utveckla en falsk mätare sedan man upptäckte att kunderna krävde mätaren tillbaka, som Volvo tog bort för några år sedan, beroende på dålig kundkännedom.
Genom att nu införa en falsk mätare i stället för den tidigare rättvisande blir ur askan i elden efter att kunderna kommer på bedrägeriet. Tyder på otroligt låg uppfattning om ärlighet och kundkännedom.

#44
2019-07-09 23:54

Herr Professor @ Det blir inte billigare med en felvisande mätare. Utvecklingskostnaden blir något högre och man säljer färre bilar om kunderna kommer på fusket. Jag skulle inte köpa en av dessa modeller. Vet inte om den falska mätaren finns i bensinbilarna.

#45
2019-07-13 15:57

Kjøp deg en OBDII avleser hos Kjell og Company til 200 kr. Da kan du lese av motortemperatur, turteller og hva du ellers måtte ønske på din smarttelefon.

#46
2019-07-15 17:24

Datan finns ju att tiigå men Volvo väljer att inte visa den:(
Med dagens displayer borde all denna data enkelt kunna plockas fram.
Ovilja från tillverkaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.