Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför inga lister?

Bilfrågan: Varför inga lister?

Bilfrågan

"Varför kommenterar ni inte avsaknad av skyddslister? Jag fattar inte hur man kan utelämna en så viktig sak." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vill fråga hur det kommer sig att ni inte längre kommenterar avsaknaden av skyddslister i era biltester? Har det blivit så vanligt att inte ha lister på dörrar och sidor att ni har resignerat? Själv fattar jag inte hur man kan utelämna en så viktig sak.

Per Johansson, Stockholm

SVAR:
De praktiska midjelisterna har så gott som helt försvunnit från personbilar medan de fortfarande förekommer på lätta transportbilar. Bilindustrin hävdar att detta är av designskäl och att kunderna föredrar en elegant bil framför en som har ett skydd för småskador. Frågan är om detta är hela sanningen. Man kan ju undra om inte de borttagna listerna är ett beställningsjobb från bilverkstäderna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2012-09-26 08:27

De sista 20 åren hjälpte de ju i alla fall inte mot bilar som på bilden och SAAB 900 som hade dem placerade alldeles för högt... Om det funnits en standard på vilken höjd de skulle sitta kanske det funkat, men det hade ändå inte hjälpt när farmor eller ungarna vräker upp en bakdörr.

#2
2012-09-26 10:19

Därför att det ser ut som skit med dörrlister, för att inte nämna det eviga fipplandet med clips som låssnar och annat.

Ford har tagit fram en smart lösning för skydd mot dörruppslag med ett skydd som fälls fram när man öppnar dörren och fälls in igen när man stänger.

#3
2012-09-26 11:25

Sniffit, hur skyddar det om det som FLAC beskriver sker?
De flesta åker ju inte Ford.

#4
2012-09-26 12:10

För att det skall vara någon vits med dörrlisterna måste de i praktiken sitta på exakt samma höjd på alla bilar. Dessutom får dörrarna av designskäl inte vara för mycket "felkonstruerade" för då finns risken att listerna ändå inte hjälper.

Från biltillverkarnas sida kan jag tänka mig att det handlar om att spara pengar.

För oss konsumenter finns det ju trots allt några fördelar: det ser klart snyggare ut utan lister; Volkswagen Passat, Mercedes C-Klass till exempel har ju dekorativa lister långt ner på dörrarna som inte skyddar så mycket men som - som sagt - ser snygga ut; listerna har ofta en tendens att lossna med tiden; listerna samlar en massa grus och annat smuts som ligger och gnager mot lacken bakom listerna; föregående argument leder ofta till rost.

Själv har jag egentligen ingen klar uppfattning i frågan, men estetiskt ser det oftast snyggare ut utan lister.

#5
2012-09-26 12:19

Sidolisten hjälpte inte Volvon på bilden ;-)

#6
2012-09-26 13:01

He-he, McTar, det borde kanske se ut som på en ribbåt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ribb%C3%A5t

#7
2012-09-26 13:04

Mycket bättre utan sidolister. Inte tvåhundra hål i bilen runtom all plåt som rost och annat skit fäster i. Det stora problemet är att folk är oförsiktiga med dörrarna, inte att de nu saknar sidolister för du kommer få bucklor ändå.

#8
2012-09-26 13:11

På min förra bil som hade hyfsat breda sidolister hade jag ett par jack i plasten så de skyddade ändå till viss del, men när folk slänger upp en bakdörr, eller en 240-dörr eller för den delen en dörr på en XC90 hjälper de ju inte...

#9
2012-09-26 13:19

Vad hjälper lister på sidorna om de sitter för lågt i "stötfångarhöjd"?
Självklart ska listerna sitta högt upp, där dörrarna är bredast.

#10
2012-09-26 13:49

När listerna är utformade och placerade som på 242:an gör de viss nytta, men på nyare bilat sitter de alldeles för lågt och är bara till för utseendet.

#11
2012-09-26 13:52

Helt borta är de inte. Exempelvis Land Rover erbjuder detta som tillval/tillbehör till sina modeller, exempelvis till Disco 4 som följande länk relaterar till: http://www.landrover.com/se/sv/lr/discovery/accessories/

#12
2012-09-26 15:48

Och som tillval på Opel Meriva

#13
2012-09-26 15:55

Det skulle vara mycket bättre om bakkanten på dörrarna hade en gummilist, så det inte blir bucklor på andras bilar då folk smäller upp sina dörrar...

Inte heller skulle färgen lossna pga att de smäller upp dem mot väggar o dyl.

#14
2012-09-26 20:21

Tillverkarna har tagit bort listerna för att kunna göra snyggare bilar.

Listerna har också begränsad nytta - se tidigare kommentarer.

Jag har en MY-97 - nyskick - och parkerar alltid så att jag undviker klantskallar - jag bor i "landsorten" (stockholmsuttryck).

Ganska ofta inträffar det säregna fenomenet, att jag parkerat isolerat på en stor parkeringsplats och vid återkomsten står EN bil - bredvid min.

#15
2012-09-26 20:42

Finns dubbelhäftande lister att köpa till många bilmodeller tror jag. Kollade nån gång i katalogen för gamla Accorden och där fanns även hörnlister för stötfångare.

Men som många sagt - minimal nytta. Nåt som vore bra vore fler "klick" på gångjärnen, så man kan ställa upp dörren i en lagom vinkel. Nu finns det ju oftast bara "för smalt", "lagom" och vidöppet. Lagom är inte alltid lagom på parkeringsplatser. Eller med dagens teknik - en sensor som automatiskt bromsade/låste dörren i när den närmar sig något. Kostar mer än det smakar dock.

Minns väl vad som hände när Audi började borra hål i dörrarna för att sätta dit vad jag tror var S-linelisterna på A6 (eller var det Allroad?). Skiten rostade ju upp.

#16
2012-09-26 22:55

Helt rätt Roger det finns lister med tejp som går bra att använda och visst gör de nytta.
Det handlar bara om att tejpa på ett stort antal!

#17
2012-09-27 11:06

Listerna ansågs förr göra att bilarna såg slankare ut. De skulle kunna bryta av en en del av de enormt höga ladugårdsdörrar till bakdörrar vi ser på bilar med dagsaktuell formgivning. De leder också bort blicken från skrap- och slagmärken. Även om märkena finns där blir de inte lika dominerande som på den odekorerade ladugårdsdörren.

#18
2012-09-29 22:57

Precis Ingo!
När bilfabrikanter pratar om snyggare design när de skippar sidolisterna är de ute och cyklar i mina ögon för med dagens bilmode med uppdragna bilsidor blir det än mer plåtytor än det var förr och att bryta av dessa med en snygg list hade verkligen gjort bilen snyggare.

#19
2014-09-29 22:23

LISTER = ROST

#20
2014-11-10 17:19

Jo visst ser det "elegant" ut när plåten är bucklig.
Bilindustrin har aldrig varit särskilt nära sina kunder.
Det är ytterst få fordon som inte har bucklor efter ett par års drift.

#21
2014-12-19 12:57

Problemet är snart löst, har du en vanlig bil så vänta bara tills alla köpt sina SUV:ar...deras dörrsida träffar ditt fönster antagligen, medan du kan sätta in en "märla" i SUV dörren, perfekt :-). Det stora problemet som jag ser det med lister är just höjdskillnaderna mellan fordon, vilket ökar ännu mer nu när SUV kommit in i bilden.

#22
2015-05-24 00:39

Tjalle: helt riktigt! En gång hade jag stannat långt bort på en parkeringsplats. När jag skulle lämmna bilen så ställde sig givetvis också en bil bredvid min! Då flyttade jag på mig och skulle precis hoppa ur då ÄNNU EN bil ställde sig bredvid min. Då gav jag upp och åkte därifrån.
Nästan hela parkeringsplatsen var tom i övrigt så jag fattar inte...?

#23
2015-05-24 06:53

Fords innovation(?) obligatorisk till alla nya bilar: http://www.mynewsdesk.com/se/ford/pressreleases/fords-nya-doerrkantsskyd...
Kostar mera så tror inte själv på detta (att den skulle bli allmän) samt folk är ju mera och mera egoister tyvärr...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.