Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför inga lister?

Publicerad 26 september 2012 (uppdaterad 26 september 2012)
"Varför kommenterar ni inte avsaknad av skyddslister? Jag fattar inte hur man kan utelämna en så viktig sak." Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Vill fråga hur det kommer sig att ni inte längre kommenterar avsaknaden av skyddslister i era biltester? Har det blivit så vanligt att inte ha lister på dörrar och sidor att ni har resignerat? Själv fattar jag inte hur man kan utelämna en så viktig sak.

Per Johansson, Stockholm

SVAR:
De praktiska midjelisterna har så gott som helt försvunnit från personbilar medan de fortfarande förekommer på lätta transportbilar. Bilindustrin hävdar att detta är av designskäl och att kunderna föredrar en elegant bil framför en som har ett skydd för småskador. Frågan är om detta är hela sanningen. Man kan ju undra om inte de borttagna listerna är ett beställningsjobb från bilverkstäderna.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 2012-09-26 08:27
FLAC

De sista 20 åren hjälpte de ju i alla fall inte mot bilar som på bilden och SAAB 900 som hade dem placerade alldeles för högt... Om det funnits en standard på vilken höjd de skulle sitta kanske det funkat, men det hade ändå inte hjälpt när farmor eller ungarna vräker upp en bakdörr.

#2 • 2012-09-26 10:19
Sniffit

Därför att det ser ut som skit med dörrlister, för att inte nämna det eviga fipplandet med clips som låssnar och annat.

Ford har tagit fram en smart lösning för skydd mot dörruppslag med ett skydd som fälls fram när man öppnar dörren och fälls in igen när man stänger.

#3 • 2012-09-26 11:25
saabnisse

Sniffit, hur skyddar det om det som FLAC beskriver sker?
De flesta åker ju inte Ford.

#4 • 2012-09-26 12:10
KaptenOberkommando

För att det skall vara någon vits med dörrlisterna måste de i praktiken sitta på exakt samma höjd på alla bilar. Dessutom får dörrarna av designskäl inte vara för mycket "felkonstruerade" för då finns risken att listerna ändå inte hjälper.

Från biltillverkarnas sida kan jag tänka mig att det handlar om att spara pengar.

För oss konsumenter finns det ju trots allt några fördelar: det ser klart snyggare ut utan lister; Volkswagen Passat, Mercedes C-Klass till exempel har ju dekorativa lister långt ner på dörrarna som inte skyddar så mycket men som - som sagt - ser snygga ut; listerna har ofta en tendens att lossna med tiden; listerna samlar en massa grus och annat smuts som ligger och gnager mot lacken bakom listerna; föregående argument leder ofta till rost.

Själv har jag egentligen ingen klar uppfattning i frågan, men estetiskt ser det oftast snyggare ut utan lister.

#5 • 2012-09-26 12:19
McTar

Sidolisten hjälpte inte Volvon på bilden ;-)

#6 • 2012-09-26 13:01
saabnisse

He-he, McTar, det borde kanske se ut som på en ribbåt?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ribb%C3%A5t

#7 • 2012-09-26 13:11
FLAC

På min förra bil som hade hyfsat breda sidolister hade jag ett par jack i plasten så de skyddade ändå till viss del, men när folk slänger upp en bakdörr, eller en 240-dörr eller för den delen en dörr på en XC90 hjälper de ju inte...

#8 • 2012-09-26 13:19
Meganmannen

Vad hjälper lister på sidorna om de sitter för lågt i "stötfångarhöjd"?
Självklart ska listerna sitta högt upp, där dörrarna är bredast.

#9 • 2012-09-26 13:49
snabb95

När listerna är utformade och placerade som på 242:an gör de viss nytta, men på nyare bilat sitter de alldeles för lågt och är bara till för utseendet.

#a • 2012-09-26 13:52
Hälsingen

Helt borta är de inte. Exempelvis Land Rover erbjuder detta som tillval/tillbehör till sina modeller, exempelvis till Disco 4 som följande länk relaterar till: http://www.landrover.com/se/sv/lr/discovery/accessories/

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.