Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Aldrig oljebyte i Mercedes?

Bilfrågan: Aldrig oljebyte i Mercedes?

Bilfrågan

"Har en Mercedes med fel på växellådan. Oljan ska aldrig behöva bytas då växellådan är förseglad. Stämmer det?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Har en Mercedes E320 4-matic, servad efter bok som gått 24 000 mil. Det har nu blivit fel på växellådan som kanske måste bytas. Oljebyte har aldrig gjorts på växellådan som är förseglad från fabrik. Enligt Mercedesverkstaden behöver inte oljan bytas. Kan det vara korrekt?

Kurt

SVAR:
Växellådan är inte förseglad men saknar förmodligen avtappningsplugg. De flesta växellådor är idag fyllda ”for life” det vill säga inget oljebyte. Detta hindrar inte att den omsorgsfulla bilägaren byter oljan ändå, kostnaden är ju relativt liten och det enda man ur underhållssynpunkt kan göra för att minska risken för ett förtida byte. Vid låg nivå måste lådan alltid efterfyllas även om byte inte görs.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2012-09-24 09:04

Många rekommenderar oljebyte var 6000-7000e mil, men det är bara ca hälften av oljan som byts.

#2
2012-09-24 09:43

Det som saknas är oljesticka och oljehålet är fastsatt med en liten försegling i plast som verkstaden pillar bort vid oljepåfyllning.
Det finns oljeplugg på lådan,faktiskt två stycken.
Man kan byta själv med att tappa ur olja och fylla på med samma mängd ett par gånger.All olja får man inte ut utan ta bort locket under och tappa ur momentomvandlaren.
Lämpligt att byta olja när den luktar lite bränt.
Eller att den växlar lite hårt.

Byte olja och filter automatväxellåda i samband med service..2876:- Enligt Mercedes egna Fair Price.
Så nog byter man olja på Mercedes.

#3
2012-09-24 09:49

Det där med sealed for life är inte sant. En automatlåda skitar ner oljan, och till slut kan det bli fel eller till och med haveri.
Många fabrikat påstår att man inte behöver byta oljan, men sen finns det ofta något litet tillägg om att ifall bilen körs som taxi, så ska oljan bytan t.ex. 12.000 mil (Saab).

Växellådan är inte förseglad, de har oftast även ett rör för oljesticka, fast den senare medföljer inte... Den finns på verkstaden.

Enda möjligheten att byta all olja är att koppla in sig vid oljekylaren och låta motorn gå medan oljan byts. Annars får man alltid en begränsad mängd olja som blir kvar i turbinen.
Dock är det bättre att byta en del av oljan än ingen alls.

#4
2012-09-24 10:04

Var står det i artikeln att det är en automatlåda? FInns kanske bara den fyrhjulsdrivna bilen med automatlåda?

#5
2012-09-24 10:25

McTar.

4-matic är automatväxlad.

#6
2012-09-24 10:30

McTar
Det är bara Mercedes snikmodeller som har Spansk växellåda..Manuell.

#8
2012-09-24 10:47

Leifer Jag hittar nästan 500 Mercedesar som har gått mellan 20000 och 150000 mil på Byt Bil....
På dessa mil har japanska bilar gjort ett par varv på skroten.eller?

#11
2012-09-24 11:19

Leifer
En taxi rullar ungefär 20000 mil per år.Så en 60000-70000 mil på tre år är ganska normalt.
Och då byts inga automatlådor ut,ett par oljebyten är allt.
Däremot så rasade Volvos och Saabs dieslar vid 30000 mil.
Du kan ringa till vilket taxibolag och höra själv om Kvaliteten på dessa bilar.

#13
2012-09-24 11:35

Ägaren ska väl vara glad att den höll 24" mil, dom kan rasa tidigare.

Kompisen råkade ut för samma sak fast vid 20" mil, glad i hågen ringde han skroten för att köpa en beg låda, men dom skrattade åt honom " Dom finns inte att uppbringa, taxibolagen har kölistor, dom är sålda innan dom kommer in"

Angående lifetime har bla BMW nästan samma idioti, men tillverkaren av lådan ZF har andra rekomendationer 15" mil el 10 år.
På BMW går det via datorkontrollera oljans livstid, men gränsen är satt åt skogen, läste just om en kille vars låda höll på att rasa runt 30" mil, när han kollade med dator sa den "oil lifetime 80%"
(betyder att oljan har 20% av sin tid kvar)

#12
2012-09-24 11:36

Shogun: Är inte 4-matic fyrhjulsdrift?!
Kolla här, fyrhjulsdrift (4-matic) och manuell: http://www.blocket.se/ostergotland/Mercedes_300e_4_Matic_42406174.htm?ca=5&w=3

#14
2012-09-24 11:57

Om man tar ett medelvärde hos de som hyllar/dissar Mercedes så hamnar man på ca: 30000 mil, vilket nog stämmer ganska bra tror jag :)

#15
2012-09-24 12:20

Rikard
På Bildelsbasen finns det 148 automatlådor till E-klassen till salu,så att det inte finns att uppbringa är väl att ta i.

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=168&pc1=125&vc[0]=168126100&vcx=3342&pc[0]=125103100

#17
2012-09-24 12:40

.. nåå ja,köp en MB så vet du vad du har,Dacia nästa !

#18
2012-09-24 12:47

Leifer du gissar rätt så mycket..Ta och ring till din närmaste MB verkstad och hör dig för.
Det är lite för mycket snack och gissningar här.
Kör man en 25000 mil utan att byta olja i lådan så får man väl skylla sig själv.
Det finns inga hydrauloljor som håller i all evighet.
Det finns en serviceintervall på oljebyte i automatlådor.Har för mig att på C-klassen är det ungefär 15000 mil.
Lite beroende på vad du gör med bilen...Drar du tung last hela året så TROR jag att oljebytena bör göras tätare.
Kostar 2850 inkl filter.
Småpengar mot vad det kostar att byta låda.

#20
2012-09-24 14:27

Kör man mycket med tung last och/eller släp, och detta tillsammans med mycket stadskörning, så blir ju oljan smutsigare fortare.
Det är partiklar från bromsbanden som ger nedsmutsningen/missfärgningen.
Kollar man oljan och den är brun är det hög tid, luktar den bränt - då kan det redan vara för sent. Men, vid det laget funkar inte automatlådan som den ska längre och det borde man märkt.

En bil som körs mjukare och mycket långkörningar med lätt last kräver inte oljebyten lika fort.

På en del bilar (bl.a. min Citroen) finns det en varningsfunktion där lådan talar om att det är dags för ny olja, jag vet inte hur pålitligt det är.

#21
2012-09-24 15:48

Leifer
"Jag går på den information som finns i frågan och i svaret."

"men saknar förmodligen avtappningsplugg."
Det är ju rena gissningen att det förmodligen saknas oljeplugg...Hur tänkte du?
Gå till Bildelsbasen och kolla in lådorna.Oljepluggen sitter i tråget som demonteras när man byter filter.

#22
2012-09-24 16:14

Tittar man runt på nätet så hittar man uppgifter om oljebyte i MBs automatlådor allt från var 60000 km till aldrig, ingen verkar veta exakt.

Det enda raka är nog att ringa runt till olika verkstäder och höra, men jag antar att man får olika svar där med.
Skulle dock vara intressant att få reda på ett pris för ett oljebyte.

Annars för dom med BMW:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-byta-olja-i-automatladan-1194

#23
2012-09-24 16:35

McTar @ Om jag hade ägt en så fin Mercedes 300 som Du länkar till och som gått bara 25 000 mil under 24 år så skulle jag aldrig sälja den för ynka 16 000 kr. Om automatlådan är hel så kan den bara stiga i pris fr.o.m. nu. Om bilen är skött som den skall så är motorn knappt inkörd. Det är ju löjligt att hjulen är värda hälften av vad hela bilen värderas till.

#24
2012-09-24 16:41

Prestigelös
2745:- kostar oljebyte i automatlåda inkl filter...Gäller C-klassen

#25
2012-09-24 16:46

Jag skulle nog inte köpa en bil som inte har serviceintervall på automatlådan!

#27
2012-09-24 18:15

Leifer
FairPrice-på byte av tilläggsdelar.
Byte bromsvätska 630:-
Byte bromsklossar fram 2025:-
Byte bromsskivor och bromsklossar fram 4527:-
Byte olja och filter automatväxellåda 2745:-

Är arbetskostnad inkl delar
Kommer en gång i halvåret i lådan,så det är tydligen med som ett servicejobb.
Så att man inte behöver byta olja i lådan är ju bara snack.
Men det är väl så att den snåle sparar pengar för stunden men när det stora raset kommer så räkna med minst 50000.

#28
2012-09-24 18:46

c63 !! Jag missade att skriva när det inträffade, det var runt 10 år sen när modellen vi pratar om var aktuell som taxi.
Att det idag finns 148 beg lådor är väl inte så konstigt, själva bilarna har ju rostat bort.

Kompisens bil står som ett monument på hans tomt med mossa på taket, efter växelådan rasade kamkedjan, när den var bytt började en spridare att läcka, och som i dom flesta fall med denna motor (320cdi) satt spridaren fast och gick av. Han gav då upp och ställde bilen där den nu står.
Lite synd, för innan haverierna lag han ut en mindre förmögenhet på rostlagning, hellack, sänkning och feta fäljar, bilen var riktigt snygg.

#29
2012-09-24 19:28

Rikard
Okej
Men om du kan lite mer på din dator så kan du gå och se att bilarna är smällda med förslagsvis ouppmärksamma svenson förare i Wokpannor på hjul.
Du kanske ser att lådorna kommer ifrån rätt så nya bilar 02-013..

#31
2012-09-24 20:41

Leifer
Det är tilläggsjobben som kostar pengar.
Grundservice oljebyte och filter 2772:- var 1500 mil
Stor service 4387:- var 3000 mil och då tillkommer extrajobb beroende på hur långt bilen har gått.
Det springer snart iväg ett par tusen till om skivor och slitagegrejer ska bytas.
Jag är inte riktigt säker vad en växellåda kostar,för nu har man ju utbyteslådor.Men en ny låda kostar över 50 tusen.
Sen tar väl det minst en dag att byta.
Det finns nog fasta priser på lådbyten.
En beg låda med 6000 mil kostar på skroten runt 15000:-.
Så att byta olja var 12000 mil kanske inte är en så dålig affär.

#32
2012-09-24 21:08

Snabb95. Min poäng är att den är manuell och 4-Matic. Alla förutsätter att det är en autmatlåda i frågeställarens bil, fast det inte framgår.

#33
2012-09-24 21:14

McTar.

De 4-matic jag kört har alla varit automatväxlade. Men det är klart det kanske finns manuelltväxlade, dock inte något jag sett.

#34
2012-09-24 21:18

Om jag har fattat rätt är hans bil automat! http://en.wikipedia.org/wiki/4Matic

#35
2012-09-25 07:58

Trasten: "Almost all M...". Nästan alltså. Det är sannolikt, men ej säkert.

#36
2012-09-25 10:57

Det är bara att kolla i servicehäftet när olja skall bytas. På min tidigare MB med manuell låda gjordes bara ett byte i växellåda och bakaxel vid första service. Sedan behövdes inga fler oljebyten enl. Servicehäftet. Körde Tjugofyra tusen mil med den, mycket husvagnsdragning, utan några problem med låda eller bakaxel.
På min nuvarande MB med automatlåda skall oljan bytas. Det står i servicehäftet men jag kommer inte ihåg milintervallet. Vissa sportiga MB versioner har tätare bytesintervaller allt enligt servicehäftet.
Hälsningar
Lars-Erik

#37
2012-09-25 11:28

Jag ska byta olja i båda mina automatväxlade bil innom kort, toyotan ska få sitt andra byte nu vid 12” mi, bmwn sitt första vid 17” mil.
Vad det kommer att kosta på toyotan vet jag inte, men troligtvis har den tvättbart filter.
På bmwn har jag sett uppgiftef runt 5500:- bara filtret kostar 1600:- och oljan är special.
Byta själv är knepigt, man använder dator för att kolla nivån.

#38
2012-09-25 15:18

Rikard
Det är inte så knepigt som det låter..Man tappar ur oljan och mäter noga upp mängden,sedan fyller man på samma mängd.
Gör man detta ett par gånger så har du rätt så ny olja i lådan.
Ett tips från en Verkstad och även på vissa forum.
Oljefilter till Mercedes automatlåda kostar 170:-
Du kan byta filter och olja själv för under 1500:-
5 liter olja 825:-
plus två en liters flaskor för 180:- st
Ofta får man bara ut två liter ur hålet om man inte lossar pluggen som sitter inne i lådan.

#39
2012-09-25 15:18

Har min Merca inne på service nu och frågade om oljebyte i automaten.
Min skulle bytas en gång, vid 6000 mil, sedan aldrig mer.
Servicemannens åsikt var att det egentligen bara var viktigt med oljebytet för Taxi's, vanlig körning fixar lådan i evigheter.

#41
2012-09-25 15:41

@leifer, ingen aning, det var så han beskrev det.
Jag kommer sälja min bil innan den gått 10k, så jag bryr mig inte så mycket. ;-)

#42
2012-09-25 16:18

Man behöver inte dator för att kolla nivån, det görs med en högst basic oljesticka. Nivån ska vara si och så många mm över oljetrågets botten. (det varierar från modell till modell)

Datorn använder man för att kolla temperaturen i lådan, nivån ändras ju lite med temperaturen. Dock är inte nivån så väldigt kritisk, möjligen om man tänker tillbringa mertiden på Nurburgring...

Man kan använda t.ex. en gardinspiral att sticka ner i oljeröret och mäta nivån över botten före tömning, och efter. Vill man vara extra säker på att nivån är rätt kan man söka det i nåt forum på nätet.

Priset på olja skiljer väldigt, den lådan (W5A 580)som jag har i min bil är samma som i MB600, och den har dyyyr olja dessvärre.

linnear: det där är inte sant. Med tiden blir ju oljan skitig igen, men OK, är den bytt vid 6.000 så kanske det inte är dags förrän vid 20.000 igen. Hellre lägga ut några kronor på oljebyte och köra lugnt.

#43
2012-09-25 17:09

Jag vet inte hur det är på Mercedes men på vissa andra märken i premiumklassen finns det ingen sticka. Där har man ett skvallerrör, där det ska droppa om temperaturen är inom det rätta värdet! Visst, man kan ju chansa!

#44
2012-09-25 17:18

Min lådaolja ska, enligt VW aldrig bytas .. men enligt tillverkaren bör den bytas vid 12000. Emellertid är det inget jobb för "vem som helst" .. så jag ska boka ett stopp hos Herr Carl-Jörg Sagert i Tyskland nästa semester.
.
Men är frågeställarens bil automat eller manuell?

#46
2012-09-25 19:51

Nej leifer. Jag har ingen sticka. Men jag bytte ju oljekylare ... Oljan är ljusbrun men jag tror förstås inte min låda ska ha röd ATF-olja.

#47
2012-09-25 19:59

Det är heller inte säkert att man ser röret till oljestickan, då de gärna gömmer det under någon kåpa. Misstänker att man inte vill att ägaren ska hitta det, utan istället lämna bilen till verkstad....

Som Jes säger så finns det fler oljor än den vanliga ATF, men jag vet inte om kulören skiljer som ny. Det gäller att välja rätt olja.

Jag gjorde som Leifer, fiskade upp några droppar och la på en vit yta. Och luktade på den, inget bränt - då är det OK.

#49
2012-09-25 20:40

Har faktiskt ingen aning om hur min låda är funtad ... men oljan har inte tillstymmelsen till rödfärg. Kändes .. och såg ut som olja.
Ska fråga på forumet ... men de flesta har andra lådor.

#50
2012-09-25 20:51

BMW har ingen sticka eller rör alls, det slutade dom med i slutet av 80 talet när 5 serien E34 kom.

Min MB Vito hade rör, men det var pluggat med en röd plastplopp som gick sönder om man tog bort den.

Castrol har en ATF olja som dom nära nog rekomenderar till alla automater, den oljan är brun som en motorolja, och ska absolut inte hällas i alla lådor.

Jag tömde ur oljan i automaten jag demonterade från min andra BMW, den hade gått 15" mil och var grå som grafitfett (röd som ny)

När oljan börjar övergå i brun ton och luktar illa är det rester från lamellerna, när den är grå är det metalpartiklar i den.

Är bilen en VW/Audi med längsmonterad motor och oljan är brun o luktar riktigt illa, typ kattpiss, är det hypoidolja från slutväxeln i automatoljan (trasig axeltätning) Då är det bara att slå ut en annons på Blocket fortare än kvickt.

Oljan som ska vara i BMWns låda heter Texmatic 7045E

#51
2012-09-25 21:07

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=9038787&contentId=7070916

Castrol rekommenderar oljebyte automatlåda 12000 mil....

#52
2012-09-25 21:51

Min VW har längsmonterad motor Rickard. Oljan är ljusbrun .. känns som olja men minns dock inte någon speciell lukt .. Kanske e-bay som gäller då?

#53
2012-09-26 07:12

Du har nog nån nyare olja i din bil Jes, kanske Castrols syntet som är brun.
Jag vet inte om problemet med tätningen finns längre, men det var vanligt på 80 o 90 talets bilar. Konstruktionen är nog samma, men man kanske lyckats hitta på nån bättre tätning.

Från motorn går en axel genom slutväxeln till växelådan som sitter längst bak, sen går kraften tillbaka tillslutväxeln via ett rör som löper utanpå axeln.
På axeln sitter en tätningsring, som i sin tur tätar mot rörets insida, och den var en känslig del.
Det saknade betydelse på bilar med manuell växelåda då det var samma olja i dom, men när hypoid och ATF blandas blir det inte bra.

#54
2012-09-27 00:22

Vi servar ju olika bilar varje dag på mitt jobb och till 80-90% så rekomenderar våra Européiska biltillverkare under åtminstonde de senaste 15-åren INGA oljebyten i varken växellådor, eller slutväxlar då dessa är "livstidsfyllda" enligt tillverkarna, dessvärre så har man dessutom oftast försvårat byte av oljorna genom idiotiska lösningar i form av att ta bort oljestickor, datorreglering, inte kostat på att gjuta in urtappningspluggar samt även påfyllning i tex bakaxlar m.m.

Tyvärr så har man även börjat med detta idioti på motorerna hos tex både Mercedes och Bmw där man blivit så dumsnåla att man sparat in på oljestickorna och helt tagit bort dessa för att enbart förlita sig på den elektroniska nivåsensorn i motorn under de senare åren, vi har redan varit med om att denna nivåsensor ger fel signaler och hur ska man göra då?
Vi hade tex. en kvinna som av bilen ombetts fylla på motorolja så hon hade fyllt på 2-3 liter motorolja utan resultat när hon kom förbi oss på genomresa som hon tvingades avbryta, sånt kommer bli väldigt roligt ju mer begagnade dessa bilar blir...

De Asiatiska tillverkarna har däremot generellt lika ofta tvärtom den rekomendationen att oljorna SKA bytas, som tex Toyota som rekomenderar oljebyte varje 9000-mil i deras Automatlådor samt 6000-mil i manuella lådor samt även i slutväxlar/fram & bakaxlar.

Till C63 kan jag meddela att vår familj haft två stycken 2000-tals Mercor som hade gått som taxi de första 3-åren som båda var helt fullservade på Mercedes, ändå var Automatlådorna renoverade i båda bilarna efter ca 30 000mil/3år, vi hade kvitton från Mercedes på renoveringen i den senaste på en bit över 40 000kr.
Bakaxeln fick vi öven missljud i varpå jag bytte oljan och den oljan var bland det värsta jag sett och inte heller den skulle behöva bytas enligt Mercedes vilket man ju uppenbarligen inte heller gjort då den var fullservad hos MB.

Tyvär så jämförs ju numera service-priser av olika biltidningar m.m vilket gör det till en nackdel för de tillverkare som är mer seriösa och har med oljebyten i serviceintervallerna varpå man blir pressade att ta bort detta för att bättre kunna konkurrera på samma villkor om priserna för att få sälja bilar.

Den bruna automatlådeoljan ni snackar om kan jag tänka mig är Castrols Transmax Z (och bla använts i tex. Bmw mfl.) som är brunaktig i färgen trots att det är en automatlådeolja.

#55
2012-09-27 09:15

Med tanke på vad det kostar att serva sin bil så kunde samtliga oljor ha bytats under varannan service ... ;)
Men det är som Hanzzon säger att sådana viktiga saker sparar man bort. ( hellre då 20 extra "kontrollpunkter" )

Det här med service är en big deal för handlarna och inte strör man salt i kundernas sår i förväg i onödan. (utan efteråt)
Man kan "hoppa en säljare på halsen" utan att förmå honom att tala om vilka servicekostnader som kommer att gälla.

Partikelfilter?,byta oljor? Nääää en service är inte så dyr ....man byter som sagt oljan i motorn och kollar på några "punkter" = inte så dyrt

#56
2012-09-27 12:22

Hanzzon: En taxi som har rullat 30000 på tre år?
Antingen har den gått ute på vischan eller så har någon köpt en bil med fejkad mätare...Normalt för en taxi är 20000-30000 mil per år.

#57
2012-09-27 15:59

Utav dem taxibilar som jag hittar på Blocket nu så har ingen rullat betydligt längre än 10.000 mil per år så det är nog ingen "generell regel" (eller särskilt vanligt för den delen iheller) att taxibilar rullar så långt som du menar "c63" !?

Har nu under ett par års tid sett att taxibilar ofta säljs när de närmar sig 30.000 mil och vad som det då verkar ( oavsett fabrikat ) så har man ändå fått byta mycket.
Kan tänka mig att man vill sälja bilen innan mer går i sönder som kostar en förmögenhet att laga samt att man vill få ut en hyfsad slant för bilen medan den har något kvar att ge.
Har hört ifrån DK att man även där brukar att sälja bilarna runt dessa miltal varpå man då får bra betalt för dem.

Sen finns det förståss de bolagen som behåller sina bilar något eller några år mer men jag tror som sagt att dem blir allt färre i takt med all teknik som stoppas i bilarna.

#58
2012-09-27 17:49

Mistro: Varför fråga en säljare om priset på servicen, gå några meter till verkstadsdisken och fråga där!

#60
2012-09-27 22:36

"trasten" : Tänkte inte på det! ;)
Skämt och sidor så har det länge varit prat om dessa servicepriser samt vad som skall ingå för att inte tala om allt fusk som har visat sig.

Man står inte och korsför en stackars kundmottagare om vad det kostar att serva sin bil under dem första 5 åren.
Skulle man ändå göra det så skulle man få ett svävande och irriterande svar som ändå inte stämmer sedan.
Därefter skall man alltså gå till verkstad nr 2,3,4,5 ja beroende då på hur många olika fabrikat som man är spekulant på.
Kanske är man intresserad utav några olika modeller också vilket lär bli en jobbig dag för dessa kundmottagare.

Just därför nöjer man sig som kund med några få svar.
Inte fan räknar man med att en service till en Peugeot kostar mer än det dubbla mot att serva en Hyundai!?
Inte heller att service till en Clio är långt dyrare än till en Megane?

Vet att du försvarar verkstäderna i vått och torrt men jag delar inte alltid din mening där.
Åtminstone borde man ju kunna förvänta sig att bilen faktiskt blir väl omhändertagen då man ändå betalar så mycket,..men DET verkar vara väldigt svårt att uppnå!

#61
2012-09-28 08:52

Först klagar du på att du inte får någon information sen är det för jobbigt att söka informationen. det är nog inte lätt att få dig nöjd. Du lever verkligen upp till din " nick " Misstro!!!

#62
2012-09-28 10:35

Leifer:
Lite märkligt att dessa Taxibilar som byts ut varje år väldigt sällan finns till salu med rätt milantal..Googla lite på detta så får du se vart dessa "Lågmilare" tar vägen.
Har frågat Taxibolag om att köpa en kanonbil som har gått många mil,men bilarna är tingade av vissa uppköpare.

#63
2012-09-28 12:16

"trasten": Du är tämeligen ensam i ditt "bo" som anser att man får vad man betalar för på verkstaden men du får gärna fortsätta att kasta skit på oss konsumenter om att vi har fel.
Skall inte störa dig mer i din uppfattning om detta!

#65
2012-09-29 23:00

Leifer @ Du skriver: "Jag är tveksam till att köpa en bil som gått som taxi."
Ja allt beror ju på priset. Men 30 000 eller 60 000 mil är inget för motorn med få kallstarter, lågt medeleffektuttag, kortfristigt högt effektuttag men aldrig vid låga varvtal p.g.a. automatlåda, (exakt så som man sagt att man skall köra in nya motorer) ingen rost, lacken bara ett år gammal, bromsskivorna blankpolerade, bromsklossar troligen bytta flera ggr, har ej gått på gropiga skogsvägar, kan vara på några kullerstensvägar som inneburit byte av kulleder, klädseln kan vara sliten men är ofta av hög kvallite.

Jag tror att det kan vara ett utmärkt köp trots mycket högt pris i förhållande till körsträckan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.