Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför bråkar RAV:en?

Bilfrågan

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla tillbilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en RAV4 Dcat 2,2 av 2012 års modell som jag är mycket nöjd med. 

Men det är ett problem. Bilen stöter och darrar till och från, som om det kommer från vägunderlaget, fjädringen eller däcken. Det är ingen skillnad med vinter- eller sommardäck. Men det beror inte på underlaget. 

När jag kör mellan 1 500 och 2 000 varv på högre växlar med svagt gaspådrag eller bara låter bilen rulla så stöter det oregelbundet i bilen, som om någon bråkade under den.

Detta är påtalat för Toyota i Södertälje innan garantitiden gick ut i år och de har haft den inne för felsökning vid några tillfällen utan att komma på vad det är för fel. De har bland annat chansat på att byta de bakre drivaxlarna utan någon bättring. Felet kvarstår och därför har garantitiden förlängts med ett år. 


Andra RAV4:or som verkstaden haft inne för service har också uppvisat liknande tendenser. Vad kan det bero på? Obalans? Antislirsystemet eller ABS-fel? Differentialen? Drivknutar? 

Är detta något som är känt?

Ove Eriksson

Svar:
Ditt problem har tagits upp med Toyotas generalagent som dessvärre ställer sig frågande till vad det är som får din bil att stöta och endast kan rekommendera dig att åter ta kontakt med verkstad för en ny felsökning. Eftersom garantitiden förlängts kostar det ingenting, men det är förstås ett besvär för dig att ha bilen inlämnad på verkstad.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att felet kan bero på?

Kommentarer

#1
2015-12-15 07:57

Va?!? En Toyota som det är fel på, näää, måste såklart vara fel på kunden.....;)

Det har jag helt klart lärt mig genom forumen här att en Toyota kan aldrig ha några fel...

#2
2015-12-15 08:04

Skärpning! Toyota krånglar generellt sätt aldrig men ett litet, litet undantag finns såklart med tanke på antalet bilar de tillverkar varje år.
Vi får hoppas att det löser sig för Ove!

#3
2015-12-15 08:39

Vilket intressant fel. Hoppas det löser sig för Ove.

#4
2015-12-15 10:12

Henrik M - men så förlängde de garantin med ett år med ;) Inte som Deutchland über alles som drar ut på felsökningarna och hoppas garantin hinner gå ut innan de hittar felet ;)

#5
2015-12-15 10:24

Haha,frågeställaren måste vara ett troll, Toyota är ju ett bilfabrikat med 0% fel.
Kanske samma fel "nu" likt de årsmodeller som återkallades åren innan.

#6
2015-12-15 10:32

Det är alltid jobbigt när man inte hittar felet. Men helt klart cred till Toyota i Södertälje som inte ger upp samt förlänger garantin i ett år.
Min Volvo (V70 2.4D -13) som jag haft kunde börja "brumma" och skaka under korta sessioner, som en traktor ungefär. Jag lämnade in den men verkstaden hittade inga fel och avskrev ärendet. Ingen förlängd garanti där inte.

#7
2015-12-15 10:36

Snyggt av Toyota att förlänga garantitiden, där har andra tillverkare något att ta efter...

Låter som om vibrationer från motor och växellåda fortplantar sig upp i karossen, defekta bussningar?

#8
2015-12-15 10:44

Lite märkligt fel och mystiskt att det bara visar sig ibland, det gör det så mycket svårare att hitta men hoppas det löser sig.

Måste ju bara berätta om den här, för många år sedan spelade jag tennis med en Saabhandlare som berättade om en bil de sålde där ägaren kom in med bilen och berättade att han mådde så illa när han körde den, mekanikern som tog bilen på testrundan var skeptisk för det fanns ingen speciell lukt i bilen så långt han kunde känna, men så började han må illa så det slutade med att han stod över en papperskorg och spydde

Givetvis tyckte de att detta var märkligt så de lät en annan köra bilen med samma resultat, de kunde inte begripa vad det var men de förstod att något var galet, det hela slutade med att bilen skickades tillbaks till Saab och efter en tid så kom svaret, det visade sig att det var ett högfrekvent ljud från växellådan som var så högt att örat inte hörde det :)

#9
2015-12-15 11:04

Det här är ju Toyota i ett nötskal. Rena skräpet.

#10
2015-12-15 11:08

På engelska sajter pratas det om problem med "toruque converter". Kanske kan vara en ledtråd.

Sen undrar jag vem som säger att Toyota aldrig går sönder, om man överdriver till absurdum så gör man budskapet meninglöst, vilket förmodligen är syftet från dom som inte gillar Toyota här.

Budskapet kvarstår dock och det är att Toyota är förhållandevis problemfri jämfört med många andra märken, kanske nr1 totalt sett. Det betyder inte att Toyota inte kan bli ännu bättre. Det är också så att Toyota är mycket måna om att fixa till fel i efterhand när fel ändå uppstår. Man är också noga med proaktiv service. Sammantaget ger det ett förhållandevis problemfritt ägande normalt sett och det är just det som uppskatts av miljontals ägare. Just RAV4 är defintivit inget undantag utan rankas högt i olika undersökningar vad gäller problemfrihet. Varför är det så här? Jo för att problemfritt ägande är core business för Toyota och nåt man jobbar stenhårt med, eftersom det ger konkurrensfördelar och nåt man kan tjäna pengar på.

#11
2015-12-15 12:13

Kallar man Toyota skräp så har man aldrig hört talas om någon annan biltillverkare. Eller så vill man trolla igång något.

#12
2015-12-15 12:26

http://www.cnbc.com/id/101022824
Över en miljon ravar återkallade är ju inte direkt trolleri,bara sanning.
Toyota har haft långvariga problem som de ej lyckats så bra med.

#13
2015-12-15 12:41

Jag varken tycker illa om Toyota eller tycker om dem, det är för mig ett totalt könlöst märke utan som troligtvis varken vållar ägaren nån större irritation eller större glädje.
Min kommentar nedan var mest att se med glimten i ögat då jag utan att ha nån statistik på det kan ana att Toyota har ovanligt mycket hyfsat fanatiska ägare...

Sen att påstå att Toyota ska vara så fantastiska på service och välvilja, det handlar nog om att vissa handlare är bättre än andra vilket det är oavsett märke, min Toyotahandlare på orten här var verkligen riktigt under all kritik under den korta tid vi ägde en Toyota.

#14
2015-12-15 13:02

Henrik, jo det är stor glädje t.ex. i att ha en bil som bara funkar och som man kan lita på i vått och torrt. Proaktiv service handlar om sånt som vad exakt som ingår i service och hur lätt det är att göra viss serivce, exempelvis byta olja i den manuella växellådan.

Könlöst och själlöst är f.ö. såna där kvasiargument som används som ju praktiken är icke argument då dom inte går att argumentera om sakligt.

En sak om Toyotas motorer är dock att dom är varvilliga och går fint. Växellådorna brukar vara lättväxlade och bilarna i allmänhet enkla att köra och använda.

#15
2015-12-15 13:19

Vidstige:
Du har fullständigt rätt i att Toyotas bilar oftast är enkla att både köra och sköta, utan nån som helst tvekan. Som jag skrev, varken tycker illa om dem eller bra, mer bara så att de inte tilltalar just mig, men som tur är är vi alla olika här :)
Jag hoppas du läste mitt inlägg på rätt sätt, och såg att jag inte på nå´t sätt kritiserade Toyota som märke.
Sen som du med skriver så är könlöst och själlöst ganska luddiga begrepp, men utan tvekan så kan vi nog enas att Toyota inte är det märke flest entusiaster samlas runt i olika former.
Sen det där med att veta att ens bil fungerar som den ska m.m, det gör ju trots allt de flesta nya bilar om de tas om hand hyfsat, de senaste 5 tjänstebilarna jag plockat ut har varit Mercedes E220, BMW 525, VW Passat, Volvo XC60 och Volvo XC70, alla de fem rullade utan några som helst fel, sen fanns det andra brister runt vissa av dem som går att avhandla på annat ställe.
Toyotan vi hade som andrabil var med bra funktionsmässigt, inga fel alls. Där var det däremot lacken som var under all kritik och som Toyota vägrade befatta sig med...

Sen som slutkläm, ett stort bevis på att vi slutligen styrs ändå av dessa luddiga begrepp som själ, känsla, personlighet i bilarna är att trots jag vet om att de är urusla på många sätt så kan jag inte sluta älska brittiska bilar :)

#16
2015-12-15 14:17

Ett dåligt lager i ett knutkors tänker jag.

#17
2015-12-15 14:54

Generellt har jag stort förtroende för Toyotas kvalitetsprogram men hur kan frågeställaren vara "mycket nöjd" med en bil som beter sig på det viset?

#18
2015-12-15 15:00

Man kan ju undra hur många som svarar "mycket nöjd" på frågan vad man tycker om sin Toyota trots att det förekommer problem enligt ovan. Betyget på Toyota kan ju då bli väldigt missvisande i undersökningar.

#19
2015-12-15 15:07

Lars A och Hacken, Frågeställaren är väl troligen nöjd av två orsaker

1 Han gillar allt annat på bilen
2 Han inser att Toyota tar hans fel på största allvar

Sånt gör en bilägare nöjd antar jag, hur många gånger har vi inte läst här om kunder som vägras hjälp till och med under garantitiden

#20
2015-12-15 15:09

Där har du helt klart en poäng Simon!

#21
2015-12-15 15:12

Hackenbush visst är det så,denne ägaren är ju en fanatisk Toyotaägare,rätt fantastisk tillochmed när man är nöjd trots dessa problem.
Kanske accepterar han spontanacceleration och kanske även hyllar detta,det kanske gör bilen spännande iallafall, då på åtminstone ett sätt.
;-)

#22
2015-12-15 15:54

Jodå Simon! Frågeställaren kan mycket väl vara "nöjd" (som du skriver) med bilen, men "mycket nöjd"!? Det är för mig märkligt.

#23
2015-12-15 16:05

Henrik, ok då förstår jag dig bättre, och håller med rätt mycket. Man måste ju förstå vad man köper, det gäller alla märken. Sen sker ju faktiskt en del utveckling och Toyota försöker nu göra bilar framöver där upplevelsen sätts mer i centrum än tidigare, återstår då att se om man lyckas med det och om det kommer påverka problemfriheten negativt. Vad gäller lacken så är min bild att den är av god kvalitet men väl tunn för svenska förhållanden med mycket stenskott, gäller att vara flitig med lackstiftet varje år, vilket jag förvisso skulle rekommendera alla bilägare oavsett märke.

#24
2015-12-15 16:36

Lars_A det är ju svårt att sitta här och gissa, men bilen är från 2012 och kanske har han aldrig haft ett fel innan? Det har vi inte en aning om, vi kan bara spekulera, men någon orsak finns det ju som gör att han är mycket nöjd

#26
2015-12-16 06:59

Ove upplever nog både punkt 1 och 2.
Liten kul parentes angående namnet Ove, mina grannar kallar mig Ove efter karaktären i tv-serien Solsidan. Tur att jag tål att folk skämtar, tycker nämligen inte att jag är vidare lik som tur är.

#27
2015-12-15 18:54

Hur kan man vara nöjd med sin bil som uppvisar dessa bekymmer, och förlänger garantin, känns som
att kör ett år till, så kanske det lagar sej själv, väldigt dåligt skött av Toyota, gör om o gör rätt.

#29
2015-12-15 19:24

Tur att det inte var en Volvo, då hade han fått stå för kostnaderna själv, vet hur mycket problem de orsakat sina kunder med sin fyrhjulsdrift

#30
2015-12-15 21:21

Hade ett liknande bekymmer på en Corolla iofs., Det var en brusten fjäder höger fram som var så fint av att det tog ett tag innan det upptäcktes, ja den levde fan som om någon låg under o sparkade och ljudet var svårt att lokalisera vart det kom ifrån.

#31
2015-12-16 06:53

Ni är många som undrar hur frågeställaren kan vara "mycket nöjd" med en bil som har ett eller flera problem.

Jag kan förklara detta :

Alla bilar kan gå sönder - Men håll kunden skadelös !

Lyssnar man på problemet och ger kunden en hyrbil, och håller honom/henne skadelös - Ja då är ju allt bra !

För fel uppstår på alla bilar av alla märken - Det är hur man TAR HAND om dem som är skillnaden !

#32
2015-12-16 10:18

Nä, Jvd du är inget vidare lik.

#33
2015-12-16 10:38

Rav4 är nog den ultimata gubb bilen. Det borde följa med en gubb hatt i köpet.

#35
2015-12-17 16:36

Toyotan är en bland de bästa bilar jag har haft! Körde en bensinare 35.000 mil) utan större verkstadsbesök annat än service! Men dessa sköttes klanderfritt!
2 rostskyddsbehandlingar och ingen synlig rost! De ni! Tack och lov valde jag inte Mercedes!

#36
2015-12-18 07:26

Raderat ett inlägg. Personpåhopp är inte tillåtet.

#37
2015-12-28 16:36

Vet inte riktigt hur jag ska kommentera den här artikeln.

1. Att snacka skit om Toyota är som att besöka NYC och inte ta en båttur till "Statue of Liberty".
2. Nej, jag är ingen Toyota-fantast.
3. Bilen på bilden är en RAV4 IV som började tillverkas 2013....ägaren i fråga har den förra generationen.

God Fortsättning och Gott Nytt År.

#38
2016-01-06 18:46

Kan evt komma från inre drivknutar vid vissa vridmoment ett ofta förekommande egenskap på högbyggda bilar med större vinklar på drivaxlarna,det har förekommit på flera märken och modeller. orsakar oftast inga skador utan är skönhetsfel på grund av konstruktionen

#39
2017-10-18 14:06

.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.