Nästa artikel
Bilfrågan: Varför bländar alla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför bländar alla?

Publicerad 27 april 2015
Dimljus och halvljus är en möjlig men olaglig kombination.
"Det är förbjudet att köra med halv- och dimljus samtidigt. Borde inte fordonsföretagen se till att det inte går att ha den kombinationen?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.Bilfrågan: Varför bländar alla?
 
Fråga:
I Sverige är det förbjudet att köra med halvljus och dimljus på samtidigt. Ändå ser man ofta kombinationen i fordonsreklam och även Vi Bilägare har denna kombination när ni tar bilder på era fordon.
 
Men eftersom detta är olagligt i Sverige borde inte fordonsföretagen åläggas att se till att det inte går att ha denna kombination på samtidigt? I princip alla halvljus på nya bilar bländar.
 
Visst ser väl föraren som kör bilen bättre, men trafikanterna som möter fordonet bländas. Det känns som utvecklingen har gått bakåt. Eller är detta ett tecken på vårt alltmer egoistiska samhälle?
Johan
 
Svar:
Det är inte olagligt att kunna tända dimstrålkastarna tillsammans med halvljuset men det är enligt lagen förbjudet att köra omkring med halvljus och samtidigt ha dimstrålkastarena tända.
 
Detta är dock en så kallad brukandefråga och det kontrolleras av polisen. Man får hålla med insändaren om att det inte är ett speciellt ”lysande regelverk” då det får vara möjligt att tända dimstrålkastaren när halvljuset lyser men inte tillåtet att köra omkring med tända dimstrålkastare tillsammans med halvljuset.
 
De ”bländande” halvljus som frågeställaren beskriver är troligtvis bilar som är utrustande med gasurladdningslampor (Xenon). De kan av mötande trafikanter upplevas som bländande men de uppfyller regelverket för bilar om de är rätt inställda.
Morgan Isacsson, Bilprovningen
 
Svar:
Vi brukar hålla oss till lagliga ljuskombinationer när vi tar bilder på testbilar. Om bilarna står uppställda på en parkering har det hänt att vi även tänt dimljuset, men ute på vägen undviker vi det. Däremot tar vi ofta bilder på bilar med DRL-ljusen påslagna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
 Diskutera:
Borde funktionen som tillåter att halv- och dimljus kan lysa samtidigt byggas bort?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-27 07:17
Hackenbush

Blir bilderna bättre om dimljusen är tända? Eller är det typ "kolla vi har dimljus"?
Annars tycker jag inte att det bländar precis, jag förstår bara inte vitsen med att köra om kring i dagsljus med både halvljus och dimljus tända samtidigt.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-27 07:24
VW Polo 2012

Hej Johan, dom som kör med halvljus och dimljus på samtidigt, har förmodligen dom på av samma inledning som bildtidningarna har, nämligen att det ser ser snyggt ut. Och jag kan hålla med, men i mörker så tycker i alla fall jag att man ser bättre utan dimljuset tänt. Dessutom drar bilen mer bensin när halvljus och dimljus är på samtidigt.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-27 07:44
duccedriver

Speciellt i regn på natten bländar dom alldeles fantastiskt, då dimljusen lyser på vägbanan!
På nån bil jag haft, hade förre ägaren kopplat dom som varselljus, med halvljuset släckt då ljusströmbrytaren stod avslagen, när man tände huvudbelysningen släcktes dom!
Snyggt, och sparade h7, som ofta sitter dumt numera......
Håller med om att dom försämrar ljusbilden på natten, lyser upp vägen nära bilen, det finner jag störande.
Det man inte sett innan är historia........

#4 • Uppdaterat: 2015-04-27 08:12
Bortom

Det assymetriska halvljuset är ett otyg och ren och skär dumhet. Onödigt är det också. I USA / Kanada har de inte det... och man ser vägmärken (skyltarna) PRECIS lika bra. Bodde där i ett antal år och körde enorma sträckor, oftast nattetid.
I.o.m. att XENON är så mycket starkare bländas all som kommer från ´fel riktning´ i en kurva (i Europa). I praktiken blir det möte med helljus påslaget från den bländade bilistens synvinkel.
Det kan tilläggas att i USA är motorvägarnas banor ofta separerade med lite skog / buskage o.d. (banorna är längre ifrån varandra) så på motorvägarna kan man i större omfattning köra med helljus.

#5 • Uppdaterat: 2015-04-27 08:37
Dag

Blir man bländad av i stort sett alla bilar man möter med halvljus kanske man skulle fundera på om man inte behöver glasögon.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-27 10:26
Irvor

Hur ser det ut i EU, är det tillåtet där ?
Om det är tillåtet där bör vi följa efter.
Finns det inget i EU bör frågan behandlas och beslutas snarast.
Kanske de också kan besluta nåt bättre vad gäller släpvikter...!

#7 • Uppdaterat: 2015-04-27 11:18
FXX

Men om kombinationen inte är laglig så borde finessen med ett dimljus som tänds i kurvor också vara olagligt i Sverige?

#8 • Uppdaterat: 2015-04-27 14:14
1storstark

Med färskt körkort och pappas Merca, blev jag stoppad en gång i början av 70-talet. Jag fick böter och bilen ombesiktning bara för att det gick att tända dimljusen tillsammans med halvljus. Jag hade alltså inte ljusen på. Det gör naturligtvis att man, än idag störs av bländande dimljus. Sedan verkar de som har dimljusen på titta betydligt närmare bilen än de som kör utan. Ögonen fastnar där ljuset är kraftigast.

#9 • Uppdaterat: 2015-04-27 15:40
Boxer

Egentligen är det en ganska infantil regel i Sverige. Dimljus är avsedda att användas vid nedsatt sikt på grund av dimma eller tätt snöfall. Då fungerar det inte att använda helljus som är den enda godkända kombinationen med dimljuset. Alternativet är då att släcka huvudstrålkastarna och bara använda dimljuset som är lika dumt. Ännu dummare blir det om man vill använda dimbakljuset som på många moderna bilar inte går att tända utan att dimljusen är tända. Moment 22!

#a • Uppdaterat: 2015-04-27 16:28
argotik

"Brukandefråga" som kontrolleras av polisen!???? Om polisen utför onykterhetstest så mklarar man inte att bötfälla för felaktigt ljus samtidigt! Vet inte vad som hänt med svensk polis men klart är att det är en ledningsfråga. Boxer tycks ha missuppfattat hela lagstiftningens syfte ang. belysning framåt vid färd. Man får inte blända andra i trafiken. Vid nederbörd är det extra olämpligt med flera ljus framåt. Trodde att det bara var i Spanien man kunde se detta uppträdande!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.