Nästa artikel
Bilfrågan: Varför är dubbla värmare omöjligt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför är dubbla värmare omöjligt?

Publicerad 16 maj 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
”Volvo har inte förklarat för mig varför denna kombination inte funkar. Det är väl två olika konstruktioner?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en ny Volvo V60 T3, 2018. Volvo nekade min önskan om en kombination av bränslevärmare (VOC) och en elektrisk motorvärmare. Men Volvo har inte förklarat för mig varför denna kombination inte funkar. Det är väl två olika konstruktioner? Jag vill spara på batteriet när jag åker korta sträckor och har bilen i carport, därav min tanke att ha en elektrisk värmare som komplement.
Jonas E

Svar:
Det låter i och för sig som en god tanke, men det finns uppenbarligen en teknisk anledning till att man inte vill montera bägge versionerna. Så här svarar Volvos pressansvariga, Annika Bjerstaf: ”Ja det är korrekt att det är två olika konstruktioner, men de delar samma kylsystem. Därför blir effekten av en elmotorvärmare inte bra beroende på motorns kyl- och cirkulationssystem.”

 

Extra om extravärmare på Volvo

Vi har fått en del synpunkter på frågan och svaret om att montera elektrisk värmare på Volvobilar som är utrustade med bränslevärmare. Lars-Göran Printz Olsson tycker det är märkligt att elvärmare inte ska gå att montera, vilket i vart fall var möjigt på lite äldre Volvobilar och det är ett bra alternativ för de som parkerar i kallgarage. Anders Karlsson förhandlade sig till att hans nya Volvo XC90, som levererades i november 2016, från fabrik utrustades med både bränsle- och elvärmare. Enda villkoret var att inte båda användes samtidigt. Så vi ställer frågan i repris.

Svar:
För att förtydliga utreder vi först kort vad de olika värmarna har för funktion.  

  • Bränslevärmare monteras i fabrik (kan ej eftermonteras) och värmer förutom motorn även upp kupén.
  • En elektrisk motorvärmare värmer endast upp motorn, för att kupén ska bli varm krävs att man kompletterar med en kupévärmare.  Volvos erbjudande av elektrisk motorvärmare till bilar utrustade med bränsledriven värmare skiljer sig något mellan olika bilmodeller och årsmodeller. För att ta reda på vad som gäller för den egna bilen rekommenderar vi att man går in på vår tillbehörssida. Elektrisk motorvärmare passar inte till Twin Engine.

Annika Bjerstaf, Volvo Cars

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-05-16 10:16
L West

Elektrisk motorvärmare, inte kupevärmare...

#9 • Uppdaterat: 2019-05-16 11:14
Pi

mso 1000 - varför tror du det är PTC-elementet när frågeställaren säger att han har bilen i carport och vill undvika att använda bränslevärmaren ? Min tolkning är att han avser en helt vanlig, elektrisk motorvärmare vilket låter rätt logiskt. Och som redan påpekats ovan - då skulle man ju dessutom enkelt kunna kombinera med en batteriladdare vilket nog är vettigt när man kör Volvo men bränslevärmare.

#a • Uppdaterat: 2019-05-16 11:40
Rutger Jönåker

Det står ju klart och tydligt "elektrisk motorvärmare" i frågan. Det PTC-element mso 1000 nämner värmer kupéluften och det pratas det inte alls om i frågan.

Låter märkligt att man inte ska kunna få både bränslevärmare och elektrisk motorvärmare monterat på bilen. Stående i en carport, eller kallgarage, med tillgång till el så vill man ju värma motor (och kupé) med el innan avfärd.