Bild
Nästa artikel
Renault Captur sköter däcktrycksövervakning via ABS-systemet.

Bilfrågan: Var sitter övervakningen?

Bilfrågan
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Kommer Renault att ha däcktrycksövervakning via ABS-systemet från 2016 års modell istället för som nu via sensorer i däckventilen?
Anders
 
Svar:
Däcktrycksövervakning via ABS-systemet är lösningen för de mindre bilmodellerna, Clio och Captur i Sverige. Troligen kommer det att vara sensorer i däcken som i fortsättningen gäller för de större modellerna: Mégane, Scenic, Kadjar och Espace.
Karin Karlsson, Renault Nordic

Kommentarer

#1
2015-11-16 08:53

Sensorer i däcken är sånt jädrans otyg.
ABS-sensor funkar _minst_ lika bra i praktiken.

Jag har sensorer i ena bilen och ABS-sensor i den andra.
Ser nästan bara nackdelar med sensorer i däcken.

* Mer vikt vid ventilen som måste balanseras.
* Sensorn har begränsad livslängd eftersom batteriet är kapslat och går inte att byta. De brukar kosta strax under 1000kr st orginal från biltillverkaren och håller någonstans mellan 5-7 år vanligtvis. Dvs 4000kr extra vart 5-7 år. Helt i onödan.
* Pajjar en ventil så kommer man ha gnäll från systemet hela tiden.
* Alla däckmicklare (ifall man får punka) kommer inte ha rätt sorts ventil till din bil och kan inte programmera dessa heller. Alltså måste man plocka isär däcket en gång till sen när man kommer till någon som har rätt ventil.
* Bilar har visat sig vara hackbara via radio-gränssnittet för däcktrycksventilerna.
* Däcktryckssensorn är relativt långsam såvida det inte är ett stort däcktrycksfall. ABS-sensorn är snabb eftersom den är en del av ABS-systemet.

Ser enbart detta som ett sätt att tjäna mer pengar. Inget annat. Jag har fått punka med en ABS-sensor. Den upptäckte tryckändringen långt innan jag kände det själv. Det räcker gott och väl.

#2
2015-11-16 09:52

Eftersom det inte är lag på däcktrycksövervakning i Sverige vore det bättre att slippa det helt om det nu är så svårt för vissa biltillverkare att använda sig av ABS-sensorerna.
Det kan inte vara så svårt för importörerna att se till detta.

#3
2015-11-16 11:45

...och använder man "däcks-geggat" som numera är standard i nästan alla bilar för att akutlaga en punktering så får man med all sannolikhet också byta denna dyra ventil.
Det vore intressant med en förteckning över vilken teknik olika tillverkare använder. VAG har ju använt ABS-systemet länge och på bilar från Mazda och Peugeot används det också. Dock inte till t ex Kia (Hyundai antagligen också), Ford och Suzuki för att ta några exempel. Sen kan det ju kanske också variera mellan olika modeller hos samma tillverkare.
Har kollat med några som använder ventil-baserad övervakning om den går att koppla ur helt men så tycks inte vara fallet, tyvärr. Och kunskapen bland bilförsäljare om att det inte är ett lagkrav i Sverige tycks också vara låg.

#4
2015-11-16 13:07

Pi:

Sant. Sprutar man gegga i däcket sabbar man också sin tryckventil. Blah. Otyg.

#5
2015-11-16 17:10

"Troligen kommer det att vara sensorer i däcken som i fortsättningen gäller för de större modellerna"
Det gäller redan för de nuvarande.

#6
2015-11-16 17:57

Dessutom kommer det att kosta många sköna hundralappar varje gång man byter vinter/sommar och vice versa då datorn måste omprogrammeras enligt Toyota. Funderade på en Auris, men nej.

#7
2015-11-16 18:33

VARNING!! Om du ser däcksensorer så har du precis skådat ett fullskaligt bedrägeri... -gå genast ut genom dörren innan någon ytterligare skada drabbar dig! Allt det du ser, receptionisten, säljaren, bilarna är bara bedragare eller del av bedrägeriet!

Här, om någonsin, är bedrägeriet synligt i sin fulla, och minst sagt fula, glans. Att synka däcksensorer med bilen är ju egentligen inte ett skvatt svårare än att synka upp mobilen via blåtand till bilen, vilket jag hoppas kan ske utan verkstadsbesök och sedvanlig slant... Att sedan i ont uppsåt, både gentemot kundens plånbok och miljön, se till att batteribyte inte kan ske bekräftar bedrägeriet ytterligare...

Det här är, som synes, inte ett "otyg", utan ett kvalificerat bedrägeri. Inte nog med att det kostar, det ställer dessutom till onödiga problem.

Om inte biljournalister reagerar på sådant här vet jag inte vad jag skall tro, däcksensor-bedrägeriet är ju väldigt svårt att missa, borde rendera i en hel del minuspoäng vid biltester då det finns all anlendning att misstänka att fler bedrägerier är planterade i bilen.

#8
2015-11-18 09:46

Har funderat på att köpa Astra. Tyvärr har både den utgående modellen och den nya 2016 års modell däcktrycksventiler vilket fått mig att backa. Detta är något för biljournalister att dels varna bilköpare för vid biltest dels påverka tillverkare att antingen ändra system till att använda ABS-sensorer eller helt enkelt koppla bort det med nyckel som med airbag på passagerarplats fram. Kan även vara OK om verkstad kan koppla bort system mot rimlig avgift - max 1000 kr. Det finns firmor som säljer boxar som höjer motoreffekt. Finns det inga firmor som kan koppla bort däcktrycksventiler även om Opel m fl säger att det inte går?

#9
2015-11-19 15:45

Det tycks finnas en syn hos vissa biltillverkare att ABS är en simplare, billig teknik och att en sensor i varje hjul är mer avancerat och det är därför man vill skryta lite extra med dyrare och finare teknik.
Man tycks var totalt omedvetna om att vissa kunder uppfattar det på precis rakt motsatt sätt.

Det är utan tvekan journalisternas fel eftersom deras kritik alltid resulterar i ändringar, medan det aldrig händer något där de håller tyst.

#10
2015-11-19 18:29

Har övervakning via ABS och det funkar utmärkt.
Sa till för ett tag sedan då jag hade pyspunka pga spik i foten...nej, däcket menar jag.
Visserligen får man inte upp exakt däcktryck på displayen som man får med ventilsensorer men....det kan jag klara mig utan. :-)

#11
2015-11-19 21:11

Inget däcktryck?
Å, där har man missat något igen, det har jag inte tänkt på.

Att varje gång man startar för en längre tur få veta hur trycket är i alla däcken är en sak jag faktiskt uppskattar, det har varit mycket bekymmer med varierande däcktryck under åren och mätarna på bensinstationen är alltid upptagna, trasiga eller inlåsta.

Jag skulle kunna betala 4000 vart 6 år för att dra ner på det besväret tills att det verkligen är nödvändigt.
Opel uppger att originalmedlet för tätning av däcket som följer med bilen inte skadar sensorn, det är ju möjligt att det är sant.

Och Skoda uppger att ABS inte kan varna för ett snabbt tryckfall.

Och Mazda skriver: "Systemet gör provavläsningar under en viss tid innan ett problem indikeras, för att undvika felaktiga avläsningar. Därför kommer systemet inte att registrera snabbt fallande däcktryck eller punkteringar omedelbart."

För min del ändrar detta hela saken, jag är numera inte säker på att jag är negativ till sensorer trotts kostnader och problem.

#12
2017-10-29 17:54

Vansinnigt med sensorer. Helt sjukt vansinnigt,
Aldrig ett bilköp med dyra sensorer som inte fyller en funktion mot abs
På mina sista bilar har abs larmat när det skilt ett hg, vad är problemet .
Att N-icklas skulle betala 4000 extra vart 6 år tror jag inte en sekund på.
Lägg dom 6 tusen lapparna på att byta till nya vinterdäck var annat år istället så är man helt idiot säker på vinterföre.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.