Nästa artikel
Bilfrågan: Var rostar V70?
Bilfrågan

Bilfrågan: Var rostar V70?

Publicerad 9 oktober 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Rost bakom innerskärm i bakre hjulhusen på en Volvo V70 2008.
"Tester har visat att senaste versionen av Volvo V70 kan få rostskador under plastkåpor. Vad anser ni vara de "rostsvaga” delarna?" Vi BIlägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Tester har visat att senaste versionen av Volvo V70 kan få rostskador under plastkåpor. Kan man i förväg på nyare bilar komplettera rostskyddet på något sätt så det blir bättre, i så fall var och hur? Vad anser ni vara de "rostsvaga” delarna på bilen?
V70-ägare
 
Svar:
Volvos rostskyddsbehandling av V70 är ganska bra – den har fått en fyra i betyg i vår rostskyddsgenomgång – men det finns brister. En vanlig rosthärd uppstår under innerskärmarna i bakre hjulhusen. Där skulle en kompletterande behandling behövas. Men en sådan kräver en del jobb med att demontera innerskärmarna och göra rent under och hos en professionell rostskyddsfirma blir den förhållandevis dyr. Ska du behålla bilen länge är det mera prisvärt att låta rostskyddsbehandla hela bilen, även om totalkostnaden blir högre.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Har du någon erfarenhet av rost på Volvo V70?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-09 12:59
Hante

Leifer: Det är som du misstänker, bara kosmetiskt. Bilden ljuger lite eftersom även tätningsmassan är röd.
Rödrost ser alltid värre ut på bild vad den är.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-09 14:52
duccedriver

Plastsköldar skyddar mot mekanisk nötning, stenskott osv, men stänger inne smuts och fukt.....
Pest eller kolera alltså!

#3 • Uppdaterat: 2015-10-11 09:06
Bilnerd

Leifer. Vet inte om jag håller med dej. När jag jobbade på bilia hade vi versioner inne som rullat 55-60000 mil utan större reparationer. Min egen har också gått långt. Just nu 47000 mil. Inga bekymmer med den. Turbon laddar som den ska, trots att jag kör med högre tryck, inget oljespill och automaten fungerar fint. Fin undertill också. En välskött v70 som servats som den ska klara utan problem 60000 mil enligt vad jag sett. Dom e stryktåliga helt enkelt. Fast inte som de äldre 900-bilarna men fortfarande mycket bra

#4 • Uppdaterat: 2015-10-11 09:45
saabnisse

Bilnerd, "Tester har visat att senaste versionen av Volvo V70 kan få rostskador under plastkåpor."
Det är nog inte många av dessa som gått så långt, det är dessutom under en längre tid som det kan bli skador.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-11 15:05
Bilnerd

Saabnisse. Rost hittar man nästan alltid. Jag har lyft nyare mercor o hittat rost undertill. Volvo V70 tror jag rent av e bättre än det mesta. Vet inte vad för rost det e frågan om här. Men jag har sett volvotaxi med dom miltalen utan några större angrepp. Men taxi e ju lite anorlunda. Totalt sett tycker jag inte att volvo är dyrare än något annat som leifer skriver. Dom har bra kvalitet.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-12 07:46
hultarn

De nyare V70 visar sig ha sämre rostskydd än V70N (som brukar klara sig riktigt bra även om det finns fläckiga såna också), skulle tro att ekonomerna varit framme och petat även hos Volvo.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-12 21:50
2TT2

"Nya" V70 var ett samarbete med Ford. V70N som har ett av de bästa rostskydden är egen konstruerad av Volvo, om det har någon betydelse för rostskyddet vet jag ej.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.