Nästa artikel
Bilfrågan: Vågar man köpa Volvo?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vågar man köpa Volvo?

Publicerad 21 juni 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har läst om de låga betygen som Volvo V90 fått i Vi Bilägares rosttester och känner ovisshet om det är värt att köpa en.
”Varför har Volvo börjat slarva med rostskyddet på sina nya premiumbilar? Vågar man köpa en ny V90 eller inte?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Varför har Volvo börjat slarva med rostskyddet på sina nya premiumbilar S/V90? Jag läser Vi Bilägare nr 5 och ser att BMW 5-serie och Mercedes E-klass har ett rostskydd av mycket hög klass medan Volvo S90 bara får en trea i betyg.
Jag skulle vilja veta vad Volvo säger om detta. Jag har kört Volvo i 20 år men vågar man köpa en ny V90 eller inte?
Michael Alström
 
Svar:
Flera som är sugna att köpa en ny Volvo har farhågor om rostskyddet. Så här har Volvos egen rostskyddsexpert tidigare svarat på frågor om Volvos nya bilar får svårare att stå emot rostangrepp:
”Vi har aldrig haft någon invändig vaxbehandling i huv på någon modell och heller aldrig haft några korrosionsproblem. Med aluminiumhuv är det helt obehövligt.
  • När det gäller baklucka har vi inte använt invändigt rostskydd och heller aldrig haft korrosionsproblem eftersom den inre påkänningen är obefintlig
  • Vi har lim i huvens plåtomvikningar. Det finns inget som process- eller materialmässigt skiljer mot tidigare S80 generation 1 och 2.
  • Bakdörrarna är inte bara delvis limmade. De har den mest robusta limläggningen i branschen, baserat på Korrosionsinstitutets (Swerea-KIMAB) återkommande undersökningar av bildelar från återvinningsanläggningar.
  • Vi har inga öppna skarvar under bakre innerskärmar som inte är tillräckligt skyddade av just innerskärmen.
  • Tröskellådornas bottenskarv utgör förband mellan två aluminium-kisel-belagda borstål, som är mycket resistenta mot rost. Plasttröskeln skyddar mot direkt sprut från framhjulen.
  • Frågan om hålrumsbehandling har avhandlats i och med introduktionen av nya XC90. Belagt borstål i hela bottenstrukturen ger mycket gott rostskydd i sig i varje skarv. Kompletterande vaxbehandling av hålrum är då obehövligt och ger heller inte fullständigt skydd (åtkomst) i alla skarvar.
  • Vi har slitageskydd där det behövs, baserat på lång erfarenhet från fälttester och provning.”
 
Svar:
Om dagens nya Volvobilar är lika motståndskraftiga mot rost som de gamla går att se först om några år.
Den som gärna vill ha en ny Volvo och inte litar på fabrikens skydd kan naturligtvis låta efterbehandla bilen. Det kostar cirka 10 000 kronor hos en väletablerad rostskyddsfirma.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-06-22 19:01
Axa

Saabium
Det är klart det finns konkreta skillnader mellan budget och premium. Sedan är väl frågan om man anser att det är värt merkostnaden och vilka egenskaperna man själv prioriterar.
Nuförtiden hhar många modeller avancerade säkerhetssystem. Men tidigare när enbart vissa dyrare bilar hade det så skulle jag vilja säga att det var premium med den biten. Att en bil är väldigt tyst är väl premium, särskilt om man eftersöker sådana egenskaper.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-23 01:09
Roger Skagerström

Allt sedan 850-tiden rostar väl Volvo rätt friskt eller?

#a • Uppdaterat: 2017-06-23 04:14
A.L

Axa; många av säkerhetssystem som sitter i Volvo är unika, d.v.s de har inte suttit i dyrare bilar tidigare. Och nog är en Volvo förhållandevis välisolerad? På det viset kan den utan problem jämföras med premium. Det jag tycker saknas är viss kördynamik (bättre i nya bilarna än tidigare) och högfartsprestanda. Där är de traditionella premiumvagnarna bättre. Man kan som bekant i få allt givet den peng kunden skall betala. Angående rostskydd har Volvo tidigare tillhört marknadens bästa (i praktiken) Hur nya modellerna står sig ute i verkligheten återstår att se. MVH AL