Bild
Nästa artikel
Vi Bilägare har tidigare avslöjat problem med rostande gastankar på Passat.
Vi Bilägare har tidigare avslöjat problem med rostande gastankar på Passat.

Bilfrågan: Vågar jag köpa en begagnad gasbil?

Bilfrågan

En gasdriven Passat är billigare än en diesel, vågar jag köpa en? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag funderar på att byta bil och har fastnat för VW Passat 2011/2012 med automatlåda. Jag har ”tittat runt” en del och då upptäckte jag att om man jämför två så gott som identiska bilar, den ena med dieselmotor och den andra med gas/bensin, så är oftast den dieseldrivna bilen betydligt dyrare.

Varför är den gas/bensindrivna bilen så mycket billigare? Den är betydligt billigare i skatt dessutom. Är det dyrt att köra på gas? Drar den mycket bensin? Är det dyrare service- eller andra driftkostnader?

Vågar jag köpa en begagnad gasbil? Vad/var är haken?

Bengt Ericsson

Svar:
Enligt Volkswagens egna beräkningar blir det något dyrare att köra en gasbil – skillnaden till en dieselbil hamnar på lite mindre än 500 kr/år vid en årlig körsträcka på 2 000 mil och ett gaspris på 16,31 kr/kg. I oktober låg dock gaspriset betydligt högre, över 17 kr/kg.

Passaten drar 4,3 kg gas på tio mil. Någon bensinförbrukning anges inte.

Skatten för gas-Passaten är betydligt lägre än för en diesel, men servicen blir förmodligen dyrare, eftersom gasbilen ska servas var 1 500:e mil och dieseln var 3 000:e mil. En begagnad Passat som drivs med gas är dock billigare i inköp.
Den största risken med en äldre gasbil är att tankarna under bilen angrips av rost. Vi Bilägare har hittat svårt rostskadade gastankar på just VW Passat.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2015-02-09 10:14

Man bör tänka på att ett gaspris på 17:-/kg motsvarar ett bensinpris på 11:30/liter.
Det ger en bränslekostnad per mil på 4:90 vid gasdrift.
Om man uppskattar att motsvarande Passat för bensindrift skulle ta 0,5 l/mil blir ändå kostnaden med nuvarande bensinpris på 14:-/liter 7:-/mil! Alltså blir det 2:-/mil billigare att köra på gas!
Nu är de uppgivna förbrukningssiffrorna i vanlig ordning fantasiuppgifter som stämmer dåligt med verkligheten, men skillnaden till gasbilens fördel bör ändå stämma bra.
Jämför man sedan totalkostnaden mellan bensin, diesel och gas och slår ut den på en period av sex år blir det ännu mer förmånligt med gas om man inte har väldigt långa körsträckor förstås.

#2
2015-02-09 11:18

Gastankarna byts på garantin. Inspektion vid service.
Bensinförbrukningen angavs på den bil jag hade, 0,69 liter per mil (kombi-manuell blandad körning)
Gasförbrukningen, 0,67m3 per mil (motsvarar nog 4,3kg)

#3
2015-02-09 11:23

Hur tänkte du Saabnisse?
17 x 0,43 = 7,31kr/mil
14 x 0,5 = 7kr/mil
Skillnaden är 0,31kr/mil till bensinens fördel.
Men nu drar den 0,69l/mil (vilket inte framgår av artikeln), det ger:
14 x 0,69 = 9,66kr/mil
Alltså 2,35 kr/mil till fördel för gasen.

#4
2015-02-09 11:27

Jag skulle inte våga köpa en begagnad gasbil, det är ju inte bara frågan om gastanken som det kan vara problem med. Finns många problem med ventiler, tätningar, tryck och regulatorer - och det är inte billigt. Volvo, Volkswagen osv... de har dessa problem med gasbilar. Tekniken verkar inte riktigt färdigutvecklad.

#6
2015-02-09 13:09

Har de inte DSG lådan med torrkoppling också? Dvs den som har en ganska så begränsad livslängd!

#7
2015-02-09 13:54

Nu är väl gastankarna i gasbilarna inte det största problemet med dessa bilar.
Gasbilarna har varit utrustade med VW:s dubbelkopplingslåda DSG som inte har klarat belastningen.
– Beslutet är fattat på fabriken, säger Marcus Thomasfolk som är VW:s informationschef.
– Det har inte varit någon gynnsam kombination. Taxibilarna har varit utsatta för mycket start-och-stopp och körts många korta sträckor i framför allt storstäderna, säger Thomasfolk.
Det är alltså sättet bilarna körts på som varit för tufft för växellådan, krånglet är inte kopplat till ålder eller hur långt bilarna har gått, enligt Thomasfolk.
http://www.aftonbladet.se/bil/article16037511.ab
Krånglet är inte kopplat till ålder eller hur långt bilarna gått, enligt Thomasfolk. Detta borde göra även privatbilister oroliga för bilarnas hållbarhet tycker jag.

#8
2015-02-09 14:21

@PREVIA: Nu är inte alla gasbilar utrustade med automatlåda. Det finns manuella också.
@ c k: Serviceintervallet på gasbilarna är 1500mil. Tankarna rostar inifrån, de kan vara fina utvändigt men rostiga invändigt. Garantin skall gälla (även förlängd garanti)

#10
2015-02-09 18:27

Praktisk erfarenhet efter 2 Gas-passater och 12 000 mil är 0,52 kg gas/mil. Dagspris idag för gas i Linköping är 17.19 dvs 8,93 kr milen. Till det går det åt 1 eller två tankar bensin per år vilket gör 0,70 kr/mil. Nu används ju en del av bensinen för motorvärmaren men ändå lite kostnad då bilen går ca 2 km efter varje tankning samt om det är riktigt kallt.

Till det kommer det en extra service varje år (oljebyte)

Min senaste VW diesel drog 0,48 l diesel per mil. 0,48*13,6= 6,52 kr/mil

Dvs 2,40 kr/mil * 2000 mil = 4 800 kr/år.

+ billigare skatt
+ reducerat förmånsvärde
+ersättning som för bensin (Förmånsbil)

- Extra service
- Problem med gasregulator (12 000kr för byte)
- Gastankar (visserligen ska de hålla 20 år men)

Kalkylen blir ju annan om man bor i Tyskland där gasen kostar runt 1,09 EUR/kg. Därför exporteras många gasbilar dit.

Som tjänste-/förmånsbil ja. Som privatbil nej.

#11
2015-02-09 19:06

Om man väljer bort DSG växellåda så får man även en lättare bil då DSG växellådor är riktigt tunga grejer.

#12
2015-02-09 19:48

Kanske ska tillägga att mina mil har körts med DSG 7-växlad som på pappret drar mindre bränsle än manuell 6-växlad låda.

Känner faktiskt ingen som har haft problem med DSG 7-växlad däremot vet jag att taxi har det (tillsammans med överhettade motor som gjort att toppen slagit sig) http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/

#13
2015-02-10 14:17

Gasen är FOSSIL dvs den är inte bättre än bensin/diesel. Eftersom man förvillas av ordet naturgas kan vi väl tala om naturbensin och naturdiesel då det är samma grund men olika tappning.

#14
2015-02-10 14:19

Det är vinst på driftsidan med gas, men med tanke på hur tveksam marknaden är kanske det är urdåligt andrahandsvärde när den ska säljas. Dessutom att vara uppbunden till gasmackar ett stort minus. Alltså inte gasbil.

#15
2015-02-10 15:18

@Axelman: Om man tankar biogas då?

#16
2015-02-10 16:17

Axelman det är rätt att fordonsgas till en viss del är fossil, men avsevärt mindre miljöförstörande än bensin och diesel.

#17
2016-04-23 11:04

Det förefaller som om det blir billigare att köra på gas, och så blir det ju mer spännande att sitta på en eventuell bo.. =)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.