Nästa artikel
Bilfrågan: Vad styr okens 
placering?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad styr okens 
placering?

Publicerad 3 april 2012 (uppdaterad 4 april 2012)
"Varför har en del bilar bromsoken placerade framför skivan, medan andra har ett eller båda oken placerade bakom?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
En del bilar har båda bromsoken placerade framför skivan, sett i färdriktningen, medan andra har ett eller båda oken placerade bakom skivan. Beror detta på hjulupphängningens geometri och nigningstendensen vid inbromsning?

LHJ

SVAR:
Bromsokens placering, framför eller bakom hjulaxeln, styrs i första hand av tillgängligt utrymme. Exempelvis, om styrväxeln sitter långt bak i bilen kommer styrarmen att hamna bakom hjulcentrum, vilket medför att man placerar bromsoket framför.

Nigningstendensen vid inbromsning påverkas inte av okens placering. Jämför med bilar där bromsarna sitter vid växellådan och bromsmomentet överförs med drivaxlarna. Även en sådan lösning ger nigning vid bromsning.

Bromsokens placering har en liten inverkan på viktfördelningen. Detta har medfört att man i moderna F1:or placerar bromsoken inte framför axelcentrum, inte heller bakom, utan under, för att få tyngdpunkten så låg som möjligt.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2012-04-04 23:18
Banditz

Allt baserar sig på att få så bra ventilation till oken.

#8 • Uppdaterat: 2012-04-05 00:59
Roy J

Gissar att det ursprungligen har funnits tankar om kylning eller utrymme, men att man konstaterat att den lösning man har funkar - och därför fortsätter man på samma linje.
Hur ska man annars förklara en del rent löjliga skillnader mellan bilfabrikaten - som t ex fälgbultsmönster.

#9 • Uppdaterat: 2015-02-24 06:22
PNI

Sedan finns gamla Audi S4:ans udda lösning . Ufo bromsen.