Bild
Nästa artikel
Illustration: Johan Isaksson.
Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Vad göra om föraren svimmar?

Bilfrågan

”Hur får jag stopp på bilen? Det finns ingen handbroms mellan framstolarna.” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min hustru ställde en fråga häromdagen: ”Om du hastigt blir sjuk och svimmar av när vi är ute och kör, hur får jag stopp på bilen? Det finns ingen handbroms mellan framstolarna.”
Jag kunde inte svara och ställde samma fråga till en Mercedesförsäljare. Han kunde inte heller svara och hade heller aldrig fått den frågan tidigare.
Är detta något ni kan svara på?
F Olsson   


Svar:
Nej, den frågan går vi också bet på. Å andra sidan är det inte helt lätt att få stopp på en bil med hjälp av bara en handbroms. Om den som kör faller ihop, är risken stor att denne behåller samma gas eller ökar den och då är det frågan om handbromsverkan räcker till, särskilt om den verkar på bakhjulen. 
Kanske är det bäst att försöka få stopp på motorn utan att för den skull engagera rattlåset. 
Det här är en mardrömssituation som är svår att klara. Vissa bilar med självkörande teknik känner av om och när föraren tappar greppet om ratten och bromsar då efter ett visst antal sekunder, bland andra just vissa Mercedesmodeller.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

 
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-08-15 08:12

Dubbelkommando är det enda som gäller om man nu är rädd att inte kunna stanna bilen om föraren får tex ett sjukdomsfall. Handbroms kommer knappast få någon effekt alls för att stoppa en skenande bil. Många verkar tro att man kan göra mer med enbart handbroms, vilket är fel. Kan man både vrida ratt och aktivera handbroms så går det oftast att få till en kursändring, men lättast är det på vinter när det är halt. Att vrida ratten för snabbt och mycket kan resultera i voltning av bilen om greppet är bra. Köpa en gammal körskolebil med installerad dubbelkommando kanske är lösningen?

#2
2018-08-15 09:30

Håller med föregående talare i stort. Skulle rekommendera att kasta sig över ratten och försöka styra bilen mot ett dike om det nu finns. Jag ryckte ut på en sådan olycka förra året då en man i 75-årsåldern plötsligt hade blivit medvetslös bakom ratten.När hans fru inte längre fick svar från honom tittade hon på honom och såg hur hans huvud hängde. Vägen svängde åt vänster så de hamnade turligt nog i diket på landsvägen. Hade det varit en högerkurva hade de eventuellt kolliderat med mötande fordon. Paret klarade sig bra. Jag omhändertog mannens körkort i väntan på läkarutlåtande.
Handbromsen har viss effekt. Vilket min far utnyttjade några gånger när jag övningskörde på den gamla goda tiden då handbromsen utgjordes av en spak mellan stolarna istället för en knapp till vänster om ratten.

#3
2018-08-15 09:54

Vill gärna komplettera lite utanför frågan. En "modern" elektrisk handbroms arbetar med bilens samtliga system (bromsar alla fyra hjul i kombination med ABS/ESP) för att få stopp på bilen. Trycker du på knappen till handbromsen i hög hastighet kommer bilen att bromsa mycket kraftigt samt tända bromsljusen. Förutsättningen för bromsning till stopp är att knappen hålls intryckt under inbromsningen. Först vid cirka 10-8 km/h kommer bromsen att fungera som en normal handbroms och låsa bakhjulen (i regel). Då går det även bra att släppa knappen, bilen bromsar till noll precis som om man hade ryckt i en vanlig helmekanisk handbroms.

#4
2018-08-15 10:32

Nyare bilar, tex. Volvo med automatlåda lär bromsa bilen hårt om man lossar säkerhetsbältet på förarplatsen!?
Har aldrig provat.

#5
2018-08-15 10:59

Det är väl främst Mercedes och Volvo som har denna dumma placering av handbromsen.
Handbroms på framhjulen är normalt inte bra då det blir instabilt och kan få aktern att sladda.

Elektrisk handbroms/parkeringsbroms fungerar inte enbart så att den bromsar alla hjul med det vanliga bromssystemet, det är bara vissa bilar som har det så och i det aktuella fallet är det väl en bra funktion, men om det ordinarie bromssystemet slås ut och inte fungerar så slås också denna nödbromsning ut.

Därför är det bättre med en separat handbroms/parkeringsbroms som inte är beroende av det vanliga bromssystemet och som enbart bromsar bakhjulen eftersom det är mindre sårbart och verkligen kan fungera som en nödbroms om den vanliga bromsen inte fungerar, men försvinner strömmen är också det utslaget, modern teknik är inte bra på att klara av tekniska fel.

#6
2018-08-15 10:59

Låt hustrun köra istället om hon är friskare än mannen.

#7
2018-08-15 11:14

Om föraren svimmat och dessutom gasar så skulle jag, utöver att ta över ratten, rekommendera att slå ur växeln. Har föraren inte foten på gasen och det är en automatväxlad bil så kan man ju (ofta) växla ner manuellt och på så sätt sänka farten.

Handbroms som tar på bakhjulen bromsar inte särskilt effektivt, vet alla som provat och bör användas med försiktighet eftersom risken för hjullåsning och bakvagnssladd är stor. Handbroms på framhjulen är ovanligt. Jag känner bara till att Saab hade det förr. Att elhandbroms fungerar som nödbroms på samtliga hjul låter bra, men hur många har så? Borde bli standard och att knappen placeras mellan förare och passagerare, så att båda kan nå den. Till vänster om ratten, som i Volvo, är inte bra.

#8
2018-08-15 11:15

Anders Helgesson, nu blev jag lite nyfiken. Det du talar om, är det någon speciell teknik eller har alla bilar som har automatisk handbroms detta system? Hur får man reda på (utan att prova i verkligheten) om den automatiska handbromsen stöder snabb nödbromsning med det vanliga bromssystemet?. Varför jag blev nyfiken, var för att jag började undra varför vi inte i så fall inte infört detta system på samtliga nya bilar, om det är så pass bra så att det kan rädda liv om föraren blir medvetslös. Nu är det många frågor och få svar :-). Mitt svar baserades endast på vanliga gamla hederliga handbromsar :-) (ryck tills vajern går av ... haha).

#9
2018-08-15 14:05

Ett tips som jag hörde, men av naturliga skäl inte provat, är att på en automatlåda tvinga in P-läget. Ska tydligen gå att "slå" i denna växel och då tar det tvärnit. Inget att rekommendera, men vid en kris kan man ju testa.
Annars är ju att slå av tändningen att annat sätt att stanna bilen.
På en manuell låda slå ur växeln till neutral och sedan trycka på elektroniska handbromsen.

#10
2018-08-15 14:23

@Styggavargen Jag vågar inte säga att alla har det, framför allt inte om det är ett tidigt system. Men jag kan också vända på det; hittills har jag inte stött på en bil som inte använder den elektriska handbromsen som jag beskriver ovan.

#11
2018-08-15 16:51

Lägg i friläge. Både med manuell låda och automat går det lätt på nästan alla bilar. Visserligen rusar motorn upp i varv men bilen tappar fart och kan man köra bil så styr man försiktigt åt sidan. Håller man på att köra in i bilen framför får man väl samtidigt hänga sig på tutan. Kör man in i bilen framför är det väl inte hela världen om den inte står stilla. Till slut tar det stopp, förhoppningsvis inte i uppförsbacke så man börjar rulla bakåt. Isåfall får man styra ner i diket eller vrida bilen 90 grader.

#12
.
2018-08-15 17:43

Egentligen vill jag inte deltaga i frågan men.
Hjälper det med takbox om en meteorit skulle ramma min bil?

#13
2018-08-15 18:17

Köp en Audi;-) Med en elektrisk handbroms i Audi, så får du 85% bromskraft på alla 4 hjulen + ABS. Den är designad för just det fall som beskriv i artikeln. Det var i alla fall så Susanne Kottulinsky beskrev det för mig.

Jag har f.ö. testat det och det fungerar utmärkt. Vad gäller övriga märken, så har jag sämre koll.

#14
2018-08-15 18:36

Vill man veta hur handbromsen/parkeringsbromsen fungerar ska man läsa instruktionsboken, under förutsättning att man inte råkar ha valt en bil med en dålig instruktionsbok.
Och jag vidhåller att en nödbroms som använder det ordinarie bromssystemet är en sårbar teknik, alla backupsystem i alla andra sammanhang använder en separat teknik.
Det som är regel i ett flygplan blir inte automatiskt idiotiskt bara för att det sitter i en bil.

#15
2018-08-15 20:30

Fast nu gällde det ju inte att hitta ett sätt att nödbromsa när det vanliga systemet är utslaget utan när föraren är utslagen, N-iklas. Och fungerar de elektriska handbromsarna som beskrivits ovan så är de ju oerhört mycket effektivare i det läget än en konventionell handbroms verkande på bakhjulen. Bara passageraren kommer åt knappen som denne nog gör i de flesta bilar men tydligen inte i Volvo - skumt...

#16
2018-08-15 21:18

Å andra sidan kan det vara jättevettigt att ha handbromsen där ingen passagerare kan nå den. Tänk alla taxiresor där påtända eller druckna passagerare plötsligt får ett infall och börjar uppföra sig knasigt. Eller som när min pappa i början av sin Alzheimer såg något som ingen annan såg och drog i handbromsen när min mamma körde. Inte bra. Jag tror det är vanligare med passagerare som är snurriga av olika anledningar än förare som kollapsar.

#17
2018-08-16 09:02

Och inte fungerar start/stopp-knappen heller om inte bilen redan står stilla. Så motorn går inte att stänga av. Inte heller om gaspedalen har fastnat under golvmattan och bilen axar för fullt inne i stan Då gäller bara fotbromsen. Handbromsar idag är iofs nog bättre än Volvos gamla handbromstrumma bak.

#18
2018-08-16 09:10

Jo men det skrev jag också i det första inläggets början att det i just det aktuella fallet är bäst med det vanliga bromssystemet, som kanske ingen läst, men man kan inte bara utgå från en enda situation och strunta i alla andra möjliga situationer.

En separat broms fungerar alltid även om effekten är jämförelsevis dålig medan ett system som använder samma teknik i båda fallen kan slås ut helt med ingen broms överhuvudtaget, risken för detta ökar ju mer elektronik och elektricitet som används, det är inte bra att nonchalera denna möjlighet.

Den rätta lösningen är ett system som i normala fall bromsar med det vanliga bromssystemet, men om detta inte fungerar automatiskt kopplar över till en separat parkeringsbroms - DET är ett säkert system, men så vitt känt finns det ingen bil som har en sådan funktion.

#19
2018-08-16 11:26

På Volvo ansätter den hydrauliskt alla hjuls bromsar som nödbroms och sedan mekaniskt på bakhjulen vid nästan stillastående eller lägre som parkeringsbroms.
Sedan sitter reglaget tokigt ur ett passagerarperspektiv utifrån frågeställarens fundering helt klart!

#20
2018-08-16 11:49

Snart är det inte bara lyxbilarna som har avancerat förarstöd. Dessa säkerhetssystem kommer att rulla ut i stor omfattning (standardutrustning på många bilar) redan från runt år 2020. Om en förare då somnar eller blir sjuk så tar bilen över, och om föraren inte vaknar, stannar bilen själv på säkert sätt längs vägkanten och larmar (dvs. med dessa system behövs ingen passagerare som kan hjälpa till) - via eCall (som redan är standard på dagens nya bilar) får föraren snabb hjälp.

#21
2018-08-17 01:22

En variant är att sträcka sig efter "växlingsspaken" (om bilen har automatlåda, vilket jag antar att den har) och ställa den i läge "N", och sedan försöka att styra och vänta tills bilen stannar. Äldre Mercedesar har "vanlig" spak i mittkonsolen, nyare har den på höger sida om ratten. En annan variant är att slå av tändningen – men INTE dra ur tändningsnyckeln (om bilen har en sådan) – och försöka att styra och vänta tills bilen stannar. Om bilen har "Keyless-Go" bör det gå att trycka in "Start-/Stop"-knappen och försöka att styra och vänta tills bilen stannar. Dock är jag osäker på om denna variant fungerar när bilen rullar (jag har en Mercedes utan detta trams). Jag tycker inte att detta är en särskilt svår fråga att svara på. Även om bilen är lite äldre och har en vanlig handbroms mellan sätena (vilket dock inte är fallet här) är det långt ifrån säkert det bästa alternativet att dra i den hur som helst, men man kan ju försöka lite försiktigt. Dock gäller det gamla ordspråket: Nöden är uppfinningarnas moder! Det första som jag skulle göra – oavsett bilmärke och modell – är att först börja styra och "tänka under tiden".

Audi A5 SB tycker att man ska köpa en Audi. NOT!

#22
2018-08-19 17:24

Fast Mercedes har väl alltid haft en pedal till vänster om kopplingen när det gäller mekanisk handbroms och där nere tror jag ingen vill vara. Numera sitter den väl i ratten via någon spak/knapp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.