Bild
Nästa artikel
Något gör frågeställarens Saab 9-3 svårstartad – men vad?

Bilfrågan: Vad gör Saaben svårstartad?

Bilfrågan

"På morgonen startar den lätt, men upp till två timmar efter jag använt bilen så är den svårstartad. Kan det vara bränslepumpen?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Min Saab 9-3 2,0 från 1999 vill inte starta när den är varm. På morgonen startar den lätt, men upp till två timmar efter jag använt bilen (om det är varmt ute) så är den svårstartad. Är bilen varm så räcker det med att jag stänger den så går den nästan inte igång igen om jag vill starta efter bara en minut.
Under vintern och när det är kallt ute så går den lätt igång. Men på sommaren och bilen står i solen så kan det vara problem i flera timmar.
Jag har bytt vevaxelgivare, kört en bränslerenare i systemet och köpt nytt batteri. 2011 bytte jag tändkassetten och den har bara gått cirka 2 000 mil. Givetvis är även tändstiften bytta.
Kan det vara bränslepumpen? På Saabverkstaden vill dom inte ge nått riktigt svar. Nu börjar jag bli less. Är rädd att jag blir stående någon dag med barnen i bilen.
Bilen har bara gått 12 900 mil så det känns värt att behålla den även om den är en 1999 års modell. Den går väldigt bra under körning.
Daniel Hörnqvist
 
Svar:
Din gissning att det är bränslepumpen som spökar kan vara helt rätt, enligt en erfaren Saabmekaniker. I detta fall får du ingen indikering av någon varningslampa. Du bör lämna in bilen och få bränsletrycket mätt. Byte av bränslepump går på mellan 4 000 och 7 000 kronor beroende på modell.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tror du att felet kan vara?

Läs mer om:

Kommentarer

#2
2015-11-05 07:51

Känns lite onödigt att lägga upp till 7.000kr på en bil som inte är värd mer än 10.000. (även om den är bra annars)
Jag kan rekommendera frågeställaren att välja en alternativ verkstad för att spara pengar. T.ex. kan man via skruvat.se hitta bättre pris, från 1.800kr monterat och klart. Lite beroende på var man bor och vilka verkstäder som finns i närheten.

#3
2015-11-05 13:39

Lite svårt att prova med kylspray som ck föreslår om det är matarpumpen som sitter i tanken som det är fel på.
Den kostar 2500-3000:- och är relativt enkel att montera.
Gör som hultarn skriver, leta upp en mindre fristående verkstad och be dem om ett pris.
Det är förvånande hur många ägare av äldre vanliga bilar som vänder sig till märkesverkstaden och blir skinnade.

#4
2015-11-05 14:11

Enkelt att montera vet jag inte? Antingen måste man ner med tanken eller så får man såga hål i golvet.

#5
2015-11-05 15:23

trasten: har man inte varit lika smarta som Fiat, som har en lucka i golvet under baksätet? Där är det en skitsak att byta.
Men, som sagt: för cirka1800 kan man få i en ny pump och slippa krångla själv.

#6
2015-11-05 15:42

Felaktigt (för litet) ventilspel är boven i dramat !

Detta är ett klassiskt fel på motorcykelmotorer och är förmodligen det som är fel även här. När motorn är kall ligger toleranserna precis inom gränsvärdet, när motorn värms upp minskar spelet (då materialet utvidgar sig) och närmar sig noll. Det är därför den inte startar. Generellt är spelet på en "normalmotor" 0,20 på insug och 0,30 på avgasventilen. Toleransen för den berörda motorn är gissningsvis 0,15-0,22 på insug och 0,25-0,34 på avgasventilerna. Ligger man precis på (eller strax under) de nedre värdena så kan motorer bli svårstartade när de är varma.

På högvarviga motorer brukar spelet minska med tiden pga att ventilerna går ner sig i sätena, då är det meningslöst att justera ventilspelet då det bara håller ett par hundra mil. Bara att byta toppen.

Nu är ju inte en bilmotor speciellt högvarvig, men ventilspelet kan självklart minska även på en bilmotor även om det vanliga är att ventilspelet blir större pga slitage och inte mindre pga att ventilerna går ner sig i sätena.

#7
2015-11-05 15:47

Henrik: nja, jag håller nog på bränslepumpen. Jag hade liknande fenomen som frågeställaren på min Uno när pumpen började bli vissen. Vi mätte trycket och det var långt under vad som skulle vara. Det är därför jag vet hur man byter på en Uno.

#8
2015-11-05 15:49

Hultarn. Det finns ett hål men inte där pumpen sitter. Jag vet folk som hackat hål för att byta pumpen.

#9
2015-11-05 15:53

Kan mycket väl vara bränslepumpen också Hultarn.

Samtidigt tycker jag ändå att det är konstigt att den startar och går bara den är kall. Man tycker att bränslepumpen borde krångla även kall.

Sedan är det såklart bra att ändå börja sin felsökning med bränslepumpen, då denna är mycket lättare manöver att byta och inte kostar speciellt mycket begagnad på bildelsbasen.se

#10
2015-11-05 16:54

startar inte för att det är en skitbil, Saab har aldrig startat tyvärr.

#11
2015-11-05 16:58

Och den kommentaren tillförde vad......?

#12
2015-11-05 17:08

Denna rostburk till bil får man passa sig för, start vägran är inte det enda problemet, den går även i bitar i stort sett i allt man tar i och rostar gör den också överallt, som vore en mazda.

#13
2015-11-05 17:14

Du kanske inte ska meka bil om du inte vet hur man gör?

#14
2015-11-05 17:29

Långt under 1000mil/år. Är det få långkörningar eller många kortare? Oil sludge med slitna ventiler?

#15
2015-11-05 18:00

Varför tveka pumpbyte,filtret är väl bytt får man hoppas.

#16
2015-11-05 19:45

Det är vevaxelgivaren, lätt att byta, en skruv.
Bilen startar alltid kall men ej varm!
Sluta gissa bensinpump,oilsludge mm..

Det är vevaxelgivaren, prova att ha med en 1,5 l flaska med kallt vatten är bilen varm och vägrar starta kan du ösa kallvatten på givaren, då startar den!

#17
2015-11-05 20:15

Nu har han ju redan bytt vevaxelgivare! Bra gissning dock, hade själv gissat på den!

#18
2015-11-05 21:32

Kan det vara som på min Volvo 740-85 att bränslepumpsreläet fick glappkontakt i flatstiften in och ut från reläet. Man fick göra 5-6 startförsök innan den gick igång. Köpte nytt relä, men undersökte det gamla och fann att flatstiften i botten behövde lödas om, det var glappt. Problemet löst. Cardinalfel på 740.

#19
2015-11-05 21:34

Bränslepumpen är ett känt problem på 9-3. Att den startar kall beror nog på att vid kallstart är spridartiderna längre och det räcker tydligen för att den ska starta. När den är varm är tiderna kortare och den får för lite soppa. Mät soppatrycket och byt sen pumpen.

#20
2015-11-05 21:55

Jag hade samma problem på min Saab 9-5 dom bytte tändkassetten problemet borta,jag bytte även bensinpumpen kommer inte ihåg om det var före eller efter men det var inte samtidigt vid byte av tändkassetten.Men när bensinpumpen gick sönder den gick inte att starta den var död,men det sitter en plupp eller modul uppe på den som ger ström åt bensinpumpen den kan gå sönder ibland.

#21
2015-11-07 16:41

kan vara spridarna som läcker och droppar lite när motorn är avstängd. Vid kallstart behöver motorn den fetare blandningen men då den är varm blir det för fett med de extra dropparna.

#22
2016-01-10 20:28

curry nam nam, tråkigt att höra att du har en rostburk, själv har jag en rostfri och helt fungerande saab
93 årsmodell 00.

#23
2016-05-05 17:49

En ny pump köper man på ebay för ca 500:-
mister-auto tar ca 700:- pierburgpump

tidsåtgång för byte är enligt autodata 1,2 timmar

#24
2018-02-21 23:07

Om det är förgasarmotor så känner både jag och Saab väl till problemet. När jag körde i jobbet 6000 mil om året så drabbades jag ofta av detta problem. Till slut fick jag den lokala Saab verkstaden att åka med för demo. Kort därefter kom ett servicemeddelande ut från Saab att bilen skulle förses med tjock fiberpackning mellan förgasare och insugsgrenrör. Det var tydligen så att motorvärmen förångade bensin i förgasaren vilket gjorde den mycket svårstartad efter att ha varit avstängd en stund. På min Saab löste det problemet på en gång.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.