Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är Eolys?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vad är Eolys?

Publicerad 30 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har en Citroën C4 Grand Picasso och undrar om den använder sig av Eolys i avgasreningen.
"Jag trodde att Citroën med motorn Blue Hdi använder sig av tillsatsen Adblue. Vad gäller?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Citroën C4 GP 2,0 HDI -12. Är den bilen försedd med en behållare för något som kallas för ”Eolys”? Denna tillsats skulle hjälpa till vid förbränning/rensning av katalysatorn.
Hur funkar det i så fall? I instruktionsboken hittar jag inget om detta. Jag trodde att Citroën med motorn Blue Hdi använder sig av tillsatsen Adblue. Vad gäller?
Torsten
 
Svar:
Eolys och Adblue är två olika sorters vätskor som båda hjälper till med avgasreningen men på olika sätt.
Eloys blandas med bränslet och hjälper till att rena partikelfiltret via en partikelfilterregenerering (en process som förbränner sot). Mängden vätska i bilens behållare är cirka två liter. Volymen kontrolleras vid varje service och kan räcka upp till 12 000 mil.
Adblue är en vätska som sprutas in direkt in i avgaserna och som via en speciell katalysator minskar kväveoxiden i avgaserna. Tanken rymmer cirka 17 liter vilket räcker cirka 2 000 mil.
Nyare bilar kan ha tankar för både Eolys och Adblue medan äldre bilar bara har Eolys. 
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Har du erfarenhet av en bil med Eolys-tank?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-30 16:35
Peugo

Vad anser Hubbabubbabubben att vi borde köpa i stället, elbilar? Bensinare har ju dom farliga partikkelutsläppen (ännu mindre och farligare) som dieslarna inte har.

#2 • 2016-11-30 16:56
johafor

Detta är andra gången på kort tid som MS helt missar frågeställningen och berättar om något, som visserligen kan vara intressant, men som ingen bett om svar på. Förra gången gällde det bagageluckeöppning på Hyundai som istället återberättades som en anekdot om ViB's Passats liknande problem.
Läs frågeställningarna och svara på dessa ordentligt istället. Både denna fråga och den om bagageluckan förtjänar nya redigerade svar.

#3 • 2016-11-30 18:26
Kandidat

Köpte en diesel för några månader sedan som pendlarbil.

#4 • 2016-12-02 00:14
snabb95

Peugo @ Nu menar Du direktinsprutade bensinmotorer?. Sådana finns det inte många av. Troligen p.g.a. partiklarna.

#5 • 2016-12-02 13:02
johafor

@Peugo Jag har inte hört om partikelutsläpp från bensinbilar i samma utsträckning som från dieselbilar, kan du utveckla eller länka?

#6 • 2016-11-30 08:45
milkylainen

Eolys sänker sotförbränningstempraturen så man inte behöver hetta upp partikelfiltret för att förbänna sotet.
Så två olika metoder. Antingen hinkar du i lite eolys hela tiden och ditt partikelfilter förblir "rent".
Eller så samlar du på dig lite sot, förbränner det med jämna mellanrum med lite extra bränsle.
Det finns dock ingen garanti att Eolys-metoden inte packar upp partikelfiltret ifall du kör för korta sträckor och grejjorna inte hinner bli varma. Så sotförbränningsprocedur kan krävas där med.

Båda metoderna samlar dock på sig askan i partikelfiltret. Mängden aska är till stor del beroende hur mycket i sotet som är icke-organiska material. En del av det organiska materialet bildar dock karbonater av olika slag. Dock så är karbonaterna oftast bundna till metaller eller alkalimetaller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.