Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Tanken bakom tanklocken?

Bilfrågan

”På majoriteten av europeiska bilar sitter tanklocket på passagerarsidan, på asiatiska på förarsidan. Finns det någon historisk bakgrund till varför det är så?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag är nog inte den enda som sett den förvirring som kan uppstå på en bensinstation beroende på att tanklocket antingen sitter på förarsidan eller på passagerarsidan. Finns det någon historisk bakgrund till varför det är så?
På majoriteten av europeiska bilar sitter tanklocket på passagerarsidan, på asiatiska på förarsidan. Vissa biltillverkare är konsekventa med placeringen, andra verkar inte riktigt kunna bestämma sig, som till exempel Ford och Nissan. De flesta Volvobilar har tanklocket på passagerarsidan, utom på äldre modeller där det är tvärtom. Ännu märkligare är när det finns enstaka undantag som en Peugeot jag nyligen såg med tanklocket på förarsidan.
TVE

Svar:
Jag tror att du själv är inne och snuddar vid svaret. När tillverkaren i huvudsak vänder sig till, eller befinner sig på marknader med högertrafik vill man ha tanklocket på höger sida, troligen beroende på att vid ”soppatorsk” är det säkrare om man står på insidan av bilen med reservdunken i stället för ut mot trafiken. Och i Sverige ändrade vi ju från vänster- till högertrafik, varför äldre Volvobilar av säkerhetsskäl hade tanklocket på vänster sida vid den tiden. Och man kan kanske säga att det är en historisk förklaring, eftersom bilen påminner om tankning i god tid och att man i dag har längre aktionsradie än när bilen blev var mans ägodel. Men förvirringen vid bensinmacken borde inte vara märkbar med tanke på att de flesta bilar har den lilla pilen vid bränslemängdsmätaren som talar om på vilken sida tanklocket sitter!
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2019-08-29 08:27

Jag har även ägt bil med tanklocket i mitten bak, då spelade det ingen roll alls från vilken sida man tog sig an den lediga pumpen.
Samt även kört runt ett tag med en bil med tanklock på båda sidor! Jaguar körde dubbla tankar förr, med tanklock uppe vid bakrutan på bägge sidorna.

#2
2019-08-29 09:03

Ja MB med tanklocket under nummerplåten, några sådana har man haft.

Ja dubbla luckor och dubbla tankar har jag också haft på econliner.
Det behövdes då den drog 1,2 vid riktig snålkörning.

#3
2019-08-29 09:43

Dolt tanklock i mitten är en inte helt ovanlig detalj på äldre amerikanska bilar.
Och därför också Opel.

Men "den lilla pilen vid bränslemängdsmätaren som talar om på vilken sida tanklocket sitter!"
de som lagt märket till det och vet vad det betyder utgör förmodligen färre än 1 %.
Jag har aldrig sett den pilen.
(Kan bero på att jag upplever alla instrument utom Opels som röriga och plottriga så en sådan försvinner i mängden.)

#4
2019-08-29 09:59

N-iklas: Så därmed har Opel också varit otydliga då och har en brist menar du om de med gjort den pilen så dålig och otydlig att du inte sett den på någon Opel?!

#5
2019-08-29 10:03

Många PSA har på förarsidan, även min egen Picasso. Inget ”enstaka undantag”. Jag ser inget problem med det. Och idag får man ju knappast slut på bränslet som man kunde få på 60-talet.

#6
2019-08-29 10:05

Det spelar ingen roll vilken sida tanklocket sitter på, slangen räcker runt.

#7
2019-08-29 11:24

Mr.Wheeler,
det beror på hur bred bil man har.

#8
2019-08-29 11:47

Äldre volvomodeller med tanklock till vänster? 740 och därmed 940 hade det, men 240 hade till höger, och då borde väl även 140 ha haft det? Amazon hade baktill (osäker på amazon kombi), PV och äldre vet jag inte. Möjligen kan 740 ha fått tanklock till vänster för att tilltänkta amerikanska kunder inte skulle behöva orka masa sig runt bilen.

#9
2019-08-29 12:04

PHME: Amazon Kombi hade till vänster, skumt placerat långt ner på sidan. Troligtvis för att inte ha nåt bränslepåfyllningsrör som tog plats i bagaget....

#10
2019-08-29 12:36

Tanklocket finns på passagerarsidan för att passagerared ska sköta tankningen.

#11
2019-08-29 13:22

"Henrik M 2019-08-29 09:59
N-iklas: Så därmed har Opel också varit otydliga då och har en brist menar du om de med gjort den pilen så dålig och otydlig att du inte sett den på någon Opel?!"

Den har inte funnits på någon Opel jag suttit i bakom ratten, finns den är det på en modell jag aldrig provat - och därmed kan den heller naturligtvis inte ha setts.
Om jag såg en pil i bensinmätaren skulle jag inte fatta alls vad som menades med den.
Alldeles för abstrakt innebörd.

#12
2019-08-29 13:37

Spelar mig ingen roll vilken sida, men bra om alla biltillverkare kunde markera inne vid bränsle mätaren med en pil så man kan kontrollera innan man kör fram till pumpen. Min Honda har en pil, och det är bra eftersom tanklocket finns på vänster sida (förar sidan).

#13
1
2019-08-29 14:48

Skönt slippa springa runt för att tanka.

#14
2019-08-29 15:50

Ja varje gång man skall tanka en hyrbil har man glömt att kolla vilken sida tanklocket sitter på. Att det sitter på förarsidan på min Toyota beror säkert bara på att det öppnas med en vajer som går från en spak under vänster sida av förarstolen. Vore krångligare att dra vajern snett under bilen. Å andra sidan vet jag inte hur det ser ut på högerstyrda Toyota.

#15
2019-08-29 16:32

Finns alltid en pil vid tankmätaren som visar vilken sida locket sitter på.

#16
2019-08-29 19:16

När man tankar i snöfall eller regn tycker jag det känns värdefullt med påfyllningen nära förardörren. Inget jätteproblem men en liten tröst i skitväder.

#17
2019-08-29 20:49

Att Volvo 740 och 940 hade locket på vänster sida berodde på att B23-motorn som ärvdes från 240 hade avgassidan till höger. Därmed gick avgasröret på högra sidan och tanken placerades till vänster. Första generationen S40 hade också tanklocket på vänster sida, beroende på att den byggde på samma plattform som Mitsubishi Carisma.

#18
1
2019-08-29 22:26

240 hade tanklocket på höger sida ...

#19
1
2019-08-29 22:27

Låt oss bli lite moderna. Var är bästa placeringen av laddsladden, fram eller bak?

#20
2019-08-29 22:46

1: Bak, utan tvekan!

#21
2019-08-30 09:44

1: Fram, utan tvekan! Skojar, det finns fördelar och nackdelar oavsett var den sitter.

#22
2019-08-30 12:50

Både fram och bak skulle jag vilja säga, ibland passar det bäst att ladda där bak och ibland passar det bäst att ladda där fram

#23
2019-08-30 13:17

Första generationen S/V40 till vänster, just det, tack Karl Gunnar.

#24
2019-08-30 19:42

Jag struntar i på vilken sida tanklocket sitter, jag byter innan bränslet tar slut!

#25
2019-08-30 20:14

Fram för laddkontakt. Passar både när man kör in med fronten och sidovis parkering. Är den bak på sidan måste man i flera fall backa in bilen till laddstolpen. Iofs har ju de flesta backkamera idag, men ändå.,.

#26
2019-08-30 20:21

Bak fungerar väl med för sidovis parkering?
Bättre backa in när det ska parkeras, är övertygad om att väldigt många olyckor som sker på parkeringsplatser skulle undvikits om folk valde det säkrare att backa in och köra ut ur rutan. Det är när folk backar ut från diverse parkeringar som de flesta såna småskador sker. Med luckan bak minskar risken för isbildning över den med som det redan redovisats problem med. Samt om man ska knyta an till fossilövergången är folk mest vana vid tankning i den ändan.

#27
2019-08-30 23:26

Hmmm... Frågan handlar om bränslepåfyllningen bäst sker på vänster eller höger sida av bilen. Några filurer här beskriver då var de helst ser sladden på elbilar. Betyder detta att elbilsfanatiker har svårt att läsa frågan eller att de har svårt att förstå frågan?

#28
2019-08-31 00:30

Världens....: Läser du tidigare inlägg innan du skriver så slipper du ställa dumma frågor, i Inlägg 19 ställdes en intressant följdfråga och den svarades det vidare på. Så nej, det handlar inte om varken fanatiker eller läsproblem :)
Sen inser väl till och med du att det finns en naturlig koppling mellan bränslelucka och laddlucka.....

#29
2019-08-31 12:36

Backa in i parkeringsruta är värdelöst, då måste man köra ut bilen för att lasta bagage.

#30
2019-09-10 18:26

Det finns några fåniga kommentarer som jag kanske inte ska gå in närmare på.

Jag ställer mig ofta lite väl nära pumparna, så för min del är det kanske bättre med tanklocket på höger sida, så att jag kan slå upp dörren ordentligt när jag ska stiga ur för att tanka. Skulle jag mot all förmodan få soppatorsk och då till och med ha en reservdunk med mig, så är det givetvis bättre.
Finns det plats att ställa sig lite längre från pumparna är förstås det bekvämaste med locket på vänster sida.

Ladduttag ska inte sitta i fronten, vilket konstaterats i Vi Bilägares tester. De fryser lätt igen och är garanterat skitiga.
Audi e-tron har dubbla uttag, ett på varje sida, framför dörrarna. Dock är det bara det ena som klarar snabbladdare. Jag såg i ett test att en del laddstationer har så kort sladd den inte når fram till uttaget på Audin, som ju är en stor bil, med lång front. (Den är bra mycket längre än i-Pace trots att den har kortare hjulbas.)
Det borde av tillverkningsskäl vara lättare att sätta ladduttag i den främre delen av bilen (för att ta det kort), helst då på förarsidan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.