Nästa artikel
Bilfrågan: Sotar motorn igen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Sotar motorn igen?

Publicerad 10 november 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om motorn på en Hyundai i10 kan sota igen utan körning på högre varvtal.
”Några vänner påstår att bilen sotar igen av min körning och att motorn inte mår bra av det.
Hur ska jag göra?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Hyundai i10 1,2 från 2015 och jag undrar om man ska köra på höga varvtal ibland för att inte motorn ska sota igen. Jag växlar vid 2 000–2 500 varv och kör cirka 400 mil/år, varav 90 procent stadstrafik.
Nu påstår några vänner att bilen sotar igen av min körning och att motorn inte mår bra av det. Hur ska jag göra?
S. Ekström.
 
Svar:
Du ska lyssna på rådet från dina vänner. En motor som oftast körs korta sträckor hinner inte bli riktigt varm och det fastnar då avlagringar på ventiler och i förbränningsrum. Dessa måste brännas bort om motorn ska må bra och det sker lämpligen genom att motorn körs en längre sträcka på lite högre varv så den blir ordentligt varm.
Motorn behöver inte sprängvarvas, det räcker säkert med att den får gå några mil på lands- eller motorväg med jämna mellanrum.
Var också noga med att byta olja en gång per år.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-11-10 10:47
hultarn

En motor som kunde ta stryk av för lugn körning var Opels 1.6 16V som satt i Astra. Där började ventilerna kärva och motorn gick allmänt illa. Lite motorvägskörning, gärna över fartgränsen, kunde få liv i ventilerna igen.

Men man måste inte plåga motorn dagligen, utan en långtur på 5-10 mil någon gång per vecka kan räcka för att få ut sot och inte minst kondensfukt som annars lagras i stadskörning.

#2 • Uppdaterat: 2016-11-10 15:58
Vidstige

Min Prius varvar nästan aldrig högt och har inte märkt nåt problem.

#3 • Uppdaterat: 2016-11-10 18:10
Focus

För SAAB 93/96 med 3-cylindrig motor var detta totalt förödande eftersom det blev fukt i ramlagren (kullager) varpå det blev rostfläckar i lagerbanorna med följd att motorn lät något föskräckligt. Som tur var löste det sig genom att SAAB skickade en utbytesmotor utan divierande utan kostnad för kunden. Det var endast de som körde någon km till jobb och hem som drabbades.

#4 • Uppdaterat: 2016-11-10 18:50
snabb95

milkylainen @ Ja, har man köpt en diesel så måste man köra många mil per år för att det inte skall bli så dyrt per mil. Det är som när frun går på realisation, ju mer hon handlar ju mer pengar har hon tjänat.

Sen är det ju inte antal mil/år utan antal mil/start som har betydelse. Är det då en diesel som extremt långsamt blir varm så är det ett antal mil/start som behövs och det är det inte många som kör. Men det finns många som inte använder bilen varje dag och det mår motorn inte illa av

#5 • Uppdaterat: 2016-11-10 21:18
Vidstige

Skulle säga att svaret är direkt felaktigt här. En liten bensinmotor blir snabbt varm så även hyfsat korta körningar i stadskörning kan räcka gott för att motorn ska bli varm nog. Jag tycker inte det finns fog för oro hos frågeställaren även om vi inte vet exakt körmönster. Vore detta ett så stort problem så skulle Stockholmare köa en masse på verkstäderna pga igensotade motorer, det gör man inte och har inte hört talas om att Stockholmare ger sig ut på motorvägen då och då för att "sota ur". Sen finns det ett frågetecken kring direktinsprutade motorer vad gäller att sota igen, men fråga är då om man kan göra så mycket åt det.

#6 • Uppdaterat: 2016-11-10 21:32
duccedriver

Nja, tror inte den sotar igen, bilen är gjord för stadskörning.
Men såna kortkörningar alltid är inte bra, så en ordentlig körning då och då, inte för att sota ur, utanför att koka ur kondens här och var är bara bra, det gör man inte för att motorn blir varm fort, den ska gå varrm ett tag också.....

#7 • Uppdaterat: 2016-11-11 11:48
saabnisse

Men här gäller det väl en bensinbil. Men det är riktigt att motorn inte mår bra av att aldrig bli urblåst. Kör man på det här viset och alltid växlar vid max 2500 är det inte dumt att dra ur den ibland. Men ok, det finns ju de som växlar vid ännu lägre varv.
Jag hade en svåger som jobbade som bilskollärare och han drog ur bilen på motorvägen varje vecka, den blev rätt seg efter att ha puttrat runt med elever dagligen, men det blev ju lite landsväg ibland förstås.

#8 • Uppdaterat: 2016-11-10 23:44
Henrik-Andersson

Man undrar ju om Marianne Sterner någonsin har skruvat med bilar trots sin långa erfarenhet som biltestare. Hon ger ett helt felaktigt svar här.

Motorer som "sotar igen" - Hej -60 talet säger jag.

Det som är risken med många korta körningar är att motoroljan tar upp vatten, och det är den man vill få bort med en långkörning emellanåt. Många har råkat ut för (ofta vid en semesterresa) att bilens oljelampa larmat. Det som då hänt är att bilen bara gått en mil fram och tillbaka till jobbet/affären och tagit upp kondens. När sedan långresan kommer och vattnet dunstar så är bara oljan kvar.....den RIKTIGA oljenivån alltså. Oftast ser man detta på äldre V70/S80 etc som har någorlunda stora motorer och är "gjorda" för långsträckor, men som av 3:e/4:e ägaren körs korta sträckor ......och som inte servas (läs oljebyte) så ofta som de borde....men "sotar igen" :) .........nä det gör de inte.

Enda bilen i (modern tid) jag vet som hade problem med detta var första generationens GDI-motorer (Gasoline Direct Injection) motorer som sotade igen på grund av korta körningar/många kallstarter/segdragning - Men detta problemet är SEDAN LÄNGE löst då nästan alla motorer idag har en förfinad direktinsprutning. Och det var inte ens därför man gav upp GDI-tekniken, det var för att det de gav dåliga avgasutsläpp på nästan nano-nivå som var farligare än större partiklar.

Men.....med moderna bilar så är knappt ens detta en risk - Byter man oljan var 1500:e mil så är man (oftast) säker även om bilen bara rullar en eller två mil per dag. Små motorer har också en MYCKET positiv egenskap - De blir varma mycket fortare än stora motorer.

Så låt frågeställaren köra omkring som hon/han gör - Inte ett skit kommer att hända med bilen.

#9 • Uppdaterat: 2016-11-11 16:19
glimma-48

Det som kan hända är väl i
första hand att batteriet ej håller spänning vid få och korta sträckor.

#a • Uppdaterat: 2016-11-12 18:46
Axelman

Gamla bilar med förgasare kan sota igen. Dagens avancerade datorstyrda system reglerar perfekt. Det är kondens i motoroljan som kan bli problem om bilen inte får gå längre sträckor. Det räcker inte med att tempmätaren visar varmt. Motorn måste gå längre än så.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.