Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Skippa handbromsen?

Publicerad 1 december 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren äger en Saab 9-3 Aero från 2009 och undrar om det finns risk att handbromsen fryser fast vintertid.
”Har hört att det finns en risk att den fryser fast vintertid när det är kallt ute. Ska man strunta i att använda p-bromsen när det är minusgrader?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en automatväxlad Saab 9-3 Aero (2009). Jag har både hört och läst att det är extra viktigt att använda parkeringsbromsen när man har en automatväxlad bil. Samtidigt har jag förstått att det finns en risk att parkeringsbromsen fryser fast vintertid när det är kallt ute. Ska man strunta i att använda parkeringsbromsen när det är minusgrader ute?
DA
 
Svar:
Att p-bromsen frös fast kunde nog hända förr i tiden, men dagens moderna bromssystem är tåligare mot kyla. Är bromsarna bara väl underhållna och servade ska p-bromsen fungera även i minusgrader. När p-bromsen används får den ”motion” och det är bra för funktionen. Att lägga i p-bromsen är en extra säkerhet, även på manuellt växlade bilar. Växeln kan hoppa ur om bilen gungas hårt eller blir påkörd.  
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-12-01 10:23
N-iklas

Elektrisk broms som har elmotorer placerade ute vid hjulen, kan frysa, var med om det på en Golf förra vintern.
Den lossnade efter en stund men ändå...

#2 • 2017-12-01 11:16
Pi

Jag vet inte om en elektrisk handbroms kan frysa ihop eller inte men det är lite konstigt att en Opel-entusiast och Opel Omega-ägare (?) som N-iklas alltid råkar ut för problem med VW-bilar när vi som dagligen kör dessa bilar inte råkar ut för motsvarande problem. Har f ö alltid använt handbromsen även när den var mekanisk och det är vid väldigt få tillfällen som jag fått problem med fastfrysning så det bästa tror jag personligen är att faktisk använda handbromsen dagligen.

#3 • 2017-12-01 11:27
Roger Skagerström1

Det är väl inget magiskt med elektrisk handbroms? Den kan väl frysa precis som all annat? Eller är de indränkta i sprit?

#4 • Uppdaterat: 2017-12-01 12:58
Pi

Roger - dom saknar väl i de flesta fallen den mekaniska förbindelsen mellan kupén och bromsen och i de flesta fall är nog fastfrysningen att relatera till delar av denna. Så min gissning skulle vara att just fastfrysning skulle kunna vara ett problem som är lite mindre för elektriska handbromsar. Sen är det ju väldigt bekvämt med bl a autohold.

#5 • Uppdaterat: 2017-12-01 13:03
Hackenbush

Det behöver tydligen inte ens vara frysgrader för att de elektriska handbromsarna skall fasta ibland.

#6 • 2017-12-01 14:18
N-iklas

Det är inte konstigt att jag hittar felen på VW då jag aktivt letar efter dem, eller att VW ägare så sällan har problem eftersom de aktivt blundar för dem...
Det man inte letar efter hittar man inte...

#7 • 2017-12-01 14:19
Hackenbush

Man kanske skulle börja att aktivt hitta fel på Opel? Skulle säkert bli en hel del.

#8 • 2017-12-01 15:04
L West

Nåja, om man inte fattar hur en knapp snarlik egna favoritmärkets fungerar så kanske man inte ska begära för mycket.

#9 • 2017-12-01 15:41
Pi

N-iklas - nu är du verkligen ute på djupt vatten. Den bil man kör dagligen år också den som man snabbast avslöjar bristerna på så inte f-n blundar man aktivt för dess brister - varför skulle man göra det. Kanske med din logik men inte med min. Du däremot tycks blunda för alla brister på Opel men verkligen lägga ner massor av tid för att hitta (på) brister på främst VW-bilar. Det man gärna vill hitta så hittar man på om inte annat...

#a • 2017-12-01 16:11
Arne Nilsson1

Handbromsen funkar bra för snabb vändning på vinterväg. I övrigt låter jag den vara. Då funkar den perfekt vid de årliga besiktningarna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.