Nästa artikel
Bilfrågan: Skadas bilbatteriet av cementgolv?
Bilfrågan

Bilfrågan: Skadas bilbatteriet av cementgolv?

Publicerad 20 maj 2011 (uppdaterad 28 april 2021)
"Finns det sanning i påståendet att ett bilbatteri tar skada av att stå direkt på cementgolvet och i så fall varför?" Vi Bilägare svarar

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Finns det någon sanning i påståendet att ett bilbatteri tar skada av att stå direkt på cementgolvet och i så fall varför? Min brorson fick till exempel ingen garanti på ett fritidsbatteri som var mindre än ett år gammalt beroende på att det stått på ett cementgolv.

Har även hört samma kommentar från en veteranbilsägare. Själv har jag alltid haft mina batterier stående direkt på cementplattan i garaget och har inte märkt att livslängden blivit kort.

Olle Svedåker

SVAR:
Det är en myt att cementgolv skulle påverka självurladdningen mer än något annat fast underlag. Det man bör veta om är att alla bly-syra-batterier har en egen självurladdning som pågår konstant.

Beroende på konstruktion är självurladdningen större eller mindre. Orsaker som ökar självurladdningen är till exempel hög omgivningstemperatur, fuktig miljö och smuts mellan polerna. Ett batteri bör förvaras i en sval och torr miljö, gärna under +15°C och vara fulladdat innan förvaring.

En vanlig orsak till kapacitetsförlust i ett batteri är sulfatering som är en kemisk process som pågår konstant och bildar så kallade sulfatkristaller på blyplattorna. Där dessa kristaller får fäste förlorar batteriet förmågan att lagra och leda ström. När batteriet är fulladdat så är sulfateringen obetydlig men ökar när spänningen sjunker.

Om batteriet förvaras med lägre spänning ökar sulfateringen och lagringstiden förkortas. Spänningen i ett fulladdat batteri ligger normalt mellan 12,6 och 12,8 V. Skadlig sulfatering börjar vid cirka 12,2 V och ökar ju lägre spänningen sjunker. Ju tidigare återladdning sker av ett urladdat batteri desto mindre är risken att sulfatkristallerna fått fäste.

En annan vanlig orsak till kapacitetsförlust är krypströmmar i elsystemet. Detta påverkar spänningen som sjunker och sulfateringen ökar. Om batteriet ska lämnas till exempel i en båt under vinterförvaringen bör polskorna avlägsnas och batteriet torkas av runt polerna från smuts och fukt.

Glöm inte att fulladda batteriet.

Thomas Fagerström, KG Knutsson AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-05-20 09:24
1storstark

Det är en allmänt utbredd missuppfattning att batterier ska förvaras varmt. Många motorcyklister vinterförvarar sin MC i ett kallförråd men tar in batteriet och har det i pannrummet under vintern. Toppladda i stället i batteriet i rumstemperatur på hösten och ställ ut det i friggebodan så överlever det nog några månader. Ska det underhållsladdas under vintern så ta in det ett dygn, ladda och ställ ut det igen.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-21 08:42
nuppe

Däremot var det ju vanligt förr att cementgolvet skadades av läckande batterier.

#3 • Uppdaterat: 2011-05-26 20:16
PNI

Har du en elektronisk batteriladdare med vinterläge alternativt automatisk utetemperaturs kompensering.
Så kan gott batteriet stå kvar i kylan och ändå laddas.
Mina båtbatterier har jag stående på betonggolvet med konstant underhållsladdning hela vintern.
Och har gjort så sedan 92 utan att jag behövt köpa nya.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.