Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: För tidig service?

Bilfrågan: För tidig service?

Bilfrågan

"Bilen indikerade service efter 1 500 mil, när den egentligen skulle ske vid 3 000 mil. Är det normalt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Golf TDI Bluemotion -10. Jag känner mig lurad på servicen som skulle ske vid 3 000 mil eller vartannat år. Bilen indikerade service efter 1 500 mil. Då hade den redan dragit en liter olja. Helt normalt anser Volkswagen, och det ska vara tysk kvalitet…svårt att tro det!

Tycker ni borde ta upp det när ni gör era långtester – serviceintervall och oljeförbrukning. Man vill ju veta hur bilen är innan man köper. En miljöbil som drar dyr olja är ju inte bra. Jag anser det är dålig kvalitet!

Johnny G

SVAR:
Då du inte uppger bilens registreringsnummer kan vi bara ge dig ett allmänt svar. Serviceintervallet bestäms av hur bilen körs. Vid kortare körningar vintertid blir intervallet kortare och det är bara bra då motoroljan åldras snabbare.

Beträffande tillåten oljeförbrukning så finns den angiven i bilens instruktionsbok. Volkswagen tillåter i allmänhet en förbrukning på en halv liter olja per 100 mil. I ditt fall ligger förbrukningen under detta värde och det är därför Volkswagen anser det normalt.

Dagens motorer med låg bränsleförbrukning får ibland en högre oljeförbrukning då motortillverkaren eftersträvar att allt ska rotera lätt i motorn.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-05-18 08:12

Någon som vet varför VW motorer drar så mycket olja?

#2
2011-05-18 09:04

Samtliga nya VW som jag köpt har dragit så mycket olja så att man måste fylla på de första 1500milen. Efter det så har jag inte fyllt på en droppe. Med andra ord så har den en låg förbrukning efter normal "inkörning".

#3
2011-05-18 10:10

Jag har en golf plus TSI 122. Den drog också mycket olja i början, vilket skulle vara normalt. Jag fick med en liter olja vid leverans som nyttjades innan första service. Servicen gjorde jag vid 2800 mil, utan indikation från bilens system, för att inte passera 3000mil som är maxgränsen mellan servicetillfällena.

#4
2011-05-18 11:13

Haha ...ja Premiumkänslan försvinner lite när säljaren skickar med en liter olja i den fina påsen ifrån Audi!
-Slå på lite när bilen indikerar på det....helt normalt!
Mina bilar ifrån PSA och Renault har aldrig rört oljan mellan service....men så är de ju heller inte så premium!
Någon på tal om VW/Audi som har synpunkter på "påfyllningshålet" till tanken? ( TDI )
Tydligen är detta så litet ( på A3 -11 ) att endast Statoils munstycken med våld går att lirka in!!? ( dock inte bra så det tar lång tid att få på något bränsle alls )
Har inte sett denna info någonstans annars,men verkar helt befängt!

#5
2011-05-18 12:57

Roande att det är så blygsamma reaktioner på oljeförbrukningen på många ny VAG-bilar. Kan det vara att ägarna inte vill kännas vid att deras "premium"- produkter, (iaf VW och Audi), har denna egenskap?

Medias rapportering är också obetydlig. Men tänk om det varit franska eller italienska märken det gällde? Då hade man frossat i snacket om deras "bevisade" dåliga byggkvalitet. Gud förbjude att man kritiserar tyskarnas kunnande tydligen. En halv liter olja på 100 mil?

Vorsprung durch technik... Ja uppenbarligen så går ju folk på det.

#6
Raymond K
2011-05-18 13:01

Klart att bilar förbrukar olja, vore befängt att tro något annat. En del förbrukar mer en del mindre. Det finns en anledning till att det finns en oljesticka som man bör kolla av då och då.

#7
Granlund
2011-05-18 13:05

Nej en bra motor som är rätt inkörd förbrukar inte olja, max ett par deciliter på 1000mil är normalt. Allt annat är en sliten/defekt/felkonstruerad motor.

#8
2011-05-18 13:30

Håller med Granlund, Rålle och Mistro.

Kör själv en "dålig fransos!" - en 406 2,0 bensin. Nu byter jag olja oftare än 3000 mil, men när jag gjorde det behövde jag ofta inte fylla på någon olja alls mellan tillfällena, eller kanske 2-4 dl. om jag ville - inte för att det var nödvändigt enligt stickan.

VAG kan inte göra hållbara och bra motorer - bara snåla. PSA och Renault gör högkvalitatvia motorer som håller och inte dricker en massa olja. Men eftersom det är franska märken så kommer de ju för alltid vara "kassa", för "det vet ju alla".

Min vän fyller på olja ofta till sin Passat Ecofuel (gas). Vattenpumpen fick bytas efter 1500 mil (servicen) p.g.a. oljud. Motorstyrningen har krånglat o.s.v. En riktig verkstadsbil, enligt ägaren själv. Premium.

Men det är bra att franska bilar har dåligt rykte - tänk så mycket billigare vi kan köpa bra bilar, som gillar fransk kvalitet.

#9
2011-05-18 14:28

En kompis till mig köpte en liten Peugeot (307 eller vad dom heter) ny 2004, för hon skulle börja jobba i Norge och ville ha en pålitlig bil att pendla med. Den har inte annat än krånglat under alla år (hon har den faktiskt kvar, den har gått ca 15000 mil nu). AC'n paj, brända ventiler 2 gånger (första gången visserligen inom garanti), skuren bakaxel är bara ett axplock av vad hon råkat ut för. Kanske bilen är ett måndagsexemplar, men det hjälper ju inte henne. Själv hade jag en gammal 309 diesel för många år sen, det var den sämsta bil jag ägt (dock var motorn bra, men det var det enda). Den fick gå till skrot efter att huven flög upp i motorvägsfart och krossade vindrutan.

#10
2011-05-18 15:02

Man kan diskutera om 3000mil är ok serviceintervall, det håller jag med om. Men en ny och "rå" motor tar olja, och skall man sedan åka 3000mil innan oljan byts så är det väl klart nivån har minskat. Själv fick jag fylla på 4dl efter 1500mil. Vid service (2800mil) var nivån oförändrad.
Man får intryckat av att "olyckskorparna" här tror att man skvätter i ett par liter då och då.

#11
2011-05-18 17:43

Fyller du på olja när du vill trots det inte behövs "erifog"? Du skojar väl?
:o/

#12
2011-05-18 22:26

Jo eller som Nissan som tillåter 1L/100 mil! Var finns ni motorjournalister då? Nä bensin/diesel sjunger på sista versen och elbilen är här för att stanna.

Frågan och konstaterandet till att elbilen inte har slagit igenom är vad verkstäderna/bilförsäljarna ska leva på när deras marginal "verkstadsbesöken" försvinner?

Vad säger VB? Vågar ni röra i denna delikata röra av profit och konsumentvänlighet?

#13
2011-05-19 16:56

Upp till 3000 mil ska det nog vara.

3000 mil mellan oljebyte är förövrigt galet.

#14
2011-05-19 18:15

Folk fattar inte att upp till 3000 mil är just upp till. Precis som den deklarerade bensinförbrukningen. Ingen vanlig människa kan nå dessa siffror i verkligheten utan bara på labbet. Alla siffror bygger på uppskattning av maximalt gynnsamma omständigheter.

#15
2011-05-20 09:35

"amoC" : Inte för att hylla Peugeot men 309:an var en Talbot som många hade synpunkter på.
Dock hade en kompis en sådan med Gti motor och det var en trevlig bil utan problem under den tiden som han ägde den.

#16
2011-05-21 09:18

3000 mil mellan oljebyten är som många anser alldeles för långt.
Det kan vara ok för bilar som går väldigt mycket på kort tid t.ex. taxi som kan nå den sträckan på två-tre månader, men annars är det ju idiotiskt att inte byta minst en gång per år oavsett körsträcka.
Sedan är det dumt att snåla på oljan, köp den bästa, det är ju ändå den lägsta driftkostnadsbiten för bilen.
När det gäller oljeförbrukningen så verkar det stämma att den minskar för Golf efter inkörning.
När min Golf såldes efter 20000 mil drog den högst
0,3 l/1500 mil.
Samma sak med mina Saabar, den förra drog under 0,5l/1500 mil efter 30000 mil, men de drog ingen olja när de var nya heller..

#17
2011-05-22 11:51

Det där med variabla serviceintervaller verkar vara svårare än kvantfysik för vissa. Inte så mycket att göra åt det.

Men hela oljediskussionen, wtf? En liter per år vid genomsnittskörning är väl vare sig särskilt konstigt, dyrt eller krångligt? Har mest kört Audi men har en fransk fas nu och har ännu inte märkt någon egentlig skillnad mellan märkena när det gäller förbrukningen av olja. Å andra sidan gör jag inte heller excelfiler där varje centiliter registreras... En liter bra olja motsvarar i kostnad en halv p-bot eller tre timmars parkering i ett av citys p-hus. Så länge jag inte behöver fylla på olja månadsvis är det en icke-fråga (Meganen har hittills fått kanske 3 dl de första 800 milen).

#18
2011-05-26 21:45

Vad är meningen med extradyr specialolja
om man som ovan får byta den efter 1500mil.
Många bilar har tidsintervall 1 år, vilket är sunt. Säg att man kör sparsamt men undviker korta sträckor under milen. Vad har man då förglädje an specialolja.
Standard syntet av godkvalite fixar ovan nämnda körning.
Om branchen tydligt informerat att körsträckan på 3000mil är under gynsamast tänkbara förhållande så skulle många missförstånd undvikts.
En motor som drar så mycket olja att man måste fylla på flera gånger mellan servicetillfällerna går under följande 2 kategorier, Utsliten, eller felkonstruerad.
Om en nissan tillåts dra 1 liter olja på 100mil.
Det ger en oljemix på 1% dvs hälften vad en 2takts motorsåg går på.
30 liter olja på 3000mil, förtroendeingivande-knappast. Och vad tycker katalysatorn arbetsförhållanderna.

#19
2014-10-18 19:36

Det är frågan om dålig verklig kvalitet som gör att allt för många VW-koncernens bilar sörplar i sej olja men nu får jag väl trollen på mej igen, bästa att gå och titta på tv för jag har ju alltid fel (tills det går 1-3 år och sanningen kommer ut i pressen).

#21
2015-01-31 09:07

Byt oljan vid 1500mil så kanske motorn överlever till 10000mil?

#22
2015-06-29 09:17

Har haft en Mercedes som gått 70 000 mil, men drog ingen olja mellan oljebytena på varje 1200 mil.
Så det måste vara undermålig kvalitet på de nya Bilarna, ingen normal bil skall dra en liter olja på 1000 mil. den bilförsäljare eller reparatör som säger något annat är mentalt störd, som vill prångla ut usel kvalitet med föroreningar i förlängningen efter vägarna för egen vinnings skull.

#23
2016-01-05 08:49

Båda mina VW Golfar tsi 125 och 140 hk tog ca tre deciliter dom 500 milen första milen. Där efter upphörde oljeförbrukningen. Till saken hör att jag kör lugnt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.