Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag ta bort pluggen?

Bilfrågan: Ska jag ta bort pluggen?

Bilfrågan

"I dörren på min Saab 9-3 finns fem dräneringshål, men bara tre är öppna. Andra och fjärde hålet är igensatta med en liten gummiplugg. Varför?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.


FRÅGA:
I dörrarnas underkant på min Saab 9-3 finns fem dräneringshål, men bara tre är öppna. Andra och fjärde hålet är igensatta med en liten gummiplugg. Finns det någon djup tanke bakom detta, eller är det bättre att ta bort dem för dräneringens skull?

Nils Påhlsson


SVAR:
Man ska inte ta bort pluggarna, de är till för verkstäderna för att ge bättre åtkomst vid vissa typer av arbeten.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, , Saab 9-3

Kommentarer

#1
2014-03-24 21:42

I en Ford Sierra jag hade för "hundra"år sedan fanns det först ett litet hål sedan en längre springa och sedan ytterligare ett hål som såg ut ungefär som jag här visar mellan parentestecken ( o ---- o ) på denna bil fanns inget gummi ditsatt som för övrigt skulle fungera som ett slags membran för att vattnet skulle rinna ut men inte in. Men det slammade ganska snart igen av smuts, så Ford slutade att sätta dit gummimembranet och behöll bara hålen för ventilationens skull på dom senare modellerna av Sierran. Som jag för övrigt i mitt tyckte var en riktig skitbil vad det gäller vägegenskaper, styrning och koppling. Modellen var en Ford Sierra 2,9 V6 1989a köptes ny och såldes redan efter 1300 mil för att det var så otroligt dåligt förarsäte i den.

#2
2014-03-25 17:36

Dra pluggen? Det gjorde man ju redan i moppeåldern... ;-)

Jodå, Sierra har jag haft 2 stycken. En med Pintomotorn, och en med DOHC. Det blev tyvärr ingen Cossie, vi kom inte överens om priset, kul bil annars.

#4
2014-10-15 10:41

Jag hade också en Sierra V6 1989, dock i början på 90-talet. Vit och fin, med skönväxlande automat. Jag trodde jag det var hål i tanken, för den drog så i baljan med bränsle. Vid riktig snålkörning så drog den 1,13L/mil landsväg. Det var inte omöjligt att få den och dra över två liter milen vid aktiv körning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.