Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har en Volkswagen Passat Ecofuel från 2010 och oroar sig över kamkedjorna.
Frågeställaren har en Volkswagen Passat Ecofuel från 2010 och oroar sig över kamkedjorna.

Bilfrågan: Ska jag sälja min Passat?

Bilfrågan

”Hur vanligt är kamkedjeproblemen på TSI-motorer hos VW? Ska jag sälja bilen innan jag eventuellt råkar illa ut?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Passat Ecofuel 2010 som gått 7 500 mil. Den har suveräna miljöegenskaper på biogas. TSI-motorerna har ett känt problem med dåliga kamkedjor. Kör 1 000 mil per år, mest långkörning. Har därför servat bilen på märkesverkstad var 1 500:e mil, rekommenderat är egentligen minst en gång per år. En kompis med likadan bil, men längre körsträcka, behöver byta kamkedja. Kostnaden är från 20 000 till 28 000 kronor beroende på verkstad. Hos VW ställer man sig kallsinnig till ersättning helt eller delvis.
Hur vanligt är kamkedjeproblemen på TSI-motorer hos VW? Ska jag sälja bilen innan jag eventuellt råkar illa ut?
M v h Janne
 
Svar:
TSI-motorerna på 1,4 liter med kamkedja är ett sorgebarn hos Volkswagen och även hos koncernens andra märken. Kamkedjorna kan sträckas trots att bilarna servats efter konstens alla regler och trots att en del inte ens gått 10 000 mil. Du kan förstås chansa på att din bil är en av dem som inte drabbas, men pajar kamkedjan blir det dyrt. VW bytte för ett par år sedan ut kedjan mot kamrem i 1,4-litersmotorn.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Hur tycker du att frågeställaren ska göra?

Kommentarer

#1
2016-12-22 07:32

Bajsmotorer.

#2
2016-12-22 07:47

Man ska göra sig av med det som oroar..

#3
2016-12-22 08:26

Lär ju inte få speciellt mycket beg kör till det rasar.

#5
2016-12-22 09:33

Du har tre val:
1) Sälj bilen nu, med kraftig värdeminskning. För om du är ärlig vid försäljningen och upplyser om kamkedjeproblemen så lär köparen lär garanterat vilja dra av kostnaden på 20-28000 kr för kedjebyte på priset.
2) Reparera bilen. Kostnad 20-28000 kr.
3) Chansa och hoppas på att kamkedjan inte rasar. Kostnad 0 kr om det inte rasar. Kostnad 50000 kr om det rasar och gör kaos med övriga motorn.

#6
2016-12-22 10:45

1. Byt olja enligt rekommenderation. Om motorlampa tänds, punkt 3a, annars punkt 2
2. Lyssna på motorn ibland och var uppmärksam på missljud. Ej missljud och ej orolig, punkt 3b annars 3a.
3a. Byt kedja hos alernativ bra verkstad med halva timdebiteringen.
3b. Kör vidare, åter punkt 1.

#7
2016-12-22 11:12

Varför inte köpa kvalitet direkt i form av någon japan och slippa alla problem. Det här fuskföretaget är ett skämt som släpper ifrån sig så mycket skitkonstruktioner. Det måste väl de flesta se idag. Det viktigadte för en barnfamilj med skral ekonomi är att bilen inte går sönder, detta oavsett vad de som byter bil vart tredje år säger och att det viktigadte är att du trivs med bilen. Du trivs med en bil som inte går sönder, garanterat!

#8
2016-12-22 11:39

Vad tycker Shogun jag skall säga till min kompis (med familj) som köpte ett japanskt bilmärke (i tron att det var utomordentlig kvalitet - att den bara går och går) när den dricker 1liter olja på 40-80mil? Motorbyte säger verkstan fast de skött alla originalservicar... kolvar och cylindrar är slut. Bilen har gått ca 15t mil.

#9
2016-12-22 11:38

Dubbelpost..

#10
2016-12-22 12:05

Jag kunde inte sälja min Toyota Avensis privat för att kamkedjan hördes lite innan motorn blev varm, alla som ville köpa vände när de hörde motorn när den var kall. Jag hade kört med bilen med detta lilla "missljud" i flera år, inget haveri. De som inte ville köpa hade hört att andra fått byta och med skyhöga kostnader som följd. Bilen jag pratar om hade gått ca 20 tusen mil. Men är egentligen kamrem bättre? Min nuvarande Octavia har kamrem, blir säkert dyrt den dagen kommer och den måste bytas. Är bilen inte värd så mycket så hade jag kört vidare och hoppats på det bästa. Är man orolig och inte har pengar sparade skall man nog sälja. (Ta det säkra före det osäkra).

#11
2016-12-22 12:31

Din bil, Passat Ecofuel är en riktig "värsting" där modellen har VW's problem koncentrerade. Du har kamkedjan, de smällande gastankarna, (ev.) undermålig DSG-låda och rostproblemen. I princip borde den värderas till noll på beg.marknaden, men av någon underlig anledning så upprätthålls priset.

Den bästa affären är att sälja bilen till någon som inte vet bättre. Förslagsvis så byter du in den hos VW (de kan ju knappast undervärdera bilen pga ovanstående) så att ingen oskyldig drabbas.

Vill du ändå behålla bilen så gäller utökad noggrannhet och underhåll. De 20-28000 kronorna är en blåsning (kolla vad TV betalade när de bytte, ref. http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/ ), vänd dig till annan seriösare verkstad, och när kamkedjan är bytt -byt olja frekvent, typ var 1000:e mil eller minst en ggr/år. Se till att alla gastankar är utbytta och om du har DSG-lådan -ägna omvårdnad även åt den. När det gäller rosten så gäller frekvent inspektion och omvårdnad -ta hand om ev problem på tidigast möjliga stadium.

ps. när det gäller kamkedjan så bör du läsa detta:
https://www.motormannen.se/nyheter/nyheter-2015/det-hemliga-brevet-om-ka...
Prova sedan en diskussion med VW-verkstan, är de på bra humör och vänligt sinnade så finns en liten, liten möjlighet att du kan komma en bit här...

#13
2016-12-22 12:21

Tycker TS gör rätt i att göra sig av med bilen om det oroar, särskilt nu när bilen är så pass gammal att maskinskada på försäkring riskerar sluta gälla. Byta kamkedja förebyggande är ingen garanti mot problem i framtiden.

#14
2016-12-22 12:30

LeifV: Berätta gärna hur många passater som tankarna "smällt" på.

#15
2016-12-22 13:13

Bilden visar en Passat Eco-fuel av årsmodell 2011 eller senare. Frågan gällde 2010-års modell.

#18
2016-12-22 18:55

Kör bilen tills några månader innan försäkring på maskinskada tar slut, sälj sedan bilen omgående!

#19
2016-12-22 19:41

Var glad att du inte har generationen efter din version! Där förbrukas BAKRE bromsskivorna var ca 3500 mil!!! Detsamma gäller systern Tiguan! Konstruktionsfel som tas på goodwill om man är ute i rätt tid. Snacka om konstruktionsfel, skiten DRAS in i bromsoken! Liksom på många andra bilar, är de vända framåt, men något är rejält fel hur skiten under bilen kan dras in i just bromsoken. Bak byter man normalt bromsskivor tidigast vid ca 12000 mil, vanligtvis senare. Om man inte kör taxi,,,,,

#20
2016-12-22 19:56

Man undrar vad det är för "ingenjörer" som jobbar på VW. Har VW's 1,2 tsi på 105hk i min Seat 2013, tillhör också kategorin kamkedjemotor som kan rasa när som hellst. Tydligen är det så korkat konstruerat att kamkedjesträckaren är hydraulisk och får trycket från motoroljan. Och man har lyckats glömma backventilen. Så det kan räcka med att parkera bilen i motlut med växeln i läge. Om man sedan råkar åka lite baklänges med bilen med motorn avstängd (inget oljetryck på sträckaren) och växeln i läge så kan kedjan kugga över. Sedan startar man motorn OCH... ja ni fattar! Det blir lite som när man har slak kedja på cykeln, så länge man trampar så hålls kedjan sträckt mellan främre och bakre drevet, men trampar man baklänges så kuggar det över bak på det mindre drevet.
Min bil har gått 4,000 mil och jag anser mig hyffsat med i matchen när det gäller bilar. Läser mycket media, mekat mycket med bilar genom åren osv. Men just detta med kamkedjan på 1,2 tsi hade undgått mig totalt innan jag köpte bilen. Så jag tror att a/ Problematiken drabbar väldigt få bilar. b/Pga. a så tror jag inte många begagnatköpare har kännedom om att problemet finns.
Googlar man dessutom lite så ser man snart att 2,0 tfsi-motorn har samma problem, framför allt i USA, och detta är ju helt okänt här i Sverige verkar det som då var och varannan Passat/A4/Tiguan med bensinmotor är en 2,0 tfsi.

#22
2016-12-23 09:01

FXX, det som du berättar om är faktiskt den *enda* saken VW faktiskt fått fixad när du är ute och byter kamkedjan för den femte gången.

#23
2016-12-23 13:19

Det sitter tydligen samma typ av sträckare
I Peugeotmotorer.

#24
2016-12-29 01:06

Klart man ska göra sig av med en så dålig bil som bara skapar problem. Varför hänga kvar vid en sådan?

#25
2016-12-29 09:15

Fabrikationsfel förekommer hos alla bilmärken, mer eller mindre. Kvaliteten på bilmärket är bl a hur de tar ansvar för bristerna.
VW borde införa en förlängd garanti på kamkedjorna till 15år eller 20000mil eller kostnadsfritt ändra den dåliga konstruktionen.

Om jag minns rätt lämnade lilla SAAB förlängd garanti gällande problemet med Oilsludge.

#26
2016-12-29 09:18

Problemet med vag är inte bara den dåliga kvalitén utan att dem pissar på sina kunder.

#27
2017-01-16 09:00

SAAB lämnade garanti pgav problem med vevhusventilation men det var "under galgen" och de fick både kostnad och bad will på köpet eftersom de var så ytterst motsträviga till att lämna garantin. Minns det som klantigt skött.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.