Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag byta kamrem?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag byta kamrem?

Publicerad 12 februari 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
”Den har gått 7 600 mil. Är det värt att byta? Finns det några varningssignaler som man kan hålla uppsikt efter?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har köpt en Renault Modus 1,4, årsmodell 2005. Den har gått 7 600 mil. Kamremmen är inte bytt. Rekommendationen är byte vid 12 000 mil eller fem år. Är det värt att byta? Tror att kostar en hel del. Finns det några varningssignaler som man kan hålla uppsikt efter?
Mikael W
 
Svar:
Har bilen gått fem år över tiden bör du omedelbart byta kamrem! Den kan gå av precis när som helst och det sker utan förvarning. Det är väldigt svårt att inspektera remmen eftersom den sitter dold bakom kåpor och en försvagning syns inte.
”Med en så gammal kamrem skulle jag inte ens starta bilen utan bogsera den till verkstad”, varnar en erfaren Renaultmekaniker.
Ett byte av kamrem kostar cirka 6 500 kronor. En havererad motor blir många gånger dyrare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-02-12 16:56
Wolesley

Risken för att motorn omedelbart ska flyga i luften är rätt liten, men byt snarast den där remmen. Du har köpt en rätt bra liten bil för antagligen inte så mycket pengar, och har du tur är det 15.000 hyggligt bekymmersfria mil kvar. Byt därefter ingen mer rem, utan sälj bilen för en struntsumma. Det blir en billig och bra bil i alla fall. Annars kan du nästa gång testa att byta rem själv. Det är inte så svårt som många påstår.

#9 • Uppdaterat: 2016-02-12 16:58
Wolesley

Och byt INTE rem på märkesverkstaden!!! Det finns idag gott om seriösa firmor specialiserade på rembyte, som för ett fast - och lägre - pris fixar det där.

#a • Uppdaterat: 2016-02-12 18:30
Eric H

"Ska jag byta kamrem?"
Finns bara ett enda svar på den frågan och det är JA!
Vad andra via anekdotisk bevisning med enstaka fall tycker är ointressant.
Finns två kriterier, "ålder" eller "mil".
Du har med råge överskridit det ena..
Byt - och gör det nu!
Kan tänka mig at Renaultmeken som nämndes har ett betydligt större antal fall i erfarenhetsbanken är "ett".
Då skroten är min primär res dels lev har jag där sett ett stort antal bilar som nästan ser som nya ut, ren osliten klädsel, inga plåtskador/repor , prima lack - men på skroten.
Varför? Ofta kamremsbrott och totalt motorhaveri... Man kollar ju lite ibland och lyfter på huven som nyfiken....
Vid senaste besöket kom en kanonfin blå VW 1.4 inbogserad (dolly).
Frågade varför. Gissa en gång!
Var nära jag köpte den bara som kul objekt innan ägaren lämnade den kvar..