Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag byta kamrem?

Bilfrågan: Ska jag byta kamrem?

Bilfrågan

”Den har gått 7 600 mil. Är det värt att byta? Finns det några varningssignaler som man kan hålla uppsikt efter?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har köpt en Renault Modus 1,4, årsmodell 2005. Den har gått 7 600 mil. Kamremmen är inte bytt. Rekommendationen är byte vid 12 000 mil eller fem år. Är det värt att byta? Tror att kostar en hel del. Finns det några varningssignaler som man kan hålla uppsikt efter?
Mikael W
 
Svar:
Har bilen gått fem år över tiden bör du omedelbart byta kamrem! Den kan gå av precis när som helst och det sker utan förvarning. Det är väldigt svårt att inspektera remmen eftersom den sitter dold bakom kåpor och en försvagning syns inte.
”Med en så gammal kamrem skulle jag inte ens starta bilen utan bogsera den till verkstad”, varnar en erfaren Renaultmekaniker.
Ett byte av kamrem kostar cirka 6 500 kronor. En havererad motor blir många gånger dyrare.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Håller du med om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2016-02-12 07:27

Köper man en begagnad bil med kamrem så måste det in i kalkylen. Hoppas "Mikael W" gjorde det. Oavsett så är det bara att följa rådet. Ett motorhaveri kan kosta lika mycket som bilen är värd.

#2
2016-02-12 08:20

Om du inte bytt kamrem på 10 år bör du definitivt byta.

#3
2016-02-12 10:47

Det är dags att lägga på en rem.

#4
2016-02-12 10:49

Skönt att man har en bil med kamkedja så man slipper det där tramset.

#5
2016-02-12 14:07

Själv skulle jag inte ens titta åt den bilen. Synnerligen vanskligt att köpa den, jag skulle inte köra den en enda meter.

Man kan ju undra hur ofta de bytt olja i motorn.

#6
2016-02-12 16:10

Draxon @ Varför undrar Du om oljan blivit bytt i motorn? Jag tror inte att 10 år är något kritiskt för en kamrem. På V70 rekommenderar Volvo 18000 mil (säkert med mycket stor marginal vid extra hård körning) och jag har inte hört om någon tidsgräns. Medelbilen går enligt SBP 1200 mil per år, det blir 15 år men då är alla tjänstebilar och Taxi som går tio ggr så mycket inräknade. Vilket gör att många bilar måste bli 30 år innan de gått 18000 mil.

Min Fru köpte en Fiat 128 Berlina 1972 som nu gått 14000 mil, jag kan inte minnas att kamremen blivit bytt någon gång. Att den inte är bytt under de senaste 30 åren är jag helt säker på.

Vet inte om gummit i dag är lika bra som i går och om man helt kan jämföra en kamrem med ett bildäck. På min VW 1200 som jag köpte 1962 är reservhjulet bara lite använt och ser ut som nytt. Finns inte en torrspricka. Samma sak med min Husqvarna 30 Sport 1953 som gått 2200 mil. Framhjulet är som nytt, inga sprickor vare sig på fram- eller bakhjul. Bakhjulet är slitet och liknar sliks men båda har suttit på sedan Husqvarnan var ny för 63 år sedan.

#7
2016-02-12 16:34

snabb95 - Nu var det ju en Peugeot och inte Volvo V70, Fiat 128 Berlina, VW 1200, eller en Husqvarna 30 Sport frågan gällde. Det gällde ju inte ens däck. Faktum är att jag bryr mig inte ett smack vad du "tror" om hållbarhetstiden på en kamrem till Peugeot. Är rekommendationen fem år så följer jag den. Har de däremot struntat i rekommendationerna på en så viktig detalj så chansar jag inte med oljan heller. En kamrem behöver inte heller gå av utan det räcker att korden blir lite sträckt och då kuggar den över.

Men det är ju såklart, håller dina däck på din Husqvarna 30 Sport 1953 så kan han ju vänta med kamremsbytet till 2063 eller nåt.

#8
2016-02-12 16:53

Volvo V70 där ska kamremmen bytas efter 18000 mil eller tio år. Fick bytt på Bilmånsson i förra veckan.

#9
2016-02-12 16:56

Risken för att motorn omedelbart ska flyga i luften är rätt liten, men byt snarast den där remmen. Du har köpt en rätt bra liten bil för antagligen inte så mycket pengar, och har du tur är det 15.000 hyggligt bekymmersfria mil kvar. Byt därefter ingen mer rem, utan sälj bilen för en struntsumma. Det blir en billig och bra bil i alla fall. Annars kan du nästa gång testa att byta rem själv. Det är inte så svårt som många påstår.

#10
2016-02-12 16:58

Och byt INTE rem på märkesverkstaden!!! Det finns idag gott om seriösa firmor specialiserade på rembyte, som för ett fast - och lägre - pris fixar det där.

#11
2016-02-12 18:30

"Ska jag byta kamrem?"
Finns bara ett enda svar på den frågan och det är JA!
Vad andra via anekdotisk bevisning med enstaka fall tycker är ointressant.
Finns två kriterier, "ålder" eller "mil".
Du har med råge överskridit det ena..
Byt - och gör det nu!
Kan tänka mig at Renaultmeken som nämndes har ett betydligt större antal fall i erfarenhetsbanken är "ett".
Då skroten är min primär res dels lev har jag där sett ett stort antal bilar som nästan ser som nya ut, ren osliten klädsel, inga plåtskador/repor , prima lack - men på skroten.
Varför? Ofta kamremsbrott och totalt motorhaveri... Man kollar ju lite ibland och lyfter på huven som nyfiken....
Vid senaste besöket kom en kanonfin blå VW 1.4 inbogserad (dolly).
Frågade varför. Gissa en gång!
Var nära jag köpte den bara som kul objekt innan ägaren lämnade den kvar..

#12
2016-02-13 19:40

Erik H @ Skriver: "Vid senaste besöket kom en kanonfin blå VW 1.4 inbogserad (dolly)." Jag frågar: Var Du tillräckligt nyfiken för att kolla om kamremmen var bytt för sent? Kan även vara så att remmen havererat innan VW tycker att den behöver bytas. Det kan vara fler haverier som inträffar inom bytesintervallen än utanför p.g.a. att remmen är underdimensionerad på VW TSI 1,4.

Sedan finns det ingen koppling mellan bilens skötsel t.ex. att oljan byts enligt föreskriven intervall och att samma sak gäller kamremmen som Draxon tror. För min del byter jag olja i V70 dieseln minst två gånger inom de 3000 mil som rekommenderas. Där litar jag inte på Volvo lika lite som jag tror att de vet om kamremmen måste bytas var 10 eller var 20:e år när de skriver instruktionsboken för en nykonstruerad motor.

#13
2016-02-14 13:02

Att man ofta har haft god marginal på kamremmar, är historia.
Då löpte den över vevaxeln, 1 kamdrev, nåt löphjul och en spännare....
Idag är det (oftast) 2 kamdrev, vattenpump, löphjul, ibland flera, spännare, ibland balansaxel....
Remmen får slita hårt numera.
Remmarna på min mc verkar vara en evighetsmaskin, väldigt kort, dubbelt så tjock som på en bil och löper över en spännare, kam och vev.
Första ägaren hade aldrig bytt, när jag köpte var hojen 16 år gamnal, remmen såg ut som ny....
Ändå byter jag igen efter 8 år, för dyrt att chansa.......

#14
2016-02-16 00:51

ErikH @ Jag tänkte inte på att VW 1,4 har kamkedja både på bensin och på dieselmotorer. Den skall inte bytas enligt intervall. Så den bil Du såg på skroten var nog inte försedda med kamrem och därmed inget att referera till när det gällde kamremmars livslängd.

Nya motorer är däremot försedda med kamrem som går att läsa i dagens tråd: Bilfrågan: Håller remmen? Marianne Sterner svar lyder: ”VW-koncernens nya bensindrivna motorer har kamrem utan bytesintervall. Däremot ska kontroll av remmens skick göras vid service, första gången efter 24 000 mil och därefter var 3000:e mil.” Med 1200 mil per år blir det minst 20 år ev. 30 år. Min egen kommentar.

#15
2016-02-16 07:38

Och har man extra otur när man köper begagnat så är Vägmätaren "justerad".

#16
2016-02-17 17:30

Byt fort som f-n ett mototorhaveri kostar mer än bilen är värd

#17
2016-02-18 17:30

Betr "den blå vW" var det ägaren(?) som hävdade kamremshaveri..Vad vet jag..Var kanske en 1.6, de har ju rem..
Han kanske bara svarade "ja" trots att det var kedja, jag var ju bara en dum "nyfiken"...
Har en nyinköpt bil utanför drygt 10Kmil. Rembyte vid 8000 är påbjudet.
Ska jag byta rem? Serviceboken säger inget.
Absolut!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.