Nästa artikel
Bilfrågan: Ska jag byta fjädern?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ska jag byta fjädern?

Publicerad 29 juni 2018
”Verkstad ansåg att fjädern måste bytas, då den tydligen gått av? Kostnad med arbete skulle bli cirka 1. 500. Hur ska man tänka?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag besiktade min Citroën för ett par veckor sedan. Gick bra men fick anmärkning på att en fjäder bak var ”ur läge” Jag blev rekommenderad att justera denna, men slapp ombesiktning. Åkte till verkstad som ansåg att fjädern måste bytas, då den tydligen gått av? Kostnad med arbete skulle bli cirka 1.500. Hur ska man tänka, bäst att byta eller...? Känns som man är ett lätt ”byte”när man inte kan något om bilar.

Svar:
Du ska absolut byta fjädern som verkstaden anser. Eftersom påpekandet från besiktningen antyder att fjädern är ur läge så finns en ökad säkerhetsrisk. 
Nu vet jag inte i vilket skick bilen är och hur långt den rullat, men personligen skulle jag byta båda bakfjädrarna.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-29 07:10
Klarsynt

Förvisso är verkstäder kåta på att byta ut, snarare än att fixa till. Men litar du på din verkstad och de säger att den är av så är den väl av. Byt då. Och om de nu är gamla så kan du lika gärna byta den andra också, när du ändå håller på, så du får balans. Yin och Yang och hela den där grejen.

.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-29 08:44
mrbackoffice

Alltså 1500 kr för ett byte inklusive fjäder låter ju inte så farligt. Och ja det bör bytas omgående.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-29 08:57
jete

Vill du spara pengar, så byt bara den trasiga fjädern. Det har ju gått att köra med en trasig också och det gör det. Tids nog så brister den andra kanske också. Spiralfjädrarna nuförtiden brister på flera bilar i motsats till för 50 år sedan. Då var det bara fjäderpaketen på lastbilar som behövde byta blad.

#4 • Uppdaterat: 2024-04-08 13:08
Gäst (ej verifierad)

Rätt "luddigt"!
"Fjädern ur läge". Innebär?
Fjäderbrott borde innebära ombesiktning, på gränsen till körförbud. Kortast möjliga väg till verkstad för åtgärd.
Har svårt att tro att besiktningen släpper ett fjäderbrott med anmärkning, utan krav på återbesök.
3000 kr för två friska fjädrar låter dock rimligt.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-29 10:25
GDS

Ja fjädrar går som popcorn nuförtiden, särskilt från GM (opel &saab). Har bytt runt om till fjädrar från Lesjöfors och dessa håller ännu.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-29 11:17
Jordnära

Oftast nedersta varvet som går av och som ligger i sand och vatten. Kan vara svårt att se utifrån. Du ska absolut byta och priset är lågt. Byt båda om du tycker att bilen är värd det. Många bilar har dåliga lösningar på undre tallriken.

#7 • Uppdaterat: 2018-06-29 13:43
VW Polo 2012

Hej (VolvoXC90 2018-06-29 12:28) DAGENS BÄSTA !!!!!!!!!!!!

#8 • Uppdaterat: 2018-06-29 14:20
Roy J

Jag vet inte precis om fjäderbrott var så ovanliga förr. Jag känner till flera 60-talsbilar där det var vanligt. Jag tror att Opel var en av dem.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-29 17:14
V8-Power

Herregud varför ens ställa en sådan här fråga, har du inte råd att hålla bilen trafiksäker så ska du inte ha en bil!

#a • Uppdaterat: 2018-06-29 17:31
jete

På vår Golf 2002 brast en framfjäder i övre ändan där den var bockad som knorren på en grissvans med så liten radie att risken för brott blir stor, såvida inte bockningen skedde varmt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.