Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rätt behandlad rostskada på min VW Golf?

Bilfrågan: Rätt behandlad rostskada på min VW Golf?

Bilfrågan

"På goodwill skulle de ha betalat 50 procent av skärmbyte om jag inte servat hos den auktoriserade verkstaden. Kan detta verkligen vara rätt?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har en VW Golf 2010, på vilken rost har gått igenom båda framskärmarna. Den är servad de första 10.000 milen på Bilcentrum i Kristianstad. Där säger man att de på goodwill skulle ha betalat 50 procent av skärmbyte om jag fortsatt serva bilen i Kristianstad och inte hos den auktoriserade verkstaden där jag bor. Kan detta verkligen vara rätt?
B Åkerblom

Svar:
Nej, jag kan inte tycka att det är rätt. Rostskyddsgarantin är 12 år. Visserligen vet vi att det är svårt att med hänvisning till garantin verkligen få rost åtgärdad. Men det är importören som står för garantin, så jag tycker att du ska vända dig till VW Group Sverige AB. Åtagandet kan inte höra samman med vilken auktoriserad verkstad du servat bilen på.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du erfarenhet av att kräva ersättning enligt rostskyddsgaranti?

Kommentarer

#1
2019-11-19 07:48

Har (Hade) en VW Golf VII Sportsvan 2014. Vid en skadebesiktning hos VW-verkstad upptäckte besiktningsmannen en rostskada på helt annan plats på bilen (backluckan) och skapade ett rostgaranti/goodwill-ärende, och allt (den egentliga skadan och rostskadan) fixade VW-verkstaden på samma inlämning (givetvis två separata ärenden, då det ena var skada som gick på vagnskadeförsäkringen).

#2
2019-11-19 12:06

Hur vad det med rostskyddsbetyget? 1:a

#3
2019-11-19 12:06

Försvarar normalt sett inte snåltyskar men det här är helt rätt. Har de som faktiskt står för garantin inte haft chans att kontrollera och förebygga att en så grov skada uppstått så det helt logiskt att de inte ska behöva stå för hela kostnaden. Säger sig självt. Hade de gjort rostskyddskontroller så hade man kanske hittat det i ett stadie där omlack hade varit tillräckligt.

Men i dagens samhälle så krävs det bara utan några uppoffringar. B Åkerblom ska nog vara glad för att han får 50% betalt.

#4
2019-11-19 15:16

Bilmodellen fick säkert toppbetyg av VIB så kallade rostskyddsexperter ;)

#5
2019-11-19 18:23

Retas inte men du har nog rätt (tyvärr).

#6
2019-11-19 18:33

Roger S - missade du att bilen faktiskt VAR servad hos auktoriserad verkstad och att det är VW och inte den lokala verkstan som står för kostnaden vid åberopande av rostskydds-garantin. Eller - antagligen nåt försäkringsbolag men VW är kontakten dit i så fall.

#7
2019-11-19 19:41

VW Golf 2010 fick 3 av 5 i rosttestet, tänk bara hur horribla japanerna som fått en 1:a ska se ut efter snart 10 år

#8
2019-11-19 21:28

ja, den må være 23 år, elle er det bare det sædvanlige med folkevogn. dieselgate og dårlige gearkasser og åbenbart også rust. uha...

#9
2019-11-20 10:03

Erik Rönnblom: Han kan använda vilken seriös verkstad som helst som intygar att de gjort hela serviceprogrammet inkl. rostskyddskontroll och därefter stämplat i serviceboken. ALLA garantier ska gälla precis som om bilägaren servat på den auktoriserade finverkstaden. Det behöver varken finnas lunchrestaurang, särskild kundmottagning, vilorum eller biluthyrning.

#10
2019-11-20 16:17

Pi - ja det missade jag :P *blindstyre* ;)

#11
2019-11-20 16:17

Pi - ja det missade jag :P *blindstyre* ;)

#12
2019-11-20 21:57

Min erfarenhet är att "har det börjat rosta på ett ställe så fortsätter det" oberoende av vad man gör, med ev sandblästring eller slipning + ny färg. Så att någon ser en rotskada betyder inte att den kan varaktigt åtgärdas, oberoende av vem som upptäckte den. Vem som helst kan ju se den de facto. Behövs ingen expertis till det. Allt hänger på om lackeringen gjorts bra från början i fabrik.

#13
2019-11-22 11:10

Det är en Volkswagen.
En god vän har fått rost runt dörrhandtaget på sin Passat. Kontakt med verkstaden, en VW verkstad där bilen servats sedan ny. De konstaterar att det finns rost, bara rost och ingen färg kvar. Ingen åtgärd utan hon får svaret att det är normalt på en 9 år gammal bil. Hon skall nu sälja den genom "vi köper din bil". Hon kommer inte köpa ny VW igen.

#14
2019-11-25 19:24

Om det vore normalt för en 9 år gammal bil så skulle ju ALLA handtag på den bilen ha rost runt infästningen, men det är visst bara vid ett handtag. Och alla andra 9-åriga Volkswagen likaså. Och alla andra bilar också. Även min 31 åriga Volvo och min 33 åriga Ford. Men det har dom inte. Ett stansat hål i en tunn plåt, med ett skägg på undersidan efter stansningen är det svårt eller omöjligt att få färg att fästa på ordentligt. Allt som är fastskruvat på en bils plåt måste man applicera tunt rostskyddsmedel på runtom detaljens packning. Låt ligga ett dygn och torka sedan bort överskottet. En bil är inte färdig att tagas i bruk där den står i butiken. På min Volvo -85 fick dom måla om partier innan jag kunde ta ut den. Den som jag använde i 31 år. Där var det kokning i lacken som det heter på fackspråk. Att bilförsäljarna pratar bort fakta är ju känt, det har dom alltid försökt göra om det går. Utom på min Volvo! Heder åt Bilia!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.