Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar om man har rätt att köra för fort för att underlätta framkomligheten för utryckningsfordon. Illustration: Johan Isaksson.
Frågeställaren undrar om man har rätt att köra för fort för att underlätta framkomligheten för utryckningsfordon. Illustration: Johan Isaksson.

Bilfrågan: Rätt att köra för fort?

Bilfrågan

”I avsikt att underlätta ambulansens framkomlighet, har jag rätt att överstiga gällande hastig-het på en 2+1-väg?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Har jag rätt att överstiga gällande hastighet om jag på en 2+1-väg får exempelvis en ambulans efter mig som är under utryckning när jag kör på den vägsträcka som bara har ett körfält? I avsikt att underlätta utryckningsfordonets framkomlighet.
Börje Follinger

Svar:
Man kan som förare lätt bli stressad av att ha ett utryckningsfordon med blåljus bakom sig. Men nej, man får inte öka farten över gällande hastighetsbegränsning. Det är heller inte lämpligt att bromsa och köra nära räcket, för att försöka bereda plats för omkörning.
Man ska fortsätta i jämn fart och inte överskrida maximalt tillåten hastighet.
Thomas Agnevik på polisens förarutbildning i Linköping nämner att förare av utryckningsfordon, om det bedöms möjligt, kan släcka blåljus och ljud just för att minska stressen på förare av fordon som de kommer ifatt. Men det är inget krav.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Har du varit med om en situation som frågeställaren beskriver?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2018-03-21 08:47

Nej, jag har inte hamnat i den situationen, men däremot noterat att många förare aldrig tycks titta i backspegeln, de ligger där och såsar och är i vägen för blåljuset som kommer bakifrån.

#2
2018-03-21 08:58

Jag har hamnat i den situationen med en polisbil bakom mig. Konstapeln i passagerarsätet vevade med armarna för att få mig att öka farten.

#3
2018-03-21 09:50

självklart gasar man på

#4
2018-03-21 15:50

Nej! Varför skulle jag utsätta mig själv och andra för förhöjd olycksrisk. Adzam "man". Blanda inte in mig i dina inlägg, skriv i stället vad du står för dvs.att DU gasar på!

#5
2018-03-21 11:34

Det finns ett rättsfall där en person gasade på och fick fortkörningsböter. Inte för att han tillfälligt gasade utan för att han inte bromsade in i en parkeringsficka han passerade uppfattade. Hur lätt är det att ta sådana beslut om man blir stressad.
Hur många brottslingar skulle inte gasa på och skylla på att man hjälpte polisen när de blev jagade. Jag kan förstå att en lagstiftning som tillåter fortkörning skulle bli komplicerad. Kom ihåg att sunt förnuft inte alltid är rätt i trafiken.

#6
2018-03-21 12:32

Hoppas att du som inte trotsar lagen och gasar på kommer att ligga i ambulansen med hjärtinfarkt, medans en likasinnad som du åker och tittar på naturen. Har ni inget sunt förnuft och empati paragrafryttare ? Inte heller du får böter ? Hur många poliser finns det HA HA HA.

#7
2018-03-21 16:24

Om det är en ambulans som har bråttom med siren och ljus påslagna utgår jag från att det handlar liv och död då gasar jag nog på lite extra. En ev böter tar jag med gott samvete.

#8
2018-03-21 16:50

Självklart växlar jag ned ett par kuggar på Mazdan och flyger undan så att blåljuspersonalen inte blir hindrade av mig iaf. Om sen bror duktig tycker att det, (i extremfallet visserligen men) är viktigare att inte bryta mot lagen än att rädda människoliv så är det deras val.

#9
2018-03-21 17:23

Denna fattas faktiskt men om att det händer då ger jag givetvis väg igenom att gasa på.

#10
2018-03-21 22:04

Jag hade gasat på.. allt annat är hål i huvudet..

#11
2018-03-22 09:57

Hamnade faktiskt i den situationen en gång för ett par år sedan. Lyckligtvis var där inge riktigt dike, utan jag kunde svänga av, sakta ned och släppa förbi ambulansen. Annars hade jag nog försökt gasa på lite och hålla undan.

// Krister

#12
2018-03-22 11:15

Jag tror den polisman som ser detta, dvs att en utryckande ambulans med blåljus och sirener fortsatt kan ligga i högre hastighet för att en privatbilist gasat på lite, inte kommer att bötfälla privatbilisten, förutsatt att denna efter ambulansen passerat åter anpassar farten enligt gällande begränsning.

Ingen person med vett och sunt förnuft skulle bötfälla privatbilisten, om nu denne inte höjt sin hastighet till vårdslös standard, (dvs över 140-150 km/h).

#13
2018-03-22 12:25

Tvärnit, vad skriver du egentligen?

Isoderlund, 80 km/h kan också vara vårdslöst. Det beror på omständigheterna.

#14
2018-03-22 12:28

För några år sen blev jag ute i Tungelsta-trakten upphunnen av en polisbil med blåljus. Det var en solig sommardag med blixtrande reflexer från krom och billack i olika riktningar. Jag uppmärksammade helt enkelt inte ljusen, utan de fick ge ljudsignal, varvid jag snabbt flyttade på mig.
Blått ljus är direkt förkastligt!

#15
2018-03-22 13:08

Uppenbarligen var det inte OK 2010, vet att jag läste denna artikel då: https://www.aftonbladet.se/bil/article12565323.ab

Det är ju (ytterligare) en av baksidorna med 2 till 1 --vägarna..

#16
2018-03-22 14:54

mrbackoffice,
Som det står i artikeln passerade han fyra möjligheter att svänga av innan han slutligen gjorde det.

#17
2018-03-22 14:56

Ja det är patetiskt att de får bygga 2+1 vägar. Bygg 2+2 på en gång ist. Krävs inte ens bredare vägar.

#18
2018-04-25 20:08

Ja, 2+1 borde förbjudas helt - vansinne, tycker jag.
Jag gasar gärna o hjälper ambulans o brandkår.. polis är väl mer tveksamt, de kör ju fort oavsett utryckning...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.