Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Onödigt vätskebyte?

Bilfrågan: Onödigt vätskebyte?

Bilfrågan

"Jag har haft bil i exakt 50 år och aldrig bytt bromsvätska på någon av mina 7 bilar." Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Blir lite fundersam på ditt svar på frågan om byte av bromsvätska vart 2-3 år. Jag har haft bil i exakt 50 år och aldrig bytt bromsvätska på någon av mina 7 bilar. Idag har jag en Saab 9-5 som fyllde 20 år i somras och som jag besiktigade i september, med perfekta bromsar. Har fler i bekantskapskretsen som heller aldrig bytt bromsvätska. Det verkar som du tog i för att ha både hängslen och svångrem med 2-3 års intervall! Har bara bytt multirem efter 15 år och olja och filter varje år. Har du förslag på något annat som bör bytas, typ växellådsolja?
Ulf Persson

Svar:
Ja, det finns ju ingen som kan tvinga dig att följa biltillverkarens servicerekommendationer. Och det är ju inte jag som skrivit dem heller. Du har tydligen kommit fram till ett eget, enklare och billigare underhåll och hittills har det gått bra? Men att aldrig byta bromsvätska är helt i strid mot tillverkarens rekommendationer och inte något vi kan föreslå våra läsare. Och om du vill ha förslag på fler åtgärder så ta en titt på bilens serviceschema.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare 

Diskutera: Rätt eller fel att strunta i bytet av bromsvätska?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-12-31 07:55

Bromssystemet är inte hermetiskt tätt. Fukt kommer in i bromsvätskan. Tiden varierar med omgivning och användning/förvaring. Biltillverkarna vill ha både hängsle och livrem - och hjälpa vekstäderna att tjäna pengar - och rekommenderar byte varannat eller var tredje år.

De flesta biltillverkarna har det med i servicerekommendationen - efter 2 - 3 år.

Fukten samlas i bromscylindrarna, som - så småningom - korroderar - kan fastna=ingen bromsverkan på det hjulet= fara och dyrbar reparation. Det gäller - tyvärr - även SAAB.

Jag bor i Bohuslän och byter bromsvätska var 4:e/5:e år. Båda bilarna: 9000 -97/Carrera S -05. Garage.

#2
2020-12-31 08:22

Serviceintervallet är också anpassat till största påfrestning. Bilen ska klara hård köringen på t ex autobahn eller klara att dra tunga släpvagnar i t ex Alperna eller i Norge. Biltillverkarna vet inte var bilen hamnar och hur den kommer att användas. Vissa rullar bara på Västgötaslätten i 70 km/h. Då räcker det nästan att bara använda motorbroms.

#3
2020-12-31 08:37

@Erik Rönnblom, snyggt försvarstal, osar kritikfobi, dålig klang från en tidningsrepresentant, snarstucket! Reagerade direkt när jag läste papperstidningen, varför tas detta upp i en frågespalt undrar jag? Frågor om svar som detta får iaf mig att tappa förtroendet för hela tidningen.

#4
2020-12-31 09:38

Hemma byttes det inte heller bromsvätska och några bromsproblem var det inte heller utom på den 1970 som gått 74 000 mil, där brukade kolvarna behöva gymnastiseras lite extra ibland, men på den från 1981 var det aldrig några bekymmer och bromsoljan, som vi kallad den på den tiden, uppvisade aldrig några brister vid kontroll.

#5
2020-12-31 09:50

Med verkstadskostnader på ett par tusen i timman så klart att biltillverkarna pytsar in allt vad dom kan för att skinna kunden ännu mera.

#6
2020-12-31 10:07

Har man råkat ut för att bromsvätskan blir överhettad så byter man den ibland. Det är en ganska obehaglig upplevelse när pedalen känns som att trampa på en tvättsvamp och hastigheten inte minskar.
Jag tycker att svaret är rimligt. Tidningen kan knappast rekommendera att man struntar i tillverkarens instruktioner.

#7
2020-12-31 10:09

Öppna nippeln på oket, släpp ut en droppe, mät. Varför inte när du sätter på vinterhjulen.

#8
2020-12-31 10:41

De flesta bromsvätskor är hydroskopiska och det är en av anledningarna att man rekommenderar byte. Vattenupptagningen ökar vid hög temperatur och hög luftfuktighet och i vissa länder där mycket körning i kuperad terräng förekommer, måste intyg uppvisas vid kontrollbesiktning på när bromsvätska byttes.
Skulle det bromsas så mycket att det blir ångbildning är det inget kul, då är det färdigbromsat och det vet man!
I det förhållandevis platta Sverige är det tydligen inte lika viktigt (ännu), men det är en god ide´ att i samband med service kolla vattenhalten i vätskan!

#9
2020-12-31 12:57

Vi svenskar använder inte bromsen nämnvärt jämfört med södra Europa
Pratar vi autobahn körning som Tyskland är det nog ett litet större behov av byte.

Men svensken i allmänhet på 80-110 landsvägar i sömnigt tempo jämförelsevis.
Ja bortkastade pengar med dom täta intervallerna på vart annat år på bromsoljebyten i detta slutna system enligt mig.
Skulle kunna sträcka mig till oljebyte vid belägg byten.

Jag har haft många bilar med 30-40000 mil på mätaren och aldrig bytt sedan gammalt. .

Rekordet är en 00 caravelle med 61000 mil på mätaren och faktum är att inga ok eller cylindrar byttes på dom milen förutom ett bak där handbroms funktionen gav upp.
Och ok kolv och cylinder vägg blank och fin.
Och aldrig bytt bromsoljan i min ägo dom sista 30000 milen på den bilen.

Så min uppfattning är att det är ett överdrivet behov med dessa täta bromsoljebyten.
99% av problemen kommer utifrån av våra saltvägar och dåliga tätningar och konstruktioner kring bromsoket.

Och tänk Korea elbilarna Kia/Hunday där bromsarna i stort aldrig används och ändå måste dom in på service och bromskoll varje år
Max 1500 mil för dyra pengar.
Och detta gäller väl även Toyota som debiterar för smörjning av bromsok varje år 1500 mil.
Eller är det dåliga konstruktioner kanske.
Snacka om att folk blir rövkn riktigt.

Nja det är nog min personliga uppfattning efter 40 års bilägande :)

#10
2020-12-31 16:25

Som saabnisse säger: De flesta bromsvätskor är hygroskopiska och suger åt sig fukt - bromsvätskor är alltså just vätskor och ingen olja. Den vanligaste orsaken till att bromsoken bak kärvar med åren är faktiskt just vatten i bromsvätskan (visserligen lätt påhejade av den utsatta placeringen, särskilt i vinterväglag). Jag känner några personer som aldrig har bytt bromsvätska och samtliga har fått byta slavcylindern på grund av gravrost i den. I det ena fallet var jag med som "åskådare" och när mekanikern öppnade bromssystemet rann det ut "knallbrunt vatten"! Jag har väldigt svårt för att förstå varför folk struntar i att underhålla sina bilar. Bromssystemet torde vara det viktigaste systemet i en bil - och då ska man kunna vara säker på att det fungerar.

#11
2020-12-31 13:05

Det heter hygroskopiskt och jag har fått lära mig att det främst är via slangarna som vattenmolekyler kommer in. Citroën använde icke hygroskopisk vätska i sina bromsar när det var LHM tillgängligt i fjädringen. Minnet påstår att de inte hade slangar som tog in vatten då, men det kan vara fel.

#12
2020-12-31 13:05

Jag följer Mercedes rekommendationerna på två år och byter helt själv, som är väldigt enkelt!
Jag gör det mest för att inte rosten skall börja härja i oken osv. ,har hört att även abs:en kan ta skada av rost och då kan det väl bli en dyr historia kan jag tänka mig.

#13
2020-12-31 13:24

Med Biltemas bromsluftare för några hundringar är det största jobbet att ta bort hjulen och hissa upp.

Så visst är det bra att byta bromsoljan.
Och det gör jag också när jag byter beläggen åt folk.

#14
2020-12-31 13:27

Jag tycker Erik Rönnbloms svar till den raljante Ulf är riktigt bra. Den gode Ulf har haft bil i 50 år och ändå lyckats undgå att lära sig både fysik och kemi på basal nivå. Det kan lätt bli Darwin-awards på sådana slutsatser som han ha dragit.

#15
2020-12-31 14:51

Jag byter bromsvätska på våra bilar när jag sätter på sommardäcken ungefär vart fjärde år (ca var 6000:e mil) . Då är bilen ändå förberedd så arbetet kräver inte mycket extra tid. Jag har aldrig sett att fuktmätaren varit i närheten till att visa gult (än mindre rött). Men det kostar 30 spänn för en halvliter bromsvätska så vad finns det för anledning att inte byta (om man har kunskapen och ändå byter däck samtidigt.

Vart fjärde år ca är ett intervall som jag känner mig tillfreds med med vårt körmönster, andra får göra egna avväganden. Om jag skulle ta bilen till alperna så hade jag bytt bara pga den resan och samtidigt gett systemet en extra koll samtidigt.

Antagligen sätter tillverkarna bytesintevallen efter de tuffaste förhållandena. Kan hålla med om att vartannat år i Sverige antagligen är helt onödigt. Men att som frågeställaren självsäkert berätta att det är "filled for life" är ju lika tokigt.

Förutom det självklara med ny bromsvätska behövs

#en 7mm fast nyckel
# en ca 40 cm lång genomskinlig slang att trä på bromsnippeln
# en tom flaska för den gamla vätskan
#en flaska rostlösande spray som man sprayar nipplarna med så de lossar lätt
#en medhjälpare
#en träkloss (att lägga mellan pedal och golv så inte medhjälparen trampar ner bromspedalen för långt och förstör huvudbromscylindern)
# tidsåtgång ca en halvtimme om ändå bilen är upphissad pga byte av däck.

Jag tar vänster bak och sedan höger fram (ena bromskretsen) efter det höger bak och till slut vänster fram. Jag ser till att ha en trasa runt bromsbehållaren och är jäkligt noga med att se till att bromsbehållaren aldrig blir tom.

#16
2020-12-31 14:01

Att det kan behöva bytas är nog sant. Men så ofta? Bättre att mäta och byta vid behov. Så spar vi på våra resurser.

#17
2020-12-31 16:38

På Opel Speedster med originalfälgar kan man byta bromsvätska utan att ta av hjulen. Bara att sticka händerna mellan ekarna.

#18
2020-12-31 17:00

Att mäta är att veta... -varför komplicera saker?

#19
2020-12-31 18:33

Det rätt skönt att ha "peace of mind" och veta att bromssytemet är i bra skick. Väntar man 20 år så kommer man garanterat att dra av nippeln om man behöver byta en slang och måste byta hela oket = dyrare än att byta vätskan regelbundet.

#20
2020-12-31 18:40

Mäta och mäta. Det gör man väl med oljan i behållaren normalt sett. Vad säger det om tillståndet nere i bromsoken?

Jag har svårt att se hur man kan motivera att inte byta bromsolja regelbundet.

#21
2020-12-31 18:53

Audi, det går utmärkt att göra som föreslås i #7!

#22
2020-12-31 23:35

Undra hur många som byter/fyller på fettet under kolvdamaskerna på bromsoket.
Dvs där det alltid blir rost på en bil med många mil.
Och vid byte av bromsbelägg så trycker man in kolven med rosten in i cylindern med den nyss bytta bromsoljan som blir en brun smet.

Skulle nog säga att det är ett vanligt senarium.

Men visst ska man byta bromsoljan men tror ingen kan köpa att det är vettigt med så korta intervaller som 2-3 år förutom dom som vill tjäna pengar. ;)

#23
2021-01-01 08:24

Jag glömde......
Det finns en backe i Alperna, där "alla" biltillverkare provar bromsar. Inte primärt bromsprestanda, utan om bromsvätskan "kokar"= bromsbortfall. Värsta körfallet är "turist körning"= "fesbromsar" sig ner.

Vatten i bromsvätskan kokar lättare än bromsvätskan i sig.

#24
2021-01-01 09:37

Att mäta vid oket kan ge falsk säkerhet. Ev fukt i vätskan kan vara kokt och förflyttad bakåt i bromsrören. Då kan mätning av vätskan i oket ge felaktig indikation.

#25
2021-01-01 22:34

Bra svar av Erik Rönnblom! Men ett intervall på 2-3 år på just bromsvätska låter väl kort på en bil som inte ofta används i mycket bergiga områden.

#26
2021-01-01 21:40

Byta bromsvätska fanns inte på kartan förr, 60-70-talet, har nog tillkommit för att det skall se mycket ut på servicelistan. Skall man däremot till alperna så skall man absolut byta vätskan före. Har sett buckliga bilar stå längst ner i backen för att de har kört på varandra. Det är så man stannar när vätskan kokar. Jag har mätt vätskan i burken, bytt vätska och mätt igen efter 2 veckor och då hade jag lika mycket fukt där igen. Det är ju där fukten kommer in genom ventilationshålet i locket. Pumpar man ut vätskan vid hjulen efter 10-15 år så ser den mörk och förändrad ut, men är den dålig? Har aldrig läst en vetenskaplig rapport på det! Men visst känns det bra i själen att ha bytt någon gång.

#27
2021-01-01 23:01

Bilar och mc som bara körs soliga sommardagar tror jag klarar sig längre mellan bromsvätskebytena, har en mc som har stått inomhus i 10 år och jag kan känna att bromsarna har fullgod funktion

#28
2021-01-01 23:12

Byta olja i växellådan?

#29
2021-01-02 10:30

Jag kollade vattnet i bromsvätskan i min bil vid ca 6000 mil både i behållaren och ute vid varje hjul
Det fanns inget tillstymmelse av vatten i bromsvätskan!
Så byte av vätskan känns helt i onödan, tror att bytet är bar en affärsidé från biltillverkarna för att tjäna pengar.

#30
2021-01-02 16:30

Jag tror också det är en affärsidé med dom korta intervallerna som gäller i dag.
Men visst skall det bytas nån gång.

Men Som sagt 40 år med begbilar och reparationer och till 99% sitter den angripna rost ytan på kolvarna på utsidan kolvtätningen under damasken.

#31
2021-01-03 18:33

Nåja lite bromsvätska det är väl inget att tala om jämfört med att man måste serva kias elbilar varje år fast varken växellåda eller fosilmotor finns och byta glykol för 7-10000:- vart tredje år. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.