Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Nödbroms utan anledning?

Bilfrågan

”Min V70 nödbromsar varje gång jag kör i den omskrivna kurvan på Essingeleden. Varför finns ingen lösning på detta problem?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Min Volvo V70 från 2016 nödbromsar varje gång jag kör i den omskrivna kurvan på Essingeleden. Med tanke på att många bilar håller väldigt kort avstånd till framförvarande är det alltid mycket obehagligt. Bakomvarande bil blir ju också överraskad då min bils bromsljus börjar blinka. Jag sitter alltid med foten på gasen när jag kör där men det är inte alltid jag hinner ge gas innan bromsningen sker. 
Jag har haft min bil inlämnad vid ett flertal tillfällen utan resultat. Min bil kan inte vara den enda Volvo i Stockholmsområdet som fortfarande har detta problem men det tystas ner av Volvo. För dem är ju säkerheten en stor grej så detta är inget de vill tala om. 
Varför finns ingen lösning på detta problem? Har ni på Vi Bilägare hört något om detta?
CG

Svar:
Volvos system för autobroms, City Safety, styrs av kamera och laser, som med all rådande teknik, i vissa speciella fall kan ha sina begränsningar. Det beskrivs i instruktionsboken under rubriken City Safety, kollisionsvarning, ACC, adaptiv fartkontroll. Systemet kan till exempel påverkas av starkt solljus, reflexer, snö, is, smuts, otydliga markeringar med mera.
Som bilägare kan man ändra känsligheten på varningssavståndet för kollisionsvarningen, genom att välja Lång, Normal eller Kort, i bilens menysystem. Man kan också helt stänga av varningsljudet, vilket är möjligt i den bil som frågeställaren har, och endast få den visuella varningen. Man kan också prova att avaktivera den adaptiva fartkontrollen för att se om bilen då uppför sig annorlunda.
Vi förstår att det kan upplevas obehagligt om bilen skulle autobromsa utan synbar anledning. Volvo har dock inte har några rapporter om incidenter eller olyckor. Generellt har City Safety kraftigt mildrat eller helt lyckats undvika olyckor sedan det infördes som standard i alla Volvobilar 2008. Det har sänkt försäkringspremien för bilägarna och numera är det ett villkor från Euro NCAP att alla bilar ska ha autobroms, minst som tillval, rekommenderat som standard, för att få ett högre krockbetyg. Volvo arbetar kontinuerligt på att förbättra systemet för autobroms och har utvecklat det för varje ny generation bilar. Genom att själv gasa i den situation du nämner tar du som förare över kommandot. Det är alltid föraren som slutgiltigt bestämmer.
Annika Bjerstaf, Volvo Car Sverige

Diskutera: Har du varit med om något liknande som frågeställaren beskriver?

Kommentarer

#1
2019-07-05 07:13

Ovan text är så fel på så många punkter. Inte nog med Euro Ncaps totala kollaps i och med att de inte längre visar faktisk krocksäkerhet (vid en faktisk krock) utan även att detta elektroniska bling-bling har fått ta över våra fordon, samt invaggat förare i diverse falska tryggheter.

Men utmärkt av både skribenten, ViB och inte minst av Volvo att uppmärksamma oss alla på detta elände. 

.

#2
2019-07-05 08:23

Inte bra; (

#3
2019-07-05 08:33

Min V60 CC från 2017 har samma problem i nämnda kurvan, varenda gång jag kör där. Min tidigare V60 från 2013 hade aldrig samma problem, pga. annorlunda kalibrering. Det är väldig konstigt att Volvo inte visar mer intresse för att utreda problemet. Jag har upplevt det omvända på Skanstullsbron, i Stockholm, när jag kör söderifrån på väg till Södermalm, när bilen upptäcker nästan aldrig stillastående bilar.

#4
2019-07-05 09:45

@pierre1

Det låter som en possibel katastrof om det sitter i en förare i en sådan bil som har lyssnat till säljarens ord om att bilen bromsar automatiskt och därför nu tillåter sig att vara mer ouppmärksam än han/hon annars skulle ha varit..?

Att ingen någonsin skulle erkänna att de orsakat en olycka i och med att de suttit och fibblat med FB istället, det är en annan sak. Det är därför sådant här aldrig uppdagas i någon statistik.

.

#5
2019-07-05 09:57

All modern elektronisk säkerhetsutrustning skyddas alltid vid felfunktion av den urgamla jesuitgrundsatsen:
"Ändamålet helgar medlen"

#6
2019-07-05 10:11

Undrar om "CG" upplever samma problem norrut som söderut på Essingeleden. Jag vet inte vad som är så speciellt med just kurvan på Essingeleden. Det finns fler liknande vägar. Kanske någon här kan utveckla.
Kan det vara så att CG:s bil reagerar på mittbarriären av betong om han ligger i det yttersta (snabbaste) körfältet och kör norrut varför han hamnar nära mittbarriären? Han kanske tillhör de mer aggressiva förarna som kör alldeles för fort på aktuellt vägparti varför bilen uppfattar mittbarriäten som ett hinder. Gällande hastighet är 70 km/h men många ligger i 100+. Jag har kört sträckan med v90 utan några problem även i rask takt. Den bilen kan man dock ställa känsligheten på gällande hur pass reaktiv bilen ska vara. Har aldrig ännu upplevt Volvos säkerhetssystem som ett problem, tvärtom.

#7
2019-07-05 10:20

Antifeministen/Klarsynt fortsätter sitt korståg mot moderna säkerhetssystem och han tror uppenbarligen att bara för att ordet "autobroms" finns i beskrivningen av bilens egenskaper så kommer bilköparna att strunta i att använda bromspedalen som man tidigare gjort. Inget kan vara mera fel - själv har jag haft nämnda funktion under flera års tid och jag kan garantera att mitt beteende definitivt inte ändrats. Och det är jag rätt övertygad om att det gäller de allra flesta förare - och om nån gjort som Antifeministen/Klarsynt tror att vi agerar så har man nog upphört med detta efter första försöket för nån behaglig inbromsning kommer det inte att bli. Okunskap är vad det hela grundar sig på men då borde ju Antifeministen/Klarsynt kunna råda bot på detta genom att faktiskt sätta sig in i hur dessa system fungerar.

#8
2019-07-05 12:07

Pi: Påstår du att det är ett ickeproblem att bilen tvärnitar av sig själv utan att riktig fara uppstått? Han som skriver in är ju uppenbart bekymrad och skrämd av systemet.

#9
2019-07-05 13:25

milkylainen - nä, det påstår jag inte men däremot att Antifeministen/Tvärnit kör ett korståg mot moderna säkerhetssystem. Du kanske borde läsa vad jag skrev... F ö har vi ju inte så väldigt mycket fakta att gå på avseende läsarfrågan så det eventuella problemet med hans bil är ju lite svårt att kommentera - vilket jag inte heller gjorde !
Och för att svara på frågan - Nej, jag har inte varit med om nåt liknande !

#10
2019-07-05 14:35

@Pi

Usch å fy vilka personangrepp du använder dig av. Mitt nick är Klarsynt och inget annat. Tragiskt är ordet och det gör ju dig till en väldigt liten person, för alla här att se.

Trist att du inte vill se sanningen i vitögat utan istället bara sopa allting under mattan. Att se den andra sidan av myntet verkar inte riktigt vara din grej.

.

#11
2019-07-05 13:43

Min har larmat men inte bromsat där någon gång, har inte koll på om det är när jag ligger i vänster eller höger fil och det är bara i Norrgående, inte i södergående. Håller då mellan 70-80...
Jag är säker på att det är skyltarna över vägen, de är elektroniska och kan vara ganska skarpa i sitt ljus.

#12
2019-07-05 14:02

Så det skulle vara ljusstarka skyltar över vägbanan som kan påverka.. Jag har aldrig uppmärksammat något problem med detta fenomen trots jag färdas där flera gånger i veckan, men det är kanske en orsak vad vet jag? Det hade varit fördelaktigt om CG i frågeställningen förklarade närmare omständigheter kring aktuell plats. Det känns sådär att spekulera när man inte har koll på aktuella omständigheter.vid den "omskrivna kurvan".

#13
2019-07-05 14:28

Farbror blå, det är Tomtebodakurvan på Essingeleden som det handlar om och det är norrgående som det handlar om.

#14
2019-07-05 15:05

Tack för förtydligandet Robban. Trodde det var högerkurvan norrut i höjd med stora Essingen. Förstår fortfarande inte vad som är så annorlunda med den kurvan mot andra platser.

#15
2019-07-05 15:46

Det är garanterat något som stör lidarn, det är inget som är i vägen. Kan också vara därför som det larmar på de "äldre" Volvo-bilarna men inte de nya på SPA-plattformen eftersom de nya har ett annat system.

#16
2019-07-05 16:50

Det verkar inte finnas någon övre gräns för hur mycket "elkrafs" som nybilsköparna accepterar. Inte ens när ni inom snar framtid sitter i era helt autonoma lådor kommer ni inse situationens allvar... hjälp!

#17
2019-07-05 16:59

Har inte märkt att det är så mycket kurvor på Essingeleden? Det här verkar ju helt galet om det är sant. Vilket skitsystem! Är kurvan så skarp att bilen möter sig själv? :-)

#18
2019-07-05 17:11

Antifeministen/Klarsynt - du som är avstängd sen tidigare hos ViB med ditt tidigare nick skall nog vara lite försiktig med att anklaga andra...

#19
2019-07-05 18:27

Vad är det som gnager på dig Pi??
Är väl inget större korståg mot/för än
Blodsbatterier
Skoda
PSA-produkter
Toyota
Anti SUV
Mm.
Plus alla gamla som för varje nytt Nick ser en Uno.

#20
2019-07-05 21:53

Är det en rak kurva eller kurvig raksträcka som Volvon upptäckt och larmar för?

#21
2019-07-05 23:23

Jag håller faktiskt med Klarsynt.
Det börjar gå till överdrift med alla attiraljer i bilarna. Speciellt med EuroNcap och hetsjakten på poäng. Men visst om bilkörning skall gå från att aktivt framföra sitt fordon till att bli körd samtidigt som man sitter och gör massa annat så kanske det behövs.
Pratade med min 88 år gamla far om att han kanske skulle byta bil till en modernare. Nej inte det hade hans Tre år yngre bror gjort, han har fullt upp att greja med skärmen på sin nya XC60 och har börjat köra dåligt, så varför skulle han behöva det efter att ha kört prickfritt utan att knappt ha kört i diket sedan september 1950, till och med med fri fart i många år med dåtidens bilar.
Han kan ju fortfarande köra i jämn fart, utan farthållare, och undviker köra när det är mörkt :)

#22
2019-07-06 02:27

Jag Tycker det är mycket dumt struntprat här och den teknik vi pratar här är riktigt bra för trafiksäkerheten och skaderisken vid olyckor.
Och för varje år blir tekniken bättre och mer förfinad.
Att det blir barnsjukdomar i nykonstruktioner och ny teknik det drabbar ju alla och modifieras och förfinas under resans gång.
Och jag undrar verkligen om insändarens bil verkligen nödbromsar.
På min octavia kan jag få detta fenomen när jag kör om en cycklist utan att hålla ut riktigt men det blir för mig en tidig varning och motorbroms som direkt korigeras av mig.
Hänt några gånger.

Och Guran det finns inte en 80åring som egentligen klarar av trafiken och dom situationer som hastigt kan uppkomma.
Och jag sätter 100 spänn på att din 88 åriga far är en hastighetspendlare utan att han vet om det Pricis som alla andra.
Och aktiv körning, vem gör det i 50 mil.
Nä jag håller med Henrik att det blir mer avslappnad körning med dagen hjälpmedel och man kan lättare fokusera på trafik och eventuella älgar i diket.

#23
2019-07-06 08:58

Ja du MSO, do fortsätter prompt hävda att ALLA som inte har adaptiv farthållare, så som du har, pendlar nått enormt i hastighet.
Visst finns det någon som för det, men väldigt långt ifrån alla.

#24
2019-07-06 11:19

Helt ärligt Guran så tror jag att det är när ålderns höst kommer det är störst behov av alla dessa säkerhetssystem som parkeringssensorer, frontradar, backkamera, adaptiv farthållare etc etc.
stora skärmar med fullfunktion utan en enda extern knapp är inget att sukta efter när man blir 80+.

#25
2019-07-06 19:31

Håller med dig till 100% MSO, när sinnenas förmåga avtar så vill jag tro att systemen verkligen kommer till sin rätt, borde även vara en funktion som tydligt indikerar att det nog är dags att sluta köra bil och lämna in körkortet.
En seniorbil med en skylt bak, ”Här kommer en senior” autonom körning till Konsum och ett reglage för temperatur och två till radion ett som växlar mellan P1 och P4 och det andra till volymen hög/jättehög :) (obs viss ironi kan förekomma i inlägget)

#26
2019-07-07 09:14

Och ändå är det inte äldre och försiktiga förare som är inblandade i flest olyckor utan unga och orutinerade som dessutom överskattar sin förmåga.

Just det senare är fortfarande den vanligaste faktorn bakom många olyckor. Män (för det är oftast män) som tycker de kör bättre än alla andra, som kör långt utanför systembegränsningarna och därtill påverkade av alkohol.

Men även i denna grupp hjälper preventiva system. Framförallt ESP (förutsatt att det inte kan kopplas ur) torde vata extra verksamt där.

MVH AL

#27
2019-07-07 09:17

Angående nämnd kurva har jag kört genom den hundratals gånger med olika Volvobilar. Har aldrig stött på problemet.

Så jag vet inte riktigt hur detta skall kunna åtgärdas utan mer ingående kördata från det specifika fordonet och föraren.

MVH AL

#28
2019-07-07 21:09

AL
Det stämmer inte riktigt. 2018 så var det 120 stycken i åldern 65+ som dog av bilolycka.
Att jämföra med åldersgrupperna,
18-19: 12 st
20-24: 18 st
25-34: 35 st

När det gäller skadade så klarar sig äldre något bättre än yngre.

Jag skulle tro att äldre dör just pga ålder. De ser helt enkelt inte, kan ej bedöma avstånd och reagerar för långsamt. Verkar inte spela någon roll hur försiktiga dom är.
Nu var det iofs lite gissningar men det skulle inte förvåna mig heller om det för äldre är vanligast att dem dör i olycka vid korsning eller utfart.

#29
2019-07-07 21:43

Axa. För att jämföra måste du väga in trafikarbetet. Annars blir det tokigt.

Kolla hos Trafa, VTI och Trafikverket djupstudier. Där har du data.

Det är sant att det finns en högre dödsrisk i intervallet +75 år. Men den beror inte på att +75 överskattar sin förmåga utan snarare på att en äldre persons anatomi inte klarar en krasch. Man tål helt enkelt de negativa g-krafterna sämre ju äldre man blir. Skillnaderna är till och med större än vad vi först trodde, framförallt med avsikt på inre blödningar och benbrott (de som klassas som en allvarlig skada).

MVH AL

#30
2019-07-07 21:50

AL
Trafikarbetet? Som i att den äldre åldersgruppen tillrättalägger mer mil i bil än den yngre gruppen?

#31
2019-07-07 22:28

Axa. Det är som jag skrev det relevanta jämförelsemåttet.

Men det finns en högre risk även hos äldre och korsningar är precis som du är inne på en faktor. Men orsakenilla avvikelsen skiljer sig åt mellan grupperna.

MVH AL

#32
2019-07-07 22:57

AL
”Bland omkomna skyddade trafikanter är skillnaderna mellan åldersgrupper inte så stor, men sett över mätperioden verkar det som att åldersgruppen 65 år och äldre utgör en allt större del av de omkomna.”

”Andelen personer över 75 år har legat mellan 8 och 9 procent från 1996 och framåt. Både andel och antal har dock ökat de senaste åren och befolkningsprognoser från SCB visar att gruppen kommer att utgöra cirka 9,6 procent av befolkningen år 2020. Den åldersgrupp som har högst risk att omkomma kommer alltså att öka de närmaste åren, vilket kan leda till ett ökat antal trafikdödade. Gruppen 18–24 år, som också har relativt hög risk, kommer dock att minska, vilket kan kompensera något för den ökande andelen äldre.”

Trafikverket

#33
2019-07-07 22:59

Axa: Jaha, och?

MVH AL

#34
2019-07-07 23:13

AL
Nåja, det var ditt påstående om att äldre som är försiktiga inte hamnar i olyckor lika ofta som risktagande unga. Uppenbarligen så hamnar äldre i olyckor trots att de är försiktiga i trafiken. Och förolyckas allt oftare.

#35
2019-07-08 00:21

Axa: Det är inte med utgångspunkt i körbeteende som de äldres dödstal ser ut som de gör, utan det handlar främst om faktorer som ligger utanför de preventiva systemen. Det forskningen visar är att det framförallt är när de äldre cyklar eller går som de utsätter sig för högre risker (kontra när de kör bil). Faktum är till och med att kategorin +65 är den grupp som haft störst minskning av olyckorna över tid, men att man samtidigt numerärt sett bli allt fler som drar upp totalen (det som Axa redovisar). Det saknas faktiskt DSS-kvot i nämnda ålderskategorier (som är det mått som man normalt utgår från inom sådana här sammanhang - googla gärna vad den betyder).

Hur de äldre trafikanterna agerar är dock motsägelsefullt. Det uttrycks ofta att äldre i allmänhet har ett trafiksäkerhetsmässigt bättre beteende än ungdomarna. Samtidigt har det gått att visa att äldre är överrepresenterade i vissa typer av olyckor (t.ex. korsningar, på flerfältsvägar, vid accelerations- respektive retardationssträckor etc) samt att de har svårare för mörkerkörning, tät trafik och högre hastigheter. Man har också kunna se att många äldre undviker att köra bil i mörker, d.v.s att de planerar sina resor för att undvika rusningstrafik och mörker. Det finns också studier som visar att de (tvärtemot pojkarna 18-24 år) drar ner på hastigheten i svåra trafiksituationer, oftast för att hinna ta till sig den information som behövs. De äldre har alltså en högre grad av riskmedvetenhet, vilket är och förblir den absolut viktigaste faktorn i trafiksystemet idag. Det är vad autobromsen bygger på, och så även antisladdteknik, dubbdäck, ABS-bromsar eller vad man nu tänker på.

Man brukar uttrycka det så här: Kör som om tekniken inte finns installerad i fordonet. Då har du nytta av den.

Nu får Axa gissa vilka som kör på ett sätt som sätter alla systemen på prov. Tror han att det är +65-åringarna eller är det 18-åringarna som testar gränserna mest?

MVH AL

#36
2019-07-08 07:14

AL
Lustigt. Du hänvisar till Trafikverket men håller ändå inte med om vissa slutsatser.
Det här rapporten var för trafikåret 2017. Det ser inte bättre ut för 65+ år 2018.

Äldre klarar sig bättre i trafiken pga åldern men de förolyckas också pga åldern.

#37
2019-07-08 09:39

Axa. Det Trafikverket tar upp handlar om demografi. Hur populationens åldersfördelning ser ut och vilka konsekvenser det ger på det totala antalet döda/skadade är en annan frågeställning än risktagandet kopplat till dålig medvetenhet och trafikvana.

MVH AL

#38
2019-07-08 10:06

AL
Förvisso.
Men som min gamla körskollärare (65+) sa, ”...och hur många olyckor med äldre har undvikits tack vare yngre förares uppmärksamhet.”

#40
2019-07-09 15:52

Kanappen 11
Alla kurvor är ”bankade” som du kallar det. Skevning heter det om du vill veta det korrekta namnet. Från 2,5% till 5,5% beroende på radie och hastighet.
Undantaget är på framförallt motorvägar i kurvor med stor radie, där är oftast inte kurvorna skevade.
Jag tror inge detta har något med autobromsandet att göra. Däremot detekterar troligen radarn något, kan vara en reflektion i en vägskylt eller något annat som systemet tror är ett hinder som är betydligt närmare än vad det är.

#41
2019-07-12 17:31

Jag har samma problem med Hyndai Kona electric, nödbroms aktiveras om jag kommer nara framförvarande fordon avan om jag slapper bromsen och gasar,
anmalt 2 ganger pa service utan resultat!
:(

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.