Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: När konservera lacken?

Bilfrågan: När konservera lacken?

Bilfrågan

"Har köpt en fabriksny bil och funderar på att göra en konservering på den. Ska man göra den direkt eller ska man vänta tills lacken hunnit härda lite?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har köpt en fabriksny bil och funderar på att göra en konservering på den. Ska man göra den direkt eller ska man vänta tills lacken hunnit härda lite?

Vad är skillnaderna mellan en konservering med ett medel som heter Ditec och ett annat som heter Silverseal nano 2k?

Vad skiljer dessa åt, kvalitetsmässigt och prismässigt? Hur ofta behöver man göra en behandling vid normalt användande/slitage? Behöver man göra om hela behandlingen varje gång?

Jonas

SVAR:
En lackbehandling görs med fördel så snabbt som möjligt. Lacken är så pass "klar" att det utan problem är möjligt när bilen kommer till sin nye ägare.

Vissa biltillverkare avråder dock från det så kontrollera först med din återförsäljare. DITEC tar över lackgarantin om något relaterat till lackskyddet skulle inträffa. Det är dock mycket ovanligt att ett lackskydd förstör en lack.

Det handlar då mer om att hantverkaren som gjort jobbet har slarvat.

Ska man göra lackskyddsbehandling är det nu den ska göras, innan vintern! Vintern är den årstid vi är i störst behov av en lack som är lättvättad och motståndskraftig för salt etcetera.


Skillnaderna mellan lackskydden är i första hand hantverksdelen. Ju mer erfarenhet den har som polerar lacken och behandlar den, desto bättre blir resultatet.

Utförs inte poleringen rätt spelar det ingen roll vilken lackbehandling man väljer. Sedan är det skillnad i hållbarhet mellan de olika lackskydden på grund av de är uppbyggda av olika kemikalier. Vi kan tyvärr inte vägleda dig här.

Enklast är att leta referenser på nätet, åka runt till några olika aktörer och bilda sig en uppfattning om seriositet och hantverkskunnande.

Att få en bil blank är oftast inga problem, men vitsen med ett lackskydd är att man ska ha nytta av det en längre tid och att bilen ska kunna tvättas på ett normalt sätt. Att bara lägga på vax kan vara bra om bilen snabbt ska göras blank – vaxet ger oftast inget längre skydd och tål inte avfettningsmedel.

Om du är intresserad av att lackskyddsbehandla din bil för ett resultat på sikt, kan dessa råd vara användbara:

1. Hur länge har lackskyddet funnits på bilen? Finns det dokumenterat?
2. Vad innehåller lackskyddet och hur går proceduren till?
3. Tål lackskyddet att jag tvättar bilen med avfettning, tjärlösare etcetera?
4. Finns det garantier och vad innebär dessa?
5. Ska det göras uppföljningar/påbyggnader av lackskyddet?
6. Kan kemikalierna i lackskyddet vålla problem vid eventuell omlackering?
7. Poleras bilen innan?
8. Har firman i fråga försäkring om det skulle hända något med din bil när den är inlämnad?
9. Den bästa uppfattningen om firmans seriositet får du om du hälsar på dem innan du bestämmer dig för vem du ska välja. Be dem visa hur behandlingen går till. Kan firman ifråga inte redogöra för eller presentera lackskyddet på ett bra sätt går du någon annanstans.

Det finns inget lackskydd som klarar upprepade borsttvättar eller annan tuffare mekanisk nötning.

Den vattenbundna smutsen fastnar däremot inte på samma sätt på en lackskyddad yta och det blir en klar skillnad på tvättandet före och efter lackbehandlingen.

Börja inte vaxa en bil som lackskyddsbehandlats – då nöter du ner hinnan av lackskydd som finns och ersätter med vax, som sitter tills nästa gång du tvättar din bil.

Bengt Dieden, Vi Bilägare (källa Östermalms Bilvård, Stockholm)

Diskutera: Hur skulle du svara på frågorna?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
789
2010-10-22 08:14

Hej!
Här måste jag faktiskt ge en stor eloge till Toyota. Jag aldrig haft en bil med så bra originallack som just Toyota. Toyotas lack verkar ha ett elastiskt "plastfilm" som verkligen gör att man aldrig behöver lackkonservera en Toyota. Min Toyota Avensis som nu är 4 år gammal har fortfarande denna "plastfilm" kvar trots åren som gått. Jag har aldrig ens vaxat bilen och lacken är fortfarande oerhört blank!!! Europeiska biltillverkare och även SAAB, Audi och Volvo etc har en helt annan lack som verkligen måste lackkonserveras eftersom dess lack verkar vara av betydligt sämre kvalitet, den känns lite "skovlig"... "Plastfilmen" saknas helt enkelt. Ser man vidare på den inre kant runt hjulhset på Toyota är också "plastisk" vilket gör att den absolut inte rostar! Vad gäller lackkvalitet är Toyota på topp och behöver absolut inte lackkonserveras och man sparar därmed ca 4 000 - 5 000 kr!

#2
Jägaren
2010-10-22 08:34

789: Ojojojoj, bara guld och gröna skogar...

#3
2010-10-22 09:05

Ack-ack, där kom Toyota igen.
Jag tror inte att deras lacksystem skiljer sig märkbart från andra märken, det sker kontinuerlig utveckling på lacksidan och det gäller alla fabrikat.

Men en rolig sak var när jag mötte en gammal kompis utanför tvätthallen för några år sedan.
Han hade kvar sin gamla vita Audi 100 från 1990 och den glänste som ny.
Jag frågade om han nyss lackat om den.
"Nej, den är bara nytvättad" svarade han, "jag åker hit ett par gånger i månaden och kör hela programmet med borstar och spolvax."
Den var verkligen fin, utan nämnvärda skavanker.
Det kom däremot ett par år senare då han råkade skada ena skärmkanten och som han bättrade lite slarvigt och då kom rosten nästan omedelbart.

Men den bilen hade absolut inte behövt något lackskydd.

#4
789
2010-10-22 09:09

Jägaren:
Jag kan ju inte förneka att Toyota verkligen har lyckats med sin "lackformula". Jag vet inte om även Lexus har samma höga kvalitet på sin lack som systerföretaget Toyota har men jag skulle tro det. Det kanske Conny Karlsson kan berätta? Här är det faktiskt på plats att berätta att Toyotaägare slipper bekosta en lackkonservering för flera 1 000 tals kronor som vi andra faktiskt måste göra eftersom andra bilmärken absolut inte har lika hållbar lack som Toyota.

#5
mctar
2010-10-22 09:45

Skötseln av bilen är avgörande. Min Passat (3år gammal) ser också som ny ut. Den är aldrig polerad eller vaxad (förutom motorhuven). Bilen tvättas ca en gång i månaden för hand och noggrant. Maskintvättar har jag sett reultatet av sedan tidigare, därför undviker jag dessa. Inför denna vinter skall den få en vaxning.

#6
Jägaren
2010-10-22 09:46

789: Jisses, jag trodde att du skulle tagga ner lite men det blev nästan tvärtom. Du kan kanske komma förbi någon dag och förklara den rätt livlösa lacken på min farbrors förhållandevis nya Toyota. Utan behandling ser den medioker ut. Men det klart, det exemplaret rymms väl inom försvarsmekanismursäkten "även solen har sina fläckar"... Problemet är bara att man ser många Toyotor med skral lyster i lacken.

#7
789
2010-10-22 10:38

Jägaren:
Jag tror faktiskt att du har fel i så motto att det finns faktiskt ovanligt få Toyotor som har dålig lack. Om du gör så här att du "skrapar" lite lätt med nageln på en Toyota känner du att den har en "plastiskfilm" tillskillnad från Europeiska bilar liksom även SAAB och Volvo. Det känns tydligt. Av den anledningen måste man lackkonservera de Europeiskabilmärkena inkl SAAB och Volvo men ICKE en Toyota. Jämför lack-kvalitet själv och känn skillnaden! Sedan finns det ju andra saker som Toyota är usla på vilket gör att jag ändå försöker sälja Toyotan men lack, det har Toyota verkligen lyckats med!

#8
trepipen
2010-10-22 10:46

Lexus har vunnit många internationella priser för sin mästerliga inredningskvalite och djuphet i lacken. Klart att Toyota håller fanan lika högt. Det är numera väl känt att japsen har de senaste 10 åren ett mycket bättre rostskydd än tyskkälkarna. Då menar jag inte all öronvax man kletat i hålrummen på kälkarna utan det förstklassiga lackarbetet man utfört på japanerna. Öltysken hade allt för tjockt lager av zink vilket föranledde lacksläpp och rostskador. Har heller aldrig vaxat mina 5 Toyotor jag ägt. Behövs inte. Den corolla jägarn pratar om har förmodligen drabbats av flyrost från nån intillparkerande tyskkälke. Huvva!

#9
2010-10-22 11:19

Jag har gjort lackbehandling på våran Toyota Auris sedan ny på Top Car i Karlstad. Inte tror jag att Toyota har varken bättre eller sämre lack än någon annan, men det har jag inget kunnande om så att säga. Jag bara vet att varken Lexusen eller Toyotan har problem med lacksläpp. Och Lexusen har en väldigt fin lack fortfarande efter så många år.

789 bara svamlar och äger ingen Toyota. Och jag väntar att han ska visa sin annons på Toyotan så vi får se den men det finns ingen bil. Så lyssna inte på honom och ta det på allvar.

#10
2010-10-22 11:43

Billacken på dagens bilar behöver inget extra skydd! Då föreslår jag frågeställaren att istället satsa sina surt förvärvade slantar på en rejäl rostskyddsbehandling! Där finns det oftast stora missar! Se rosttesterna Vi Bilägare gör!

#11
simon_d
2010-10-22 11:58

Man kan inte reparera galvade karossplåtar på samma sätt som icke galvade plåtar. Om man slipar, grundar, målar etc så förstör man galven. Kanske därför Audin fick problem efter lagningen?

#13
Johan T
2010-10-22 21:03

Ska jag välja ditec eller Mr Cap? Någon? bilen är två år gammal.

#14
Obehandlad
2010-10-23 08:51

Har nyligen avyttrat en Volvo efter 12.000 mil, ingen behandling förutom lite vax, maskintvätt tre vintrar i rad

Hur perfekt i lacken som helst....

#15
Thommys
2010-10-23 10:49

Jag har också en Toyota och är väldigt imponerad av hur fin lacken är trotts att jag aldrig behandlat den. Det skulle kännas onödigt att göra det.

#17
2010-10-23 16:08

Det är fantastiskt så mycket trams man kan hitta på för att sälja något som för de flesta är fullkomligt onödigt.

Åk ut i skogen vid fullmåne och gnid in bilen med fuktig mossa.
Det fungerar förmodligen lika bra.

Men var och en är ju saliga i sin tro!

#18
MX-Anders
2010-10-23 16:33

Alla Bilar i dag har en elastisk plastfilm som heter, KLARLACK.

#19
Crister A
2010-10-23 20:06

MX-Anders:Det jag inte förstår med dagens bilar med metalliclack och klarlack överst är att när bilens lack blir lite "trött" och vattendropperna inte blir till pärlor ,så avfettar man bilen och vaxar med vaxpolish(Sonax t.ex)för att få bort smuts och oxider.Sedan lägger man på hårdvax och bilens lack blir som ny och klarar vinterns alla salttvättar.Hur kan detta vara möjligt när det ligger ett lager klarlack över lacken som ett skydd.Det borde ju vara omöjligt att få ner vaxpolishet och hårdvaxet till metalliclacken när klarlacken ligger överst!?!?!

#21
Jägaren
2010-10-24 11:45

Crister A: Men det är väl självklart att vaxet inte når ner till själva metalliclacken. Det är just själva klarlacken som blir "trött" med tiden och det är den man rengör och polerar med hjälp av polish och vax. Det är alltså inte själva metalliclacken i sig som blir "trött" och behöver vaxas.
Det är samma sak om du klistrar på en dekal på bilen och tar bort den efter fem år. Då ser du en nyansskillnad där dekalen satt. Men det är klarlacken som har påverkats - inte själva metalliclacken.

#22
Emme S70
2010-10-24 16:23

mcap är bluff och båg.

#23
Crister A
2010-10-24 17:28

Tack för svaret Jägarn och hoppas du har rätt.För mig var det inte självklart att det är klarlacken som oxiderar.Jag har alltid trott att det är själva färgen alltså lacken som behöver vaxas för att den oxiderar och är inte klarlack på bilar ett ganska modernt påfund.Det du säger låter logiskt,men det betyder väl att vaxer med färgpigment i var bluff och båg eftersom man gnider på klarlacken som inte har någon färg.

#25
2015-05-13 18:45

Och tänk vad många tusenlappar som satsas på bilarna! Och som trots allt ändå hamnar på skroten inom 20 år... Fast den bil som blänker mest på skroten tar väl ändå hem något pris?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.