Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Måste servicen kosta skjortan?

Bilfrågan

Servicen ska kosta 5 100 kronor, är inte det för dyrt? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag köpte en begagnad Skoda Fabia Combi i maj 2013 som gått 1 680 mil med service utförd strax innan. Har sedan dess kört cirka 1 100 mil. Nu visas ”Service now” varvid jag åkte till Skoda-verkstaden och där sa man att det behövde bytas filter, tändstift, frisklufts-och luftfilter och att servicen skulle kosta 5 100 kr! Tycker det låter väldigt mycket eller har jag fel? Offerten säger också “Castrol SLX Longl 111” som kostar 472 kr – är det inte lite väl dyrt det med? Jag kan inte avgöra vad som är rimliga kostnader och är, som så många andra, i händerna på märkesverkstäderna.

Mia Hellström

Svar:
Kostnaden för den service som din bil behöver efter att ha gått 3 000 mil är rimlig. Bilen har varit i bruk drygt fyra år och efter den tiden ska tändstift och luftfilter bytas. Det gör förstås servicen dyrare. Du bör också se till att bromsvätskan byts. Kostnaden för tre liter motorolja är också normal. Det är så kallad long life-olja som inte behöver bytas förrän efter 3 000 mil. När du gjort servicen ska du inte behöva åka till verkstaden förrän om två år eller efter 3 000 körda mil, beroende på vilket som inträffar först.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera:  Är servicekostnaderna för höga?

Kommentarer

#1
2014-10-20 11:06

Nog kan jag också tycka att en servicekostnad på 5100 kr efter blott 2800 mil och där bilen redan varit inne på en service verkar högt. Sen framgår det inte om priset inkluderar byte av bromsvätska men det borde knappast stå för mera än typ 700--800 kr.

#2
2014-10-20 11:35

Mycket dyrt, min bil ska in på 3000 milaservice på torsdag med byte av bromsolja filter mm, kostnad 3100 kr och det på en större bil

#3
2014-10-20 12:02

Jag har svårt att tro att tändstiften också behöver bytas efter endast 2800 mil på en modern bil, känns som om tidens tand inte biter på dom efter så kort tid.

#4
2014-10-20 12:04

Tycker att det är närmast vansinnigt dyrt även då man betänker att det handlar om 3000mil/2år.
Mina bilar "vill" ha service mellan 1000-3500 mil och jag har svårt att se precis VAD skillnaderna är som sätter dessa intervaller.
Inte mycket görs på dessa verkstadsbesök men man skall ändå betala en hutlös kostnad. En av våra bilar behövde nya bromsskivor/klossar fram vid en tidigare service för 1500 mil sedan...Nu vibrerar bilen vid inbromsning och verkstaden säger att skivorna är sneda. Alltså behövs troligtvis nya skivor igen och bara den service som nu skall göras kostar 4200kr ( på den billigaste märkesverkstaden ) På 9000 mil har vi då betalt en ansenlig kostnad i service och till detta skall alltså tilläggas byte av bromsklossar bak samt 2 x byte av skivor fram. :(
Det finns inga tvivel för mig att de bilar med lågt servicemiltal överservas samt att delarna som bilarna byggs med inte tillverkas för att klara någon längre tid.

#5
2014-10-20 12:21

Att byta Bromsvätska så ofta kan inte vara nödvändigt. Själv har jag aldrig vad jag kan komma ihåg bytt bromsvätska i familjens bilar en Volvo 245 från 1985 en SAAB 9-3 från 2001 en V70 från 2001 och en V70 från 2007. Eftersom jag är lite av en pedant brukar jag testa bromsvätskan i behållaren som då visar sig vara fri från vatteninnehåll och därmed OK.

Volvos bromsar brukar aldrig kärva, enda problemet är att bakre bromsskivorna rostar på V70 som blivit utbytta en gång på garanti på den äldre V70:n. Vidare har handbromsbackarna fått bytas en gång på höger sida.

#6
2014-10-20 12:26

Håller med Mia om att det är på tok för dyrt. Hon köper en bil som hade servats strax före 1 680 mil och hon har sedan kört ynka 1 100 mil. 5 100 kronor ... Försök att pruta eller säg att du tänker åka till en annan verkstad så får du se vad som händer. Det känns som att Skoda säljer billiga bilar men tar dyrt betalt för servicen. Jag är även tveksam till att byta tändstift efter inte ens 3 000 mil. Är det rena budgettändstiften de har monterat då, eller? Tändstift av hög kvalitet ska lätt kunna hålla både 6 000 och 9 000 mil. Jag kör 10 000 mil med samma tändstift i mina Mercedesar och i Volvon, och då är stiften fortfarande helt ok och motorerna går utmärkt i alla avseenden. Men som sagt: Pruta!

#7
2014-10-21 09:59

Kanske dags för en studiecirkel för bilägare som vill serva bilen själva till en rimlig kostnad. Kan man byta påse på sin dammsugare kan man även byta luftfilter på sin bil, samma svårighetsgrad. Byta oljefilter är ungefär lika svårt som att öppna en syltburk vilket de flesta klarar. Byta iridiumtändstift skall man göra redan vid tiotusen mil, jag brukar vara lite lat och bytte senast vid fjortontusen mil, ingen skillnad i hur mycket bilen drog och inga dåliga värden hos bilprovningen trotts för många mil. En halvtimmes arbete per år och hela sextio kronor för lånet av liften på OKQ8 totalt ca: 500 kr för olja torkarbladsgummin luftfilter och oljefilter. I nyare bilar håller tändstiften 120 000 miles eller 19 000 mil står det här.
http://densoiridium.com/faq.php
Tändstift som håller bilens livslängd.
http://www.aliexpress.com/item/Free-shipping-denso-IK20-4-New-DENSO-Irid...

#8
2014-10-20 13:52

5100:- för en 3000-mila service! Ja det finns de som hugger till ordentligt! Skickar en länk till den firma där jag, som bor i Västerås, gör min service. Det är visserligen inte gratis men bra mycket billigare, trevlig personal och arbetet utförs med Autoexperten-garanti. http://skodaspecialisten.se/priser/

#9
2014-10-20 15:53

Låter extremt.

Varför?

Oljebyte varje vår är en bra sak, men i övrigt undrar man ju över dessa täta byten av allting?
Är prylarna av så låg kvalitet och så billiga att man för säkerhets skull byter dem hela tiden för att bilen inte ska haverera?

Eller byter man för att tjäna pengar på jobbet eller för att minska risken för fel och garantikrav?

Hur som helst är intrycket att man byter oftare än vad som är teoretiskt nödvändigt.
Allt som räknas upp på den här listan fixar jag själv, även med dyra komponenter stannar det på väl under 2000 kr.
Men tändstift har jag aldrig bytt på någon bil, så länge den går perfekt varför krångla med stiften?

Frågan är om man alls ska köpa bilar med överdriven service indikator som kräver för mycket och som man inte kan nollställa själv.

#10
2014-10-20 17:12

Byt olja och oljefilter, gärna oftare än stipulerat, men ge sjutton i de andra filtren och bromsoljan. Kör dubbla sträckan med dem och byt inga bromsskivor för att de är rostiga, de bromsar lika bra för det. Byt när retardationen är för dålig, vilket oftast kan bero på fastrostade kolvar och bromspads. Jag har kört 30 år med mina skivor fram, men bytt en gång bak, i onödan kom jag på efteråt. Nyligen rostade skivor blir blanka igen efter en veckas körning. Låt bli att titta på dem, bara kör.

#11
2014-10-20 18:10

Bromsvätska kostar ju inte mer än absolut max 100 kr/litern, och bromssystemen brukar inte ens rymma 1 liter... Tycker priset var hutlöst, skulle aldrig betala så mycket, särskilt inte om bilen redan är servad en gång och bara gått 1100 mil sen dess... Tändstiften ska absolut inte behöva bytas före 10 000 mil...

#12
2014-10-20 18:44

Så länge folk är villiga att betala trissar man upp priserna. Detta är inte bara inom bilbranschen som detta är mer regel än undantag. Utnyttja andra verkstäder än de stora, nån gång kommer det väl kännas för märkesverkstäderna att man inte är så populära som de tycks tro.

#13
2014-10-20 20:24

Ähhhh

Nej det är INTE rimligt

filter 70 kr
tändstift 85*4 alltså 340 kr
friskluftsfilter 275 kr
luftfilter 200 kr
Olja 4 liter á 65 kr litern alltså 260 kr

Alltså 1145 kr

Jobbet tar gissningsvis ca 1.5 timme (max)

Timpris för arbetet = 2600 kr/timme

Detta är alltså priser för tändstift och dylikt till priser som kunden får betala i butik - DERAS inköpspriser är inte ens hälften !!

Sedan är det bullshit att tändstiften skulle behöva bytas efter år - De ska bytas efter mil och denna bil har inte ens gått 3000 mil. Så jag tror att de helt enkelt bara ger fan i detta då det inte behövs och kunden kommer ändå aldrig att kunna kontrollera det !!

#14
2014-10-20 20:50

Var hittade du priserna?

#15
2014-10-20 21:49

Folk som inte kan är alltid i händerna på andra skojjare.

Det är den bistra sanningen.

Personligen skulle jag ALDRIG lägga en spänn på en sketen gammal Fabia på märkesverkstad.

Byta olja och oljefilter möjligen men inte efter 1000 mil. Och då med godkänd biltemaolja och oljefilter. Max kostnad 400 spänn.
Kupefilter, Luftfilter och tändstift behöver inte bytas på så kort tid.
Bromsvätska är hygroskopiskt. Man behöver inte byta bromsvätska om den inte dragit till sig fukt. Det kollar man med en fuktmätare.
Finns det ingen fukt kan man köra vidare, nästan hur länge som helst.
Jag har kört över 20.000 mil på 6 år med en ny bil och bytte bromsvätska, helt i onödan vill jag tillägga.
Bromsar byter man när de börjar bli dåliga och bromsar dåligt, inte innan.

Jag skulle vilja säga att det är lagt minst 4000 för mycket jämfört med att göra det själv.

#16
2014-10-20 22:09

Vissa reparationer på enklare bilar kan ju de flesta, som inte har dubbla tummar mitt i händerna, utföra själv om de bara lär sig att skita ner sig och inte är handikappade på något annat sätt.
På så sätt går det att spara en hel del pengar.
För de som inte har ett lämpligt garage går det ju att använda " gördetsjälv-hallar".

#17
2014-10-21 10:15

Jag har en kompis som åker ny Audi (han byter alltid före 6000 mil), han skulle aldrig bry sig om att göra någon form av service själv, kanske främst för att han då måste bläddra i den olästa instruktionsboken.
Ok, han har råd och även om han är småsnål skulle han aldrig klaga på servicekostnader.

#18
2014-10-21 10:51

Nej, Marianne - det är faktiskt - INTE rimligt - speciellt inte för ett "lågprismärke" :o) som Skoda.

Biltillverkarna - och märkesverkstäderna tjänar miljarder/ år - enbart i Sverige - på hutlösa servicekostnader. Skoda ligger INTE i överkant.

ViB borde göra en djupgranskning av servicekostnader - mycket viktigare än att kolla de uppgivna EU-bränsleförbrukningsvärdena- som inte kan påverkas - just nu.

#19
2014-10-21 11:01

Jag glömde.

Biltillverkarnas krav på att byta bromsvätska efter c:a 2 år baseras på ett standardprov som "alla" gör i en speciell backe i Alperna - den "värsta".

Om man "turistbromsar" nedför backen kommer bromsvätskan att börja koka i slutet, och man får bromsbortfall - om man har en viss mängd fukt/vatten i bromsvätskan.

Jag - som inte tänker åka i den backen - har inte bytt bromsvätska i min bil på 6 år - jag tvivlar på att föregående ägare har bytt.

Det kan vara lite extremt - men att byta oftare än vart 5:e år är med stor sannolikhet helt onödigt - om man undviker Backen.

Något för ViB att undersöka?

#20
2014-10-21 12:54

Visst är det överpriser så det smäller om det. När en icke-märkesverkstad gör samma service för halva priset så säger det väl allt..... Men det är ju en strategi för att hålla priserna nere på bilarna i konkurrenssyfte och sen hämta in förtjänsten via servicen. Det borde vara lag på att alla bilar har fri service upp till tex 6000 mil. Vem klarar av att punga ut med 4-7.000 en gång om året på bilen? Allt annat är dyrt ändå.

#21
2014-10-21 14:11

Problemet är ju att även de obundna verkstäderna numera överdebiterar. (Meca,mekonomen mfl) Trots lägre timpeng så blir notan ändå i många fall ungefär den samma.
Om det ändå är ungefär lika dyrt oavsett,..varför då riskera sina garantier? Garantier som för övrigt lämnar många tvivel och frågor efter sig. Inte så sällan vägrar biltillverkarna att ta ansvar för sitt skit varpå tvisten landar mellan verkstaden och bilägaren. Vem vågar att köpa en nyare bil för + 100.000kr och sen strunta i hur den skall servas? De flesta förstår ju vid det här laget att många utav verkstadens debiteringar är "Overkill" men det finns ju inget att göra åt det hela när inte branschen själv vill inse problemet. Stora motortidningar som VIB står sen och låtsas som ingenting och tycker allting i verkstadsväg är "skäligt". . .Undrar om Mariann själv har några fordonskostnader?

Hela bilverkstadsbranschen behöver granskas och sättas dit ordentligt då det upptäcks stora brister.
Det största problemet är kanske fusket om att betalt arbete inte utförs. Ett annat problem är att delar/oljor/filter byts ut som inte är nödvändigt och till sist ...vad är skälig debitering för en service?
Man säger först att en massa kontroller är nödvändiga och dessa kostar pengar utöver delarna som byts men när bilen blir lite äldre anses inte längre dessa kontroller nödvändiga och då blir service billigare. Motsägelsefullt? jovisst men de som äger en äldre bil vill inte betala lika mycket då några garantier ändå inte gäller.

Vem skall då ta tag i detta som INTE är partiska? Tv3 gjorde ett försök men på vilket vis fick resultatet följder?
Mitt förslag är att någon Tv-kanal gör en hel serie utav det hela ( dokusåpa!? ) som är så populära som fokuserar på allt runt bilägandet. Låt den pågå länge och dra alla i skiten som inte sköter sig. ( försäkringsbolag,myndigheter,reservdelsbranschen,verkstäder och biltillverkare ) Blir säkert mer intressant för fler än den skiten som sänts idag. ( BB,Paradis hotell mfl )

#22
2014-10-21 14:29

Man kan nog tjäna några kronor på att t,ex byta bromsbelägg på Mekonomen, men man vet aldrig vad man får för pengarna ! På en gammal bil kvittar det väl, men på en nyare skulle jag inte chansa

#23
2014-10-21 14:52

Har ju haft lite problem med just bromsklossar och skivor på våra bilar och vid ett par tillfällen valde vi att byta dessa på en annan verkstad som vi kände att vi litade lite mer på. ( Mekonomen ) Priset blev dock inte lägre än hos märkesverkstaden den gången. Nästa gång byttes allt hos "rätt" verkstad och dessa "originaldelar" måste nu bytas igen efter bara 1500 mil. Verkstaden säger att det KAN bero på att vi har bromsat för hårt någon gång vilket KAN vara tillräckligt för att skivorna skall bli sneda. Tror tyvärr inte att skivorna ifrån Mekonomen hade varit sämre i det här fallet. ( ibland känns det som att det kvittar hur man gör :( )

#24
2014-10-21 16:36

I kväll kl.21.30 granskar "Kalla fakta" i TV4 bilfirmor och visar hur de lurar kunder på pengar.

#25
2014-10-21 20:45

Tänkte lämna in min Audi A4 för service till den lokala Audi verkstaden men ville först få ett aktuellt pris. Det aktuella oprutbara priset blev 5700 kr!
Jag är ingen tekniker precis men att byta tändstift, olja, oljefilter, och luftfilter kan nog vem som helst fixa. Verkstaden kopplar ju in sin dator för att kolla bilens säkerhets system . Den tjänsten köpte jag på Bilprovningen för 200kr. (E-diagnos )
Jag inhandlade tändstift, olja, filter allt enligt instruktionsbokens specifikationer och hyrde en hall av OK. Arbetet i hallen tog mig drygt en timme.
Totalkostnad inklusive hallhyra och E-diagnos blev 1325 kr att jämföra mot verkstadens 5700 kr. Hur man släcker service-lampan står i instruktionsboken !!
Att Marianne Sterner tycker att verkstädernas service priser är korrekta känns inte bra. Jag trodde innan detta uttalande att tidningen företrädde oss bilägare.

#26
2014-10-21 20:55

SvesAL Jag antar att din bil är äldre och att du inte har Longlife inställning på bilen. Det man missar om man servar själv är mobilitetsgarantin, men den kan man ju leva utan. Att jämföra priserna på en verkstad med att serva själv skevar lite då en verkstad har en massa fasta kostnader som man inte kommer undan. Det är ju alltid billigast att serva själv såvida du inte ger dig själv lön för jobbet!

#27
2014-10-21 21:09

Vissa tycks tro att bilmekare bedriver välgörenhet ..

Men ge 75 spänn för en ljummen macka, stekt av en underbetald yngling på Macdonalds stör ingen ... eller nästan ingen.

#28
2014-10-22 09:00

Det ärinte främst kostnaden jag reagerar på. Den kan man ta, men då krävs det att man gör vad som ska göras!
Det får inte gå till som i TV4s "Kalla fakta" igår kväll. http://www.tv4play.se/program/kalla-fakta?video_id=2995782

#29
2014-10-22 09:24

Visst kan alla ha en åsikt att det är dyrt eller billigt att serva bilen. Dyrt är det när verkstaden debiterar ett belopp på ett arbete som inte gjorts.

#30
2014-10-22 11:49

Tack "saabnisse" ,..vad skall man säga om detta mer än att det skulle förvåna mig om särskilt många är förvånade över resultatet. Att rakt av jämföra med vad delarna kostar att köpa och sen montera själv går ju inte som "Trasten" också påpekar då verkstäderna förstås måste tjäna pengar men man måste ju kunna lita på att det som skall göras också görs samt att man inte blir debiterad för delar som inte är dåliga. Har även hört att verkstaden inte skall rekommendera rep på en bil om kostnaden överstiger bilens halva värde ( eller nåt?) Lägger man 6000kr + service på en gammal V40 så överstiger man klart bilens värde i många fall. . .Trist är det hela hur som helst att våra aningar och ibland fördomar tyvärr inte är helt grundlösa än idag.

#31
2014-10-23 12:42

Serva bilen istället på en liten oberoende verkstad där timkostnaden idag 23/10 14 ligger på ca: 600:- istället för märkesverkstaden på den fina gatan där det kan kosta 1500:-/timme så kommer man billigare undan.

Har idag en gammal Fiat Stilo men räknar med att köpa en Skoda Fabia nästnästa sommar beg (3-4 år gammal max 6500 mil) och kommer serva även den hos den oberoende verkstaden.

Ny bil då servar man på märkesverkstaden för programvaruuppdateringar mm och ev goodwill när garantin inte gäller längre men när bilen är 3 - 4 år utan garantier då är det inte värt det enligt mig.

#32
2014-10-23 12:52

De bilverkstäderna det pratades om i saabnisses klipp bedriver ju inte direkt någon välgörenhet, lutar mer åt bedrägeri tycker jag.

#33
2014-10-26 14:14

Det där tramset med programvaru-uppdateringar på bilen är inget annat än bondfångeri och skulle kunna lösas hur lätt som helst av samtliga tillverkare om de bara ville - Men det vill de inte eftersom det låser in kunden och man kan tjäna BRA med pengar på att ge ett sken av att det är JÄTTEVIKTIGT men framför allt kräver JÄTTEDYR Specialutrustning som BARA märkesverkstan har - Vilket är REN BULLSHIT

SW = Software

Tre alternativ till behov av SW-uppdateringar

1, Täppa till SW som gör att det går att ex vis stjäla bilen genom att hacka den !

OM det var så jäkla viktigt så hade man löst det på samma sätt som med alla andra konsumentprodukter (datorer, mobiltelefoner etc etc) och helt sonika satt in samma "en dollars chip" i bilen som sitter i vilka andra 199-kronors-mobiler som helst och helt enkelt låtit bilen koppla upp sig mot något fritt tillgängligt nätverk och tillåtit den ladda ner denna SW-uppdatering.

Nu väljer man att inte göra detta !!

2, SW-uppdateringar som behövs för att fabriken slarvat och knackat sin kod fel vad gäller bilens styrsystem och liknande - Som bilägare har jag betalt flera hundratusen kronor för att få en korrekt produkt - Oavsett om det är undermåliga kolvringar eller programvara som behöver fixas till. Vad gäller mitt exempel på kolvringar så kommer det hem ett brev att jag måste lämna in min bil på en "kampanj" - Vad gäller SW så....................Skicka detta OTA på samma sätt som ovan utan att jag ens behöver bry mig - Funkar i vilken annan konsumentel som helst....oavsett om det är mobiltelefon eller hemdator.

3, SW-uppdateringar på ex vis nya kartor till GPS:en etc etc

I mina externa gps:er oavsett om de ligger i min mobil eller i min Garmin så fixas detta busenkelt och HELT GRATIS på livstid i vilken 800-kronors gps som helst. Men om man köpt en fast installation när man beställde bilen så kan det kosta (hos flera tillverkare) 1000-lappar att uppgradera till senaste kartan. Trams, bullshit och ett rent bedrägeri då de mycket väl vet att Tom-Tom och Garmin är de enda tillverkarna av dessa enheter i världen och de tillhandahåller detta helt gratis (OBS - Ett gps-chip kostar ca 1 dollar idag och en touchscreen på 5-7 tum är inte många kronor heller)

Blir förundrad då flera tillverkare vill ha 24 000 för en bil med inbyggda paket. Ofta paketerade med lite fler prylar som "sportfjädring" och "färganpassade sidospeglar" - HÄR snackar vi bra marginaler........tro inget annat !!!!

Väljer man att låta dessa system uppdateras OTA ??? Svar Nej

Uppdateras min 800-kronors Garmin fritt 3-4 ggr per år helt gratis ? svar JA

Är det oerhört tekniskt avancerat att ladda ner senaste kartuppdateringen - Nej

"En senare programvaru-uppdatering finns tillgänglig, vill du ansluta till internet och ladda ner dem ?"

JA NEJ

Tryck "JA"
Vänta
Färdigt

#34
2015-01-08 17:00

I 20 års tid skötte jag servicen själv. (Byte tändstift, olja,oljefilter och luftfilter). Ja, nästan alla gjorde så.
Men nu ska man ju ha en stämpel så då är det värre. Sen var det lite farligt och skitigt att ligga under bilen och meka, det får jag motvilligt erkänna.
Nu får jag billig miniservice på 1600 kronor och stämpel.
Och jag slipper ligga under bilen. Och tändstiften har blivit krångligare att byta, så ok för att lämna bort bilen. Och sen kollar dom bromsvätskan.
Men det är klart att det är på det lätta servicejobbet som verkstäderna drar in pengar. Russinen i kakan s.a.s.
Och folk har blivit bekvämare och rikare det är EN faktor i sammanhanget.

#35
2015-01-28 14:08

Var in med vår lilla Kia Picanto på den andra servicen (1500 mil/1 års intervaller) och dessa båda servicar har kostat totalt 2.708 kr inkl biltvätt vid varje service. Helt OK i mina ögon. Och nästa service kostar preliminärt 1328 kr (efter 3 år eller 4500 mil). Total preliminär servicekostnad upp till 9000 mil (alltså service t o m 5 år/7500 mila) skall i dagens penningvärde kosta motsvara 7.734 kr - men det blir säkert några höjningar under tiden men ändå rätt OK.
Golfens 3000-mila (diesel) kostade 2500 kr och 6000-mila skall kosta 4.600 kr inkl byte av alla filter + bromsvätskan. Lite saftigt med 4.600 kr men trots allt - 7.100 kr upp till 9000 mil kanske man ändå inte skall klaga alltför mycket på.

#36
2015-02-26 16:17

Ett bra utfört jobb kostar sen är det dock en annan femma om de verkligen har gjort så värst mycket men där är definitivt den billiga verkstan inte bättre utan blåst det kan man bli hur som haver..
Väljer idag märkesservice då jag får uppdateringar både mjukvara och hårdvara som inte finns att tillgå utanför märkesverkstäderna, tror man motsatt att alla kan fixa då är man naiv.

Det är samma sak med däckverkstäder, har varit stammis hos en billig en men nu är det slut på det , stället ser ut som skit, manskapet ser ut som de rullat runt i en smörjgrop jag vägrade en av snubbarna att lägga i däcken i bilen då han såg ut som om att han krupit upp ur en skorsten, grejorna de har var moderna på 60-talet, balanseringsmaskinen ser ut att härröra ur 50-talet, stånkar o slår och ja mina alufälgar lyckades de inte att balansera, asbilliga javisst och special price for me, tur att man har vaknat eller snarare det att jag i dag arbetar mot kunder själv. I ett jobb så ingår en mängd faktorer som sammansatt bygger kvalitet och de som vet på sig att de har på fötterna de tar också marknadsmässigt betalt.

#37
2016-02-12 08:29

BÄSTA TIPSET angående byta bromsvätska. Håll långt avstånd till framförvarande bil så slipper man bromsa hela tiden, och därmed spar slitaget på både bromsar och bromsvätska. Och på köpet får man en säkrare och mer avstressad färd. Man kommer visserligen ca 10 sekunder senare fram till målet än framförvarande bil oavsett körsträcka men det bjuder man på :)

#38
2019-07-13 19:07

Efter servicen så är det bara att vänta
tills kamaxelkedjan rasar.
(risken är stor för detta)

#39
2019-07-13 19:14

Apropå bromsvätskan!
Jag gjorde en kontroll på ett framhjul och ett bakhjul om bromsvätskan
innehöll vatten och jämförde färgen på en oanvänd bromsvätska.
Ingen skillnad på färgen och inget vatten och bilen har då gott ca 6000 mil.
Jag tror att de är nog lite överreklamerat att byta bromsvätskan som anges.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.