Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Måste kedjan bytas?

Bilfrågan

”Har läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En kamrem ska man ju byta – men när? Har alltid hört att en kamkedja är mycket bättre och den behöver aldrig bytas? Men nu har jag läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar? Vill inte köpa bil för 90 000–140 000 och så går den sönder?
Mia

Svar:
Oavsett om det är en kedja eller en rem som brister så blir det ett dyrt kalas, så jag förstår din fundering. Det har varit och är ett elände för den bilägare som drabbas. En kedja har förutsättningar att hålla länge – om konstruktionen är riktigt utförd och utan ”svaga länkar”, som till exempel spännhjul eller själva kedjan. Många minns nog med fasa hur kamremmar gick sönder en masse på 90-talet och att bytesintervallen för vissa fabrikat sänktes radikalt.
Jag upplevde själv ett haveri på en av Vi Bilägares långtestbilar, en Opel Omega, där det enligt verkstaden var havererad vattenpump, vilken också drevs av kamremmen, som orsakade ventilmassaker i motorn. Bilen var ny och hade inte ens rullat 2 000 mil. Men även bilar med kamkedja råkar ut för haverier och det blir inte billigt då heller. Så det handlar inte bara om kedja eller kamrem, utan om hur biltillverkaren lyckats med konstruktionen. 
Till saken hör också att kamremmar i dag har bättre hållbarhet och att tillverkarna troligen förbättrat kvaliteten på drivning, omlänkning och spännhjul. Det finns inte mycket fakta om kamdrivningshaverier. Bara ett försäkringsbolag, Länsförsäkringar, redovisar utfallet för maskinskada bland sina kunder, senast 2017.  Garanti- eller goodwill-fall finns inte med. Under rubriken Motorskador är just kamdrivning vanligaste felet och det dyraste att laga – drygt 27 000 kronor. Skadan är vanligast bland bensindrivna bilar. 
De tio märkena med lägst antal motorskador hos Läns-försäkringar är i fallande ordning: Suzuki, Toyota, Honda, Hyundai, Kia, Renault, Volvo, Ford, Chrysler och Lexus (alla bättre än medelbilen). 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2019-08-27 07:57

Köp en billigare bil och spara en slant till eventuella problem.

#2
2019-08-27 09:38

Det är en fördel om man känner någon på verkstadssidan som man kan fråga om evt. problem med kamkedjor. Det hade jag nytta av när jag köpte en beg. C5 kollade på en bensin som gått ca 8000 mil men hade en motorstörning som lyste jag kollade med tekniker jag kände på Citroen och fick veta att det var relativt vanligt på den motorn som PSA köpt från BMW, det blev en hdi med kamrem istället som jag bytte vid 15000 mil

#3
2019-08-27 09:57

Googla först innan man väljer bil, vissa motorer har inga problem över huvud taget med kedjorna, andra (ofta tyska, och del amerikanska) har massiva problem som kan bli enormt dyrt.. Min BMW med 2 liters diesel var riktigt svår att sälja, många har fått nys om dom dåliga kamkedjorna vilket gjorde det svårt att sälja bilen (vågade inte ha kvar den pga motorn heller, igensotad och kamkedjerisken). Idag på moderna bilar tycker jag kamrem är en stor fördel, långa bytesintervall och lättare och billigare att byta än en kamkedja.

#4
2019-08-27 12:28

"Gäller det bara vissa bilar?"

Det stämmer... det gäller bara vissa specifika modeller.
Välj ut en modell och skaffa kunskap om den, välj ut en annan och skaffa kunskap om den osv...
Åsikter och tolkningar finns det gott om, men fakta är det man ska bry sig om.

(Fast det är inte mycket till råd att ge, då även vad som ger intryck av att vara fakta i själva verket kan vara undermåligt slarv och inte mycket värt.)

#5
2019-08-27 18:07

Har just fått kamkedjeras på min fullservade 2010 års Skoda Octavia som gått 13 000 mil. Folksams maskinskadeförsäkring upphör att gälla vid 8 år eller 15 000 mil utan att de meddelar det (står på sidan 12 i de finstilta villkoren, de har du väl läst!). Det går inte att få fram en begagnad 1800- motor så hela bilen måste skrotas utan att jag får en krona i ersättning. Inte ens hyrbilsförsäkringen gäller när inte maskinskadan täcks. 50 000 kr down the drain! Undvik Skoda och Folksam....

#6
2019-08-27 18:30

oljebyten är extra viktigt för en kamkedja, jag byter olja o filter dubbelt så ofta som rekommenderat, det lönar sig

#7
2019-08-27 18:43

Kamkedjeras beror ofta på fel service.
Att bilen är fullservad innebär inte att den är rätt servad med rätt olja!
Och till skillnad från kamrem så signalerar kamkedjan innan den går av med ett rejält rassel. .

#8
2019-08-27 19:06

I mitt fall gick den inte av utan rappade över några kuggar vilket räckte för att ventilerna skulle slå i kolvarna. Jag begär alltid helsyntetolja sen vet man ju inte vad man får....

#9
2019-08-27 20:26

VW kunde inte göra bilar med kedja då nu övergått till remmar

#10
2019-08-27 22:29

Tips till frågeställaren. Tro inte att du kommer undan billigt.
Bil är alltid en dyr historia. Skit kommer gå sönder på det mest intrikata sättet man kan tänka sig.

#11
2019-08-27 23:34

Svaret vad man ska ha för märken står i sista passusen i svaret om man vill ha lite problem med sin bil, svårare är det inte.

#12
2019-08-28 09:08

Det går tyvärr inte rädda dåligt konstruerade med extra oljebyten ,det är räknenissarnas fel att klena kamkedjedrivningar återkommer på flera märken tex MB hade enkelkedjor som började rassla vid ca 10000 mil,men då kom dom med dubbelkedjor som aldrig behövde bytas, fast på en del senare modeller har enkelkedjor kommit tillbaka som då i en del fall havererade på Maseratimotorn på Citroen SM fanns en enkelkedja utan sträckare som havererade före 10000 mil som fick byggas om och nu verkar ju VW och BMW ha en del för klena konstruktioner som i slutändan blir dyrt för kunderna

#13
2019-08-28 09:23

Det finns ju motorer som är billiga att repa vid kamremsbrott C5 1 HDI där gick i regel bara 4 vipparmar som var enkla att byta

#14
2019-08-28 10:13

@ Hans Berglund, det är riktigt att stötstångsmotorer klarade kamdrivningsras bättre än motorer med överliggande kam som verkar direkt på ventilerna, men även där kan det bli problem med skador på kolv och ventiler.
På stötstångsmotorer är det ju oftast ett fiberdrev som tar stryk.
Och det är ju riktigt att man främst av kostnadsskäl använder sig av singlekedjor istället för duplex, men oftast är det inte kedjan som är största problemet utan kedjespänningen som vanligtvis är hydraulisk och det är här det trasslar.
Genom att använda rätt olja, rätt filter och aldrig köra för långt mellan oljebyten, aldrig mer än 1000-1500 mil eller ett år oavsett vad tillverkaren rekommenderar, kan man säkerställa spännarens funktion.
Och fördelen med kedja är att den förvarnar vid fel och det gör aldrig kamremmen. Man måste vara fullständig novis eller gravt hörselskadad om man inte hör kedjeslammer.
Jag har varit med om rembyten vid 30000 mil där remmen verkade felfri, men jag har varit med om rembrott före 2000 mil och där blev det bara sallad.
En kamrem måste bytas med jämna intervaller och eftersom den är tillverkad av organiskt material är det ofta inte antalet timmar motorn varit igång utan tiden mellan tillverkning och sluttid, alltså ett bäst före datum och det kan variera mellan olika fabrikat och är därför omöjligt att ange, men personligen skulle jag aldrig använda samma rem mer än fem år.
Här är fördelen med en riktigt utförd och skött kedjetransmission, den håller bilen ut och oftast längre.

#15
2019-08-28 11:01

Att vissa motorer klarar ett kamdrivningshaveri betyder bara att man har prutat på andra egenskaper. Med bättre gasväxlingar blir det trångt om något går fel.

#16
2019-08-28 21:36

Svenne 60. +++
Ett extra olje byte mellan fabriksintervall är billigt och enkelt som alla kan utförs och en billig försäkring på motorn.

#17
2019-08-31 11:33

C5 1 HDI motorn har inga stötstänger men däremot vipparmar från den överliggande kammen till ventilerna och vipporna är svaga mitt på så dom går i två bitar, en bra bränslesnål motor med kamrem som är relativt enkel att byta,men om raset kostar 50000 då ska konstruktionen med kedja hålla motorns livslängd, Många bilägare hör inte skillnader på ljuden från motorn, andra märker inte tjärlukten från läckande högtrycksspridare,,MB,,som känns när man går förb bilar på en parkering, en del kör med lösa hjulbultar tills hjulet lossnar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.