Nästa artikel
Bilfrågan: Måste kedjan bytas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Måste kedjan bytas?

Publicerad 27 augusti 2019 (uppdaterad 5 november 2020)
”Har läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
En kamrem ska man ju byta – men när? Har alltid hört att en kamkedja är mycket bättre och den behöver aldrig bytas? Men nu har jag läst att en kedja kan sträckas och måste bytas. Gäller det bara vissa bilar? Vill inte köpa bil för 90 000–140 000 och så går den sönder?
Mia

Svar:
Oavsett om det är en kedja eller en rem som brister så blir det ett dyrt kalas, så jag förstår din fundering. Det har varit och är ett elände för den bilägare som drabbas. En kedja har förutsättningar att hålla länge – om konstruktionen är riktigt utförd och utan ”svaga länkar”, som till exempel spännhjul eller själva kedjan. Många minns nog med fasa hur kamremmar gick sönder en masse på 90-talet och att bytesintervallen för vissa fabrikat sänktes radikalt.
Jag upplevde själv ett haveri på en av Vi Bilägares långtestbilar, en Opel Omega, där det enligt verkstaden var havererad vattenpump, vilken också drevs av kamremmen, som orsakade ventilmassaker i motorn. Bilen var ny och hade inte ens rullat 2 000 mil. Men även bilar med kamkedja råkar ut för haverier och det blir inte billigt då heller. Så det handlar inte bara om kedja eller kamrem, utan om hur biltillverkaren lyckats med konstruktionen. 
Till saken hör också att kamremmar i dag har bättre hållbarhet och att tillverkarna troligen förbättrat kvaliteten på drivning, omlänkning och spännhjul. Det finns inte mycket fakta om kamdrivningshaverier. Bara ett försäkringsbolag, Länsförsäkringar, redovisar utfallet för maskinskada bland sina kunder, senast 2017.  Garanti- eller goodwill-fall finns inte med. Under rubriken Motorskador är just kamdrivning vanligaste felet och det dyraste att laga – drygt 27 000 kronor. Skadan är vanligast bland bensindrivna bilar. 
De tio märkena med lägst antal motorskador hos Läns-försäkringar är i fallande ordning: Suzuki, Toyota, Honda, Hyundai, Kia, Renault, Volvo, Ford, Chrysler och Lexus (alla bättre än medelbilen). 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-08-27 19:06
Lawett

I mitt fall gick den inte av utan rappade över några kuggar vilket räckte för att ventilerna skulle slå i kolvarna. Jag begär alltid helsyntetolja sen vet man ju inte vad man får....

#9 • Uppdaterat: 2019-08-28 09:08
Hans Berglund

Det går tyvärr inte rädda dåligt konstruerade med extra oljebyten ,det är räknenissarnas fel att klena kamkedjedrivningar återkommer på flera märken tex MB hade enkelkedjor som började rassla vid ca 10000 mil,men då kom dom med dubbelkedjor som aldrig behövde bytas, fast på en del senare modeller har enkelkedjor kommit tillbaka som då i en del fall havererade på Maseratimotorn på Citroen SM fanns en enkelkedja utan sträckare som havererade före 10000 mil som fick byggas om och nu verkar ju VW och BMW ha en del för klena konstruktioner som i slutändan blir dyrt för kunderna

#a • Uppdaterat: 2019-08-28 09:23
Hans Berglund

Det finns ju motorer som är billiga att repa vid kamremsbrott C5 1 HDI där gick i regel bara 4 vipparmar som var enkla att byta