Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Livslängd på elbilars batteri?

Bilfrågan: Livslängd på elbilars batteri?

Bilfrågan

"Hur länge håller ett batteri? Har ni testat detta?" Vi Bilägare svarar.

 På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har följt era reportage angående elbilar några år. Senaste tiden har jag dock bara skummat igenom artiklarna eftersom jag aldrig hittat det jag funderat över. Hur länge håller ett batteri? Har ni testat detta? Ger tillverkarna någon hållbarhetsgaranti? Jag förstår att det beror på hur batteriet används men något exempel borde finnas. Alla mina elverktyg tappar stinget efter ett tag och jag kan tänka mig att det gör även batteriet i en elbil. Uppgivna värden om körsträcka eller toppfart borde enligt mig inte stämma efter exempelvis tre års normal användning. Frågorna är viktiga eftersom en elbil borde vara billigare i tillverkning men är betydligt dyrare att köpa, så det måste vara batteriet som gör bilen så dyr. Vad kostar ett batteripaket till en elbil? Vad kostar ett batteripaket till en hybrid?
Stig

Svar:
Erfarenheterna från laddhybrider och elbilar är ju än så länge ganska begränsade då det gäller tidsperspektivet på batteriers hållbarhet. Vi Bilägares Toyota Prius elhybrider fungerade i vart fall utmärkt som långtestbilar. De kördes 14-15 000 mil utan batteriproblem. Kollega Söderholm på Vi Bilägare redovisade nyligen en undersökning från Amerikanska Geotab där just återstående kapacitet i laddhybrider och elbilars batterier listades. 6 300 bilar hade kollats. Det visade att batterierna i snitt tappade 2,3 procent per år, eller för en bil med en räckvidd på 30 mil – sju kilometer per år. Batterierna verkar hålla längre än vad som tidigare förts fram. Men kostnaden för batteribyte på en elbil lär ändå bli en kostsam historia. Även om priserna pressas nedåt för varje år. Biltillverkarna duckar för frågor om pris på ett komplett batteribyte. I fjol beräknade en konsultfirma priset på Teslas 75 kWh-batteri och hamnade då på 120 000 kr– för bara batteriet. För de som inte tillverkar själva lär batteriet kosta 200 000 plus kostnad för byte. Vi frågade om garantivillkor och pris på batteriet för Sveriges mest sålda laddhybrid VW Passat GTE: ”Vi erbjuder åtta års garanti på batterierna i våra laddbara bilar. Med det menas att vi utlovar en kapacitet på minst 70 procent. Vi har ingen prisuppgift på att byta hela batteriet då det nästan alltid räcker med att byta ut enskilda celler vilket också är mycket mer kostnadseffektivt”, svarade Marcus Thomasfolk, VW-Group Sverige. Och samma fråga om Audi E-tron gav följande svar från Irene Bernald: ”Garanti på minst 70 procent kapacitet på högspänningsbatteri är åtta år/160 000 km – det som inträffar först. Vi har inte pris för hela batteriet eftersom det vid behov repareras genom att byta ut enstaka moduler. Elbilar har även en buffert för att skydda batteriet. I Audi e-tron 55 nyttjas till exempel 91 procent av batteriets totala 95 kWh. Vår rekommendation är även att man laddar till 80 procent vid daglig användning. Det ger den mest energieffektiva laddning och längsta hållbarhet på batteriet.” Garantier finns alltså, men 70 procents kapacitet innebär så vitt jag förstår att batteriet är på gränsen till förverkat.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
Taggar: Bilfrågan

Kommentarer

#1
2020-07-09 07:53

Ett batteri? Är nog tusentals i t ex en Tesla

#2
2020-07-09 08:04

Nja - skall man vara väldigt noga så är det just flera celler som skapar ett batteri och inte den enskilda cellen. Men ordet används idag även för enskilda batteri-celler.

#3
2020-07-09 08:30

Jag längtar efter dagen där en batterityp kommer ut på marknaden som inte degraderas med tid och antal laddningar.

#4
2020-07-09 09:02

Min gissning är att då får du nog vänta väldigt länge, bejje. Däremot kommer säkert kemi med allt lägre degradering p g a användningen - tidsmässigt och laddcykel-mässigt. Men personligen tror jag mera på evolution är revolution i dessa avseenden.

#5
2020-07-09 09:14

Nu har jag inte haft bilen så länge än, men dock kört knappt 8000 mil på 16 månader, så hunnit bli några laddningar.
Jag har idag 6 km kortare beräknad räckvidd vid full laddning än när den var ny.
Tror att batteribytarskräcken är hyfsat överdriven, iaf för normalbilistens användande.
Ser vi till taxi verkar de rulla bortmot 45-50.000 mil innan större batteriproblem.
Sen tror jag personligen att det kommer lösningar med att bytta enskilda batteridelar framåt och inte hela "batteriet".

#6
2020-07-09 09:31

Jag har samma erfarenhet som Henrik ovan, jag märker ingen nämnvärd degradering på 2,5 år/5000 mil. Nu är det ju ingen ålder eller miltal, men med tanke på att största degraderingen sker under första åren är jag inte särskilt oroad för kommande år innan batterigarantin löper ut.

#7
2020-07-09 10:08

Kostnad för batteribyte räknat per körd kilometer är lägst för den som kör väldigt mycket. Men många bilar som inte körs så mycket ska kunna användas i 30 år och mer. Där blir frågan om kostnad för batteribyte väldigt svår. Ska man kosta på ett nytt batteri för 100-tusen på en 20 år gammal bil? Nä tror inte det. Har själv en Saab 95 årsmodell 1999, dvs. den är över 20 år gammal och har gått 13-tusen mil. Ser ut o går nästan som ny. Kör ca 500 mil/år. Räknar med att ha den i 10 år till utan några dyrare reparationer. Vi har många över 20 år gamla bilar i drift idag, eftersom de är fortfarande fullt användbara, men har ett lågt marknadsvärde. Väldigt många är helt beroende av relativt billiga bilar. Eller ska alla fattiga låginkomsttagare förses med bilar för 0,5 - 1milj/styck ?

#8
2020-07-09 10:13

Nästan alla konstruktioner slits och tappar i både prestanda som effektivitet över tid. Det gäller inte bara elbilar. Även en förbränningsmotor lider av samma "sjuka".

MVH AL

#9
2020-07-09 10:37

A.L: Det glömmer gärna de som är negativa. Jag jobbade ett tag med en kille som bänkade bilar åt folk som bisyssla, det var flera som gick ganska slokörade därifrån när de sett att deras M3 eller liknande hade tappat ganske rejält från ny.....

#10
2020-07-09 11:43

Erik Rönnblom skriver att batteriet skulle vara på gränsen till förverkat när det bara har 70 % kapacitet kvar. Men inget kan vara mer fel då en bil som klarar 40 mil som ny bara klarar 28 mil efter 8 000 - 10 000mil som är garantin för de bilar vars batteri klarat sig sämst vilket fortfarande duger bra för många som köper en begagnad elbil.
Kapaciteten försämras inte heller linjärt utan den blir mindre senare i batteriets liv.
Har man en elbil som batteriet totalhavererat efter garantitiden gått ut finns det många batterier på bilskrotar från elbilar som bara rullat några mil då bilar i dag skrotas redan för mycket små skador på själva bilen.

#11
2020-07-09 12:32

Biltillverkarna eller skrotarna lär i framtiden ha avtal med de som vill nyttja batteriet i ett second life. Exempelvis har Vattenfall köpt batteriet från BMW där de används för att jämna ut produktionen från en vindkraftpark i Wales. Ett exempel bland många på att värdekedjan är lång innan batteriet faktiskt är 'slut'.

#12
2020-07-09 16:13

Toyota ger 15 år och 1 miljon km i batterigaranti.

"Nederland har Toyota nå kommet med ytterligere opplysninger. Der i landet får Proace enda hvassere garanti: En million kilometer eller 15 år, avhengig av hva som inntreffer først. Toyota garanterer en batterikapasitet innenfor 75 prosent av opprinnelig kapasitet i denne perioden."
https://www.tu.no/artikler/toyotas-elektriske-varebil-har-milliongaranti...

#13
2020-07-09 17:12

70 procent kapacitet efter åtta år/16000 mil !!! Det skulle aldrig en ägare med bensinmotor eller dieselmotor acceptera!!!!

#14
2020-07-09 20:38

@Carl Trefalt
Troligen väldigt få som kommer att behöva acceptera det.

#15
2020-07-09 21:02

Carl: Vad har du för garanti som är bättre på din fossolbil då?

#16
2020-07-09 22:13

De flesta tillverkare ger ju runt 3 års garanti för fossilbilar, sedan skiter tillverkarna i hur det är med ”kapaciteten” för din bil.

#17
2020-07-09 22:55

Kia har 7 års garanti. Vem köper en ny bil med endast 3 års garanti ?

#18
2020-07-10 00:08

Även äldre batterier som senare gjordes ännu bättre verkar klara sig bra kan jag konstatera efter 20 år med Prius som fortfarande inte sett en bilverkstad vilket den nog är glad för och fortfarande inte ett enda fel på besiktningen trotts att den bara fick en tvåa på rostskyddet i den här tidningen.

#19
2020-07-10 09:16

"Hur lång är en pinne? Har ni testat detta?"

#20
2020-07-10 17:24

Jag hade bl.a. en Volvo som gått 20.000 mil. PIH. Då elektroniken sade at det var fel på batteriet så näkades start på ICE med. Batteriet var redan märkbart slitit, med lägre möjliga el-mil än ny. Garantin tog slut på 16.000 mil. Endast Volvo kunde byta batteri pga koding. Dom var inte intr. i något brukt batteri. Kunde inte byta några celler, dom ville såklart sälja ett helt. Inpris på battericeller har jo gått ned. Pris till kunden har ju gått upp sedan många går i fellan och köper hybrid/elbil. Kostade bare 160k att köpa nytt, v. arbete 40k. Kalkylen blev inte så bra på milkostnad längre. Varit extremt mycket strul med den, och allt strul har varit pga hybridiseringen. El AC kompressor 24k, starter/generator 20k...

Snabbladdning av Li-Ion batterierna är det som dödar mäst. Max laddhastighet är egentligen proportional med batteristorleken. Många, till ex. e-tron som erbjuder för snabb laddning och över för långt i skalaen mot fulladdat vill slita batterierna hårt. Det finns formulaer på det här. Mest skånsamt är trög in- och utladdning. Ett batteri som är på 70% restkapacitet som man snabb laddar vill ta ännu mera skada av det. 100kW laddning på en 10 kWh Li-Ion till ex. håller inte en enda laddning för det är slut.

#21
2020-07-15 21:20

Nu innehåller inte Prius något större batteri och har förbränningsmotor.Men rena elbilars svaghet måste vara att batterierna tappar effekt, 70 procent kvar i batterierna efter 8 år eller 16 000 mil, det känns dåligt.

#22
2020-07-21 21:38

Ett batteribyte kommer antagligen att kosta mer än bilen är värd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.