Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Lagligt utan bakljus?

Bilfrågan: Lagligt utan bakljus?

Bilfrågan

"På vår nya Skoda Fabia är bakljuset mörkt när varselljuset är på fram. För mig verkar det idiotiskt. Är det lagligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
På vår nya Skoda Fabia är bakljuset helt mörkt när varselljuset är på fram. På försäljningsställets verkstad säger man att det är komplicerat att koppla om det. För mig verkar det idiotiskt utan bakljus. Är det verkligen lagligt?

Göran

SVAR:
Idiotiskt eller inte men Sverige har anslutit sig till internationella regler som föreskriver just denna funktion. Varselljuset fram lyser men inte bakljusen.

Att försöka koppla om detta avråder vi från. Vill du att bakljuset ska vara tänt måste du tända halvljuset manuellt.

Diskutera: Vad tycker du om de nuvarande reglerna?

Kommentarer

#1
2012-06-01 14:10

Släckta bakljus och varselljus fram skall vara standard på alla nya bilar i EU, och det finns en mycket bra anledning till detta, dels så belastas generatorn mindre när bilens halvljus samt bakljus är släckt (vilket sänker drivmedelsförbrukningen), och dels syns det mycket tydligare när man bromsar i dagsljus när bakljusen normalt är släckta. Jag vet att förbrukningen inte sänks speciellt mycket per bil, men många bäckar små! Och detta tillsammans med stopp och start bidrar till en bättre miljö för oss alla.

#2
2012-06-01 15:23

Lyser inte bakljusen betyder det att bilen är parkerad och inte en del av trafiken, så man inte behöver lägga mer uppmärksamhet på den och vilka manövrer den kan tänkas göra än vad man gör på t. ex. en parkbänk eller en lyktstolpe. Att ändra detta är totalt idiotiskt.
Att dra upp den insparade effekten till bakljusen, vilka numera till övervägande del är lysdiodbaserade och vars förbrukning i sammanhanget totalt försumbar, som ett miljöargument, är, om man sätter det i relation till den försämrade trafiksäkerhetsaspekten, närapå detsamma.

#3
2012-06-01 17:04

Start och stopp sparar inget bränsle har den här tidningen tidigare visat, så det gör ingen skillnad för miljön, möjligen en försämring med förstärkt startmotor och batteri som behöver bytas ut tidigare på grund av alla starter.

#4
2012-06-01 21:30

Måste bara säga... var väl ett jäkla tjat om det här med ljus på bilen, är vi svenskar uppfödda i en låda eller? för verkar vara många som inte fattar något när det inte lyser några lampor på dagen!!

#5
2012-06-01 23:01

Tänd lyset .. Problemet löst!!

#6
2012-06-02 11:52

Vad är problemet? Vid nedsatt sikt p.gr.a. regn, snö, mörker eller annat såsom lågt stående sol bakom sig, får man inte använda varselljus. Då skall man använda halvljus´och med det kommer automatiskt bakljuset att vara tänt. Skulle man vid andra tillfällen vara rädd att man inte syns bakifrån är det inte förbjudet att köra på halvljus.
Det var från början en idiotisk halvmesyr att man tillät andra varselljus än just halvljus. Och nu har EU hakat på!!!

#7
2012-06-02 18:02

Jozzi, eftersom släckta lampor på en bil likställer en bil i trafiken med en parkbänk och en lykstolpe så undrar jag verkligen hur man klarade sig i Sverige innan man införde lagen om halvljus eller varselljus dagtid. Jag är uppvuxen med bilar utan lampor tända dagtid och det gick som jag minns det utmärkt. Tända lampor på bilar dagtid det hade man på Gröna Lund i Stockholm när man körde radiobil, de lyste hela tiden. Men där var idén att man skulle krocka med varandra, det var vad radiobilar går ut på. Kör med tända lysen så du ser vilka du kan köra på och du ser vilka som fungerar. Men i trafiken är det inte meningen att man ska köra så. Ett tivoli är inte ett föredöme för bilkörning i den vanliga trafiken.

#8
2012-06-02 21:11

Eftersom Raphael tydligen inte var med på den tiden man inte behövde ha tänt ljus på bilen, kan jag upplysa om att man klarade sig, men inte lika bra. Vitsen med den tända belysningen är att man skall ses och det gör man BETYDLIGT bättre med ljuset tänt. Kolla nästa gång du möter en bil utan lyset tänt så ser du skillnaden.

#9
2012-06-03 01:36

Undrar om folk är så dumma så de tror att det säljs bilar med "olaglig" konfiguration. Var ju nån som frågade för ett tag sen om det var lagligt med kurvljus som tändes (dimljuslamporna). Känner lite "ja men va fan tror du?" på den. Säljs bilen med det från fabrik så är det väl ganska självklart att det är lagligt. Spån!

#10
2012-06-03 16:03

Det verkar som om jag varit otydlig, i så fall ber jag om ursäkt... nej förresten, vars tror jag att jag är? Det här är ViBilägare:s forum, och här ska man ironisera, vara sarkastisk och rent allmänt idiotförklara övriga debattörer, om jag förstått saken rätt. Åtminstone de som understår sig till att ha en annorlunda uppfattning än en själv. Nåväl, jag får försöka anpassa mig.
Till att börja med så skrev jag inte att en bil med släckta lyktor är i trafiken, utan just att den INTE är en del av trafiken. Detta ety så har det varit under den tid vi haft lag om halvljus/varselljus. Alla kan läsa fel och det behöver inte betyda att man har så gravt synfel att man borde lämna igen körkortet, så därför ska jag inte insinuera något sådant (Eller hör det till den lokala debattetiketten att jag bör göra det?).
Vidare verkar det inte vara många som har begripit det huvudsakliga syftet (=”meningen”) med funktionen ”varselljus”. Heders till Siggert som fattat åtminstone halva galoppen, nämligen att synas bättre. Det mänskliga ögat dras till ljus, och därför ser man under vissa förhållanden lättare, eller ”fortare” om man så vill, en bil som avger ljus jämfört med en som inte gör det. Nota bene (=”lägg väl märke till”) ”vissa förhållanden”. Ofta kan man nämligen se andra bilar hur bra som helst, det är inga problem. Problemet blir av en helt annan art, nämligen att man ser MÅNGA bilar. Nu menar jag återigen inte att det skulle bero på något synfel hos betraktaren, utan det finns nämligen vissa miljöer där det helt enkelt finns många bilar. Till exempel byar och städer som är så stora, att man inte känner alla som bor där. Till detta kommer att fler människor har råd att ha bil jämfört med förr i tiden. Detta att det kan finnas så många bilar inblandade i en viss situation kan bli ett problem när man i egenskap av förare ska göra en bedömning vad de andra bilarna kan tänkas utföra för manövrer. Finns det något som kan underlätta i en dylik situation? Ja, till exempel så kan det vara så, att inte alla bilar inom synhåll deltar i trafiken, utan några av dem kan vara parkerade. Att kunna separera de bilar som är aktiva – och därmed en del av trafiken – från de bilar som inte är det – och därmed en del av miljön, precis som parkbänkar och lyktstolpar; därav den tidigare liknelsen – är praktiskt, för det minskar den totala mängd bilar man som förare måste hålla koll på.
Hur ser man då om en bil är aktiv/del av trafiken, eller inaktiv/del av miljön? Ja, till exempel så rör ofta aktiva bilar på sig. Hur går det då till när man observerar om en bil rör på sig eller inte? Jo, man tittar på den en liten stund, och så fort den inte längre är på samma ställe som den var när man började titta så vet man att den rör på sig. Nackdelen med detta är att det åtgår en viss tid, om än kort, där man måste låta blicken vila still på vart och ett av fordonen man vill bedöma, och är det ett antal så blir tidsåtgången märkbar. Säg att det tar 1/10 s per bil, och att det är 40 bilar. Det tar då 4 s att observera och avgöra om de rör sig. Kör du i 50 km/h = 13 m/s så hinner du färdas 52 m bara innan du avgjort vilka bilar som rör sig och som du därmed måste börja bedöma HUR de kan röra sig i fortsättningen. Med en optisk markering av något slag på en bil som är aktiv ser man ögonblickligen vilka bilar som är aktiva/del av trafiken och därmed måste tas hänsyn till, respektive vilka som är inaktiva/del av trafikmiljön och därmed lugnt kan lämnas därhän, och sparar då in värdefull tid till marginaler att reagera på. En till nackdel med observation av rörelse hos övriga bilar är att det inte täcker in bilar som är igång men som står stilla, t. ex. om de väntar vid en korsning eller är på väg att starta från en parkeringsplats, medan en optisk signal avslöjar även dessa.
Är då varselljus som funktion betraktat nödvändigt? Man ser ju ändå bilarna?
Nä, inte nödvändigt. Men det underlättar och ger ökade marginaler. Samma argumentation går att tillämpa på bromsljus och blinkers; det är väl onödigt att det lyser eller blinkar, man ser ju ändå att bilen saktar in eller svänger om man nu inte är en total sopa med så dålig syn att man ändå inte borde vara ute i trafiken bland oss riktiga människor. Men det ger ökad tydlighet och ökade marginaler. Bakljusen då, varför måste man ha två? Det räcker väl med ett så ser man bilen i mörker? Nja, vi hade långt tillbaks regler som bara krävde ett bakljus, men de trafiksäkerhetsmässiga fördelar som två bakljus ger gentemot ett (man får en uppfattning om hur bred bilen är och hur långt bort den är) ansågs värda den högre utrustningsnivån.
Nackdelarna med att bakljusen inte lyser med varselljusen är såklart att man inte ser på en bil bakifrån att den är aktiv. zipfer tar här upp en viktig synpunkt, nämligen att ett tänt bakljus skulle kunna göra bromsljuset mindre synligt. Det är det på de allra flesta bilar inget problem, eftersom de har tre bromslyktor men bara två baklyktor vilket ger olika ljusbilder för bromsljus och bakljus även om de så skulle vara jämstarka, vilket de inte är. Däremot tenderar en del bilars baklyktor vara så pass svaga att man knappt ser att de är tända i dagsljus. Kanske vore det idé med ett par bakre, röda varsellyktor på dessa bilmodeller?
Slutligen: Är kombinationen tända varsellyktor-svarta baklyktor laglig? Ja. Det är en kompromiss mellan EU-länder som vill ha respektive inte ser någon mening med varselljus. Är den bättre än kombinationen med tända baklyktor? Nä. Fordon som skulle säljas med ”olaglig” konfiguration på belysningen? Har jag väl aldrig hört talas om (hostdimljusplushalvljushost).
Sådär. Nu har alla fattat, hoppas jag. Även de spån som kallar andra för spån. Nåt annat ni behöver hjälp med? Knyta skorna, till exempel?
Jag får avsluta med att citera Johannes Brahms:
”Om det är någon här som jag glömt bort att förolämpa, så ber jag så mycket om ursäkt!”

#11
2012-06-03 16:15

Roy .. Var är du?

#12
2012-06-03 16:33

Mycket på en bräda Jozzi.
Men frågeställaren aktualiserar väl egentligen ett icke-problem. Tänd lyset och kör vill jag mena.
Parallellt med trafik i Sverige och våra bestämmelser om, först varselljus utan baklyse, sedan med (och nu åter utan) har jag också trafikerat andra länder nästan helt utan problem med "körljus" (både med och utan baklyse) .
Under många år har jag haft bilar med "automatiskt halvljus" .. och det är ju bekvämt .. men utomlands och speciellt i Tyskland lärde jag mej snart att, antingen dra säkringen eller köra på parkeringsljus, helst det förstnämnda.
Av allt ljustutande stod det helt klart att jag var ett irritationsmoment med tända lyktor dagtid.
Därmed tycker, i varje fall jag att gemensamma bestämmelser inom unionen är att föredra före dessa tidigare lokala avvikelser och att de nya, kanske inte är helt optimala men mycket bättre än olika.
Jag har dock alltid, även om lamporna slocknat kunnat skilja på lyktstolpar (både tända och släckta), parkbänkar och fordon som är, eller kan vara i rörelse :o)

#13
2012-06-04 18:42

Parkeringsljus någon? Rör sig en bil som är parkerad med parkeringsljusen tända?

#14
Förstikön
2012-06-05 13:49

@Jes: Som jag förstår det verkar en rad tyska förbundsländer sedan ett antal år ha infört bestämmelser om obligatoriskt reducerat halvljus fram. I alla fall har ljussignalerandet i stort sett helt upphört de senaste tio åren. Innan Danmark förnyade sin bilpark på 80/90-talet var det dessutom rena skämtet att köra där. Reducerat halvljus eller halvljus fram (plus bakljus) gällde där liksom i Sverige. Fast den gången körde herr och fru Danneman med rätt skruttiga bilar med slitna lampor och blinkade i stort sett för jämnan med helljuset när jag kom med min Scorpio och reducerat halvljus. Det var en ren fröjd att få skicka in ett heljusknippe rätt i deras konsternerade konterfejer för att visa att jag inte hade helljuset på.

För några månader sedan var jag dessvärre tvungen att irritera folk på autobahn. Den "svenska" ljusmodulen i min amerikanska bil hade havererat, vilket innebar att jag inte hade något bakljus. Inget problem på dagen (EU-godkänd belysning), men när mörkret föll var jag tvingad att sätta på dimljuset bak för att synas. Jag har nog aldrig haft så långt avstånd (minst 700 meter) till bakomvarande bilar på autobahn som den gången.

#15
2012-06-05 16:11

Jo Förstikön, nu kör tyskarna också med "körljus" .. Vi har dock haft det sedan 70-talet.
Angående avstånd till bakomvarande drabbas jag sällan. Jag stör mej helt och hållet på de som ligger nära framför ;o)

#16
2012-06-16 07:53

På en ny bil är det ok med släkta baklampor vid färd.
Är bilen äldre får du böter eller anmärkning på besiktning.
Var är logiken myndigheter.
Logiken var klarare förr, parkerad bil - släkta lampor

#17
2015-11-19 20:55

En fråga från en okunnig: Är nya körljusen alltid levererade med (obligatorisk?) halvljusautomatik? Dvs ingen åtgärd från föraren när lamporna behöver tändas?

Tycker mig se "spökbilar" nästan dagligen, typ sådana som kör in i en längre tunnel utan bakljus, eller tänder lite väl sent när det börjar skymma eller andra besvär.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.