Nästa artikel
Bilfrågan: Köra på eldningsolja?
Bilfrågan

Bilfrågan: Köra på eldningsolja?

Publicerad 24 maj 2012 (uppdaterad 24 maj 2012)
"Törs man använda eldningsolja 10 mk3 som drivmedel i en Volvo V70 DRIVe, årsmodell 2011?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Törs man använda eldningsolja 10 mk3 som drivmedel i en V70 DRIVe 109 hk, årsmodell 2011?

Arne

SVAR:
Du bör inte använda eld-ningsolja i en modern dieselmotor. Att använda en sådan skulle snabbt kunna orsaka igensatta partikelfilter och spridare. Detta orsakat av till exempel lågt cetantal, hög svavelhalt, högre andel ”tyngre” kolväten och aromater.

Det finns också eldningsolja med lägre halter av svavel, kväve och aromater, Denna bör också undvikas då det finns en risk för pumphaveri på grund av för dålig smörjning. Eldningsolja har nämligen inga smörjande tillsatser.

Dessutom är det olagligt att köra bilar på eldningsolja.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-24 08:37
saabnisse

Fram till 1970-talet gick det utmärkt att köra lågeffektdieslarna som satt i t.ex.MB och Peugeot på eldningsolja, det var även då olagligt, men gjordes ändå.
Det var många som monterat speciella tappkranar på sina oljetankar, man tankade billigt, oljan kostade bara 15-18 öre/liter.
Tänk att kunna fylla tanken för under tian!

#2 • Uppdaterat: 2012-05-24 09:38
KaptenOberkommando

saabnisse, jag minns faktiskt den tiden. Även farsgubben körde sina Mercedesar i det närmaste gratis.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-24 10:07
Swenssons

Så vitt jag har hört så är villaölja och MK1 diesel precis samma sak frånsett att villaöljan är grön och dieseln är "blank" vilket isf gör att man mycket väl kan köra på villaölja. Kan berätta att jag körde min subaru på den spillölja som blev över i samband med öljebytena. Jag bytte ölja var 1500:e mil. Sedan ska man komma ihåg att det iofs är olagligt att köra på villaölja och att prisskillanden numera dessutom är marginell.

#4 • Uppdaterat: 2012-05-24 13:07
snabb95

Swenssons @ Då hade du väl bara några % inblandning av motorsmörjolja i Dieseloljan?

#5 • Uppdaterat: 2012-05-24 13:14
Swenssons

@snabb95:
Javisst det var kanske 5 - 10% ungefär inte mer än så och bara den tanken då jag bytte öljan.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-24 16:05
rutan

Har i 10 års tid bara kört på villaolja,till varje kubik fyller jag i 1 liter 2taktsolja så pumpen får smörjning. Har en bmw 520 d-en renault trafic och en husbil kör ca 6.000 mil om året . Bet i dag ca 10.kr litern.Skitsnack att dom inte tål det.Brukar även få tagpå ryssdiesel med 20% mer effekt,vilket sänker förbrukningen med ca 10% . Lasse

#7 • Uppdaterat: 2012-05-24 20:55
snabb95

Skatte befrielsen under 120 g CO2/km är djupt orättvis. Förutom en kraftig trappstegseffekt vid 120 g kan en skattebefriad lång/mångmilare släppa ut mer CO2 än en annan person- eller husbil som betalar 5000 till 7000 kr/år i skatt. Därför är det självklart att sträckmätarna skulle återinföras och multipliceras med CO2/km.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-24 22:54
saabnisse

Jes, det vet jag mycket väl, det var ett helsikes jobb med deklarationen och avläsningen av mätaren.
Men det hindrade ju inte att det gick att försöka hitta billigare bränsle.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-25 11:33
göinge

Av samma skäl som anges i Vi bilägares svar ovan tillåter inte biltillverkare att en dieselbil tankas med biodiesel och det visar att motorjournalisters och dieselbilsägares snack om att dieselbilar är det bästa för de är så väl förberedda för "framtida alternativa drivmedel" bara båg.

#a • Uppdaterat: 2012-05-26 19:06
snabb95

Jes @ Det är mindre än halva skatten som ligger i dieselpriset på vår V70 2,4D som sedan jag blev pensionär går högst 1000 mil/år. Att byta bil därför att jag blivit pensionär lönar sig inte vare sig för miljön eller för min ekonomi, trots att den sammanlagda diesel- och vägskatten är tre gånger så stor vid 1000 mil/år och dubbelt så stor och per kg CO2 jämfört med en V70 DRIVEe de första 5 skattefria åren.

Även om jag som tidigare kört 3000 mil/år så har den sammanlagda skatten per mil varit dubbelt så hög och 39 % högre per kg CO2 jämfört med en DRIVEe vid 3000 mil/år de första 5 åren och 20 % högre efter 5 år.

Beräkningen harr skett dels på vår bil, uttagen 2007 med en deklarerad förbrukning 0,67 l/mil, 178 g CO2/km och en årlig fordonsskatt på 4376 kr. Dels på en V70 DRIVEe som har en deklarerad förbrukning av 0,45 l/mil, 120 g CO2/km och en årlig skatt på 1168 kr efter 5 år.

Beräknat för skatten på dieselbränslet som i fjol var 4,54 + moms = 5,67 kr/l (Momsen på bränsledelen oräknad.) blir skatten på bränslet 3,80 kr/mil och den årliga fordonskatten 4,38 kr/mil = 8,17 kr/mil för vår bil och 2,55 kr/mil för DRIVEe vid 1000 mil/år de första 5 åren.

Samma beräkning vid 3000 mil/år ger 5,26 kr/mil resp. 2,55 kr/mil för DRIVEe de första 5 åren.

Beräknat för CO2 utsläpp på 178 g/km resp. 120 g/km (som i praktiken torde vara för stor skillnad) blir skatten 4,59 kr/kg CO2 för vår bil och 2,13 kr/kg CO2 för DRIVEe vid 1000 mil/år de första 5 åren.

Samma beräkning vid 3000 mil/år ger 2,95 kr/kg CO2 resp. 2,13 kr/kg CO2 för DRIVEe de första 5 åren.

Den mer än dubbelt så höga fordonsskatten på dieselbilar jämfört med bensinbilar gynnar inte CO2 utsläpp med ett mindre åkande. I stället skulle skatten i betydligt högre grad ligga på bränslet. Detta är inte möjligt eftersom lastbilar och bussar skulle drabbas av för hög skatt. Därför bör km-skatten återinföras. Avläsningen bör i dag kunna ske trådlöst och automatiskt varje månad i likhet med våra elmätare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.