Nästa artikel
Bilfrågan: Billigare service?
Bilfrågan

Bilfrågan: Billigare service?

Publicerad 21 maj 2012 (uppdaterad 21 maj 2012)
"Vad missar man om man vänder sig till en icke märkesbunden verkstad, till exempel Mekonomen?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på läsarfrågor om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Mercedes B 180 NGT. Bilen har gått knappt 2 000 mil. Kostnaden för service uppgår till cirka 10 000 kr, vilket är fem kr/mil och helt orimlig enligt min mening.

Vad missar man om man vänder sig till en icke märkesbunden verkstad, till exempel Mekonomen? Det verkar ju ändå inte som tillverkaren bryr sej när garantin gått ut.

Anders Lidberg

SVAR:
Gasdrivna bilar har kortare serviceintervall än bensindrivna. Att betala 10 000 kr för 2 000 mils körning är ändå väldigt mycket.

Du kan mycket väl vända dig till Mekonomen för framtida servicar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Var utför du service på din bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-21 13:05
KaptenOberkommando

Dock skall man hålla isär begreppen "icke märkesbunden" och "auktoriserad verkstad". Man måste inte göra servicen på en Mercedes originalverkstad - det går alldeles utmärkt på en av Mercedes auktoriserad verkstad med bibehållna garantier. MEN, om verkstaden INTE är auktoriserad av Mercedes kan själva servicen i sig gå alldeles utmärkt MEN vissa garantier kan upphävas - till exempel den så utskällda rostskyddsgarantin eller andra garantier som gäller ENDAST vid service gjord på Mercedesverkstad eller av Mercedes auktoriserad verkstad. Det gäller alltså att se upp lite med de icke märkesbundna verkstäderna. Även giltigheten i själva stämplarna i serviceboken kan påverkas.
Men jag skiter helt i allt detta nu för tiden och gör all service själv. Kan dock vara bra att ha tillgång till serviceprotokollen och se efter om vad som står i serviceboken om typ "Varje 8 000 mil eller 3 år". Skulle inte falla mig in att betala typ 6 000 för en service när verkstaden ändå bara byter olja och filter och skiter i resten.
Ha, fy f-n, jag minns när 210:an var ganska ny. Redan vid ca 8 500 mil ville verkstaden byta bromsbelägg fram! Jag fråga om det verkligen var nödvändigt (jag visste ju givetvis att beläggen var alldeles prima). Jo, svarade verkstaden, det brukar behövas då. Morsning! Samma belägg sitter fortfarande på bilen - vid 18 000 mil. Den där jönsen till servicekille hade givetvis inte ens kollat utan chansade bara. Men nu tänds faktiskt ibland varningslampan för slitna bromsbelägg fram så det är dags. Nya ligger i garaget. Service = totalblåsning. Men visst, jag har full förståelse för alla dem som inte kan eller har möjlighet att göra jobbet själv.

#2 • Uppdaterat: 2012-05-21 15:02
Granlund (ej verifierad)

Tycker som kapten, bäst service får bilen av dig själv och du slipper smårepor och smuts i interiören bland annat.
Fackmannamässigt är ofta lika med slarvigt utfört.

#3 • Uppdaterat: 2012-05-21 15:24
Roy J

Jag håller definitivt med er bägge.
Problemet är att man inte kan serva bilen själv under garantitiden.

Sen funderade jag lite kring det här med märkesverkstad respektive auktoriserad.
Det är väl så att beträffande extragarantier och erbjudanden så är man tvingad att anlita märkesverkstäder.
Hur är det till exempel med Mercedes rostgaranti? Det kanske du kan svara på, Kapten?

#4 • Uppdaterat: 2012-05-21 15:51
trasten

Kapten :18000 mil på ett par bromsklossar. fan du bromsar inte mycket!!

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Kan hålla med om att serva bilen själv är det bästa sättet men har inte vågat göra det på de nya bilar jag ägt just med tanke på garantierna, har ingen lust att ta hela smällen själv om oturen skulle vara framme inom garantitiden. Ni som ändå servar era nya bilar själva, hur påverkar det andrahandsvärdet när man har en 2-3 år gammal bil till salu med en servicebok som är ostämplad? Själv skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger innan jag köpte en sån bil.

#6 • Uppdaterat: 2012-05-21 17:25
Thommys

Själv har jag ett ekonomiskt fördelaktigt serviceavtal, så jag har inte dessa bekymmer.

#7 • Uppdaterat: 2012-05-21 17:30
KaptenOberkommando

trasten, jag bor på en småort och har ganska mycket landsväg omkring mig. Men nog står jag på emellanåt, kör en del i Stockholm och Göteborg samt på kontinenten. Men jag ecokör rätt bra, om jag får säga det själv. Släpper gasen tidigt och låter motorn göra jobbet (och för att hålla bakbromsarna i skick gör jag emellanåt några hårda inbromsningar). Allvarligt, det går att hålla grejorna i skick om man tänker sig för lite.

Prestigelös, jag ska erkänna att jag har gjort servicen upp till de där 10 000 milen (för maskinskadeförsäkringens skull), men sedan är det totalstopp! Och i det skicket som mina bilar är när jag säljer dem (bländadne ren motor etc.) så är det aldrig någon som tvekar. De ser direkt att den här bilen har sköts som utlovats. Däremot fyller jag själv i serviceboken och redogör för ALLT som jag har gjort.

Roy, det är väl så att en märkesverkstad och en av det egna märket auktoriserad verkstad är likvärdiga. Väl? Då skall väl ingenting påverkas negativt. Problemet uppstår när en verkstad INTE är auktoriserad av det egna märket. Eller har jag missuppfattat något? Jag vet att det för några år sedan stod "På Audiverkstad eller annan auktoriserad verkstad" i Audis instruktionsböcker. Men det kanske är någon ny EU-grej nu så att det är annat som gäller. Jag vet inte säkert.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-21 18:27
KaptenOberkommando

Jag tror att alla behöver upplysas om att grundvillkoret för alla tillverkares rostskyddsgaranti gäller vid genomrostning inifrån och ut. Det verkar som att de flesta tror att den skall gälla vid minsta rostfläck.

Men Shogun, den här artikeln är egentligen inte avsedd för tjafs om rostskyddet på bilar. Vi VET att du hade otur och blev dåligt bemött engående rosten på din Mercedes. Hur jävla många gånger måste vi andra sitta och läsa detta? Hur stort är detta uppdämda behovet?

#9 • Uppdaterat: 2012-05-21 22:44
KaptenOberkommando

Shogun: Jo, DU hade otur. Eftersom det är just DU (ständigt denne DU) som skriver här och tjatar om rosten på din Mercedes så vänder jag mig till just DIG och säger att du hade otur. Och inte bara av den anledningen. Du hade otur också på det sättet att du råkade köpa just den Mercedesserien som fick störst problem. Hade det varit en annan serie hade det kanske blivit annorlunda. Sedan behöver du inte upprepa att du blev kantigt behandlad av Mercedes, vilket jag också - FRIVILLIGT! - tog upp i mitt inlägg 18.27. Du tjatar om att vi andra inte är seriösa, men hur j-vla seriös är du själv som gång efter gång efter gång drar upp allt detta? VI VET!!! Snälla, VI VET!!!

Och NEJ, NEJ, NEJ och ÅTER NEJ, Shogun. Om du kan läsa överhuvudtaget MÅSTE du har sett under min tid här på ViBilägare att jag ett FLERTAL gånger själv har tagit upp rostproblemen! Och elektronikproblemen! Bland annat!!! F-n, är du helt väck, eller? Vill du inte minnas? Gör du dig dum? Du och leifer kan ju slå era "kloka" huvuden ihop. Njae, förresten ... helst inte.

Angående frågan från Roy så står svaret i inlägget från 17.30, men inte ens det kan läsa och begripa. Det står att jag är osäker på vad som gäller idag. Fattar du nu?

Lexus? Menar du riskokaren? Nej, nu vet jag, du menar Toyotan - bilen som Toyota inte kunde sälja under namnet Toyota för då skulle ingen köpa den? Käre tid!

#a • Uppdaterat: 2012-05-22 02:11
Roy J

Kapten, jag kan förstå att du hakar upp dig på Shoguns vid det här laget alltför välbekanta haranger - men varför måste du alltid få in onödiga tillmälen, som nu i det sista stycket? Det gagnar ju ingenting!

Shogun, om du nu vill påminna oss och även informera nytillkomna läsare - försök att göra en sammanfattning istället för ytterligare en utvikning.

För min del är det helt OK med längre texter - om de tillför något nytt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.