Nästa artikel
Bilfrågan: Klarar inte batteriet i Subaru kyla?
Bilfrågan

Bilfrågan: Klarar inte batteriet i Subaru kyla?

Publicerad 30 maj 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren har batteriproblem på sin Suabru Forester från 2014.
”En bil ska kunna stå i några dagars kyla utan att batteriet blir tomt. Är det dålig kvalitet på det eller finns det någon annan förklaring?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Subaru Forester -14, bensinmotor och automatlåda och kör cirka 500 mil per år. Problemet är att när temperaturen sjunker under minus 20 grader och bilen står något dygn så urladdas batteriet helt. Det har hänt vid två tillfällen. Är det dålig kvalitet på batteriet eller finns det någon annan förklaring?
Upplysningen som min återförsäljare fått från Subaru är att då bilen har så lågt miltal så underhålls inte batteriet som det ska. Jag accepterar inte detta svar. Jag menar att en bil ska kunna stå i några dagars kyla utan att batteriet blir tomt.
Subarus garantier är märkliga. Batteriet byttes på garantin vid första tillfället men inte vid andra. Anledning sades vara att batterigarantin inte kan tas ut två gånger. Borde inte den treåriga nybilsgarantin gälla? Batteribytet kostade mig 4 928 kronor.
S-E A
 
Svar:
Mest troligt är det kundens sparsamma användning av bilen som är boven i detta drama.
Det som kan ha hänt någon gång är att batteriet blivit helt urladdat och då blivit skadat. Ett batteris kapacitet sjunker rejält vid kraftig kyla. För att batteriet ska tåla många minusgrader måste det var i mycket bra skick. Låter kunden sedan bilen stå en längre tid eller – ännu värre – kör korta sträckor så knäcks vilket batteri som helst. En bra lösning vid dessa omständigheter är att underhållsladda batteriet regelbundet.
Beträffande frågan om garanti så är det på följande sätt: Bilbatteriet är en av de delar i bilen som har begränsad garanti. Det har två års fabriksgaranti med obegränsad körsträcka. Skulle det under denna tid uppstå ett fel på batteriet som kan härröras till fabrikationsfel så ersätter vi självklart kostnaden för byte till ett nytt batteri. Så länge bilen är inom tvåårsgränsen så lämnar vi denna ersättning oberoende på hur många gånger batteriet gått sönder. Dock ska felet gå att härröra till fabrikationsfel eller motsvarande.
I detta fall så har vi gjort bedömningen att en årlig körsträcka på cirka 500 mil är den troliga felkällan och inte att det var ett fabrikationsfel på kundens nya batteri. När batteriet byttes på garantin hade bilen gått lite drygt 560 mil. Mest troligen berodde felet redan första gången på för kort körsträcka, men då vi har policyn att fria istället för att fälla brukar vi vara generösa vid första skadetillfället.
Det som driver upp kostnaden för ett nytt batteri är den höga specifikation batteriet måste ha eftersom bilen är utrustad med ”auto-stopp-start” (ISS).
Thomas Possling, Subaru Nordic
 
Diskutera: Håller du med om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2016-05-30 07:33
Hackenbush

Med tanke på den korta körsträckan och att dagens bilar har mycket elektronik som skall underhållas så är det inte konstigt att batteriet urladdas.
Med så kort körsträcka är det nog bättre och billigare att hyra bil de gånger man behöver en.

#2 • 2016-05-30 07:54
EnannanRobban

Ett batteri som man missköter kan vara förbi räddning på en månad.
Ett batteri som kommit under 65% och utsätts för kyla i några dagar bottnar totalt och kan i många fall inte räddas ens med laddare med rekond.
Håll batteriet laddat!! Använd en CTEK eller montera en fast laddare och bara plugga in motorvärmarkabeln när man vill ladda. Dagens intelligenta laddare sköter resten själv!

Undrar om han även tycker att han skall få ny frys bara för att den inte håller glassen kall när han har dörren öppen i ett par dagar...

#3 • 2016-05-30 08:06
hultarn

4 928 kronor för att få bytt batteri! Det måste vara något slags rekord! Det är ju dessutom en bensinare, så den har inte det största batteriet.

I övrigt håller jag med föregående skribenter, körsträckan är för låg, batteriet når aldrig full laddning, och med all el som nyare bilar har så slutar det med död bil.
En gammal 70-talsbil hade klarat det, men inte dagens bilar.
En laddare betalar sig snabbt.

#4 • 2016-05-30 08:49
PREVIA

Om det går att stänga av start stoppfunktionen som bilen har som ändå inte spar någott bränsle när biltidningarnas journalister testat bilarna med dessa system så spar man på batteriets kvarvarande kapacitet vid så låg användning av bilen som insändaren har.
Om man inte har någon stödladdare som Enannan Robban beskriver så måste man köra bilen länge på vintern för att ersätta den energi som man tagit ut ur batteriet vid starten/starterna av motorn då laddningen av batteriet när det är kallt sker mycket långsammare än när batteriet är varmt samtidigt som själva starten av den kalla motorn tar mycket mer energi från batteriet än vid rumstemperatur. I praktiken fungerar bara hybridbilar om man vill ha en bil som klarar att stanna och starta bensinmotorn hela tiden så då bör man välja en sådan bil vilken även kan spara bränsle på så sätt.

#5 • 2016-05-30 09:45
N-iklas

Köpte precis ett batteri avsett för start-stopp system för 1400.

#6 • 2016-05-30 10:28
Martin H

Jag har en Passat -13, också med bensinmotor och automatlåda (dsg), som jag kör cirka 500 mil per år. Den har stått närmare en vecka i sträng kyla men alltid startat omedelbart och utan problem. Jag stör mig mycket på svaret att felet berodde på att bilen körts för lite men att de hellre friar än fäller. Snacka om att skuldbelägga föraren! Ger de vid köpet tydlig information om hur långt man måste köra per år för att slippa betala för allehanda fel själv?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-30 10:42
Hackenbush

Men det är ju lite konstigt att bilen endast står något dygn och blir urladdat. Om det bara körs 500 mil om året så måste då varje resa vara väldigt kort om bilen körs flera gånger i veckan. Korta körningar om det är kallt ute laddar inte upp batteriet tillräckligt p.g.a. elektronik klimatkontroll avisning av rutor och kanske sätesvärme på.
Delar man 500 mil på 360 dagar och gissar att bilen körs 3 gånger i veckan så blir det totalt 4,2 mil/vecka, 1,4 mil per körning för en vecka. Knappast tillräckligt för att ett batteri skall laddas upp fullt ut, speciellt inte om man bor i norra delen av Sverige där det kan bli riktigt kallt.

#8 • 2016-05-30 11:15
benny karlsson

Känner igen problemet, som fanns i släktens bilpark, dagens underdimensionerade originalbatterier och den korta körsträckan knäcker (tömmer) batteriet som aldrig får chansen att ladda ordentligt. Troligen händer samma sak även på sommaren med många korta körningar.
Med den korta körsträckan/år slänger man verkligen pengarna i sjön. Det blir mera ekonomi i att hyra bil vid behov.

#9 • 2016-05-30 11:42
Styrbjörn

Ja problemet är väl snarare dålig kunskap om batterier, nen det borde framgå i instruktionsboken hur ett batteri sköts. Med dagens stjärnskott på vägarna som knappt kan pumpa ett däck måste instruktionsboken vara komplett.

#a • 2016-05-30 11:44
Rutger Jönåker

Både Benny Karlsson och Hackenbush verkar utgå ifrån att frågeställaren bor i en storstad och kan promenera över till hyrbilsfirman vid behov. Visst, är det så då kan hyrbil vara en lösning. Men Subaru Forester brukar vara en populär bil i glesbygd och då är rådet om hyrbil inte särskilt praktiskt... Bättre då att han köper en c-tec, som ex Robban föreslår och laddar sitt batteri regelbundet! Det var för övrigt ett svindyrt batteri....

Jag kör själv ca800 mil/år och behöver egen bil eftersom jag också bor där varken tunnelbana eller hyrbilsfirma finns inom promenadavstånd. Men min Volvo har fördelen av att i god tid tala om när batterinivån börjar bli låg. När "batterinivå låg" poppar upp på displayen är det bara att ladda! Kanske borde fler bilmärken införa den "finessen"...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.