Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Jag behöver bara en matta!

Publicerad 16 september 2014 (uppdaterad 16 september 2014)
Varför måste man köpa ett paket med alla mattor till bilen när det är förarsidan som slits mest?

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag var hos Volvo häromdagen för att köpa en ny gummimatta till förarsidan på min C30. Fick då veta att det
var omöjligt. Mattorna säljs bara i paket till alla platser i bilen. Men det är ju förarplatsens matta som slits mest. Vid de andra platserna ser mattorna ut som nya och behöver inte bytas ut.
Jag tycker det är dåligt av Volvo att tvinga bilägarna att köpa mattor de inte behöver. Man ska ju spara på resurserna och det är förslösande att man för att få det man vill ha tvingas köpa flera saker som man inte behöver och inte vill ha. Volvo borde kunna erbjuda mattor styckevis!

Ulf Parde

Svar:
Volvo har tidigare utrett möjligheten att sälja mattorna styckvis, men med slutsatsen att det blir en för omfattande logistik kopplat till det. Istället har vi satt ett pris för fyra mattor till C30 som vi hoppas är attraktivt för bilägarna.

Bjarne Darwall,  
Volvo Personbilar Sverige


Svar:
Priset för fyra mattor är 830 kronor, vilket nog inte känns särskilt attraktivt för den som bara vill ha en matta.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#1 • 16 september 2014
Bortom

Oj vilken omfattande förändring i logistik att ha en vara till i sortimentet! Märkligt att ett världsföretag inte klarar av det... och priset... allt tillverkas i Kina m.fl. lågprisländer och kostar ett spottstyver...
Frågeställaren bör förslagsvis köpa en matta på Biltema... billigt och bra. Ev. formpassning kan göras på 2 minuter med en sax :)

#2 • 16 september 2014
Swemba

Enklast är väl att kolla med en bilskrot, typ bildelsbasen.se.

#3 • 16 september 2014
Kalle2

Det här visar ju bara hur Volvo Personbilar Sverige tänker, exakt noll respekt för Volvo ägarnas ekonomi. Tal om logistik är naturligtvis rent nys, konstigt att de inte anstränger sig för att komma på ett bättre skäl, men de tydligen tycker de att det är lönsamt att behandla kunderna som idioter. Köp nya mattor från Biltema

#4 • 16 september 2014
Swemba

Om 99,999% köper fyra mattor så är det helt rimligt att erbjudandet och logistiken är anpassad efter det. Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en golvmatta i en bil. Gör man det går den att köpa som reservdel, som begagnad, via bilskrot eller via tredje part. Sluta gnäll!

#5 • 16 september 2014
Sven E

Volvo är ju bara för rika numera.... Det var länge sen jag slutade köpa "volvo orginal " till mina bilar.

#6 • 16 september 2014
Peter i Sydney

Detta problem är inget specifikt för Volvo. De flesta om inte rent av alla biltillverkare gör likadant. Till förarplatsen i min Hyundai H-1 köper jag gummimatta i metervara och klipper till den själv. Det är lätt med den gamla mattan som mall. Annars finns det kanske billigare mattor från t.ex. Biltema som passar?

#7 • 16 september 2014
Raphael

Volvo har full respekt för deras kunders ekonomi, ju större årsinkomst desto större respekt. Volvo gör ju inte bilar för vanliga människor, utan målgruppen är de i samhället som har mest pengar. Denna inriktning mot nybilskunderna innebär att Volvos priser anpassas efter dessa och därmed blir negativt för begagnatköpare som har en annan ekonomi.

#8 • 16 september 2014
Swemba

Visst, jag skulle vilja kunna köpa en gaffel på IKEA, eller bara en högerstrumpa om den vänstra är hel, ett korvbröd eller fritt antal makaroner ... Men nu är det inte så det fungerar här i världen. De allra flesta människor köper två strumpor och de köper mattor till bilen när bilen är ny. Åter igen, köp en ny matta på bildelsbasen.se, på biltema eller byt ut alla fyra.

#9 • 16 september 2014
Swemba

Nej jag jobbar inte på Volvo. Är det något som är nonsens så är det att förfasas över att Volvo säljer sina bilmattor i pack om fyra (vilket är vad i princip alla människor vill ha). Det är lite som att gnälla över att strumpor alltid säljs i par, eller att det inte finns 0,87-liters mjölkförpackningar.

#a • 16 september 2014
nisseste

Samma svar fick jag på SAAB när mattan vid förarplatsen var utsliten vilket gick ganska fort. Kör man mycket ensam slits den mattan väldigt fort. Om 99,999 % köper nya mattor beror det på att man antingen köper dom när bilen är ny eller också för att man inte får köpa originalmattorna styckvis. Som tur var hade jag bra kontakt med försäljaren jag köpt bilen av så han kunde ordna en hel sats nya mattor utan kostnad. Det känns väldigt onödigt att byta fyra mattor när det är en som är dålig. Visst kan man köpa mattor på Biltema eller liknande men man vill gärna ha originalmattor. Skroten är knappast något alternativ eftersom det oftast bara är förarens matta som behöver bytas och den är oftast utsliten på de bilar som skrotats.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.