Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Jag behöver bara en matta!

Bilfrågan: Jag behöver bara en matta!

Bilfrågan

Varför måste man köpa ett paket med alla mattor till bilen när det är förarsidan som slits mest?

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag var hos Volvo häromdagen för att köpa en ny gummimatta till förarsidan på min C30. Fick då veta att det
var omöjligt. Mattorna säljs bara i paket till alla platser i bilen. Men det är ju förarplatsens matta som slits mest. Vid de andra platserna ser mattorna ut som nya och behöver inte bytas ut.
Jag tycker det är dåligt av Volvo att tvinga bilägarna att köpa mattor de inte behöver. Man ska ju spara på resurserna och det är förslösande att man för att få det man vill ha tvingas köpa flera saker som man inte behöver och inte vill ha. Volvo borde kunna erbjuda mattor styckevis!

Ulf Parde

Svar:
Volvo har tidigare utrett möjligheten att sälja mattorna styckvis, men med slutsatsen att det blir en för omfattande logistik kopplat till det. Istället har vi satt ett pris för fyra mattor till C30 som vi hoppas är attraktivt för bilägarna.

Bjarne Darwall,  
Volvo Personbilar Sverige


Svar:
Priset för fyra mattor är 830 kronor, vilket nog inte känns särskilt attraktivt för den som bara vill ha en matta.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Kommentarer

#2
2014-09-16 09:25

Oj vilken omfattande förändring i logistik att ha en vara till i sortimentet! Märkligt att ett världsföretag inte klarar av det... och priset... allt tillverkas i Kina m.fl. lågprisländer och kostar ett spottstyver...
Frågeställaren bör förslagsvis köpa en matta på Biltema... billigt och bra. Ev. formpassning kan göras på 2 minuter med en sax :)

#3
2014-09-16 09:38

Enklast är väl att kolla med en bilskrot, typ bildelsbasen.se.

#4
2014-09-16 10:00

Det här visar ju bara hur Volvo Personbilar Sverige tänker, exakt noll respekt för Volvo ägarnas ekonomi. Tal om logistik är naturligtvis rent nys, konstigt att de inte anstränger sig för att komma på ett bättre skäl, men de tydligen tycker de att det är lönsamt att behandla kunderna som idioter. Köp nya mattor från Biltema

#5
2014-09-16 10:10

Om 99,999% köper fyra mattor så är det helt rimligt att erbjudandet och logistiken är anpassad efter det. Jag har aldrig hört talas om någon som slitit ut en golvmatta i en bil. Gör man det går den att köpa som reservdel, som begagnad, via bilskrot eller via tredje part. Sluta gnäll!

#6
2014-09-16 10:33

Volvo är ju bara för rika numera.... Det var länge sen jag slutade köpa "volvo orginal " till mina bilar.

#7
2014-09-16 10:38

Detta problem är inget specifikt för Volvo. De flesta om inte rent av alla biltillverkare gör likadant. Till förarplatsen i min Hyundai H-1 köper jag gummimatta i metervara och klipper till den själv. Det är lätt med den gamla mattan som mall. Annars finns det kanske billigare mattor från t.ex. Biltema som passar?

#8
2014-09-16 10:45

Volvo har full respekt för deras kunders ekonomi, ju större årsinkomst desto större respekt. Volvo gör ju inte bilar för vanliga människor, utan målgruppen är de i samhället som har mest pengar. Denna inriktning mot nybilskunderna innebär att Volvos priser anpassas efter dessa och därmed blir negativt för begagnatköpare som har en annan ekonomi.

#11
2014-09-16 12:05

Det var nog en av de sämre ursäkterna jag hört.
Tillråga på så tar man bra betalt för några gummibitar som bara kostar korvören i tillverkning.

#12
2014-09-16 17:34

Visst, jag skulle vilja kunna köpa en gaffel på IKEA, eller bara en högerstrumpa om den vänstra är hel, ett korvbröd eller fritt antal makaroner ... Men nu är det inte så det fungerar här i världen. De allra flesta människor köper två strumpor och de köper mattor till bilen när bilen är ny. Åter igen, köp en ny matta på bildelsbasen.se, på biltema eller byt ut alla fyra.

#14
2014-09-16 21:40

Nej jag jobbar inte på Volvo. Är det något som är nonsens så är det att förfasas över att Volvo säljer sina bilmattor i pack om fyra (vilket är vad i princip alla människor vill ha). Det är lite som att gnälla över att strumpor alltid säljs i par, eller att det inte finns 0,87-liters mjölkförpackningar.

#15
2014-09-16 22:00

Samma svar fick jag på SAAB när mattan vid förarplatsen var utsliten vilket gick ganska fort. Kör man mycket ensam slits den mattan väldigt fort. Om 99,999 % köper nya mattor beror det på att man antingen köper dom när bilen är ny eller också för att man inte får köpa originalmattorna styckvis. Som tur var hade jag bra kontakt med försäljaren jag köpt bilen av så han kunde ordna en hel sats nya mattor utan kostnad. Det känns väldigt onödigt att byta fyra mattor när det är en som är dålig. Visst kan man köpa mattor på Biltema eller liknande men man vill gärna ha originalmattor. Skroten är knappast något alternativ eftersom det oftast bara är förarens matta som behöver bytas och den är oftast utsliten på de bilar som skrotats.

#17
2014-09-17 11:06

Köp en matta då .. den kostar 830 kronor! Du får iof 3 mattor extra på köpet, men om du inte vill ha dom så kan du kasta dom i soptunnan utanför ;-)

Liknelsen med däck håller inte då däck går sönder och det finns en stor marknad för att köpa däck styckvis. Dessutom är det en annan kostnad. Fick man fyra däck för 830 kronor så skulle jag nog byta alla fyra även om bara ett var nedslitet ... Det blir snyggast så.

#19
2014-09-17 12:16

@Simon_d, jag är realist. Min ålder är irrelevant.
Tillverkningsprocess och logistik är extremt viktigt för lönsamheten. Jag har inte insikt i Volvos mattillverkning specifikt, men jag kan tänka mig att det går till ungefär så här:
Från en lång mattrulle skär en maskin ut fyra mattor på en gång. Én matta för vänster fram, en för höger fram, vänster bak och höger bak i ett optimerat mönster som utformats för att ge ett så litet spill som möjligt.

Om man skulle börja sälja mattor styckvis skulle hela tillverkningsprocessen behöva ställas om. Det skulle bli betydligt mer spill eftersom olika antal av varje mattyp skulle behöva tillverkas. Det gamla mönstret fungerar inte längre och det skulle behövas en ny skärmaskin och nya mattrullar, samt nya lådor att packa dem i. Allt för att en promilles promille av kunderna vill kunna köpa mattor styckvis och därmed tro sig spara några hundralappar.

Man behöver inte vara ett snille för att förstå att detta leder till dyrare mattor för konsumenten, så besparingen skulle säkerligen utebli.

Jag kan nästan lova dig att BMW's upplägg innebär betydligt mer spill än om de sålt dem i fyrpack. Men så länge det inte är du själv som står för svinnet så är väl allt ok, i sann NIMBY-anda?

#21
2014-09-17 18:07

Klart dom inte tillverkar mattorna själva. Det är väl helt irrelevant. Och ja, plastmattor gjuts, men det lär vara samma princip. En gjutform som gjuter alla fyra direkt. Oavsett hur produktionen går till eller vem som gör det så lär produktionen vara anpassad för att producera lika många mattor av varje sort.

#22
2014-09-18 14:20

Köper mina mattor här:
http://www.bilmattor-online.se/bilmattor/volvo/c30/2006.html
Man kan beställa alla fyra, enbart förarplats eller hur man vill. Extremt bra kvalitet!

#23
2014-09-19 14:48

Till min bil, Honda Accord Tourer 2012 kan man åtminstone köpa fram och bakmattorna för sig vilket känns rimligt.

Bilmattor-online.se är säkert bra men det inger inte mycket förtroende att de på exempelbilden för Honda Accord 2008- visar fel modell samt att det bara verkar finnas mattor till sedan-modellen. Om det nu är ngn skillnad vet jag inte men i så fall borde de skriva sedan/tourer.

#24
2014-09-24 22:00

Från frågan: "Mattorna säljs bara i paket till alla platser i bilen. Men det är ju förarplatsens matta som slits mest." Det är inte säkert. Kör du till exempel taxi så kanske övriga tre mattor slits mest.
Min förra Volvo hade gått 10000 mil när jag sålde den och förarmattan var fortfarande som ny. Irv Gordon som kört sin Volvo en halv miljon mil kanske behöver ny matta. Skulle vara förvånad om ens 1/1000 Volvoägare köper ny matta.
Volvo gör rätt. Eftersom det är ovanligt att köpa mattor överhuvudtaget så skulle de bli katastrofalt dyrt för Volvo att dessutom hantera mattor styckvis. Behöver man bara en kan man alltid köpa på skroten från en krockad Volvo, för en 50-lapp

#25
2014-10-19 14:25

Köp en matta på Biltema, mekonomen eller liknande. De säljer dem styckvis.

#26
2015-02-03 07:29

Hej simon_d. Den 2014-09-17 12:06 skrev du (Eftersom jag kör BMW slipper jag dock det problemet,)
Men att byta batteriet i bilnyckel på din BMW kan du inte göra själv, för den är igenklistrad. för att få det fixat måste du lämna in nyckeln till BMW. Och det jobbet är dyrare än fyra mattor till Volvon som tydligen kostar 830 kr.

Du är inte helt ung va, Swemba? Tanken på att köpa för att direkt kassera passar i alla fall inte med mitt miljömedvetande. Eftersom jag kör BMW slipper jag dock det problemet, då de inte är låsta till att sälja hela "paket" om fyra mattor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.