Nästa artikel
Bilfrågan: Hur slippa kleten?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur slippa kleten?

Publicerad 26 september 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren hade sin Volvo V50 stående i ett kallgarage i 1,5 år och det bildades en kletig sörja av dieselresterna i tanken.
”Systemet måste rengöras och många komponenter troligen bytas för att kunna komma igång igen. Bär vi som ägare hela ansvaret?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi parkerade och ställde av vår V50 -06 i oktober 2015 med en mindre mängd bränsle i tanken (i ett ouppvärmt garage). Avställningen blev något längre än tänkt, men nu i våras bestämde vi att bilen skulle besiktigas för att möjliggöra försäljning eller fortsatt körning.
Batteriet var förstås helt urladdat och gick heller inte att ladda med batteriladdare. Bilen startades med startkablar och gick som vanligt i slutet av maj. Den kördes på en provtur om cirka 25 minuter för att försöka ladda batteriet. Motorn gick fint. Batteriet lät sig dock inte laddas på detta sätt heller.
Ett nytt batteri köptes och monterades en vecka senare varvid startmotorn nu går utmärkt, men motorn inte ger något livstecken ifrån sig. För att undvika luft i systemet tankade vi 20 liter diesel, men motorn ville ändå inte starta.
Från verkstaden dit bilen sedan bogserades, säger man att hela systemet från tank till motor via filter och annat är fyllt av ”klet”. Systemet måste rengöras och många komponenter troligen bytas för att kunna komma igång igen.
Bär vi som ägare hela ansvaret för att detta har hänt eller finns det några möjligheter att ”skylla på” tillverkaren för att jag fått en skada på min bil? Det står inga rekommendationer om bränslets ålder i bilens instruktionsbok. Hur borde vi ha skött avställning och uppstart för att undvika dessa problem?
Ylva Rönnmark
 
Svar:
Att ställa av en bil med bara lite diesel i tanken är inte bra. Det uppstår fukt i tanken och det startar snart en tillväxt av mikroorganismer som förstör dieseln. Den kletiga massan har förmodligen skapats av oxiderad RME (rapsmetylester). Vanlig personbilsdiesel innehåller fem procent RME. Bränsleexperter varnar för att lagra diesel i mer än ett halvår – även i dunk – just för risken att RME oxiderar.
För att undvika ett igenkletat bränslesystem bör det tömmas helt innan en dieselbil ställs av en längre tid. Tillsats av biocider i bränslet kan dock förhindra tillväxt av mikroorganismer.
Att lägga ansvaret på tillverkaren för det som hänt med en elva år gammal bil är nog lönlöst, även om det inte finns någon varning i instruktionsboken. Hoppas istället på en hjälpsam inställning hos ert försäkringsbolag.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-09-26 09:46
LeifV

Ansvaret för dieselklegg skall väl helt och hållet läggas på drivmedelsleverantören, så varför fråga Volvo? Säljer man ett drivmedel som beter sig på det viset så skall naturligtvis köparen upplysas på tydligast möjliga vis, först när detta är gjort så kan man väl anse att ansvaret övergått på bilägaren.

#2 • Uppdaterat: 2017-09-26 10:31
LennartJ

Lite eget ansvar måste väl ända bilägaren ha..., eller? Det är väl ändå en vuxen människa som kan läsa och själv ta reda på fakta. I detta sammanhang är jag även tveksam till Laddhybrid med dieselmotor, av just den anledningen att motorn går väldigt sällan vissa tider på året. Har själv en Laddhybrid med bensinmotor, och det kan dröja upp till fyra månader innan bensinmotorn är igång. Kör ungefär 80-90 % på ren el-motor.

#3 • Uppdaterat: 2017-09-26 10:40
bgl

Står inget om körsträckan men bilens marknadsvärde är troligen så lågt att det kan bli billigare att skrota bilen och sälja fungerade komponenter i.st.f. rekonstruktion av bränsle systemet. Alternativet att försöka sälja den till någon som använder delar från ett krockat exemplar.

#4 • Uppdaterat: 2017-09-26 11:50
bgl

Har bilen stått i 2 år har tyvärr den lilla bränslemängd som finns i systemet efter filtret också "kletat till sig".

#5 • Uppdaterat: 2017-09-26 14:04
L. Mäkinen

milkylainen: "miljövänlig diesel"
Den var bra!
Inga fordon mår bra av att stå still längre perioder.

#6 • Uppdaterat: 2017-09-26 14:05
Tvärnit

RME som oxiderat får tydligen den samma konsistens som tätningsmassa och är svår att avlägsna.
Det är inte bara att ställa av en bil utan att det ska göras på rätt sätt, jag har varit med om att skroten blivit till den lämpligaste anhalten för bil som stått i tre år, och då syftar jag på beg bruksbil med allt besvär och kostnaderna på att få snurr på allt som kärvat till sig inklusive ett helt urladdat batteri.
Jag brukar säga att det tär mer på en bil att stå mot att den brukas.

#7 • Uppdaterat: 2017-09-26 14:08
Tjalle

Jag tycker att det är regeringens fel!

#8 • Uppdaterat: 2017-09-26 14:10
Tjalle

Jag glömde: EU och Trump!

#9 • Uppdaterat: 2017-09-26 19:19
Styggavargen

Hur gör bilhandlare? Många diesel bilar (typ XC60) står där på samma plats i månader, ja inte helt otänkbart upp till kanske ett år. Jag har inte haft någon dieselbil, och är nog ganska glad för det. En av mina första bilar stod i ca 1 år och den blev inte helt "riktig" efter denna stillestånds period, det var i mitten på 90-talet.

#a • Uppdaterat: 2017-09-27 00:05
John2008

HVO, alltså den förnyelsebara dieseln ska kunna lagras i flera år om det görs på rätt sätt. Men det förutsätter givetvis att inget "skit" finns redan innan i t ex en tank på en bil.

1,5 års lagring av diesel med RME är som sagt inte att rekommendera.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.