Nästa artikel
Bilfrågan: Hur ska man egentligen köra i en rondell?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur ska man egentligen köra i en rondell?

Publicerad 18 december 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Har Transportstyrelsen skyltat och målat fel i alla Sveriges rondeller? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag läste svaret till en insändare i nr 11 om hur man kör i rondeller. Om man enligt vägmarkering och skyltar får svänga höger och köra rakt fram i höger körfält och svänga vänster och köra rakt fram i vänster körfält borde ju detta stämma, så har jag fått lära mig i trafikskolan.

Men om det ändå är tillåtet att svänga vänster i höger körfält trots att skyltning och vägmarkering visar att det inte är så, och inte tillåtet att köra rakt fram i vänster körfält trots vägmarkering och skyltning så har väl Transportstyrelsen skyltat och målat fel i alla Sveriges rondeller? Märkligt.

Enligt svaret i Vi Bilägare nr 11 så verkar det vara i sin ordning att köra vänster i höger körfält trots att markering och skyltar säger annat. Ungefär som att svänga vänster i höger körfält i en vägkorsning, vilket de flesta inte skulle göra.

Micke

Svar:
Bara för att ett visst beteende i trafiken inte är direkt olagligt betyder det inte alltid att det är okej. Att planera sin körning illa och hamna i fel körfält ställer till problem för medtrafikanterna men blir inte uttalat olagligt förrän körfältens riktning är utmärkt med körfältspilar åtskilda av heldragen linje. 

Så som regelverket ser ut i dag kan man, strikt juridiskt, inte säga att körfältspilar åtskilda av heldragen linje som målats vid en infart, gäller hela färden genom cirkulationsplatsen, även om detta självklart är väghållarens avsikt i de flesta fall. Men vägvisning och andra anvisningar som väghållaren satt upp för att hjälpa trafikanterna är betydelsefulla för att cirkulationsplatsen ska kunna användas så smidigt som möjligt.

Vi som kan köra bil följer förstås de anvisningar som finns på platsen och saknas anvisningar följer vi normalt de trafikregler om körfältsval som gäller i en vägkorsning, höger körfält för högersväng och vänster för vänstersväng.

Lagstiftaren har inte varit så detaljerad när det gäller regler för hur man ska köra inne i cirkulationen. Detta kan bero på att cirkulationsplatser kan se olika ut till storlek och utformning. Eftersom det inte är lag på att man ska följa vägvisning har förare som valt körfält tvärt emot vägvisningen i flera rättsfall friats då deras bil krockat med bil som förts helt enligt vägvisningen på platsen. Rätten har endast tillämpat reglerna för körfältsbyte och den förare som bytt körfält eller korsat ett annat körfält för att köra ut ur cirkulationen har dömts som vållande, trots att den andra bilen "inte borde funnits där" om föraren kört så som vägvisningen anger. 

Bland annat av denna anledning ska man alltid vara mycket uppmärksam när man byter körfält inne i cirkulationen, och att köra ut ur cirkulationen direkt från vänster körfält är en manöver som det är klokt att undvika om man kan.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Behöver reglerna för cirkulationsplatser förtydligas?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-12-18 07:46
Hackenbush

Vad är vitsen med denna frågan? Frågar man 10 bilister om detta så får man 10 olika svar och alla tycker själva att deras sätt är det enda rätta.
Det absolut sämsta sättet att agera i en rondel är att blinka vänster när man kör in i rondell och sedan blinka vänster tills man kör ut ur rondellen.
Jag undrar vart de bilister som gör så har lärt sig detta? Eller är det de som kör utan körkort som gör så?

#2 • Uppdaterat: 2015-12-18 07:37
bgl

Nu är rondelldebatten igång igen!!
"att köra ut ur cirkulationen direkt från vänster körfält är en manöver som det är klokt att undvika om man kan."
är direkt citerat ur Bo Göingbergs svar.
Följdfrågan är glasklar:
Hur ska vi köra i den sk. Reijmesrondellen på norr i Örebro vid färd på R50 mot Falun?
Vid infart i cirkulationen är båda körfält söderifrån markerade för färd norrut med heldragen linje mellan körfälten.
Om vi ska följa BG:s råd att inte följa markeringen utan bara använda höger körfält genom rondellen kommer denna hårt belastade cirkulationsplats att korka igen totalt vid högtrafik!

#3 • Uppdaterat: 2015-12-18 07:45
Reverend Benny

Det finns vissa som behöver ha tydliga regler och instruktioner för allt för att klara sig i livet, så kommer det allid vara. Brukar kalla dessa Sheldons, efter Sheldon i "the big band theory".

#4 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:01
1storstark

Blinka och visa tydligt vad du tänker göra, oavsett om du kör rätt eller fel. Det är aldrig fel att vara övertydlig, då kanske andra, skickligare förare kan rädda situationen

#5 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:11
VW Polo 2012

Jag har sätt fler även körskoleelever som blinkar höger när dom kör "rakt" fram i en rondell. Och nu till problemet, en del blinkar höger FÖRE vägen som går till höger, (vilket kan lura den som kommer från höger) när man ju ska blinka höger EFTER man har passerat denna och därmed talar om att man ska "rakt" fram.

#6 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:13
hultarn

Sedan har vi då det här med att lämna företräde mot cyklister, där bristen på standard ställer till det.
Det finns nämligen olika lokala bestämmelser i olika städer!

Ibland avgör lämnaföreträdesskyltens placering, ibland inte.

Hur ska trafikanterna kunna känna till att det är olika regler?

Men, en sak är det ingen tvekan om: Man ska blinka höger när man svänger ur en rondell! Likaså blinka när man byter körfält.
Fast, tyvärr tycks väldigt många inte känna till det, hur har de lyckats undvika denna lilla enkla regel?

#7 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:17
Leif Kavander

Man skall köra i en cirkulationsplats, rondell, på samma sätt som på en tvåfilig raksträcka. Vid byte av fil, så blinkar man, svänger man av från vägen, så blinkar man. Svårare är det inte.

#8 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:17
Skeptikern

Vill passa på att tacka Bo Göingberg som i många år gett bra svar och lyckas balansera mellan det juridiskt korrekta och det folkligt förståeliga.
Inte altid helt lätt!

#9 • Uppdaterat: 2015-12-18 08:28
duccedriver

Kort sagt, när det inte är heldragen linje i cirkulationsplatsen, är det tillåtet att byta körfält.
Att det inte är lämpligt är en annan sak.. .
Då det är stora snurrar med 2 körfält som inte är direkt vägvisade med vilket körfält som bör användas, kör jag med långtradare ofta till vänster i höger körfält, om den vid utfarterna mynnar i enkla körfält, bara för att slippa omkörande till höger....
Det känns helt enkelt säkrare att byta körfält till vänster.
Det är folk som kör om så, trots att dom borde inse att dom är skymda av släpet, bara för att dom får.....
Mindre cirkulationer, med bredd för 2, utan linjer, där behöver man ofta mesta bredden, detta fattar de flesta.
Men häromdagen trängde sig en körskolebil mellan till vänster, borde inte en trafiklärare kunna förutse vad som komma skulle, att jag kommer göra vänsterbanan smal, eller var det "learning by doing"?
Nu fick hen använda dubbelkommandot.....

#a • Uppdaterat: 2015-12-18 08:50
EnannanRobban

Tycker att Hultarn och Leif sammanfattar det bra, Oändlig dubbelfilig väg, blinka vid riktningsförändringar!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.