Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Hur ska jag få ljuset fixat?

Bilfrågan

Vad ska man göra om elektroniken krånglar i en ny bil? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en Renault Mégane -12 med belysningsautomatik. När det är ljust tänder automatiken endast varselljus, när det mörknar slås halvljuset på. Automatiken fungerar ofta men långt ifrån alltid. Problemet är att halvljuset ibland slås på och förblir påslaget hur ljust det än är. Felet kan avhjälpas tillfälligt genom att stänga av och låsa bilen för att sedan återstarta. Vid ett tillfälle har jag lämnat in bilen på verkstad för att få felet avhjälpt på garantin. Upplands Motor kunde inte konstatera något fel och eftersom jag utan orsak tagit deras tid i anspråk sade de sig ha rätt att debitera mig 1 800 kr för undersökningen. Det betyder att mina möjligheter att få felet avhjälpt på garantin kan bli mycket dyrt eftersom felet inte säkert uppstår när bilen är inlämnad på verkstad. Hur hanterar man situationen?

Klas Rydenstam

SVAR:
Detta belyser(!) komplexiteten hos modern bilelektronik. Utan att felet visar sig är det mycket svårt för verkstaden att lokalisera det. Ibland lagras felen i ett minne men inte alla typer. I ditt fall är det värsta som kan hända att du kör med halvljuset påslaget och det är ju inte hela världen. Vi har tyvärr inget bra råd här och inte heller importören som har avstått från att svara.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-05-26 12:05

Jag skulle gärna vilja veta varför importören avstår ifrån att svara.

#2
2014-05-26 12:42

Det är skamligt att ta betalt på detta sättet under garantitiden. Vem hittar på saker och åker till verkstaden? Vi bilägare har viktigare saker för oss än att hålla på med sådant. Men det är ju ett tips vilket bilmärke man INTE ska köpa......... för det är väl så de finansierar sina rejäla rabatter.

#3
2014-05-26 12:46

Logiken är dessutom strålande. Hade de hittat fel som krävt mer arbetstid och utbytta delar hade det varit gratis via nybilsgarantin. Nu hittade de inget fel - då kostar det. Tjena.

#4
2014-05-26 14:05

Hittar man ett fel så får man betalt från generalagenten. Hittar man inget fel får man inte pröjs! Ni skulle bara veta hur många som kommer in med mer eller mindre påhittade fel! Ensamma pensionärer är i majoritet!

#5
2014-05-26 14:31

@trasten, de flesta felen är inte påhittade... men oftast uppträder då och då eller bara under vissa förhållanden som verkstan inte kan rekonstruera. Och lägligt nog (sarkasm) lagras ofta inga felkoder för det man söker hjälp för.
I fallet ovan: det är ljussensorn det är fel på. Alternativt nån glappande lödning så systemet tror att det är mörkt ute (ändrat motstånd i nån krets). Att hitta felkällan är visserligen svår... men går att göra. Men tyvärr, god vilja tar tid och tid kostar pengar så det är billigare för generalagenten / bilfirman att inte åtgärda fel än att göra det och därmed göra kunden nöjd.

#6
2014-05-26 14:34

Säger som så många andra sagt genom åren.
Renault = Franskt skräp.
Tyskarna visar sig inte vara mycket bättre och inte Volvo heller...

#7
2014-05-26 14:44

Som jag har försökt att påtala tidigare utan större framgång....Detta ÄR ett stort problem och blir bara vanligare. Mörkertalet är dessutom enormt för det antal personer som inte får hjälp via verkstaden. Som Trasten säger så får verkstaden inte betalt om de inte hittar något fel. Kunden får då istället stå ut med elfelen på sina bilar. De är kanske som i fallet ovan inte alltid så allvarliga men hur kul är det med elfel i sin nya bil? Har man elfel som visar sig ibland redan under de första 1-3 åren så lär de troligtvis inte bli färre med tiden och ångesten utav detta kan vara tillräckligt för att förstöra mycket. Att då få höra utav verkstaden att man dagdrömmer eller något är inte särskilt lustigt.

En del vill ha det till att sådana här problem inte finns eller åtminstone bara drabbar vissa fabrikat (eller kanske en och annan pensionär i en lyxbil!? ) ,men faktum är att liknande fel sker hos alla fabrikat. har man aldrig stött på elfel så är det bara till att gratulera men jag kan lova att det inte finns någon garanti för att det kommer att fortsätta så och detta oavsett fabrikat.

#8
2014-05-26 14:53

Innan ni spränger några blodkärl här så ska jag förklara. Får man inte fram ett fel där man tror på kunden skickar man en förfrågan om hjälp till generalagenten. Där får man oftast tips om felaktiga komponenter, som man då kan testa att byta. Jag skulle säga att de flesta verkstäder gör sitt bästa för att hjälpa kunden, undantag finns naturligtvis.

#9
2014-05-26 14:56

Förövrigt har Elgiganten samma policy vid garantiärenden så det är inget unikt för bilbranchen.

#10
2014-05-26 15:01

Om det finns ett fel som skall åtgärdas på bilens garanti så kan inte en verkstad ta betalt för att inte hitta felet. Det skulle aldrig hålla i en domstol.

#11
2014-05-26 15:46

För många år sedan fanns det ett reglage där man både kunde tända OCH släcka ljuset.
Principen kallades, och kallas KISS (keep it simple, stupid)

#12
2014-05-26 16:00

Till trasten. Du skriver " Ni skulle bara veta hur många som kommer in med mer eller mindre påhittade fel! Ensamma pensionärer är i majoritet!" Tror du folk hittar på fel för att få åka till verkstaden?!

#13
2014-05-26 17:39

Polo. Jag är helt seriös. Vi hade en kund på mitt förra jobb som gjorde sin service i omgångar. Han kom och bytte stiften en dag och luftfiltret någon vecka senare. Han stannade hela dagen och snackade. Vi var nog dom enda vänner han hade, tragiskt! Det finns många ensamma människor där ute!

#14
2014-05-26 20:26

De flesta biltillverkarna köper sin komponenter från samma komponenttillverkare. Uppstår fel är det tur eller otur. Det är förresten inte bara Renault och Elgiganten som använder nämnda nämnda Policy. Jag köpte en dator för 10.000 kr som IBLAND (men redan från början) lät som ett tröskverk, den lämnades in för garantireparation. Efter ett tag kom den tillbaka med besked att man inte kunde hitta något fel, 600 kr i undersökningsavgift tack. Ljudet har inte hörts efter detta på 16 månader. Alltså har man sannolikt tagit ut undersökningsavgift av mej och ersättning för garantireparation av generalagenten.

#15
2014-05-26 22:03

Som Gunnar Lindberg skriver så ska garantiärenden åtgärdas utan kostnad för kunden.
Den här typen av problem ska lösas kostnadsfritt, kunden har ju redan betalat för dem när han köpte bilen och det ska ju framgå av köpeavtalet.

#16
2014-05-27 07:10

Det här är utanför mitt kompetensområde, men så här har jag fått det beskrivit för mig: ljuset styrs av en (av flera) dator/styrenhet, som har ett - litet - programmeringsfel, vilket gör att den är "icke-robust" dvs den kan skicka olika signaler till den aktuator som styr ljuset.
Lösningen är då att byta styrenheten.

Jag har en kompis, som körde en "icke-helt-avlusad" förseriebil, där vänster sidoruta ibland sänktes helt ned - lösningen var att stänga av och slå på tändningen.

#17
2014-05-27 07:53

Ja, i det här fallet skulle man nog testa att byta någon komponent.

#18
2014-05-27 11:24

Om jag köper en ny bil för 200.000 så får de minsann tro på mig.
...
Är det inte lite sjukt och fräckt att INNAN affären görs kostar företaget på mig ganska mycket genom timmar med försäljare, provkörningar och till och med får jag låna den över en helg. Jag får broschyrer som är dyra och fint exklusivt kaffe så jag ska känna mig som premium. Lokalens fönster är putsade med speciell glans och klinkers täcker stora delar av försäljningshallen. SEN kommer chocken när man litar på dem, att man inte är trodd och får betala när jag vill ha hjälp med att förstå varför min näst dyraste affär i livet inte fungerar som utlovat.

#19
2014-05-27 11:36

Usel verkstad, att inte hitta felet är ok, det är inte alltid enkelt.
Men att hantera kunden på detta sätt är rent inkompetent!

#20
2014-05-27 15:56

Lämnade in min Kia i vintras pga garantiärende. Hade vattendroppar i baklyserna.
Dem hittade inget fel sa dem, men när jag fick tillbaka bilen var det nya baklampor på bilen, dem hade nämligen glömt bort att ta bort en klisterlapp.

Betalade inget alls för detta.
Jag hade nog vänt mig till en annan verkstad. Olika verkstäder arbetar olika och gör olika bra jobb.

Ett exempel på mindre bra verkstad är Audi i Segeltorp i Stockholm. Svärfar lämnade in sin Q5:a för att liserna i dörrarna hade släppt. Audi i Segeltorp menade på att han personligen slitit av listerna (bilen hade då gått 700mil) och gav honom en offert på vad det skulle kosta att byta dessa. Han vände sig, på min inrådan, till en annan aukt. verkstad och dem bytte på garantin.

#21
2014-05-27 20:26

Riktigt dåligt att ta betalt. Hade jag köpt en ny bil skulle jag inte nöja mig med mindre än att den fungerade perfekt och oklanderligt hela garantitiden och hade tamejtusan åkt in för minsta gnissel och vägrat att betala en krona. Undermånliga produkter ska kosta för den som tillverkat dom.
Min chef hade en bil av det fantastiska märket Toyota som aldrig krånglar.
Den bilen envisades med att inte släcka innerbelysningen, ibland, efter att vänster bakdörr hade varit öppen. De hittade inte något fel heller, men tog åtminstone inte betalt.
Japansk kvalité.

#22
2014-05-27 20:31

Nu är det ju inte tillverkaren som får stå med kostnaden för felsökning som inte leder någonstans, det gör verkstaden. Som av någon märklig anledning har som mål att gå med vinst! =)

#23
2014-05-27 21:27

Det här kommer att hända allt mer framöver när bilarnas elsystem blir allt mer komplexa.
Har man tur kan man få det fixat på garantin, annars kommer det kosta. Min kollega la 15.000 på sin Golf för att bli av med intermittent fel på krockkudden. Dock lyckades inte verkstaden trots flera försök, så han bytte in bilen på firman... ;-)

#24
2018-03-12 14:08

En sen kommentar, men Trasten har helt rätt-min son är bilmekaniker för andra märken än Renault och det är samma sak där.
Biltillverkarna ersätter bara verkstaden för en eventuell garantireparation och ersättning är mycket lägre än normal timpenning.
Hittar inte verkstaden något garantifel måste de ta ut kostnaden av kunden för felsökning-de kan inte ägna sig åt välgörenhet och arbeta gratis. All ilska ska riktas mot de biltillverkare som gör så här. Av denna anledning är det inte populärt hos bilmekarna att göra garantijobb-deras ackord blir lågt på dessa arbeten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.