Nästa artikel
Bilfrågan: Hur länge håller kopplingen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hur länge håller kopplingen?

Publicerad 15 mars 2017 (uppdaterad 15 mars 2017)
"Hur vet man när det är dags för service/byte av koppling?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en VW Golf Sportsvan med DSG7-låda och undrar hur länge torrlamellerna håller. Det beror givetvis på körstil och om man kör stad eller land men det borde väl finnas en del statistik på detta från VW? 

I grova drag under normala förhållanden och säg 50/50 landsväg/stad, kommer lamellerna att hålla 10 000, 20 000 mil eller längre? Vad kostar det att byta kopplingspaketet? Hur vet man när det är dags för service/byte av koppling? 

Sven

Svar:
Någon statistik över hur länge olika komponenter håller går nog inte att få från någon biltillverkare. Däremot kommer du att upptäcka när det börjar bli dags att byta koppling. Då blir växlingarna hårdare och lådan kanske inte heller växlar som den har gjort tidigare. Kostnaden för att byta kopplingen ligger på runt 15 000 kronor.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Hur länge håller kopplingen enligt din erfarenhet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-15 07:50
A.L

Ett mycket bra svar! Det finns inga trovärdiga underlag som visar på felprocent hos olika växellådor. Än mindre kan man påstå att en viss specifik tillverkare har en högre andel fel på just sina växellådor än någon annan producent. Det saknas rakt igenom sådana data som möjliggör dylika jämförelser. Då blir det väldigt spekulativt och oftast här i trådarna, dogmatiskt. MVH AL

#2 • Uppdaterat: 2017-03-15 08:40
saabnisse

Men runt 15000:- för paketet är ändå överkomligt om man jämför med kostnaden för kopplingsbyte på Opel som figurerat i en tråd på forumet.

#3 • Uppdaterat: 2023-06-14 22:31
Gäst (ej verifierad)

A.L Det är klart att biltillverkarna inte vill lämna ut den typen av statistik. Försäkringsbolag däremot har väldigt detaljerad statistik på hur bra specifika komponenter på specifika modeller håller(Eller inte håller). Hur ska de annars kunna reglera premienivåerna? Det finns till och med försäkringsbolag som redovisar sin statistik helt öppet på nätet. http://www.reliabilityindex.com är ett exempel.

#4 • Uppdaterat: 2023-06-14 22:31
Gäst (ej verifierad)

Tyvärr finns ingen svensk motsvarighet till brittiska reliabilityindex. Däremot får man anta att en svensk Golf går sönder på ungefär samma sätt som en Golf från England. Men man kan också studera Länsförsäkringars senaste skaderapport. http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/wp-content/uploads/2017/01/Maskinskaderapport-2017-Lansforsakringar-B.pdf

#5 • Uppdaterat: 2017-03-15 10:27
adzam

Mycket slir, tidigare byte...logiskt?

#6 • Uppdaterat: 2017-03-15 13:55
A.L

Problemet med det underlaget tobeee är att det dels bygger på ett index, där flertalet variabler vägs samman, d.v.s det behandlar inte felfrekvensen enskilt utan bygger på summan av fel, reparationskostnad, tid på verkstaden och lite till. Det indexet duger därför inte för att svara på frågan, utan visar att en tekniskt komplicerad produkt har en högre reparationskostnad än en enklare.
Samma förhållande kan vi se hos Länsförsäkringar, där dyra bilar oftare repareras via försäkringen än billiga och mer simpla produkter ( ofta med kortare körsträckor). Där finns dessutom uppenbara insamlingsbias som stör själva mätningen.

Så för att undvika denna problematik behövs det ett oberoende underlag som tar fram felnivå i relation till körda mil och där data samlats in enligt en standardiserad metod (jmfr bilprovningen). Då kan man börja diskutera och påvisa skillnader mellan olika bilmodeller och fabrikat.

För inte så länge sedan hade vi faktiskt ett sådant underlag uppe här i trådarna, där man läst av felkoden hos hundratusentals bilar på den amerikanska marknaden. Där visade det sig att den som oftast lämnade felkod för motorfel var Toyota, medan exempelvis Hyundai, Honda och Volkswagen inte satte felkod lika frekvent.
MVH AL

#7 • Uppdaterat: 2017-03-15 14:02
Tvärnit

tobee, Fakta är alltid intressant men när man läser rapporter som denna så ser jag att logiken haltar, Seat har motor problem Skoda har det inte, men de har exakt samma motorer men iofs så är de inte likadant mappade då var och en söker sin egen karaktär, krydda etc. Jag undrar lite över om det inte är ägaren typ sådan hund sådan husse, jag misstänker att SEAT körs hårdare då SEAT:s framtoning bjuder till det.
Det är min egen logik då en linje saknas, samma motorer men olika slutresultat.

Kopplingen har väl hänt på två bilar, Toyota Corolla DX runt 7000 mil men den kopplingen tog alltid väldigt högt även efter byte alltså när en koppling slirar eller manuell att kopplingen tar väldigt nära döläget.
En Ford Mondeo och då var det 11 000 på mätaren och en tidigare äldre herre till ägare.
Annars så har det aldrig hänt och jag brukar ha mina bilar om jag är nöjd till typ 14 000 mil och när jag tänker så har jag inte lagt ut mycket på dem bilarna jag varit nöjd med utan de har rullat på så snällt.
I andra hand så har det varit så med dem bilar som jag inte varit nöjd med en Toyota och en Peugeot och en KIA att de börjat djävlas omgående som nya och därpå det ena o det andra, måndags ex som det heter.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-15 15:03
VW Polo 2012

När bilen nästan inte driver längre och det luktar bränt, då är det dags att byta koppling ;)

#9 • Uppdaterat: 2017-03-15 15:45
Jordnära

Kan man manuellt slira på kopplingen med en DSG-låda?

#a • Uppdaterat: 2017-03-15 17:51
Audi A5 SB

Jodnära skrev: "Kan man manuellt slira på kopplingen med en DSG-låda?" Ja, det går utmärkt och jag har sett det otaliga gånger när jag åkt taxi. Föraren trampar inte ner bromsen, utan håller bilen stilla (när det lutar uppför lite grand) med hjälp av gasen - och därmed slirar det rejält. På så sätt kan man även kvadda en helt frisk koppling på en manuell bil mycket snabbt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.